bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:51

Ik heb een kwpn merrie te koop staan. 5 jr, nog wel wat groen in de africhting maar je kan er zo opstappen na 2 dagen niks gedaan te hebben (behalve paddock natuurlijk) maar de mensen die ik dan aantref die komen kijken, willen/zoeken dan een op-en-top dressuurpaard die grand prix kan lopen (en dat voor een scheitprijs)
dan vraag ik mij af.. is dat reeël? er zijn maar weinig ruiters die dit halen... en lees daarnaast de advertentie is.. ik bied haar aan als recreatie/allround merrie aan. Ze zal heus wel het Z halen wellicht wel hoger maar dat ligt aan de ruiter.

Braaf is ze, mensgericht ook, braaf helemaal als je gewoon nuchter erop zit. tuurlijk heb ik al is erop gezeten met een beetje angst (buurman kwam met giertank langs, zwanen naast de bak, schapen in de bak :') ) ze deed niks, behalve even kijken. vind ik meer dan logisch als je het nog nooit gezien hebt.

Al met al zo'n lieve merrie die gewoon meer dan alleen rijden wilt. Merrie wilt gewoon aandacht, beetje tutten, poetsen, iemand die handig is met NH, grondwerk. buitenritje. in de omgang ook makkelijk.

Ik heb helaas nog geen geschikt baasje voor haar gevonden. iemand nog een idee? Ik heb voor haar gewoon te weinig tijd om haar alles te geven, helaas.
Laatst bijgewerkt door Evelien4 op 06-03-19 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:52

Evelien4 schreef:
Ik heb een kwpn merrie te koop staan. 5 jr, nog wel wat groen in de africhting maar je kan er zo opstappen na 2 dagen niks gedaan te hebben (behalve paddock natuurlijk) maar de mensen die ik dan aantref die komen kijken, willen/zoeken dan een op-en-top dressuurpaard die grand prix kan lopen (en dat voor een scheitprijs)
dan vraag ik mij af.. is dat reeël? er zijn maar weinig ruiters die dit halen... en lees daarnaast de advertentie is.. ik bied haar aan als recreatie/allround merrie aan. Ze zal heus wel het Z halen wellicht wel hoger maar dat ligt aan de ruiter.

Braaf is ze, mensgericht ook. al met al zo'n lieve merrie die gewoon meer dan alleen rijden wilt. Merrie wilt gewoon aandacht, beetje tutten, poetsen, iemand die handig is met NH, grondwerk. buitenritje. in de omgang ook makkelijk.

Ik heb helaas nog geen geschikt baasje voor haar gevonden. iemand nog een idee? Ik heb voor haar gewoon te weinig tijd om haar alles te geven, helaas.

Als ik het geld en de ruimte had... gelijk! Maar omdat ik dat niet heb... sorry! ;(

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:52

[/quote]
Als ik het geld en de ruimte had... gelijk! Maar omdat ik dat niet heb... sorry! ;([/quote]

zoveel kost ze ook niet, gewoon normale prijsklasse (4500/5000) :j

loop meer er tegen aan dat mensen zoveel eisen hebben in deze prijsklasse en als ze komen, dan valt het wel tegen dat het geen grandprix paard is.
daar baal ik gewoon van. kijk of je eerst een klik heb met het beest en of je er wat in ziet.

MyWishMax

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:03

Het is ook gewoon niet realistisch, want een paard die die potentie heeft of het al kan kost vele malen meer. Aan de andere kant ben ik in de diverse zoektochten ook de andere kant tegengekomen. Paarden die voor meer te koop stonden, niet braaf waren en niet eens normaal een B proefje door konden komen, maar geadverteerd als dressuurpaard, M klaar bijvoorbeeld.

Zowel kopers als verkopers zijn vaak niet realistisch in prijzen. Niet qua vraagprijzen in verhouding met paard zelf of met budget met eisen.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:47

Dat zie ik ook wel, enorme vraagprijzen voor eigenlijk een paard met een goede afstamming.
ik vertel eerlijk wat ze wel en niet kan en ik zie vaak al snel of er een klik is of niet. Ook vraag ik na afloop aan de kijker/koper wat ze er van vindt en of ik haar goed omschreven hebt qua karakter/opleiding.

toch probeer ik 'braaf' altijd te vermijden. ik weet dat ik het een braaf paard vindt. maar iemand anders kan braaf weer anders intepreteren.

wat is braaf nu eigenlijk?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:46

Braaf is lastig inderdaad. :j Braaf betekent voor mij niet dat ze nooit ergens op reageren, nooit fris zijn, nooit eens gek doen bijvoorbeeld. Maar een onzekere/angstige ruiter zou inderdaad mijn brave paard niet braaf kunnen vinden.

Maar hoe moet je dan een paard omschrijven? Meer in de dingen die ze wel of niet doen en kunnen zoals jij dus doet denk ik inderdaad.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:59

En ik zou bij jouw braaf omschrijving eerder een 'dooie makke' (ezel :') ) paard omschrijven hahaa,

braaf, mag bij mij wel een schrik reactie geven als ineens een zwaan in de naast gelegen sloot opvliegt, maar wel bij je blijft en niet weg vlucht.

En nog een verschil als je over een kinderpony hebt of over een paard.. kinderpony mag in mijn ogen ook nergens op reageren zodat je weet als je kind er half naast hangt deze gewoon stil staat en kijkt van hee leuk jij daar, of wat doe je? :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:05

Haha, er staat dat het dat voor mij juist NIET betekent. ;) Want ik vind dat ook een dooie :')

Aan de andere kant vind ik de mijne braaf, maar die vlucht dus wel. Alleen zij bokt niet, steigert niet en schrikt bijna nooit. Het vluchten is voor mij een lachtertje, geen 180 graden draaien, maar wel in galop weg. De enige keer dat er iemand afgevallen is toen de buitenbaksproeiers per ongeluk aangingen, terwijl zij daar reden. Daar mag je als paard van mij wel van schrikken en opzij springen. :')

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:11

Bij ons thuis heet dat een 'donkey' :))

En net gezegd, wat braaf is voor de een hoeft dat niet te zijn voor de ander :-) Ik vind mijn eigen paard best braaf hoewel we buiten toch regelmatig een verschil van mening hebben over de remweg :+ en over 'wat eng is en wat niet'
Ik vind haar braaf omdat ik weet dat ze me buiten er niet met een rotbok af zal gooien en als het moet dan kan ik ook echt wel op haar rekenen.

We zullen in elk geval samen thuis komen na een buitenritje :-)

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:23

haha, goed woord 'donkey'. die ga ik erin houden.

Sommige paarden zijn gewoon etters die je eraf willen gooien op sommige momenten, kwaad en vaak ook angst in hun ogen hebben, weinig vertrouwen in diegene die erop zitten. Gelukkig heb ik die nog niet/nauwelijks meegemaakt, daarvoor weiger ik :Y).

Vaak zie ik het al op het moment dat je voor het eerst bij het paard in/bij zijn box komt. Hoe staat zijn blik, hoe kijkt het paard uit zijn ogen. Hebben jullie dat ook ?

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:32

Dat heet bij ons een 'psychopath' :))

Die zie je inderdaad heel erg weinig. Maar goed, tussen Donkey en Psychopath zit heel erg veel :-)

Ons andere paard is ook best heel braaf (buiten vaak braver dan die van mij) alleen heeft die soms nog weleens de neiging om te bokken uit joligheid/frissigheid/jongheid. Daar hou ik dan weer wat minder van.
Verder is hij echt heel braaf :j

Maar goed, dat vinden wij braaf. Genoeg mensen die dat helemaal niet braaf vinden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:43

Apple schreef:
En net gezegd, wat braaf is voor de een hoeft dat niet te zijn voor de ander :-) Ik vind mijn eigen paard best braaf hoewel we buiten toch regelmatig een verschil van mening hebben over de remweg :+ en over 'wat eng is en wat niet'
Ik vind haar braaf omdat ik weet dat ze me buiten er niet met een rotbok af zal gooien en als het moet dan kan ik ook echt wel op haar rekenen.

Dat vind ik dus gewoon braaf, helemaal als je alleen op pad gaat. Het is niet realistisch als je alle knopjes en opties wilt. (dressuur, springen, buitenritten alleen, trailer, geen mankementen, leuk kleurtje, etc etc) Ergens zal er een vinkje uit moeten, helemaal als het ook nog eens weinig mag kosten. Of je moet een dooie diender willen en dat als enige knopje aanvinken.
Het knopje 'bakwerk en springen' staat hier duidelijk uitgevinkt. Tenzij je levensmoe bent.
Buitenritten alleen en/of samen staat duidelijk aan.
En dan nog...

wat braaf is voor de een hoeft dat niet te zijn voor de ander :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:46

Lindsey_99 schreef:
Apple schreef:

Dat vind ik dus gewoon braaf, helemaal als je alleen op pad gaat. Het is niet realistisch als je alle knopjes en opties wilt. (dressuur, springen, buitenritten alleen, trailer, geen mankementen, leuk kleurtje, etc etc) Ergens zal er een vinkje uit moeten, helemaal als het ook nog eens weinig mag kosten. Of je moet een dooie diender willen en dat als enige knopje aanvinken.
Het knopje 'bakwerk en springen' staat hier duidelijk uitgevinkt. Tenzij je levensmoe bent.
Buitenritten alleen en/of samen staat duidelijk aan.
En dan nog...

wat braaf is voor de een hoeft dat niet te zijn voor de ander :j

Ik ben er toch echt van overtuigd dat ze er zijn hoor, alleen niet voor de gemiddelde portemonnee...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:47

Ja, dat zeg ik ook, "helemaal als het ook nog eens weinig mag kosten"...
Maar bestaan doen ze echt wel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:49

Zoals al meer genoemd hier..Groninger paarden, alleskunners en nuchter.
Mijn merrie kon je een kanon naast afsteken en daar reed ik met ouderjaarsdag gewoon mee buiten(mensen met die schietezels keken me heel raar aan). Mijn nuchtere merrie vond vooral het siervuurwerk enorm interessant.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:52

Evelien4 schreef:

Braaf is ze, mensgericht ook, braaf helemaal als je gewoon nuchter erop zit. tuurlijk heb ik al is erop gezeten met een beetje angst (buurman kwam met giertank langs, zwanen naast de bak, schapen in de bak :') ) ze deed niks, behalve even kijken. vind ik meer dan logisch als je het nog nooit gezien hebt.

Al met al zo'n lieve merrie die gewoon meer dan alleen rijden wilt. Merrie wilt gewoon aandacht, beetje tutten, poetsen, iemand die handig is met NH, grondwerk. buitenritje. in de omgang ook makkelijk.

Als dat t vosse veulen uit je profiel is, enorm leuk dier zo op de foto. Tis dat ik mijn eigen 2 jarige heb anders had ik zeker interesse gehad.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:59

Nee helaas is dat niet het vosje uit mijn profiel. de merrie (moeder) heb ik al 10jr. en die gaat niet meer weg en haar dochter komt eind deze maand terug uit de opfok, zij is 3jr en als er een goed bod komt dan mag ze wel weg, hoeft niet, eerst maar is zadelmak maken en uiteindelijke doel eventing.
Welke te koop staat is een bruine merrie van Foreign Affair x Metall uit 2014.

Wat mij nu ook nog te binnen schiet.. braaf als een politiepaard. :Y)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:01

Als ze de 1.65 haalt zou ik haar aanbieden. Nog niet zo heel lang geleden waren ze op zoek.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:03

Politie had ik al gesproken, ik vind haar daar weer net niet geschikt voor daarnaast zochten ze een paard die al wat verder door gereden was.

bedoel ook, in de trant van braaf.. zo braaf als een politiepaard.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:05

Ja ik heb er een onze Jeffrey een Welsh cob hij is nu bijna 26 maar mijn nichtje reed er bixie mee en buitenritten vind hij zo gaaf....die van ons zijn overal bang van en Jeff die niet hoor als die voorop loopt durft de rest ook

Afbeelding

hier met mijn nichtje ze zal een jaar of 6 zijn geweest

Afbeelding
en hier hun laatste bixie

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:10

Evelien4 schreef:
Politie had ik al gesproken, ik vind haar daar weer net niet geschikt voor daarnaast zochten ze een paard die al wat verder door gereden was.

bedoel ook, in de trant van braaf.. zo braaf als een politiepaard.

Ik vind jouw dier echt voor een hele nette prijs te koop staan. Ik heb ze echt rotter gezien voor veel meer geld (7 tot 9 k) en echt niks bijzonders. Overigens kwamen ze allemaal de (klinische)keuring niet eens door.
Ik had/heb eigenlijk een hele korte eisenlijst:
merrie
geen spillepoot
nuchter
en gezond
geen bezopen bedragen
Maar dat is erg lastig hoor. Ik heb mn zoektocht on hold gezet na een aantal teleurstellingen..

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:21

O ja, geen spillepoot zit ook op mijn lijstje :D
Anders durf ik er niet eens op te zitten :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:32

Apple schreef:
O ja, geen spillepoot zit ook op mijn lijstje :D
Anders durf ik er niet eens op te zitten :D

:') ja ik ben geen spriet dus het moet ook wel een beetje smoelen he

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:34

Aan alle eisen voldoet ze, Ik vind haar geen spillepoot. maar eerder een rank chique type paard.
Ze zal wat meer body moeten krijgen met spieren omdat ze nu eigenlijk gewoon te weinig doet.
zo breed als een haflinger zou je haar niet krijgen, (tenzij je haar vetmest _O- )

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:52

Het is dan ook maar net wat je braaf noemt inderdaad.
Ik vind mijn kruising Groninger ook wel braaf. Maar er zijn ook mensen die haar sensitief noemen en met een gebruiksaanwijzing.
Het is maar net wat je gewend bent.
Ik zou niet zoeken op een ras maar op karaktereigenschappen die bij jou passen.
Er bestaan ook super brave Kwpners.