Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:12

Sorry,er is een vreemde emoticon in mijn tekst geslopen!!!!Dat was niet de bedoeling en slaat nergens op!!!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:14

Kun je nog verbeteringen aanbrengen in een reeds weggestuurde tekst?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:31

Bont/paint vind ik voor een boscrosspaard juist cool! Cowboyhoed op en gáán!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:36

Bubbleee schreef:
Grappig, dit topic.
Op mijn 'recreatiepaard' komt geen reactie, een 13jarige merrie die niets bijzonder kan. Die haar ronde doet in de bak, maar voornamelijk buiten gereden wordt.
Zo eentje waar je naar weken op kan stappen en weg kan rijden.

Simpel bont paardje, wat zwaarder gebouwd en rond de 1.60. Heeft nog spring en cross achtergrond ook. Voor de recreatieruiter ideaal lijkt me.

Toch krijg ik hier niet de juiste persoon bij gevonden. Het is voor mij een raadsel.

In een ander topic las ik dat 'recreatiepaard' juist als term word beschouwd als een paard met een gebrek, die om die reden scherp geprijsd is en wordt afgedaan als recreatiepaard.

Klinkt juist als een paard waar veel vraag naar is. Maar kan ze ook alleen naar buiten? Want dat is dan juist hetgene wat mensen willen.

Toen mijn merrie te koop stond dacht ik ook dat iedere ervaren ruiter er zo op kon stappen ( er hebben 3 verschillende stalgenoten buitenritjes met haar gemaakt ) maar tijdens de verkoopperiode bleek toch dat mevrouw zo haar voorkeuren had. Daar sta je dan met je recreatiepony waar men de bak niet mee rond komt hahaha

Als ik weer op zoek ga naar een recreatiepony/paard dan zijn mijn wensen simpel: braaf buiten, alleen op pad kunnen, prettig voorwaarts en niet kijkerig/schrikkerig. De rest zal me een worst wezen, ik laat ras en uiterlijk echt helemaal los. Maar veel mensen hebben toch ook wel een ideaalplaatje van hoe kun pony eruit moet zien. En gaan vervolgens kijken bij pony's die ze er leuk uit vinden zien. En de paarden die misschien perfect zijn qua karakter blijven staan omdat het een schimmel is o.i.d.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:51

ElviraKelan schreef:
Bubbleee schreef:
Grappig, dit topic.
Op mijn 'recreatiepaard' komt geen reactie, een 13jarige merrie die niets bijzonder kan. Die haar ronde doet in de bak, maar voornamelijk buiten gereden wordt.
Zo eentje waar je naar weken op kan stappen en weg kan rijden.

Simpel bont paardje, wat zwaarder gebouwd en rond de 1.60. Heeft nog spring en cross achtergrond ook. Voor de recreatieruiter ideaal lijkt me.

Toch krijg ik hier niet de juiste persoon bij gevonden. Het is voor mij een raadsel.

In een ander topic las ik dat 'recreatiepaard' juist als term word beschouwd als een paard met een gebrek, die om die reden scherp geprijsd is en wordt afgedaan als recreatiepaard.

Wil jij mij pb doen incl foto van jouw kanjer? Mogelijk weet ik wel iemand die interesse heeft. Hij is eigenlijk op zoek naar een schimmel maar ..

Die schimmel heb ik anders ook.... zelfde maat. 10 jarige ruin[/quote]
Heb je pb gedaan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:47

Ik ben momenteel niet op zoek want ik ben al voorzien. Maar stel dat onverhoopt mijn paardje zou doodgaan (helaas is zoiets altijd mogelijk) dan zou ik weer een recreatiepaardje zoeken. Voor mij betekent recreatie,dat je samen iets leuks kunt doen zonder enige dwang van presteren.Daarvoor wil ik een dier met een superbraaf gezellig karakter,die het leuk vindt om geborsteld te worden en spelletjes te doen.Meer zoiets als een hond.Dat is dus voor mij het ideale recreatiepaard. En die zijn net zo moeilijk te vinden als top-wedstrijdpaarden.Maar ze bestaan wel!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:29

anjali schreef:
Isabel schreef:
Maar je hebt het nu over de basissport? Ieder gezond paard kan dat en heeft dat altijd al gekund, nog voordat ze bij sommige stamboeken wat rankere paarden gingen fokken. Dit is overigens niet overal aan de hand. Bij de haflingers is dit imo inderdaad wel erg aan de orde, maar bij bijvoorbeeld de fjorden zie je dit helemaal niet terug. De prijsstijging is dan ook niet altijd door het feit dat ze winstpunten in de basissport hebben lijkt me?

bij Haflingers fokt men dan Arabisch bloed in om er sporthaflingers van te maken. Bij Fjorden is het infokken van vreemd bloed volgens mij niet toegestaan als je ze in het stamboek wilt houden.Daarom worden die ook niet ranker en behouden ze het tanktype.

Dat is niet zo. Kruis je een Haflinger met een Arabier dan heb je een Haflo-Arabier en geen Haflinger meer.

Overigens,...Haflingers zijn ontstaan met behulp van Arabisch bloed.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:04

tja, wat cowgirl al zegt; het is in Nederland de gewoonte om paarden met een gebrek of zelfs geheel afgekeurd voor de sport te koop te zetten als recreatiepaard...dan krijg je vanzelf dat mensen die zoeken al snel denken bij een advertentie met het woord recreatiepaard erin 'oh dat is er dus een met gebreken' (of al flink op leeftijd). En bij de meeste van zulke advertenties is dat ook zo.
Maar een goed recreatiepaard moet ook gewoon goed gezond zijn en goed in elkaar zitten, niet alleen sportpaarden.

En wat is afgekeurd voor de sport eigenlijk? Ziet een keuringsarts dat als; niet meer geschikt voor lichte tour en hoger...of zelfs al een M proefje niet. Want in mijn ogen is een sportpaard een paard dat niet alleen de potentie heeft om lichte tour t/m grand prix te lopen ( of een1.40 en een 1.60 parcours), maar ook daadwerkelijk op hoog niveau wordt uitgebracht...alles wat daar niet binnen valt, is recreatie/basispaard in mijn ogen.

Maar er zijn ook mensen die een simpel L paardje al als sportpaard betitelen.

Stel een DA valt met zijn mening alla wat is een sportpaard in die laatste categorie...dan is simpelweg een paard dat afgekeurd is voor de sport ook niet geschikt voor recreatie. Bij een da die de definitie van sportpaard hetzelfde ziet als ik dat doe, is zo'n paard nog wel bruikbaar als recreatiepaard ( mits je niet elk weekend op wedstrijd wil)

Dus, als ik zou zoeken, zou het heel simpel zijn; afgekeurd voor de sport is ook niet meer geschikt voor intensief recreatie rijden. Recreatie staat tenslotte niet gelijk aan 'eens 2 keer per week een stapritje door het bos voor een uurtje'. Recreatie kan net zo goed intensief zijn en dan neem ik het zekere voor het onzekere en sla zulke paarden over.
Want als ene paard niet meer geschikt is om intensief mee te trainen en uit te brengen dan is die ook niet meer geschikt voor recreatie...mijn mening in elk geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:46

xxCYNNxx, helemaal mee eens. Ik vind mijn paard die z kan lopen ook een recreatiepaard. Als de dierenarts zegt dat hij niet meer geschikt voor de sport is, maar wel voor recreatie, vind ik dus dat ik hem nog steeds z kan starten. Als dat niet meer kan, is het ook geen recreatiepaard meer, want een simpel recreatiepaard kan sowieso tot de lichte Tour mee komen met een goeie Ruyter. En ik start geen wedstrijden, maar dat betekent niet dat ik geen z oefeningen in mijn achtertuin rijdt, dan kan dat dus ook niet meer

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:13

Bij wedstrijden moet een paard vaak tot het uiterste gaan.Anders winnen ze niet. Bij recreatief gebruik past de ruiter zich aan aan wat het paard nog kan.Er is dan geen competitie en dus geen reden om het paard tot of over zijn grens te laten gaan.Dus een sport-oftewel wedstrijdpaard mag geen enkele lichamelijke zwakke plek hebben.Want dan kan hij immers niet volledig belast worden.Dit soort topfitte paarden die dan ook nog atletisch gebouwd zijn en wedstrijdmentaliteit hebben,zijn zeldzaam en daarom ook heel duur! Jammer genoeg worden die ook ouder of geblesseerd.Dan worden ze soms als leerpaard verkocht.Of als fokmerrie gebruikt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:23

Grappig, de definitie van sportpaard is dus blijkbaar net zo ingewikkeld :-).
Wij fokken en verkopen sport(spring)paarden. Maar natuurlijk hebben die paarden ook hun zwakke plekken. En zijn ze niet altijd topfit en super-atletisch gebouwd. Toch noem ik het sportpaarden.
Vanwege de wedstrijdmentaliteit, dat klopt. En omdat ze zo gefokt zijn, omdat ze het kunnen en ook zo gebruikt worden....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:40

Mijn paard is 4 jaar geluk afgekeurd voor de sport: springen is echt een no-go en in de dressuur niet te krap wenden, niet in een zware bak.
Wel mocht ik nog een fijn recreatiepaard verwachten.
Tja, geen zware bak maar wel mul zand in het bos?!

Basis dressuur, lange lijnen goed over de rug gaat prima. Rondje door de buurt ook. Maar is dat een goed recreatiepaard? Nee! Voor mij prima, stel geen hoge eisen, maar werk wel dat de belastbaarheid minder wordt, één keer iets te scherp wenden omdat je moet uitwijken is meteen kreupel. Met los werken op een iets te harde bodem zie je de pijn trekjes om de neus.

Helaas worden dit soort paarden te vaak aangeboden als recreatiepaard, met alle leed voor het paard van dien.

Een recreatieruiter heeft ook het meest aan een gezond en goed gebouwd paard met een prettig temperament, niet te heet maar ook niet sloom. Het zelfde paard die in de basis wedstrijdsport prima meekomt.
Daar hangt een prijskaartje aan maar dan heb je ook iets goeds. Zo’n dier koop je niet voor even, maar het is je maatje en dan wil je er graag lang van genieten.

Oh en die van mij hoeft niet meer, is genetisch gezond en mag volgend jaar weer genieten van een veulen. Dan is ze op haar best!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:00

Nou ja, wij hebben wel paarden gehad die in de sport niet (meer) meekwamen maar waar andere mensen nog jaren plezier van hebben gehad. Zeker als buitenpaard, omdat dat eigenlijk altijd rechtuit is op redelijk vlakke grond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:06

Kendra schreef:
Nou ja, wij hebben wel paarden gehad die in de sport niet (meer) meekwamen maar waar andere mensen nog jaren plezier van hebben gehad. Zeker als buitenpaard, omdat dat eigenlijk altijd rechtuit is op redelijk vlakke grond.

Maar natuurlijk. En heel veel ruiters willen niet eens de sport in.Of kunnen dat zelf ook niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:34

Niet meekomen in de sport, als in stranden in de L want niet talentvol genoeg, kan een fijn recreatiepaard zijn. Als ze braaf zijn dan is zo’n paard nog best wat waard.
Afgekeurd voor de sport want niet goed belastbaar is een heel ander ding. Doordat dat deze paarden als recreatiepaard aangeboden worden roept het woord recreatie een hoop aversie op.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:39

tiwi1969 schreef:
Niet meekomen in de sport, als in stranden in de L want niet talentvol genoeg, kan een fijn recreatiepaard zijn. Als ze braaf zijn dan is zo’n paard nog best wat waard.
Afgekeurd voor de sport want niet goed belastbaar is een heel ander ding. Doordat dat deze paarden als recreatiepaard aangeboden worden roept het woord recreatie een hoop aversie op.

Maar ieder gezond en goed belastbaar paard komt makkelijk het L door?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:48

Isabel schreef:
[

Bij het springen is dat anders, dan moeten ze ook gewoon erover heen kunnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:14

anjali schreef:
Bij wedstrijden moet een paard vaak tot het uiterste gaan.Anders winnen ze niet. Bij recreatief gebruik past de ruiter zich aan aan wat het paard nog kan.Er is dan geen competitie en dus geen reden om het paard tot of over zijn grens te laten gaan.Dus een sport-oftewel wedstrijdpaard mag geen enkele lichamelijke zwakke plek hebben.Want dan kan hij immers niet volledig belast worden.Dit soort topfitte paarden die dan ook nog atletisch gebouwd zijn en wedstrijdmentaliteit hebben,zijn zeldzaam en daarom ook heel duur! Jammer genoeg worden die ook ouder of geblesseerd.Dan worden ze soms als leerpaard verkocht.Of als fokmerrie gebruikt.

Dat gaat dan ook alleen op als je een paard met en (oude) blessure hebt.

Ik 'çrossde' met mijn haflinger gewoon de de schoorlse duinen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 22-06-19 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:18

Benzz schreef:
Isabel schreef:
[

Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen. :(:) Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben. :D

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:22

@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.

Daar waar men recenter nog Arabisch bloed inkruist zijn de zgn. Edelbloed Haflingers, maar deze hebben nog steeds niet bewezen daardoor over betere kwaliteiten te beschikken dan de Reinzucht Haflingers. Er is slechts een zeer selecte groep die Edelbloed Haflingers fokt.

De moderne haflinger is er slechts door selectie van modernere types met elkaar te kruisen waardoor het oude type "tank" inmiddels zowat is verdwenen en de huidge Haflinger geworden zijn tot hele fijne sport en reacreatiepaarden met nog steeds dat fijne ongecompliceerde karakter.

Onze beste Haflingers hebben echter 0% vreemd bloed ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:23

Ayasha schreef:
Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen. :(:) Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben. :D

Maar een L proefje moet ieder paard kunnen hoor, grote volte, beetje opzij. L springen is een 1.10 parcours,das toch ff wat anders.

Z dressuur moet overigens in mijn ogen ook ieder gezond paard kunnen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:38

Ayasha niet alleen een bovengemiddeld paard ook een goede ruiter. Ik rij vanaf mijn 7e vind het heerlijk maar heb 0.0 talent. Ik ben nog nooit hoger dan BB springen, BB crossen en L2 dressuur met winst gekomen :'). Moet er wel bij zeggen dat paard springgefokt was en dressuur niet zijn sterkste kant was.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:09

Ayasha schreef:
Benzz schreef:

Naar mijn mening moet echt ieder gezond paard het Z kunnen halen. Of iedere ruiter ook met elk paard het Z kan halen is weer een ander verhaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:13

Mirranda schreef:
@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.

Daar waar men recenter nog Arabisch bloed inkruist zijn de zgn. Edelbloed Haflingers, maar deze hebben nog steeds niet bewezen daardoor over betere kwaliteiten te beschikken dan de Reinzucht Haflingers. Er is slechts een zeer selecte groep die Edelbloed Haflingers fokt.

De moderne haflinger is er slechts door selectie van modernere types met elkaar te kruisen waardoor het oude type "tank" inmiddels zowat is verdwenen en de huidge Haflinger geworden zijn tot hele fijne sport en reacreatiepaarden met nog steeds dat fijne ongecompliceerde karakter.

Onze beste Haflingers hebben echter 0% vreemd bloed ;)

Er was geen betere pony dan mijn Haflo-Arabier. ;)
Super springpony

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:15

Mijn beste Haflingers bedoel ik dan :j