Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:28

Mooi om te zien!
Ik vind dat voortraject trouwens zelf ook gewoon heel leuk om te doen.
Ik heb mijn huidige paard vanaf veulen en ook zelf beleerd.
Ik ben ook eerst begonnen met van alles op de grond, werk aan de lange teugel en aan de hand en toen zat er ook al stuur op toen ik er voor het eerst op stapte.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:32

Leuke foto's! :D

Ik denk dat je altijd (met al het nieuws) rekening moet houden met alle mogelijke reacties. Hoe goed je voorbereiding ook is, onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Ik vind het onwijs gaaf om zelf te beleren. Het was in deze situatie voor mij ook het fijnst om te doen. Ben ook erg blij met hoe het tor nu toe gaat.

Kelly_ann

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:44

Voorbeeld van een onverwachte tegenvaller... Paard net zadelmak, kon met de ruiter los door de baan. Kort spring zweepje mee. Zweepje kleeft in de heg naast de rijbaan. Hoop geritsel natuurlijk. Paard schrikt er flink van, rent weg. Ruiter ernaast.

Meerdere weken later, paard verder doodbraaf. Ruiter stapt sinds kort zelfstandig op met een krukje. Ze zit net, haar stijgbeugel zit niet helemaal lekker dus ze duikt naar beneden met haar hand om het even goed te doen. Paard schrikt zich weer het apezuur, zeer ervaren amazone. Maar doordat ze met haar beugel bezig was niet recht in het zadel en gaat er keihard af.

Paard verhuist naar springruiter, zeer braaf. Komt terug, maar blijft ritselig op gebeurtenissen achter zich.

Allemaal zeer kundige ruiters, en een paard dat echt een braverd is. Maar deze twee gebeurtenissen hebben hem echt een beetje 'getekend' zal lang 'goed' moeten gaan voor hij volledig te vertrouwen is met beweging achter zich.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:19

Onverwachte tegenvaller van het inrijden van mijn pony was dat hij toch net iets kleiner is gebleven dan gehoopt..ook echte 'pony-passen' neemt ipv 'paardengangen' heeft.

Mijn pony is Arabier/Welsh/kwpner en ik ken veel van zijn familie, alleen hij is dus echt pony gebleven. Ik heb hem gekocht toen hij 1,5 jaar was en echt geen spijt. Ik ben (nu ruim 15 jaar later) nog steeds blij met m'n top paardje, zal er alleen niet weer voor kiezen, been there done that, veel tijd/geld en het niet weten hoe het uiteindelijk klikt onder het zadel. Ik zou eerder voor een net ingereden paard gaan.

Het was mijn 2e ervaring met inrijden. De 1e was een Tinker. Geweldig makkelijk beessie. Had ik op de grond een geweldige klik mee, maar onder het zadel vond ik haar eigenlijk te saai.

Bij beiden eerst aan de hand bezig geweest en zonder zadel erop. Eerst met begeleider ernaast, gewoon met halster en touw. Cap op m'n kop en rustig zitten. Ook onder het mom, mochten ze gek doen ben ik er zo van af. Wat niet gebeurd is trouwens. Eerst met halster stuur en rem erop. Vooral op zit. Stukjes draf erbij. Later hoofdstel en als laatste zadel.

Van het zelf inrijden heb ik totaal geen spijt. Was niet mijn plan, maar toch voor gekozen omdat ik in die 1,5 jaar een band met hem had opgebouwd en het wel aandurfde. Verder is hij wel wat ik hoopte, een eigenwijze pony :-)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:39

Ik heb altijd geleerd als je ze vetrouwd gaat het mis. Dan word je onoplettend en minder voorzichtig. Paarden zijn vluchtdieren... vooral hengsten zijn niet te vertrouwen

Verder geen tegenvallers hier met beleren. Zat er eerst zonder zadel hoofdstel of wat dan ook op in de box. Later heen en weer gestapt alleen met hoofdstel op het gangpad. Toen aan de longeerlijn zonder zadel. Later op mijn werk gezet zodat ze voor de kar beleerd kon worden en daar heb ik voor het eerst mrt zadel erop gezeten. Waarom niet eerder met zadel? Die moest nog op maat gemaakt worden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Net 1 week beleerd
Afbeelding
Eerste uitstapje was ze wel wat blij
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kan mij geen makker paard wensen. Al blijven het natuurlijk paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:47

Kabayo schreef:
Ik heb altijd geleerd als je ze vetrouwd gaat het mis. Dan word je onoplettend en minder voorzichtig. Paarden zijn vluchtdieren... vooral hengsten zijn niet te vertrouwen

Verder geen tegenvallers hier met beleren. Zat er eerst zonder zadel hoofdstel of wat dan ook op in de box. Later heen en weer gestapt alleen met hoofdstel op het gangpad. Toen aan de longeerlijn zonder zadel. Later op mijn werk gezet zodat ze voor de kar beleerd kon worden en daar heb ik voor het eerst mrt zadel erop gezeten. Waarom niet eerder met zadel? Die moest nog op maat gemaakt worden

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen vertrouwen en wat wij hier "kloek" zouden noemen. Ik vertrouw mijn jonge paard. Als ik haar niet vertrouwde ging ik er niet mee aan de gang, met geen enkel paard dat ik niet vertrouw trouwens. Maar dat maakt me nog niet blind en laks. Oplettendheid en verantwoordelijk zijn staan geheel los van vertrouwen hebben.

"naar beneden duiken" voor je beugel vind ik bv best een beetje "dommig" bij een paard dat zo nipt onder de man is. :) Dat wéét je toch dat ze daar van kunnen schrikken?
Hier eigenlijk tot op heden geen tegenvallers met beleren. Er is tot op heden niks met haar gebeurt dat hik niet verwacht had. :+
Mijn "tegenvaller" in het beleerproces is nu dat ik uit lig met een zwaar gekneusde kuit/een scheurtje in de spier (kuit was nog te gezwollen om zeker te zijn.) door een val met mijn andere paard. :+ Dus nu liggen we wéér stil. Er lijkt wel een vloek op te zitten. Elke keer als we net fijn weer aan de gang zijn gebeurt er iets lomp dat niet met haar te maken heeft waardoor ze weer stil staat. :roll:

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:51

Kloek heb ik nog niet eerder van gehoord hihi. Ben het met je eens hoor. Ik werkte op een grote stal waar we veel beleerden (ik ging er niet op maar holp mee) maar daar werd het mij geleerd om geen enkel paard te vertrouwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:02

Dat zijn idd van die kleine dingen die je denk ik al doende leert.

De volgende die je beleert laat je dan tijdens het beleren een keer op een bewust gekozen moment (hulp op de grond) wennen aan bukken, jas uittrekken etc.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:13

Ayasha, ze heeft het moeten bekopen met een botbreuk. Das heel naar als je prof ruiter bent. Dus die zal echt wel gebaald hebben. En nog beter opletten in het vervolg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:37

Oef wat naar... Daar baal je idd van. Dat zijn die kleine hoekjes waar ongelukken in zitten ja.

Paardendame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:40

Ik heb afgelopen week een jong paard gekocht. Paard was zadelmak maar helaas al een tijd niks meer mee gedaan dus is wat onzeker geworden. Gister voor het eerst geprobeerd erop te zitten na een aantal dagen veel gelongeerd te hebben. Helaas vind hij het echt nog heel eng en kan ik ivm met mijn rug na een auto ongeluk 2 maanden terug geen risico lopen er steeds af te vliegen.

Wat zouden jullie betalen om het paard opnieuw goed zadelmak te maken. Longeren kent hij en het zadel en hoofdstel is ook geen enkel probleem. Het is enkel het erop gaan zitten en wegstappen want na enkele rondjes was hij ook braaf toen ik hem kocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:06

Hij moet dus gewoon doorgereden worden. Heb je geen lesgever die er op wil stappen? Ik zou dit gewoon per uur afrekening aan huis proberen, net zo goed is hij na een keer of 5 weer in zijn routine.

Toen ik met mijn 4 jarige aan de gang was kort na mijn zwangerschap had ik af en toe dat ze in de galop ontplofte (4 benen de lucht in). Dat probleem zat bij mij (te veel spanning in de bovenbenen om nog zwakke bekken spieren te compenseren).
Viel me vies tegen van mezelf maar heb toen 1x per week iemand anders tegen betaling laten rijden (vooral galop dus) tot ik zelf weer in staat was. Had mijn paard anders behoorlijk kunnen verpesten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 02:05

Paardendame schreef:
Ik heb afgelopen week een jong paard gekocht. Paard was zadelmak maar helaas al een tijd niks meer mee gedaan dus is wat onzeker geworden.

Ik ben misschien een beetje wantrouwend, en je mag eigenlijk niks invullen. Maarrrrr, ik lees hier tussen de regels dat ze geprobeerd hebben hem in te rijden. En dat er toch iets mis is gegaan en nu dus 'tijdje niks mee gedaan' omdat ze niet verder durfden.

Ik zou hem wegbrengen naar een ervaren trainer die ook ervaring heeft met probleemgevallen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:55

Paardendame schreef:
Ik heb afgelopen week een jong paard gekocht. Paard was zadelmak maar helaas al een tijd niks meer mee gedaan dus is wat onzeker geworden. Gister voor het eerst geprobeerd erop te zitten na een aantal dagen veel gelongeerd te hebben. Helaas vind hij het echt nog heel eng en kan ik ivm met mijn rug na een auto ongeluk 2 maanden terug geen risico lopen er steeds af te vliegen.

Wat zouden jullie betalen om het paard opnieuw goed zadelmak te maken. Longeren kent hij en het zadel en hoofdstel is ook geen enkel probleem. Het is enkel het erop gaan zitten en wegstappen want na enkele rondjes was hij ook braaf toen ik hem kocht.

Heel eerlijk zou ik daar niet snel ingestapt zijn, zeker ivm het ongeluk dat je gehad hebt. Jong paard en amper zadelmak houd nu eenmaal meer risico's in? Heeft iemand er voor de koop opgezeten om te kijken wat er gebeurde of niet? Juist 'die opnieuw moeten inrijden paarden' zijn vaak niet bepaald easy en daar is vaak toch iets mee...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:00

Maar het paard is ingereden en daarna is er een tijd niks mee gedaan. Is dat niet gewoon hetzelfde als mensen die het paard inrijden en dan de hele zomer op het land zetten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:02

Ik begreep het ook zo inderdaad aangezien er ook blijkbaar gewoon proefgereden is. Maar als het gaat om een paard waar de eigenaar niet meer opdurfde dan is het uiteraard een ander verhaal.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:32

ik volg.

Ik wil straks onder prof begeleiding mijn haflinger gaan beleren/inrijden. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Maar ik zal eerst de basis grondwerk dingen leren. En pas als het goed voelt erop gaan 'zitten'

Het is ook totaal hoe hij zich ontwikkeld de komende jaren. En dan nog is er geen garantie. Tot nu toe is mijn jaarling een nuchter dier en niet erg snel onder de indruk van iets.

MAar goed zelf wordt ik ook ouder tegen de tijd dat ik erop ga zitten ben 33/34. Niet dat het oud is maar je wordt wel voorzichtiger. Mocht ik zelf te veel spanning hebben, dan laat ik hem beleren. Waar weet ik nog niet. Ik heb liever dat ze er 6 weken over doen dan bijv 3.

Alleen dan nog een goede vinden die paarden zadelmak/inrijd is voor mij dan wat lastig. Maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Verlopig mag hij nog lekker groot worden in de opfok.