Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:09

Junia schreef:
Ik ben niet bang omdat hij niet helemaal 100 is, ik ben bang omdat hij mij opwacht en vervolgens in mijn persoonlijke ruimte komt en tegen mij tekeer gaat. Ik overdrijf niet, ik voelde me op dat moment echt bedreigd. Dat dat gevoel bij een ander pas komt opzetten op het moment dat er iemand met een kettingzaag achter je paard aanzit, neemt niet weg dat ik dus wel wakker kan liggen van een ietwat onberekenbare man die bij mijn paard rondhangt en mij staande houdt op de openbare weg.

Ik zal inderdaad de volgende keer zeggen dat ik niet meer in discussie ga en geen brieven meer wens. Ook al vinden sommigen het overdreven ik houd toch in de toekomst ook de politie op de hoogte van wanneer hij er staat en wat ik aan brieven krijg. Ik zie namelijk wel degelijk een kans dat het ooit escaleert en dan sta ik sterker als alles is vastgelegd.

Wat het commentaar over opname betreft: ik denk dat de man absoluut psychische hulp nodig heeft. Ik schrik ervan hoe negatief er over opname gereageerd wordt; dat is niet om hem te pesten en op te sluiten en weg te houden van anderen, maar om hem te helpen. Hij heeft het namelijk oprecht heel erg moeilijk en staat te janken om alle zielige dieren om hem heen (die in realiteit dus helemaal zo zielig niet zijn). Hij trekt het zich echt aan en als hij niet bezig is om rond te dwalen en bij allerlei dieren eigenaren langs te gaan, dan zit hij dus thuis brieven te schrijven. Ik was gisteren uit rijden met een meisje uit de buurt en zij en haar moeder hebben ook al brieven gehad. Ik denk niet dat dit een gezonde manier voor hem is om zijn dag door te brengen. Vandaar dat ik erover denk misschien met zijn familie in gesprek te gaan. Ik moet er namelijk niet aan denken dat als ik op een dag het spoor bijster ben en continue bezig zou zijn met iets dat alleen leeft in mijn hoofd, er niemand zou ingrijpen.

Ik denk dat het wijskan zijn om met zijn familie te praten.
Dan kunnen ze je vast ook vertellen over het verleden.
Hoe erg is het nu, is het erger geweest of wordt het gedrag steeds erger.
Dan kun je misschien ook een betere inschatting maken over wat er nog gaat komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:10

TS, ik vind het heel erg knap dat je ondanks deze discussie toch blijft werken aan dossiervorming! Ben heel benieuwd of je van de politie al een reactie hebt gekregen op de brief die je bij het dossier wilt voegen?

Met de familie in gesprek gaan vind ik geen slecht idee (verwachtende dat deze familie verder wel normaal is ;) ), maar hou het dan vooral bij hem. Zoals je het in de laatste alinea beschrijft!!! Want beginnen over jezelf en hoe bedreigd je je voelt (hoe onwijs vervelend ook), kan er ook heel erg goed voor zorgen dat de familie zich juist tegen je keert. Praat in zijn belang en je zult ze eerder achter je hebben staan. :)

Wat betreft het bedreigd voelen, ik kan me goed voorstellen dat je je bedreigt voelt en dat je angstig wordt voor hem. Ik denk dat ik me ook zo zou voelen. Zou hij met een kettingzaag de wei in gaan, zou ik vooral boos kunnen worden. Maar op dit moment weet je gewoon dat je machteloos staat.
Om jezelf te beschermen moet je echt zo min mogelijk contact toelaten. Laat hem vooral NIET uitpraten. Zorg dat je hem tegenkomt 'in de loop', zodat je ook een reden hebt om door te lopen. Je gaat naar huis? Prima, hij moet aan de kant, jij wilt naar huis. "Ik heb geen zin en tijd voor deze nutteloze discussie, ik wens dat u me niet meer lastig valt. Dag meneer." En meteen doorfietsen, rijden, lopen, wat je ook doet ;)

AmyJamess

Re: Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:05

Jeetje ts, best heftig allemaal.

Ik denk dat je er heel goed aan doet om alles door te geven aan de politie. Ik vraag me alleen af of het misschien niet mogelijk is fat de politie/wijkagent om de tafel gaat met de man en alles uitlegt? Misschien dat hij het wel van de politie wil geloven

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:14

Ragdollcat schreef:
Ik heb hier nooit gezegd dat ze verantwoordelijk zijn voor de acties wat een persoon uitspookt maar wel verantwoordelijk voor de persoon.

Hij kan lekker helemaal los en zijn eigen gang gaan en dat vind ik echt niet kunnen, hoe vervelend en triest het ook is.

Maar wat verwacht jij dan dat familie doet aan een volwassen persoon? Je kunt ze niet opsluiten, je kunt ze niet vastbinden, je kunt er moeilijk de hele dag achteraan lopen, je kunt niet de 'verkeerde' gedachten uit hun hoofd halen (daar zijn hersenchirurgen voor)...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:19

Janine1990 schreef:
TS, ik vind het heel erg knap dat je ondanks deze discussie toch blijft werken aan dossiervorming! Ben heel benieuwd of je van de politie al een reactie hebt gekregen op de brief die je bij het dossier wilt voegen?

Met de familie in gesprek gaan vind ik geen slecht idee (verwachtende dat deze familie verder wel normaal is ;) ), maar hou het dan vooral bij hem. Zoals je het in de laatste alinea beschrijft!!! Want beginnen over jezelf en hoe bedreigd je je voelt (hoe onwijs vervelend ook), kan er ook heel erg goed voor zorgen dat de familie zich juist tegen je keert. Praat in zijn belang en je zult ze eerder achter je hebben staan. :)

Thanks, de reactie van de politie op de brief is dat het inderdaad gewoon verstandig is deze op te nemen in het dossier. Mocht het dan uiteindelijk uit de hand lopen, wordt aangifte doen een stuk makkelijker.

Ik twijfel inderdaad, omdat ik denk dat de familie zich misschien tegen mij keert en meegaat in het verhaal van meneer P. Maar ik maak me wel degelijk zorgen om de man, het is echt een verhaal met twee kanten waar ik enerzijds zelf last van de man heb, maar anderzijds ook gewoon heel erg duidelijk kan zien dat het niet goed gaat met hem en dat hij steeds verder verdwijnt in zijn 'fantasiewereld' om het maar zo te noemen. Geen leuke fantasiewereld, want overal om hem heen ziet (of hoort) hij waarschijnlijk gekwelde dieren. Dat gun je ook niemand.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:25

Janine1990 schreef:
Denk er aan bij een camera dat je wel moet waarschuwen dat er cameratoezicht is (dus bij de poort). Mocht deze meneer de deken inderdaad een keer stiekem af willen trekken (bij cameratoezicht natuurlijk), en heb je een paard dat zichzelf praktisch kapot schuurt, kan je eventuele schade wel op hem verhalen volgens mij.

Je zult om eventuele schade te kunnen verhalen een rechtszaak moeten beginnen. Daarnaast overduidelijk bewijs hebben dat hij die deken afgetrokken heeft. Je moet het overduidelijk in beeld hebben.
Zelfs al zou meneer dagelijks dreigen de deken eraf te zullen trekken en het op een gegeven moment daadwerkelijk gebeurd dan volstaat voor een politie of rechtbank niet dat er dagelijks mee gedreigd is door meneer. Je moet het hem letterlijk zien doen of op beeld hebben van een camera.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:26

henny_w schreef:
Janine1990 schreef:
Denk er aan bij een camera dat je wel moet waarschuwen dat er cameratoezicht is (dus bij de poort). Mocht deze meneer de deken inderdaad een keer stiekem af willen trekken (bij cameratoezicht natuurlijk), en heb je een paard dat zichzelf praktisch kapot schuurt, kan je eventuele schade wel op hem verhalen volgens mij.

Je zult om eventuele schade te kunnen verhalen een rechtszaak moeten beginnen. Daarnaast overduidelijk bewijs hebben dat hij die deken afgetrokken heeft. Je moet het overduidelijk in beeld hebben.
Zelfs al zou meneer dagelijks dreigen de deken eraf te zullen trekken en het op een gegeven moment daadwerkelijk gebeurd dan volstaat voor een politie of rechtbank niet dat er dagelijks mee gedreigd is door meneer. Je moet het hem letterlijk zien doen of op beeld hebben van een camera.

Klopt, maar bij no cure no pay hoeft dat geen dure zaak te worden. Inderdaad, mits alles duidelijk op beeld staat. Maar duurt wel allemaal erg lang waarschijnlijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:34

Junia schreef:
Ik ben niet bang omdat hij niet helemaal 100 is, ik ben bang omdat hij mij opwacht en vervolgens in mijn persoonlijke ruimte komt en tegen mij tekeer gaat. Ik overdrijf niet, ik voelde me op dat moment echt bedreigd. Dat dat gevoel bij een ander pas komt opzetten op het moment dat er iemand met een kettingzaag achter je paard aanzit, neemt niet weg dat ik dus wel wakker kan liggen van een ietwat onberekenbare man die bij mijn paard rondhangt en mij staande houdt op de openbare weg.

Ik zal inderdaad de volgende keer zeggen dat ik niet meer in discussie ga en geen brieven meer wens. Ook al vinden sommigen het overdreven ik houd toch in de toekomst ook de politie op de hoogte van wanneer hij er staat en wat ik aan brieven krijg. Ik zie namelijk wel degelijk een kans dat het ooit escaleert en dan sta ik sterker als alles is vastgelegd.

Wat het commentaar over opname betreft: ik denk dat de man absoluut psychische hulp nodig heeft. Ik schrik ervan hoe negatief er over opname gereageerd wordt; dat is niet om hem te pesten en op te sluiten en weg te houden van anderen, maar om hem te helpen. Hij heeft het namelijk oprecht heel erg moeilijk en staat te janken om alle zielige dieren om hem heen (die in realiteit dus helemaal zo zielig niet zijn). Hij trekt het zich echt aan en als hij niet bezig is om rond te dwalen en bij allerlei dieren eigenaren langs te gaan, dan zit hij dus thuis brieven te schrijven. Ik was gisteren uit rijden met een meisje uit de buurt en zij en haar moeder hebben ook al brieven gehad. Ik denk niet dat dit een gezonde manier voor hem is om zijn dag door te brengen. Vandaar dat ik erover denk misschien met zijn familie in gesprek te gaan. Ik moet er namelijk niet aan denken dat als ik op een dag het spoor bijster ben en continue bezig zou zijn met iets dat alleen leeft in mijn hoofd, er niemand zou ingrijpen.

Je zou inderdaad een poging kunnen doen om de familie op de hoogte te brengen.
Maar het zou ook kunnen dat de familie er niets mee wil omdat ze zelf ook niet tegen meneer P. opgewassen zijn. Tenzij meneer P. onder curatele staat van een familie lid of iemand anders. Dan kan er wel ingegrepen worden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je bij confrontaties bedreigd voelt. Voor zover ik begrijp gebeurd het op de openbare weg en is dus in feite strafbaar. Sowieso aan de bel blijven trekken bij de wijkagent.
Desnoods het niet bij meldingen laten maar echt aangifte doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:38

Ts, heb je al overlegd met de wijkagent? Hij/zij kan je beter voorzien van informatie.
Mogelijk is het goed om hem een waarschuwing te sturen, waarin wordt vermeld dat de politie is ingelicht.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:54

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:06

ik denk gewoon niks doen.
Je moet dit soort mensen negeren, als ze wat tegen je zeggen, zeg je maar gewoon: "Fijn voor jouw, ik ga nu met mijn paard bezig, fijne dag nog!". Ook al schreeuwen dit soort mensen zich kapot, dat is hun probleem.
Als hij JOUW paard aanraakt, is HIJ strafbaar, en niet jij. Als jij bewijs hebt, dat hij bv. de deken van jouw paard afdoet, of iets anders dat tegen jouw grenzen in gaat, is hij denk ik meer strafbaar dan jij.
Er zijn tevens zo veel mensen die hun paarden dekens op doen, onterecht of terecht, volgens mij is het echt niet strafbaar om je eigen paard een deken om te doen, en al helemaal niet op medisch gebied.
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 29-05-17 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:06

quintusgl schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... j-paarden/

dit stuk uitprinten en aan hem geven. Erbij vertellen dat hij dit eerst gaat lezen voordat er nog over de deken überhaupt gesproken wordt. (en zo kun je vast nog meer artikelen vinden ;-))

Er is nu al zo vaak TS op het hart gedrukt om dit vooral NIET te doen, en ook waarom. Is het nou echt zo veel moeite om even een topic door te lezen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:39

Koper schreef:
quintusgl schreef:

dit stuk uitprinten en aan hem geven. Erbij vertellen dat hij dit eerst gaat lezen voordat er nog over de deken überhaupt gesproken wordt. (en zo kun je vast nog meer artikelen vinden ;-))

Er is nu al zo vaak TS op het hart gedrukt om dit vooral NIET te doen, en ook waarom. Is het nou echt zo veel moeite om even een topic door te lezen?

houdt dat dan in dat, dat de enige juiste optie is? Dat de meerderheid dit vindt betekent niet per definitie dat dit ook daadwerkelijk het enige is dat TS kan doen of dat er geen andere opties meer gegeven mogen worden.
Dit staat los van het feit of ik het hier wel of niet mee eens ben, maar het is nog altijd aan TS om te bepalen of een tip wel of niet bruikbaar is. Zij zal uiteindelijk moeten beslissen wat ze hiermee gaat doen, hoe graag wij haar allemaal ook willen helpen. Voor meerdere handelingen/oplossingen is wel wat te zeggen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:43

Ik denk gewoon niks doen.
Je moet dit soort mensen negeren, als ze wat tegen je zeggen, zeg je maar gewoon: "Fijn voor jouw, ik ga nu met mijn paard bezig, fijne dag nog!". Ook al schreeuwen dit soort mensen zich kapot, dat is hun probleem.
Als hij JOUW paard aanraakt, is HIJ strafbaar, en niet jij. Als jij bewijs hebt, dat hij bv. de deken van jouw paard afdoet, of iets anders dat tegen jouw grenzen in gaat, is hij denk ik meer strafbaar dan jij.
Er zijn tevens zo veel mensen die hun paarden dekens op doen, onterecht of terecht, volgens mij is het echt niet strafbaar om je eigen paard een deken om te doen, en al helemaal niet op medisch gebied.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:13

Koper schreef:
quintusgl schreef:

Mevrouw Koper, ik lees prima mee vanaf het topic is geopend en als ik denk dat iets misschien een idee is dan plaats ik dit. Ook al is dat iets anders dan andere mensen misschien vinden. Beetje normaal reageren zou op z'n plaats zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:34

Vjestagirl schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik heb hier nooit gezegd dat ze verantwoordelijk zijn voor de acties wat een persoon uitspookt maar wel verantwoordelijk voor de persoon.

Hij kan lekker helemaal los en zijn eigen gang gaan en dat vind ik echt niet kunnen, hoe vervelend en triest het ook is.

Maar wat verwacht jij dan dat familie doet aan een volwassen persoon? Je kunt ze niet opsluiten, je kunt ze niet vastbinden, je kunt er moeilijk de hele dag achteraan lopen, je kunt niet de 'verkeerde' gedachten uit hun hoofd halen (daar zijn hersenchirurgen voor)...

Kun jij dat dan niet zelf bedenken?

Je roept: daar zijn hersenchirurgen voor........nou ik zeg: daar is de familie voor dat ze hulp gaan inschakelen om die P. weg te houden van de mensen die ze lastigvallen, desnoods gedwongen, het is geen kleinigheidje wat P. doet.

Ik persoonlijk zou P. totaal straal negeren en lekker mijn paard verhuizen naar elders als de situatie onhoudbaar wordt om nog met plezier naar mijn paard toe te kunnen gaan.

Maar ik begrijp TS heel goed, ze staat er al jaren goed en met plezier tot P. verscheen............dan zou ik ook niet zo makkelijk me laten verjagen, zolang het dier maar veilig staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:40

Als mijn broer zoiets doet kan ik echt niets doen hoor als hij niet wil.

Deze man ook. Wat hij doet is ontzettend intimiderend.
Maar hij doet niet echt wat verkeerd.
Hij staat op de openbare weg, dus niet op privé grond, zijn mening te verkondigen.
En hoe suf zijn mening ook is. Hij mag dat.
En niemand die er echt tegen op kan treden.

Dat is erg rot voor ts.
Maar opnames gedwongen. Niet eens een beetje komt dat in de buurt met zijn gedrag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:08

Maar dan nog kun je wel iets doen zoals hulp inschakelen etc. om het wat te gaan beperken.

Als iemand ontzettend intimiderend doet is het wel verkeerd vind ik.
Daar moet je niet te licht over gaan denken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:10

bruintje123 schreef:

Hij staat op de openbare weg, dus niet op privé grond, zijn mening te verkondigen.

Het is wel degelijk strafbaar als je op de openbare weg iemand stalkt of bedreigend intimideert. Als je maar bewijs kunt tonen dat het gebeurd. Alleen als meneer het vanaf zijn eigen terrein zou doen dan wordt het wat lastiger voor politie om hem daarop aan te spreken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:12

Hej

Mijnheer P heeft duidelijk een obsessie met jouw paard. En dat krijg je niet zomaar uit zijn hoofd. Misschien kun je het voor elkaar krijgen zijn obsessie een andere draai te geven. Gewoon praten gaat toch niet helpen. Weet je of hij bv religieus of spiritueel is? Of wicca oid? Je zou kunnen proberen hem te laten geloven dat je bijvoorbeeld een helderziende hebt geraadpleegd (of kondig aan dat je dat gaat doen) en dat deze je heeft gezegd dat het aan een bepaald bermgras ligt. Ik roep maar wat, bedenk iets onschuldigs dat zijn aandacht kan trekken en waar hij zich mee bezig kan houden. Hij kan bv beter brieven naar de gemeente sturen dan jou lastig vallen.

Ondertussen zou ik wel advies vragen aan de politie maar gezien het feit dat P het (vermeende) belang vh paard en de natuur bovenaan heeft staan denk ik niet dat dat hem snel zal overtuigen.

Wel een ontzettend vervelende situatie. Creepy ook ja.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:16

HannahFrouk schreef:
Hej

Mijnheer P heeft duidelijk een obsessie met jouw paard. En dat krijg je niet zomaar uit zijn hoofd. Misschien kun je het voor elkaar krijgen zijn obsessie een andere draai te geven. Gewoon praten gaat toch niet helpen. Weet je of hij bv religieus of spiritueel is? Of wicca oid? Je zou kunnen proberen hem te laten geloven dat je bijvoorbeeld een helderziende hebt geraadpleegd (of kondig aan dat je dat gaat doen) en dat deze je heeft gezegd dat het aan een bepaald bermgras ligt. Ik roep maar wat, bedenk iets onschuldigs dat zijn aandacht kan trekken en waar hij zich mee bezig kan houden. Hij kan bv beter brieven naar de gemeente sturen dan jou lastig vallen.

Ondertussen zou ik wel advies vragen aan de politie maar gezien het feit dat P het (vermeende) belang vh paard en de natuur bovenaan heeft staan denk ik niet dat dat hem snel zal overtuigen.

Wel een ontzettend vervelende situatie. Creepy ook ja.

Zou ik persoonlijk niet doen, stel dat meneer 144 belt en vertelt dat TS gek is en daarom haar paard mishandelt, dan neemt de politie geen van beide partijen nog serieus vrees ik... Sta je helemaal niet meer sterk naarmate een casus zich eventueel vordert.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:40

Ik heb niet alle reacties gelezen, wel alles van TS. Dus misschien noem ik dubbele info.

Heel warmhartig om met de familie te willen gaan praten TS. Maar dit is (in mijn ogen) toch echt niet jouw taak.
Is er geen wijkagent? Ik weet dat wij hier zelfs buurtbemiddeling hebben ivm burenruzies :')

Dit team zorgt ervoor dat je niet alleen in gesprek hoeft met deze meneer. En wellicht kan het zelfs zo zijn dat zij in gesprek kunnen met de familie. Het is hun taak om jou in veiligheid te houden en juist niet om jou in een benarde situatie te brengen. Zoals je zelf al beschrijft, je weet niet hoe zijn familie gaat reageren.
Tevens hoeft zijn familie helemaal niet "normaal" te zijn. Mijn moeder werkt in de zorg en ik weet inmiddels dat een groot deel gehandicapten (zo ook deze man) met enige regelmaat geen wenselijke familie hebben.

Veel succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:50

henny_w schreef:
bruintje123 schreef:

Het is wel degelijk strafbaar als je op de openbare weg iemand stalkt of bedreigend intimideert. Als je maar bewijs kunt tonen dat het gebeurd. Alleen als meneer het vanaf zijn eigen terrein zou doen dan wordt het wat lastiger voor politie om hem daarop aan te spreken.

En wat kan de politie doen dan?
Ja een keer zeggen foei mag niet en dat is het.
Zolang hij verder met zijn poten overal afblijft is er niets of niemand die hem tegenhoudt. Helaas.
Kijk maar naar vrouwen die door exen echt gestalkd worden. Pas als zo'n creep wat doet kan de politie wat doen.

Ragdoll.
Familie kan hem zeggen dat het verstandig is dat hij hulp zoekt.
Maar doet hij dat niet is het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:25

Bruintje

Er zijn genoeg dingen die de politie kan doen in geval van stalking/intimidatie. Straatverbod, verbod tot benaderen (weet niet precies hoe dat heet)... en wordt dat verbod verbroken? Zwaardere straf.

Ik vind het heel zielig voor de man dat hij het zo moeilijk heeft. Maar door zijn problemen valt hij anderen lastig, en dat moet voorkomen worden. Maar dat was men hier geloof ik al eens.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 05:57

Net zoals bij de gemeente ambtenaar die dreigbrieven kreeg en werd aangeraden om te vluchten....
Politie kan er veelste weinig mee.