Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bubbleee schreef:Grappig, dit topic.
Op mijn 'recreatiepaard' komt geen reactie, een 13jarige merrie die niets bijzonder kan. Die haar ronde doet in de bak, maar voornamelijk buiten gereden wordt.
Zo eentje waar je naar weken op kan stappen en weg kan rijden.
Simpel bont paardje, wat zwaarder gebouwd en rond de 1.60. Heeft nog spring en cross achtergrond ook. Voor de recreatieruiter ideaal lijkt me.
Toch krijg ik hier niet de juiste persoon bij gevonden. Het is voor mij een raadsel.
In een ander topic las ik dat 'recreatiepaard' juist als term word beschouwd als een paard met een gebrek, die om die reden scherp geprijsd is en wordt afgedaan als recreatiepaard.
ElviraKelan schreef:Bubbleee schreef:Grappig, dit topic.
Op mijn 'recreatiepaard' komt geen reactie, een 13jarige merrie die niets bijzonder kan. Die haar ronde doet in de bak, maar voornamelijk buiten gereden wordt.
Zo eentje waar je naar weken op kan stappen en weg kan rijden.
Simpel bont paardje, wat zwaarder gebouwd en rond de 1.60. Heeft nog spring en cross achtergrond ook. Voor de recreatieruiter ideaal lijkt me.
Toch krijg ik hier niet de juiste persoon bij gevonden. Het is voor mij een raadsel.
In een ander topic las ik dat 'recreatiepaard' juist als term word beschouwd als een paard met een gebrek, die om die reden scherp geprijsd is en wordt afgedaan als recreatiepaard.
Wil jij mij pb doen incl foto van jouw kanjer? Mogelijk weet ik wel iemand die interesse heeft. Hij is eigenlijk op zoek naar een schimmel maar ..
anjali schreef:Isabel schreef:Maar je hebt het nu over de basissport? Ieder gezond paard kan dat en heeft dat altijd al gekund, nog voordat ze bij sommige stamboeken wat rankere paarden gingen fokken. Dit is overigens niet overal aan de hand. Bij de haflingers is dit imo inderdaad wel erg aan de orde, maar bij bijvoorbeeld de fjorden zie je dit helemaal niet terug. De prijsstijging is dan ook niet altijd door het feit dat ze winstpunten in de basissport hebben lijkt me?
bij Haflingers fokt men dan Arabisch bloed in om er sporthaflingers van te maken. Bij Fjorden is het infokken van vreemd bloed volgens mij niet toegestaan als je ze in het stamboek wilt houden.Daarom worden die ook niet ranker en behouden ze het tanktype.
Kendra schreef:Nou ja, wij hebben wel paarden gehad die in de sport niet (meer) meekwamen maar waar andere mensen nog jaren plezier van hebben gehad. Zeker als buitenpaard, omdat dat eigenlijk altijd rechtuit is op redelijk vlakke grond.
tiwi1969 schreef:Niet meekomen in de sport, als in stranden in de L want niet talentvol genoeg, kan een fijn recreatiepaard zijn. Als ze braaf zijn dan is zo’n paard nog best wat waard.
Afgekeurd voor de sport want niet goed belastbaar is een heel ander ding. Doordat dat deze paarden als recreatiepaard aangeboden worden roept het woord recreatie een hoop aversie op.
anjali schreef:Bij wedstrijden moet een paard vaak tot het uiterste gaan.Anders winnen ze niet. Bij recreatief gebruik past de ruiter zich aan aan wat het paard nog kan.Er is dan geen competitie en dus geen reden om het paard tot of over zijn grens te laten gaan.Dus een sport-oftewel wedstrijdpaard mag geen enkele lichamelijke zwakke plek hebben.Want dan kan hij immers niet volledig belast worden.Dit soort topfitte paarden die dan ook nog atletisch gebouwd zijn en wedstrijdmentaliteit hebben,zijn zeldzaam en daarom ook heel duur! Jammer genoeg worden die ook ouder of geblesseerd.Dan worden ze soms als leerpaard verkocht.Of als fokmerrie gebruikt.
Benzz schreef:Isabel schreef:[
Maar ieder gezond en goed belastbaar paard komt makkelijk het L door?
Bij het springen is dat anders, dan moeten ze ook gewoon erover heen kunnen.
Ayasha schreef:Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen.Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben.
Ayasha schreef:Benzz schreef:Bij het springen is dat anders, dan moeten ze ook gewoon erover heen kunnen.
Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen.Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben.
Mirranda schreef:@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.
Daar waar men recenter nog Arabisch bloed inkruist zijn de zgn. Edelbloed Haflingers, maar deze hebben nog steeds niet bewezen daardoor over betere kwaliteiten te beschikken dan de Reinzucht Haflingers. Er is slechts een zeer selecte groep die Edelbloed Haflingers fokt.
De moderne haflinger is er slechts door selectie van modernere types met elkaar te kruisen waardoor het oude type "tank" inmiddels zowat is verdwenen en de huidge Haflinger geworden zijn tot hele fijne sport en reacreatiepaarden met nog steeds dat fijne ongecompliceerde karakter.
Onze beste Haflingers hebben echter 0% vreemd bloed