Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:44

Wat gaat de tijd hard, die had je toen als jaarling (in het buitenland) gekocht, toch?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:44

SVRL schreef:
Dit ben ik trouwens op mijn jonge gup tijdens de zadelpassessie van afgelopen november. Blijf erbij dat ik niet te dik ben voor hem.

[ [url=m/k8D0Gv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeg waar kan ik eigenlijk tekenen voor dat figuur :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:50

Je bent niet dik maar ik vind je wel te veel "mens "voor het arm bespierde en beknopte beestje waar je nu op zit.Maar goed daar kunnen we eindeloos over discussieren.Mijn ervaring is dat je jezelf als ruiter ook minder goed kwijt kan op een klein smal paard en dat er ook eerdere problemen ontstaan in de rug of beenwerk van het paard omdat er meer kans op overbelasting is en je voor het paard als het ware meer "topzwaar"bent.
"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:09

Rizette schreef:
Je bent niet dik maar ik vind je wel te veel "mens "voor het arm bespierde en beknopte beestje waar je nu op zit.Maar goed daar kunnen we eindeloos over discussieren.Mijn ervaring is dat je jezelf als ruiter ook minder goed kwijt kan op een klein smal paard en dat er ook eerdere problemen ontstaan in de rug of beenwerk van het paard omdat er meer kans op overbelasting is en je voor het paard als het ware meer "topzwaar"bent.
"

Paard wordt volgende maand 4 en steekt nu al zijn energie in groeien. Spieren komen nog wel en als hij zo verder doet, gaat hij gerust de 1.60 halen. Dit is ook de reden dat ik hem nog niet echt aan werk zet en er maar af en toe kort op ga.
En ik vind niet dat ik niet op hem pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:14

Ailill schreef:
Wat gaat de tijd hard, die had je toen als jaarling (in het buitenland) gekocht, toch?

Klopt, hij komt van een fokker in Duitsland. Heb hem nu bijna 3 jaar en ben heel voorzichtig met hem bezig. Lang getwijfeld ook of ik er al zou op gaan, omdat hij nog zoveel energie in het groeien steekt, maar de dierenarts geeft aan dat af en toe belasten wel kan.
Voordeel van RMH is dat het compacte gewichtsdragers zijn, is de reden dat ik voor dit ras gegaan ben en niet de PP. Ben benieuwd hoe hij er gaat uit zien zodra hij volgroeid is en goed in de spieren zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:17

Lau schreef:
SVRL schreef:
Dit ben ik trouwens op mijn jonge gup tijdens de zadelpassessie van afgelopen november. Blijf erbij dat ik niet te dik ben voor hem.

:o dankje. Vind je echt wel heel charmant. <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:55

Lau schreef:
SVRL schreef:

Hier:

.............

Onder voorwaarde dat je een leuke foto plaatst.
Het figuur wordt u per post toegestuurd. Wilt u gebruik maken van extra snel, komt er een klein bedragje bij :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:32

Ik denk niet zozeer dat we opschieten met foto's plaatsen van maatjes 44 die wel passen, want als we allemaal de voordeligste foto plaatsen om ons gelijk te halen schiet het ook niet op.
Ligt aan je perspectief. Maar dat is een andere discussie :) ik ben het er mee eens dat de eerdere in het western zadel niet past qua grootte. Ik bedoel hier mee te zeggen dat we niet zoveel hebben aan foto's maar het uiteindelijk om het gewicht gaat wat er op zit.

Edit, you are right sevke, ik laat mij meeslepen.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 20-03-19 08:40, in het totaal 3 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:37

Het ontaardt hier in een fototopic ‘ben ik te groot/zwaar voor mijn pony’ :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:45

Dat komt omdat iedereen hier het zich enorm aantrekt. Gewicht is een enorm gevoelig onderwerp waar echt een taboe op rust en waar liever helemaal niet over gepraat wordt. Maar zodra je op een dier gaat zitten moet je heel kritisch naar jezelf kunnen kijken. En ik blijf zeggen dat maat 54 echt niet op een paard thuishoort.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:10

Suzanne F. schreef:
Dat komt omdat iedereen hier het zich enorm aantrekt. Gewicht is een enorm gevoelig onderwerp waar echt een taboe op rust en waar liever helemaal niet over gepraat wordt. Maar zodra je op een dier gaat zitten moet je heel kritisch naar jezelf kunnen kijken. En ik blijf zeggen dat maat 54 echt niet op een paard thuishoort.

En er is ook niemand hier die het daar niet mee eens is.

Alleen "maat 54 hoort niet op een paard" en "rijbroek maat 54 moet helemaal niet gemaakt worden", zijn twee heel verschillen stellingen.
De eerste ben ik het mee eens. De tweede niet. Waarom zou iemand met maar 54 geen rijbroek aan mogen? Omdat hij/zij daar mogelijk mee op een paard stapt? Ja, zou kunnen. Maar dan is het probleem niet dat iemand een rijbroek maat 54 aan heeft, maar met die maat 54 op een paard gaat zitten.

Je zou kunnen stellen dat een rijbroek in die maat "enabling" werkt, maar ik denk van niet. Als je wil paardrijden en je hebt maat 54 of hoger, dan gaat een rijbroek of niet je niet tegen houden.

Nogmaals; nee, maat 54 hoort niet op een paard. Ja, maat 54 rijbroek mag van mij best gemaakt worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:17

Avalanche81 schreef:
Kun je ruzie maken met jezelf :')

Wel schelden tegen jezelf, ruzie maken lijkt me lastig of je moet er een rollenspel van maken in je eentje ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:19

Ik denk, dat mensen die broekmaat 50 of hoger hebben zelf wel het besef hebben dat op een paard stappen geen goede keuze is.

Maar als zij graag een rijbroek willen dragen, sure, waarom niet? Ze zijn comfi en gewoon mooi :). Vind ik dan.

Zelf kom ik van maat 44, ik schommel nu tussen maat 38 en 40, afhankelijk van de broek (ik ben nog bezig met afvallen). In rijbroeken heb ik maat 40/42, want op een of andere manier vallen die kleiner :').

In alle maten paste ik nog prima op mijn paard (ik ben niet zo lang), maar ik merk wel dat het allemaal zo veel makkelijker gaat nu ik meer dan 10 kilo kwijt ben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:19

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:36

Suzanne F. schreef:

Nee jij reageert gewoon een potje ongenuanceerd met je turnpakjes.

Het lijkt mij logisch dat je met teveel gewicht niet op een dier gaat zitten maar waarom jij het nodig vindt om te zeggen dat turnpakjes terecht niet in XXL gemaakt worden ontgaat me volledig en komt eerder gefrustreerd over dan diervriendelijk.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:36

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:43

JeaDH schreef:
meggiemeg schreef:
http://www.kledingmaten.net/kledingmate ... -geworden/
Hier een leuke uitleg over de maten van kleding jaren terug en nu. Wellicht geeft dat een ander beeld waarom?

:oo

Lijkt me vrij sterk. Ik vind juist dat heel veel merken heel klein vallen. Ik ben 1.63, weeg rond de 55kg en draag meestal maat M terwijl ik echt een ukkie ben

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:45

meggiemeg schreef:
http://www.kledingmaten.net/kledingmate ... -geworden/
Hier een leuke uitleg over de maten van kleding jaren terug en nu. Wellicht geeft dat een ander beeld waarom?

Dat komt ook doordat kledingmerken meegaan met de lichaamsvormen, en lichaamsvormen/mode erg veranderd. Toen de 'rubensvrouw' in was, lagen de maten ook weer anders, in vergelijking met de jaren 50. Hoewel dat ook weer merk afhankelijk was. Ik had een leren jas (vintage) van 60 jaar oud met als maat 42. En daar verzoop ik in met mijn toentertijd maat 44.

Het beste kijk je naar omtrekmaten, dat vroeger bij een heup van 95 cm een maat L hoorde, en nu een maat S zegt weinig over het gewicht van de persoon in kwestie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:46

Liselot schreef:
JeaDH schreef:
:oo

Lijkt me vrij sterk. Ik vind juist dat heel veel merken heel klein vallen. Ik ben 1.63, weeg rond de 55kg en draag meestal mat M terwijl ik echt een ukkie ben

Ik ben even groot en even zwaar, en heb juist maat XS/S. Van Italiaanse rijbroeken ook gewoon de NL maat 36 (Italiaanse maat 40).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:53

Suzanne F. schreef:

Precies. Het is een taboe en dat komt denk ik vooral doordat iedereen een zo duidelijke mening heeft dat het lijkt of je crimineel bent als je overgewicht hebt. Hoe langer ik in de natuurgeneeskunde zit, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat heel veel mensen er ook daadwerkelijk echt niks aan kunnen doen met de regulier beschikbare hulp en denkbeelden. Pas nu ik er meer in duik vanuit holistisch oogpunt beginnen er in mijn lijf dingen te veranderen. Ik was zo ver beïnvloed door iedereen dat mijn relatie met eten verre van gezond te noemen was. At minder dan 800 kcal op een dag en durfde niet meer te eten waar mensen bij waren want als je dik bent is dat je eigen schuld, moet je maar minder eten. Ik leefde al meer dan 15 jaar zo en dan word je niet blij. Mijn bijnaam was inmiddels konijn vanwege alle salades.
Vergis je niet hoeveel druk er op dit onderwerp staat niet perse door dit toptic maar vanuit de samenleving en de politiek. Een topic als deze en zovelen gooit alleen naar zout in de wond.

Geloof me, mensen die te zwaar zijn die weten dit echt zelf wel. En er is ook wel zo veel aandacht voor dat de mensen die nog niet twijfelen of ze wel op een paard moeten gaat zitten dat toch wel gaan doen. Zeker van mensen met een eigen paard Kun je wel verwachten dat ze die keuze verstandig maken. We willen immers allemaal dat ons paard gezond de 25 haalt.

Ik denk oprecht dat “de mens met een oordeel” niet bewust is van het effect dat dit op je leven heeft. Dat je alles probeert, en dat niks helpt. Daarover ben je al boos op jezelf. Daaroverheen komt nog het keiharde oordeel van de anderen. En dan vinden mensen het gek dat deze groep het gevoel heeft zich te moeten verdedigen.

Ik ben ervoor dat je moet kunnen praten over zoiets als dit maar uiteindelijk komen dit soort vragen en discussies altijd weer gepaard net een hoop oordelen waardoor mensen het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen. Het lijkt me meer constructief om te zoeken naar een oplossing. Dat heb ik gedaan en ik ben echt geschrokken van het feit dat als mijn theorie klopt je er met eten en bewegen ( dat altijd genoemd wordt) echt zelf niks aan kunt veranderen. Ik ben op mezelf aan het testen of mijn theorie klopt en als dat zo is dan hoop ik heel veel mensen gezonder en gelukkiger te maken en dat vanuit liefde voor hun eigen lijf in plaats van de afgunst die ze al jaren hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:55

Heeft ook met figuur te maken, brede heupen smalle taille vs. smalle heupen, smalle taille. Dikkere dijen, dikkere buik.

Enz. Enz.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:04

MarcoBorsato schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee jij reageert gewoon een potje ongenuanceerd met je turnpakjes.

Het lijkt mij logisch dat je met teveel gewicht niet op een dier gaat zitten maar waarom jij het nodig vindt om te zeggen dat turnpakjes terecht niet in XXL gemaakt worden ontgaat me volledig en komt eerder gefrustreerd over dan diervriendelijk.

Nou ik kan dan alleen voor mezelf praten maar mij krijg je met mijn maat 38/40 echt niet in een turnpakje hoor. En ik zou denk ik nog wel net in een turnpakje maat L passen maar dat zou ik echt niet willen.
Kan je ongenuanceerd vinden maar je gaat toch ook niet balletten met maat xxl? Als mensen daar blij van worden dan doen ze dat maar, maar mijn mening is dat het er gewoon niet uitziet. Je kan je als forse vrouw prima kleden maar een turn of balletpakje haalt je nou niet echt op. En het lijkt me ook niet echt een fijne sport om te beoefenen als je die maat hebt, dan kan je beter iets anders gaan doen.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:08

Dus mensen met overgewicht mogen ook al niet aan een sport doen die ze leuk vinden volgens jou omdat de kleding wellicht te strak kan zitten? hmm ja helemaal mee eens
echt trash.
waarom duit jij zo op die pakjes er zijn ook andere outfits om in te balletten of turnen.
Laatst bijgewerkt door romyamb op 20-03-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Ik denk dat er menigeen in maatje XXL beter danst, turnt, ballet, etc. dan jij. En daarbij hebben die denk ik dan ook nog een minder uitgesproken mening over mensen met maat XXS dan jij over mensen maat XXL. Het siert je echt niet :n

Urbanus

Ga weg :') Wat interesseert het jou nou welke sport iemand beoefent en wat diegene daarbij aantrekt? Heb je niks anders om je druk om te maken?