[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:51


Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:04

Zo dat scheelt een stuk zeg! En deze kan je ook nog dubbel doen geloof ik?

Sorry, erg off topic :=

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:31

Lijkt mij wel, er zitten 2 grote gaten in om touw doorheen te halen ook al wordt er in het filmpje maar 1 gebruikt. Ik zie als je meerdere filmpjes kijkt wel 2 manieren van het touw er doorheen doen, maar hoe makkelijk het glijdt hangt volgens de maker af van welke kant boven hangt. Kennelijk iets met of touw er van boven of onder uit komt als je er naar kijkt en vast hebt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 16:12

Vandaag de dagelijkse routine herhaald (uit wei halen, poetsplaats zetten, borstelen/aanraken en hoeven krabben)
En omdat het weer het goed toeliet enkele rondjes op het erf gewandeld en daarna 20m voor de manege op de straat. Is een rustig weggetje die voornamelijk gebruikt wordt door plaatselijk verkeer. Ideaal om te starten.
Als beloning en om het plezant te maken mocht hij ook even wat grazen aan de kant.

Afbeelding

Afbeelding

Er sloeg een ventilator van de naastliggende fruitboer aan. Vandaar die blik.
Afbeelding

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:48

Goed gedaan TS :j als je dit soort dingen vaak doet wordt het snel gewoon voor hem en ook voor jou.

Wel zou ik hem als het enigszins kan aan een halster of touwhalster mee nemen, als hij dan schrikt krijgt hij geen ruk in zijn mond en hij kan ook makkelijker grazen :)
Je neusriem mag overigens wel een gat of twee hoger en ik kan het niet goed zien maar je bitje lijkt ook wat laag in zijn mond te hangen. :)

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:49

Grazen op een (veilige!) plek langs een weg is een goede manier om een paard aan verkeer te laten wennen. Laat hem maar lekker eten en rondkijken. +:)+
Even een tip vwb je hoofdstel; doe je neusriem een heel stuk omhoog, hij hangt nu vreselijk laag op de neus.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:05

Wat is een heel stuk omhoog? Mag toch niet tegen het jukbeen zitten he? Ik heb nu 3 vingers ervanaf.
Bit hoger dan heb ik gelijk meerdere rimpels en voelt hij zich niet comfortabel ermee.

Ben wel blij met deze ervaring.
Hij bleef rustig ookal keek hij rond als hij iets hoorde.
Volgende keer zal ik het touwhalster nemen.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:08

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:30

Thnx goof

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:54

Bit hangt goed, zou ik zeker niet hoger hangen. Maar idd, als je gaat wandelen maak dan je touw vast aan een touwhalster of eventueel aan een kaptoom (bovenop de neus heb je nog ietsje meer te zeggen dan eronder), maar nooit aan het bit. Als hij schrikt en wegrent, trek jij dat bit door z'n mond, met als gevolg pijn, wat zijn neiging om weg te komen nog meer zal verergeren.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:58

Goede actie TS!

Edit: ik ga mee net bovenstaande. Kaptoom is misschien nog de beste oplossing!

Ik zit niet in de dressuur, maar onderstaande ga ik gebruiken als Joy beleerd gaat worden:

Afbeelding

Ik wil zo lang mogelijk bitloos blijven.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:05

Goed dat je nu toch gewoon lekker met hem durft te wandelen. Zou alleen wat dichter bij je paard blijven staan bij de tractor. Jij schreef dat als hij schrikt best sterk kan worden. Nu sta je er redelijk ver vanaf als hij dan schrikt kan hij ook redelijk vaart maken voordat je kan reageren en dan is het veel moeilijker hem bij je te houden

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:40

genja schreef:
Goed dat je nu toch gewoon lekker met hem durft te wandelen. Zou alleen wat dichter bij je paard blijven staan bij de tractor. Jij schreef dat als hij schrikt best sterk kan worden. Nu sta je er redelijk ver vanaf als hij dan schrikt kan hij ook redelijk vaart maken voordat je kan reageren en dan is het veel moeilijker hem bij je te houden

Heb eerst 2x erlangs gewandeld en dan de derde keer rustig naar achter gestapt om de foto's te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:14

Volgende stap is het wandelen met touwhalster en steeds een stukje verder weg van de manege. Ook kan ik gezellig door boomgaarden (fruitbomen) gaan wat ik met mijn vorige pony echt zeer vaak gedaan had.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:22

Hartstikke goed. Gewoon lekker veel op pad en kilometers maken. Krijg je alleen maar een makke pony van.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:24

Heb ook een oproepje geplaatst op fb aan mijn stalgenoten of iemand morgen mee wil wandelen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:25

Goed bezig ts. Hoe meer hij nu al ziet des te makkelijker is hij straks onder het zadel op de weg. De mening van de anderen deel ik niet wat betreft optoming. Ik wandel met alle drie (halster-kaptoom- hoofdstel) maar als je nog niet weet je paard gaat doen is het wel fijn dat je hem kan afremmen mocht hij schrikken. Bij kaptoom heb ik de ervaring dat ze gewoon de andere kant optrekken en je er zo achter aan gaat. Mocht hij nu heel veel schrikken en daardoor trekken dan kun je evt de lijn door het bit over het hoofd en dan aan de andere kant aan bit doen.

Heleennn

Berichten: 6362
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:57

Gimme_Spurs schreef:
Goede actie TS!

Edit: ik ga mee net bovenstaande. Kaptoom is misschien nog de beste oplossing!

Ik zit niet in de dressuur, maar onderstaande ga ik gebruiken als Joy beleerd gaat worden:

[ [url=m/QHWuaR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil zo lang mogelijk bitloos blijven.

Even offtopic... Een bosal is wel een erg strenge optoming om een paard mee in te rijden. Vanwaar die keuze? Kan je dan niet beter voor een andere optoming gaan?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 19:15

sjanien schreef:
Goed bezig ts. Hoe meer hij nu al ziet des te makkelijker is hij straks onder het zadel op de weg. De mening van de anderen deel ik niet wat betreft optoming. Ik wandel met alle drie (halster-kaptoom- hoofdstel) maar als je nog niet weet je paard gaat doen is het wel fijn dat je hem kan afremmen mocht hij schrikken. Bij kaptoom heb ik de ervaring dat ze gewoon de andere kant optrekken en je er zo achter aan gaat. Mocht hij nu heel veel schrikken en daardoor trekken dan kun je evt de lijn door het bit over het hoofd en dan aan de andere kant aan bit doen.

Ik doe hem nu door het bit en aan andere kant van de ring vast.
Zoals jij zegt gebruikte ik bij longeren maar vond hij duidelijk niet fijn die lijn achter zijn oren.

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:51

Ik heb met mijn pony veel gewerkt en gewandeld in het begin met het Dually halster. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:08

Mocht je een superfijn (en heel duur -O- ) kaptoom zoeken dat echt niet verschuift, dan zou je eens kunnen kijken bij equizaum.de, daar kun je ze helemaal zelf samen laten stellen en doordat er een voorgevormde flexibele kunststof kern in de neus zit kan die als je hem goed vastmaakt niet draaien, wat bij de meeste kaptooms en halsters wel gebeurt.
Ik heb er een gekocht (nou ja, twee, eentje teveel 8-) ) en die is zo geweldig dat ik hem nu overal voor gebruik; als bitloos hoofdstel, longeerkaptoom, wandelhalster en zelf om hem mee vast te zetten. Voor als je een erg gevoelig paard hebt krijg je er ook een neusstuk bij zonder kunststof kern, die is nog zachter maar niet voorgevormd en draait dus makkelijker. Het is het enige wat ik nu nog gebruik, dus ik ben fan. :j

yarkayunda
Berichten: 866
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:12

Ik zou vooral aan zijn angsten werken. Ik heb met mijn paard gemerkt dat je daar echt een goeie band mee krijgt. Ik heb nog nooit zo'n goede band gehad met een paard als met deze. Die van mij was bang voor alles wat voor haar voeten beweegde wat ze niet kon zien. Daar heb ik heel veel aan gewerkt met haar in hele kleine stapjes en nu maakt het haar allemaal niks meer uit.
In jouw geval zou ik zeker aan de zweep werken en met touwen bij zijn buik.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:37

Heleennn schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Goede actie TS!

Edit: ik ga mee net bovenstaande. Kaptoom is misschien nog de beste oplossing!

Ik zit niet in de dressuur, maar onderstaande ga ik gebruiken als Joy beleerd gaat worden:

[ [url=m/QHWuaR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil zo lang mogelijk bitloos blijven.

Even offtopic... Een bosal is wel een erg strenge optoming om een paard mee in te rijden. Vanwaar die keuze? Kan je dan niet beter voor een andere optoming gaan?


In mijn ogen is iedere optoming streng. Het ligt eraan hoe je het gebruikt. Maar terug op jouw vraag, met beleren bedoel ik eigenlijk het doorrijden. Op dat moment is ze al zadelmak en kent ze al teugeldruk van de ruiter. Beleren (doorrijden) wil ik zo lang mogelijk bitloos doen. Omdat ze uiteindelijk met een bosal geshowed kan worden en weer later overgaat op shank wil ik daar zo vroeg mogelijk mee starten. Op die manier leert ze gelijk de druk van een bosal en is de overhang naar een shank later niet zk groot. Maar nogmaals zal dit pas zijn als ze de eerste basis van het zadel al kent.

Is het zo iets duidelijker? Haha ik zit zo in de materie nu met die kleine dat ik af en toe de bomen door het jargonbos niet meer zie ;)

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:15

Art_Ificious schreef:
sjanien schreef:
Goed bezig ts. Hoe meer hij nu al ziet des te makkelijker is hij straks onder het zadel op de weg. De mening van de anderen deel ik niet wat betreft optoming. Ik wandel met alle drie (halster-kaptoom- hoofdstel) maar als je nog niet weet je paard gaat doen is het wel fijn dat je hem kan afremmen mocht hij schrikken. Bij kaptoom heb ik de ervaring dat ze gewoon de andere kant optrekken en je er zo achter aan gaat. Mocht hij nu heel veel schrikken en daardoor trekken dan kun je evt de lijn door het bit over het hoofd en dan aan de andere kant aan bit doen.

Ik doe hem nu door het bit en aan andere kant van de ring vast.
Zoals jij zegt gebruikte ik bij longeren maar vond hij duidelijk niet fijn die lijn achter zijn oren.


Dat vond hij niet fijn, dus dat doe je niet meer? TS, als je alles wat hij niet fijn lijkt te vinden gewoon niet meer doet, heb je straks gewoon een dure grasmaaier.

Je interpreteert volgens mij ook veel dingen als "vindt ie niet fijn/vindt ie eng" terwijl het in 99% van de gevallen gewoon een kwestie is van niet gewend zijn. Natuurlijk reageert ie anders wanneer je voor je eerst de longe achter zijn oren om doet: de druk is anders en dat voelt raar. Dat wil niet zeggen dat ie het vervelend vindt en dat je het dan maar nooit meer moet doen.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:49

Met de longeerlijn over het hoofd oefen je wel veel druk uit achter de oren en dat is echt niet fijn voor een paard. Ook als je je paard gewoon leidt, oefen je al druk uit, dat wil haast niet anders.
Ik vind het dus ook geen fijne manier, je straft je paard permanent terwijl er niks aan de hand is.
Onderlangs is vriendelijker.