mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:22

bruintje123 schreef:
Als die nieuwe eigenaar een goede bekende is zeg ik meteen doen.
Maar bijna nooit is dat.
Juist de oplichters met gladde verhalen komen op de gratis paarden af.
Spuiten hem vol pijnstillers en paard gaat de sport terug in voor teveel geld.
Of bij gratis word hij in 1 rit doorgereden naar het slachthuis. Makkelijke snelle winst.

Dat is waarom he ze zelf houd of in laat slapen.

Hmmm, klopt wel dat in de situaties die ik ken de twee partijen elkaar al kenden of zelfs bevriend waren. Dus daar heb je wel een punt: dat het met een vreemde waarschijnlijk niet zo vanzelfsprekend is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:11

Zoals al gezegd, een paspoort hoort bij het paard, en wil je niet dat die naar de slacht gaat kun je dat er in laten zetten.
Dus dan is je gratis paard niet meer interessant voor mensen die door willen rijden naar het slachthuis.

Een paard gratis weg geven moeten mensen echt zelf weten vind ik.
Wij hebben/hadden ook paarden die we gratis gekregen hebben.
Heb meer moeite met mensen die na verkoop nog langs willen komen en denken dat ze dan nog op het paard mogen rijden of iets.
Kijken prima, maar mijn paard, dus daar blijft je van af }:0

Mazida

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:06

Van sommige advertenties krijg ik al grijze haren. Eisen dat de nieuwe eigenaar een 23-jarige pony nooit meer verkoopt en nog op bezoek willen komen. Houd het beestje dan zelf. Een nieuwe eigenaar kan ook in geldproblemen komen, waardoor hij een oude pony niet meer kan houden. En net of zorgboerderijen massaal op oude gebrekkige pony's zitten te wachten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:10

Inderdaad, hou m dan zelf!!!

Er staat nu ook een hoogdrachtige merrie op Facebook, een vos. Moet nu nog weg terwijl ze een dezer dagen moet bevallen. Ook om te huilen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:01

Niet te snel oordelen.....soms gaan mensen zelf verhuizen en hebben ze nog een oude (kinder)pony thuis. Voor zo'n beestje is een plekje op een kinderboerderij vaak alleen maar leuker omdat ze thuis lopen te verpieteren. Geen aandacht meer, vaak geen gezelschap.

Voor zo'n drachtige merrie heb ik ook geen goed woord over, dat vind ik wat anders.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:06

Kendra schreef:
Niet te snel oordelen.....soms gaan mensen zelf verhuizen en hebben ze nog een oude (kinder)pony thuis. Voor zo'n beestje is een plekje op een kinderboerderij vaak alleen maar leuker omdat ze thuis lopen te verpieteren. Geen aandacht meer, vaak geen gezelschap.

Voor zo'n drachtige merrie heb ik ook geen goed woord over, dat vind ik wat anders.

Het gaat er mij om dat ze dan zelf ook eisen dat de nieuwe eigenaar de pony niet weg mag doen. Die omstandigheden kunnen toch ook veranderen, ook voor een kinderboerderij en zorgboerderij. En ik sta er van te kijken hoeveel mensen denken dat kinderboerderijen en zorgboerderijen zitten te wachten op oude gebrekkige pony's. Nou echt niet hoor... Die hebben ook liever een gezonde brave pony dan een gebrekkig oudje dat alleen maar geld kost. Ook deze organisaties zijn geen liefdadigheidsprojecten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:02

Dat snap ik helemaal en vind het ook verbijsterend hoe daar soms over wordt gedacht. Het gaat mij er om dat Bokt soms wel erg snel oordeelt :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:07

Tja, aan alles is een mouw te passen. Ik heb mijn oudje van 29 waar ik al jaren niet meer op rijd ook gewoon op een pensionstal staan... Ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn!

Kun je een vooroordeel vinden, maar ik word zo pisd van alle advertenties van oude beestjes, die een schop krijgen omdat het zogenaamd niet meer kan financieel (en volgende maand zijn ze wel weer op zoek naar een sport paard). Of andere waardeloze smoesjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:25

Bij ons op stal staat een paard van 24 wat echt nog voor heel veel mensen een super leerpaard zou zijn. Tuurlijk kan je hij niet meer echt topsport prestaties leveren zoals 10 jaar terug maar om nu te stellen dat een paard van die leeftijd automatisch gebrekkig is vind ik een beetje overdreven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:35

liedje89 schreef:
Bij ons op stal staat een paard van 24 wat echt nog voor heel veel mensen een super leerpaard zou zijn. Tuurlijk kan je hij niet meer echt topsport prestaties leveren zoals 10 jaar terug maar om nu te stellen dat een paard van die leeftijd automatisch gebrekkig is vind ik een beetje overdreven.

Nee maar het komt vaak wel over als; ik heb er alles uitgehaald, ik wil een 'nieuwe' dus de oude kan weg.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:56

laatst kwam de mooiste uitspraak voorbij op fb die gewoon altijd geld:

when buying a horse you can have 2 out of 3: broke, sound, cheap:
broke and cheap = not sound
cheap and sound = nog broke
broke and sound = not cheap

:) :) :) :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:04

Het werkt van 2 kanten. Ik heb altijd aangegeven dat ik mn eerste veulen ( nu 18) terug zou willen. Toen de eigenaresse hem wilde verkopen, heb ik een mail gekregen en hij staat bij ons. Was loodzwaar voor haar, maar de afgelopen jaren had ze amper nog tijd voor hem en dat vond ze ook rot. We houden leuk contact, dus ik happy en zij ook.
Mocht ik hem weg moeten doen, dan zou ik altijd eerst haar mailen. Mocht zij hem niet terug kunnen nemen, zou ik wel een potentiele nieuwe baas overleggen.

De andere 3 zijn ook wat ouder en zou ik misschien laten inslapen. Ze hebben wel wat ''dingetjes'' en ga ze ook niet meer uit elkaar halen.

Ik zie toch liever dat mensen hun paard wegdoen dan dat ze hem uit egoisme houden. Als je verder wilt en je besteed er minder tijd aan, of hebt er minder voor over, gaat het paard er ook onder lijden.

Onze merrie was 20 dat ze bij ons terug kwam, brood en brood mager. Hadden we ooit als 5 jr en is destijds als 8jr verkocht. Was fokmerrie geweest, maar blijkbaar konden ze haar daarna niet meer voeren en verzorgen. Dit was niet van eventjes, maar langere tijd, geen eten, geen hoefverzorging en tanden die haar pijn deden. Dan had ik haar liever een jaar eerder terug genomen.
Ze is 24 en gaat nog mee rondje om.

Mijn broer was gehandicapt en reed paard. Daar zijn ze onwijs blij met kleinere, stevige, oudere en super brave paardjes die voor dit werk ingezet kunnen worden. Maar veel mensen vinden het zielig, terwijl ze zoveel liefde krijgen en relatief erg weinig hoeven te doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:48

Kendra schreef:

Ik kocht ook zo een hoog drachtige merrie, en kan alleen zeggen dat de pony en haar veulen nu drie jarige het enorm naar hun zin hebben!

Sterker nog, ze breekt elders uit om bij ons thuis te kunnen staan :+
En komt dan doodleuk in de tuin staan grazen en hinnikt echt kei luid net of ze ons uitlacht....he ik ben er weer! 8-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:50

liedje89 schreef:

nou als ik een gezonde betrouwbare senior kon vinden dan wist ik het wel, en dat meen ik :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:00

quarterH schreef:
laatst kwam de mooiste uitspraak voorbij op fb die gewoon altijd geld:

when buying a horse you can have 2 out of 3: broke, sound, cheap:
broke and cheap = not sound
cheap and sound = nog broke
broke and sound = not cheap

:) :) :) :)

Die klopt wel heel behoorlijk.
Mooie