Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Had haar voor geen goud willen missen.
Ik heb maandag weer gereden, nog steeds wel in de longeercirkel. Dat is waar ik mij op dit moment nog steeds het veiligst voel, dus daar blijven we gewoon totdat ik mij ergens anders op het erf ook veilig voel. Het begint steeds meer te kriebelen dat ik de bak in wil, dus dat zal binnenkort vast wel komen. Als we normaal een paar rondjes door de bak kunnen ga ik weer elke week een les proberen te nemen, zodat ik consequent blijf rijden. Maar voordat dat gebeurt moet er eerst een nieuw zadel voor Zara komen, want die ze nu heeft ligt niet mooi meer en ik zit er totaal niet lekker op. Ik zit nu te kijken naar Massimo, dat schijnen voor paarden met lage schoft en brede rug fijne zadels te zijn.
Als ze de wei afkomt zal het wel weer even lastig worden denk ik. 

Ghostattack schreef:Begrijpelijk dat het allemaal even te veel is hoor! Zara komt niks tekort zo te horen!
Voor mijn Zara heb ik ook een Massimo gehad, twee zelfs. Prima zadels, paste inderdaad heel goed op haar. Ik zat er alleen zelf heel slecht in, dus uiteindelijk ingeruild voor een Tribal. Ik heb zelf chronische rugklachten en daardoor geen tophouding, de Massimo maakte de rugklachten voor mij alleen maar erger en mijn houding werd helemaal slecht in die zadels.
Twee hele slechte foto's van jaren geleden![]()
Massimo Dressuur II, nieuw model, 16.5 inch dacht ik
[ [url=m/n6PqZr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Massimo Dressuur II oud model, 17-17.5 inch in het bruin
[ [url=m/grzG1g.jpg]Afbeelding[/url] ]
Laatste zadel wat ik had was een Tribal pony dressuur, 16 inch
https://boktimg.nl/img/m/j07DKp.jpg
Wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n Tribal zadel?Isabel_k schreef:Je hebt groot gelijk hoor. Je kan beter minderen en met veel energie gaan, dan een 'moetje' van je paard maken.
Fibromylogie is heel zwaar. Een kennis van mij heeft het ook en ermee dealen is best pittig. Sterkte!
De gewone 'volwassen' Tribal zadels zitten wel om en nabij de 2295 euro.
Tribal was een prima zadel hoor! Maar voor mij net te vlak qua zit, ik heb net iets meer steun nodig met mijn rugklachten. De Tribal heb ik toch 1.5 jaar lang fijn mee kunnen rijden, op 2 paarden zelfs. Ghostattack schreef:De Tribal van mijn foto ligt rond de 1595 euro dacht ik, omdat het een ponyzadel is. Ik heb hem toen met inruil van de zwarte Massimo heel goedkoop kunnen kopenDe gewone 'volwassen' Tribal zadels zitten wel om en nabij de 2295 euro.
Mijn Tribal is inmiddels ingeruild voor een SeaBis, echt een totaal ander zadel maar ook voor een ander paardTribal was een prima zadel hoor! Maar voor mij net te vlak qua zit, ik heb net iets meer steun nodig met mijn rugklachten. De Tribal heb ik toch 1.5 jaar lang fijn mee kunnen rijden, op 2 paarden zelfs.
Tribal op mijn andere paard: https://boktimg.nl/img/m/NvU9Gw.jpg
Nieuwe SeaBis: https://boktimg.nl/img/m/BSri76.jpg
EstherTamara schreef:Net even in 1,5 uur alle berichtjes doorgelezen. Wat heb ik ongelooflijk veel respect voor jou! Wat ben jij een goed baasje voor Zara en gelukkig met veel verbetering. Je mag echt trots zijn op wat jullie bereikt hebben.
En lieve reactie!
Ben ook erg benieuwd hoe het broertje van Zara het gaat doen, maar daar houden we sowieso contact over!
Het was natuurlijk helemaal niet leuk als het fout ging, maar ik raakte er wel super gemotiveerd van en ik vond het leuk om te zoeken naar oplossingen. Nu de oplossingen zijn gevonden vanaf de grond weet ik niet meer zo goed wat ik moet doen. Ja rijden natuurlijk, maar ik heb op dit moment helemaal geen zin om te rijden (ik ben nogal een mooi weer ruiter
). Ik denk dat ik me maar weer wat meer ga focussen op vrijheidsdressuur, dat is opzich nog wel een uitdaging, omdat Zara soms dingen niet goed snapt (en ik weet niet hoe ik ze duidelijk moet uitleggen aan haar haha).
Toen ik deze methode gebruikte ging hij als een raket en reageerde hij direct. Ze vroeg dus of ik met haar paard hetzelfde wil doen als dat ik met Zara heb gedaan en dit lijkt mij ontzettend leuk, dus ik heb gezegd dat ik het wil doen! Toch weer een nieuwe uitdaging
Ik leer hierzelf ook weer heel veel van, want dit paard is Zara niet dus ik zal weer goed moeten gaan observeren en mijn trainingsmethode aan moeten passen naar het paard. 
Ik sta er nu zo anders in, ben een stuk nuchterder, rustiger en stabieler geworden en ik ben vooral mijn paard veel beter gaan begrijpen. Ik zag mezelf toen totaal niet als leider en ik beweerde dat dat ook totaal niet in mij zat. Nu hoef ik inmiddels nog geen eens meer aan mijn leiderschap rond Zara te twijfelen. Ik heb duidelijke regels voor mezelf en zodra er een regel verbroken wordt zit ik er gelijk zonder er over na te denken bovenop!
Precies een dag na het plaatsen van die update begon ze weer te etteren en dat doet ze nog tot op de dag van vandaag.
Ze is ook al 3 weken hengstig nu (wordt omringd door knappe ruinen in de wei waardoor ze geprikkeld blijft) dus ik vermoed dat ze zich gewoon even niet helemaal oke voelt op dit moment. Ze is weer erg angstig en in haar eigen wereld, dit is typisch gedrag voor haar tijdens haar hengstigheid ben ik achter gekomen. Ze sluit zich weer volledig voor me af en is 1 brok spanning. Daarbij komt ook nog dat ze telkens van landje verhuist en telkens op nieuw gras staat wat best hoog in suikers zal zitten. Ik ga proberen dit voor een gedeelte op te vangen door een grasmasker om te doen bij haar, daardoor krijgt ze toch wat minder binnen. Ik vind het op dit moment wel erg vermoeiend, mijn verzorgster is door een auto botsing ook even uit de running, dus heb er deze week weer alleen voor gestaan wat ik fysiek en mentaal best heftig vind naast alle andere dingen die ook nog gedaan moeten worden elke dag. Ik vind het wel jammer dat we weer zo'n tegenslag hebben, het rijden is nu voorlopig wel weer even van de baan, maar ach we gaan gewoon weer verder zoals we het de afgelopen maanden hebben gedaan. Uiteindelijk zal ze wel weer normaal worden toch? Sizzle schreef:Anders toch regumate proberen?
Als een merrie alleen maar rete irritant is en bazig dan zou ik gewoon doorzetten, maar ze last heeft van zichzelf en angstig is dan is ze zelf ook gebaad wellicht.

Avanti schreef:Heel herkenbaar. Mijn pony (kruising welsh cob x ? Denk ook koudbloed) doet helaas precies hetzelfde tijdens de hengstigheid en helaas altijd zo onregelmatig hengstig dat ik pas sinds een tijd de link heb gelegd met hengstigheid.
Staat nu op monnikskappeper en magnesium. Hiermee is ze veel rustiger en minder schrikkerig en kijkerig en kom ik aan rijden toe.
Progressie is wat lastig met elke keer zulk gedrag en merk als ze weer in zo'n bui is dat ik liever mijn andere paard rij en dan ligt het weer stil. Lastig is het. ☹

Mijn stalgenoten zijn gelukkig super begripvol en behulpzaam en hebben flink op me in staan praten, wat me uiteindelijk wel weer moed en vertrouwen gaf voor de toekomst. Dus hup kop op en weer aan de bak met Zaar. Daarnaast was er ook de realisatie dat Zara niet echt goed verkoopbaar is door haar moeilijke karakter en als ik haar nu verkoop de kans groot is dat ze vanwege haar gedrag van hot naar her gaat. Het is toch echt wel mijn vriendinnetje ondanks de problemen die we hebben en dat leven gun ik haar absoluut niet. Ik heb al bijna 2,5 jaar geduld met haar. Ik denk niet dat ze dat geduld snel bij een ander gaat vinden, dus bij mij is ze dan misschien nog het beste af. Dus tja, hoe ik me er ook soms over voel, verkopen kan gewoon echt niet en dan is er maar 1 andere optie en dat is doorzetten.
Hieronder het filmpje van de eerste keer. Ik had mijn vriendin expres gevraagd om Zara ruimte te geven aan de voorkant en op eigen benen te laten lopen (als je haar strak houdt bouwt ze spanning op), vandaar dat het misschien rijtechnisch niet fantastisch is.
De derde keer moesten we het maar anders aanpakken, afleiding werkt vaak wel bij Zara. Dus ik heb heel de bak volgebouwd met parcourtjes dmv balken en pionnen. Ondanks wat staken af en toe hielp dit wel om Zara gefocust te houden. De vierde keer hebben we weer balken neergelegd en Zara stond weer een paar keer ondersteboven en achterstevoren, maar niet meer zo erg als die ene keer.
Ik hoop dat we een fijn zadel vinden vandaag dat niet schuift, waardoor ik ook weer met een zekerder gevoel op Zara kan zitten. Ik weet nu gewoon dat als Zara ineens 180 graden omdraait het zadel half op haar buik hangt en ik dus niet de kans krijg om te blijven zitten. Met een goed zadel krijg ik hopelijk die kans wel en dan zal er ook weer wat meer vertrouwen zijn van mijn kant. 
Een paar weken terug ben ik met Zara naar haar oude stal gelopen (dit is 15 min lopen van haar nieuwe stal). Zodra we het fietspad richting haar oude stal opliepen herkende ze de weg gelijk. Het was erg aandoenlijk om te zien, hoofd omhoog, oren naar voren en enthousiast doorlopen. Bij haar oude stal hebben we nog even stil gestaan, de paardjes stonden in de wei naast het fietspad (ook oude vriendinnetjes van Zara) en die kwamen gelijk naar het hek toe om haar te begroeten. Daarna zijn we weer richting de huidige stal gegaan. In eerste instantie stond Zaar er niet om te springen om mee terug te gaan, maar ze deed het uiteindelijk toch. Thuis stonden haar nieuwe vriendjes haar ook al op te wachten in de wei, dus dat was al weer snel goed voor Zaar.
Dat waren dus dikke vrienden, dus we waren benieuwd hoe ze op elkaar zouden reageren. Het weerzien was heel mooi. Zara hoorde hem al vanaf een afstand aankomen, dus die stond met smacht te wachten op hem.
Toen ze elkaar zagen was het neuzen tegen elkaar en blazen en daarna lekker zij aan zij grazen op het grasveldje. We hebben besloten dat we het vaker gaan doen en in de toekomst hopelijk een buitenritje als onze paarden en wijzelf mentaal zo ver zijn.
Dat hebben we gevierd met "taart", heel veel knuffels en liefde en een uitgebreide poets- en wasbeurt. 

Ik heb echt wel weer een dieptepunt geraakt mentaal (dus niet zozeer tijdens de training met Zara), maar ook weer veel hoogtepunten beleefd (ook mentaal en wél tijdens de training). Ik moet me de komende tijde echt vooral gaan focussen op die hoogtepunten en daar mijn energie uithalen. En weer blijven concentreren op de kleine stapjes en niet meer zo ver in de toekomst willen kijken en daarbij grote verwachtingen hebben. Eerst maar kijken hoe het rijden gaat als we dalijk een fijn zadel hebben! 
Allereerst was ik zelf ineens stiknerveus, terwijl dat heel de dag wel meeviel, dus ik gooide al gelijk daarmee mijn eigen glazen in. Vervolgens wilde ik Zara eerst even flink laten lopen in de longeercirkel voor de zadelmaker kwam en toen kwamen er ineens kinderen met een rode kano langsvaren die aan de overkant van de sloot in de wei gingen picknicken met kano naast zich.
Toen was er niks meer met Zara te beginnen... Vervolgens kwam de zadelmaker een stuk eerder dan verwacht, waardoor ik nog stress had om Zara droog en schoon te krijgen. Op dat moment stond Zara ook al te stuiteren en had ze haar typische paniekgedrag weer. Niet stilstaan, door mij heen lopen, hangen aan halstertouw, schrapen, wit van de ogen zichtbaar. Ik voelde me zo ellendig, want ik moest er nog op...
). Als eerst de Massimo opgelegd en Zara daarmee gelongeerd, maar dat was niks. Daarna de Wintec erop gelegd en die lag eigenlijk aan de longe best goed. Zara was nog steeds in paniekstand dus ze ging flink bokken, maar het zadel bleef op zijn plek. Top
We mogen nu het zadel uittesten tot in ieder geval 5 augustus, dus aankomende vrijdag komt die vriendin weer Zara rijden met het nieuwe zadel. Ik ben benieuwd.
kon ook geen bit 'verdragen'. volgens mij gewoon niet accepteren. zelfde paniek gedrag en als er iets in de omgeving gebeurde, geen land meer mee te bezeilen. ik heb het een tijdje geprobeerd maar ze kon zich alleen gedragen bij een strenge no-nonsense boer die al heeel veel paarden heeft gezien. daar was ze dus echt super braaf bij. ik heb haar verkocht, was niet makkelijk maar wat een opluchting