Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:28

Dat verzekeren hoor je in België volgens mij niet zo snel? Je betaald dan maandelijks en bedrag gewoon of hoe gaat dat?

@Aurelia, ik ga enkel Klinisch laten keuren. Het is een fok merrie van 7 die nog geen echt werk heeft moeten doen dus ik denk dat klinisch wel voldoende gaat zijn. Ben wel echt helemaal in love haha, zo stom dacht echt dat ik hier heel nuchter onder ging blijven. Heb ook al 2 optie's voor fijne stallingen ondertussen dus dat is ook top. :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:32

Jup, in principe gewoon net als je eigen ziektekostenverzekering :p

Volgens mij kan rontgen echt wel waardevol zijn. Ten minste, ik was aan het opzoeken over jonge paarden laten röntgenen (want waar ik ga kijken is 2,5 jaar, dus ook nooit bereden of echt gewerkt) maar je leest toch verhalen dat ze dan al wat kunnen hebben, ook al hebben ze nog niet gewerkt.
*edit: gaat volgensmij vooral om OCD als ik dat topic zo lees. Als ik op OCD Google zie ik dat je het al vanaf 18 maanden kan laten screenen.

Hahah ja ben heel benieuwd hoe ik ga zijn bij de bezichtiging. Mijn vriend gaat mee en een vriendin :p had jij ook iemand bij met veel verstand van bouw enzo? Ik ken niemand die daar verstand van heeft haha.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:40

Super leuk zn topic!

Ik mag van mijn ouders al z'n 2 jaar een eigen pony, maar ik wil graag nog blijven rijden op de pony die ik nu rij. In de toekomst komt er voor mij ook zeker een eigen pony/paard. :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:42

Ik was de eerste keer met mijn zus gegaan, die heeft zelf wel paarden maar is ook zoals mij geen expert. Ik ken er zelf wel een beetje van maar ook geen expert. Maar ik zag wel dat het paard mooi kon lopen en dat ze niet overbouwd is over heel schraal enz. De 2de keer is mijn vriend mee geweest, hij was super bang van mijn verzorgpaard dus ik vond het belangrijk dat hij deze geen monster vond :+

Ik denk dat rontgen idd wel interessant kan zijn, maar ik ga toch voorlopig enkel voor klinisch. Moest er hier twijfel zijn dan kan rontgen er wel bij komen. Maar hopelijk is dit niet nodig! Ik zou ook graag nog een keer mijn nonkel mee nemen die er heel veel van kent, hij zou evt ook wel de klinische keuring kunnen doen wat mij betreft, ik ga hem morgen nog even bellen wat hij daar zelf van denkt. Maar hij heeft al heel zijn leven ervaring met top sport paarden (vader van Karin Donckers), dus daarop kan ik ook wel vertrouwen gelukkig.

Ik ga eens wat opzoeken over paarden verzekeringen in België, kan misschien nog wel interessant zijn inderdaad!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:49

k_m schreef:
Ik ga niet röntgen doen omdat het paard nog niet echt gereden is dus weinig risico’s. Bij sportpaarden zou ik het wel doen.

Echt wel doen. het heeft echt niks te maken met sportpaard zijn of niet en ook niet of het paard al veel gereden is of niet.
Eerst klinische keuring en bij twijfel röntgen kan ook.
Ik zou een dierenarts uit die buurt zoeken of even bij je eigen dierenarts informeren naar mogelijkheden.
Ik zou daar echt niet op bezuinigen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:51

@justkid, Ik wil dat toch ook laten doen? :) Ik heb al geïnformeerd bij dierenartsen, net als ik ga informeren bij mijn nonkel, als hij zegt hier niet genoeg kennis voor te hebben dan zoek ik gewoon verder naar een dierenarts.

Toch vind ik er een groot verschil in zitten of het paard al zwaar gereden is of van de weide komt, is toch altijd minder belast en minder risico? Moest er twijfel zijn bij klinisch zou ik wel voor rontgen gaan idd.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:55

haha ja ik was aan het typen en toen stond je reactie er al, sorry :o

Er kan ook een reden zijn dat ze juist fokmerrie is en niet is gereden. Ik ben een beetje argwanend inmiddels.
Goed dat je ervaren familie meeneemt +:)+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:06

Hahaha arme vriend :p
Ja bij sommige dingen idd minder risico denk ik maar bij andere maakt het niet uit misschien.
Ik moet nog ff uitzoeken wat ik wil röntgenen. Wat er precies mis kan zijn met nek/rug op jonge leeftijd en nog niet belast. Anders doe ik dat ook niet als het niet nodig is.

Eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ook alleen klinisch gedaan. En de nieuwe eigenaar van mijn oude verzorgpaard heeft zelfs helemaal niet gekeurd.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:11

blubblabhoi schreef:
Ik meld me ook!

Ben nu bijna 22 jaar. In mei afgestudeerd aan m'n Bachelor en sinds september met m'n Post-Bachelor bezig. Daarnaast 4 dagen werken. Op dit moment dus helaas absoluut geen tijd voor een eigen paard. Qua financiële middelen nog niet veel gespaard. Daarnaast spaar ik ook voor een koophuis. Een eigen paard gaat nog wel een paar jaar duren maar toch volg ik dit topic graag voor tips en/of lijstjes :)

Ik heb zelf op dit moment al 3 jaar niet gereden door tijdgebrek. Meer mensen die in deze situatie zitten? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Eerst bij een manege gaan rijden? Klinkt niet heel aantrekkelijk.. Heb de 6 jaar ervoor allemaal verzorgpony's gereden.

Ik heb ook 3 jaar niet gereden, in de afgelopen weken wel weer 2x maar ik had geen controle over mijn zit en ben zo ongeveer alles weer verleerd helaas. Ik zou dus eigenlijk zeggen dat een paar lesjes je wel goed zouden doen, om gewoon weer "erin" te komen :j
Ook als je dan gaat proberen te rijden, dat het niet gelijk raar voelt omdat je begint, maar dat je meer het paard kan inschatten ook (als je begrijpt wat ik bedoel)
Dat is een beetje wat ik nu heb ervaren, haha

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:23

Wat röntgen betreft: ik zie veel eigenaren om mij heen die bijna nooit een dierenarts laten komen. Maar een enkele heeft pech en gaat non stop. Je zou maar net die enkele zijn.. ik denk dat je bepaalde dingen toch kan voorkomen als je wat meer onderzoek doet! En dan bedoel ik: verkoop annuleren of de verzorging en het gebruik aanpassen

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:32

Tja, maar hoeveel moet je er op de foto zetten voordat je er 1 hebt die goed is, daar kan best wel veel geld in gaan zitten!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:57

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:05

HorseTimeXL schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =lr&pos=14

O dit paard. Ben er helemaal gecharmeerd van. Gewoon een perfect recreatiepaardje :D

Die had ik ook gezien, ik vind dat deze wel een beetje een vreemde bouw heeft (korte benen vergeleken met de rug en korte nek)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:11

kunamosity schreef:
HorseTimeXL schreef:

O dit paard. Ben er helemaal gecharmeerd van. Gewoon een perfect recreatiepaardje :D

Die had ik ook gezien, ik vind dat deze wel een beetje een vreemde bouw heeft (korte benen vergeleken met de rug en korte nek)

Ja dat wel. De verhoudingen kloppen niet helemaal nee.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:24

En vind die dan ook nog aardig aan de prijs voor een kruising en nog niet zo lang onder het zadel

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:44

kunamosity schreef:
En vind die dan ook nog aardig aan de prijs voor een kruising en nog niet zo lang onder het zadel

Ja klopt, voor de prijs heb ik op marktplaats betere en leukere paarden gezien die ook meer ervaring hebben. Heeft iemand kennis van Meerveld Horses, die bieden ook steeds ontzettend leuke brave paarden aan en in een perfecte categorie. Nu ook een ontzettend leuke tinker, waarvoor ik bijna zou gaan switchen wat betreft mijn voorkeur haha.

Danache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:51

Oh, ik meld me hier ook! Al jaaaaren droom ik van een eigen paardje (wie niet?).
Ik heb ook nog het geluk dat mijn vriend ook erg van paarden houdt. We willen dan ook uiteindelijk opzoek naar een paardje voor ons twee. Ik ben al een tijdje afgestudeerd, heb nu ook wel een goede baan. Alleen is die waarschijnlijk maar tijdelijk, dus durf nu nog geen serieuze stappen te zetten. Daarnaast studeert mijn vriend nog. Maar hoop wel binnen 1 à 2 jaar een paardje te kunnen kopen!

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:32

HorseTimeXL schreef:

Wauw nu al verkocht? De advertentie is bij mij nu leeg iig

Wat ultiem genieten lijkt me dat Danache, als je vriend ook een paardenfanaat is en jullie samen lekker een paardje kunnen zoeken!

Vind het echt leuk dat de meesten over 1 of 2 jaar zeggen dat ze iets willen aanschaffen; ben echt benieuwd of we dan ook allemaal daadwerkelijk een paard hebben

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:35

Ik ben ook heel benieuwd. Ben bewust niet actief op zoek want ik zal maar hét paard tegenkomen, t geld is zo bij elkaar gespaard maar de prioriteiten hiervoor liggen momenteel anders. Dus maar braaf een jaar wachten :').

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:39

ECM schreef:
HorseTimeXL schreef:

Wauw nu al verkocht? De advertentie is bij mij nu leeg iig

Wat ultiem genieten lijkt me dat Danache, als je vriend ook een paardenfanaat is en jullie samen lekker een paardje kunnen zoeken!

Vind het echt leuk dat de meesten over 1 of 2 jaar zeggen dat ze iets willen aanschaffen; ben echt benieuwd of we dan ook allemaal daadwerkelijk een paard hebben

Hey ja zie het nu ook.. bijzonder.

Hebben jullie ook wel eens gedacht om een 2 of 3 jarige aan te schaffen. Ergens lijkt het me extra speciaal om samen te groeien maar persoonlijk denk ik dat ik er te angstig voor ben aangelegd.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:44

Niet aan gedacht tot ik er een tegen kwam. Nu lijkt het me wel een leuk idee :)) alleen jonger wil ik niet gaan (mocht het deze niet worden), anders moet ik alsnog wachten :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:51

Haha, ja zoiets heb ik ook. Ik kom op dit moment zulke plaatjes tegen. Ook laatst een in de buurt. 3 jaar onbeleerd en een plaatje om te zien..

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:50

Het paard wat ik uiteindelijk wil kopen is de zoon van mijn huidige rijpaard en ken ik dus al vanaf de eerste dag. Heb al wat ervaring opgebouwd met jonge paarden rijden etc. Dus ik ben wel echt in staat om m op jonge leeftijd te kopen. Mocht hij het alsnog niet worden dan ga ik kijken in de leeftijds categorie van 3 tot 6 jaar

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:41

Ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar ik denk dat ik daar niet consequent genoeg voor ben :+ Het lijkt me wel heel leuk, maar dan niet als eerste paard denk ik.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:06

Ik wou oorspronkelijk ook een meer ervaren paard. Ben dus ook heel benieuwd wat het gaat geven met een groen paard.

Ik heb ondertussen stalling gevonden! Echt een fijn plekje, bij mensen die ik ken. Met echt een super ruime stal. Nu nog laten keuren, ik heb ook met mijn nonkel gesproken en ik ga klinisch laten keuren en dan kijken of er evt behoefte is aan rontgonlogisch. Dus dat is nog wel spannend!! Als ze daar niet door komt zou echt wel super balen zijn.

Nog een foto gewoon omdat ik verliefd ben <3 ze heet Callista maar ik ga er denk ik callis of callie van maken als roepnaam.

Afbeelding

Tijdens het proef rijden! Al sinds mei niet meer gereden en ze zette geen stap verkeerd!