Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:13

Ik ook niet, maar dat vermoed ik zo maar. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:13

Misschien ben ik maar een simpele ziel hoor, maar in mijn gedachte gooien genoeg mensen hun paard de eerste 3 jaar van hun paardenleven in een natuurgebied of een veulenopfok (ja soms contact met mensen, maar over het algemeen eigen kudde en kunnen gaan en staan waar ze willen) en vervolgens halen wij ze naar stal en castreren de hengsten en beleren ze.

Dus waarom kan je geen paard van 2 uit een natuurgebied verkopen? Een paard is toch een gewoonte dier? Zolang hij goed verzorgd wordt enz komt het echt wel goed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:14

bruintje123 schreef:

Sterilisatie is wellicht ook een optie, dat de hengst wel zijn natuurlijke gedrag kan vertonen maar geen baby'tjes meer maakt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:16

Magrathea schreef:
bruintje123 schreef:

Sterilisatie is wellicht ook een optie, dat de hengst wel zijn natuurlijke gedrag kan vertonen maar geen baby'tjes meer maakt

Nadeel is dan dat de hengst dan het hele jaar door blijft dekken en de piemel niet schoon is en de merrie vies maakt. In de natuur wil de merrie als ze drachtig is niet meer. En is dat risico kleiner.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:19

bruintje123 schreef:
Magrathea schreef:

Dit was precies mijn gedachte!

Waarom niet berekenen hoeveel vruchtbare hengsten je nodig hebt om de groep in stand te houden, en dan de gezondste dieren hengst laten en de rest castreren.

1?
Die dekt ze allemaal wel :D

Dan wel elk jaar alle veulens weg want anders krijg je nogal inteelt :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:27

Zijn in Frankrijk al die schimmeltjes niet aan de pil? Dat is ook een optie lijkt me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:18

De Camarque dekhengste staan sowieso niet randon tussen de merrues.
Daar wordt zorgvuldig selecteerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:22

De koniks paarden moeten maar altijd naar de slacht beetje triest terwijl er paarden rond lopen met gebreken die beter geslacht kunnen worden

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:40

De meeste paarden kunnen zich inderdaad heel snel aanpassen. Als de Koniks, zoals ik heb gehoord in het topic, ook af en toe met trailers vervoerd worden, en regelmatig mensen zien lopen in het gebied, dan zijn het echt paarden waar je over het algemeen wat mee kan. Ja ze moeten een hoop leren en zullen hierbij best een hoop stress ervaren, maar zo werkt een paard ook. Die stressmomenten leren ze van, als ze op de juiste manier getraind worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:45

Dat aanpassen geloof ik wel.
Ik geloof gewoon niet dat zo vreselijk veel mensen op een konik zitten te wachten.
In iedergeval niet voor een prijs die aanzienlijk hoger is dan vleesprijs.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:47

Als er particulieren zijn met kennis van zaken en een goed onderkomen, kan het zeker helemaal goed komen met de dieren. Het zal even tijd kosten maar dan kan je er ook een prima paard aan hebben. Wij hebben een merrie die we op 3 jarige leeftijd gevangen hebben en nu 6 jaar later een perfect lief rijpaardje aan hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:49

Ik vind ze geweldig en wild zijn ze bij ons absoluut niet.en zo hard en gezond dat ze zijn

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:53

Maar er is gewoon weinig vraag naar keona. En daar zit het probleem.
En als er dan maar raak gefokt wordt. En dat is gewoon wat er gebeurt in die gebieden fok je voor slacht.
Ik ben het daar ook niet mee eens.
Net zo min als dat er elk jaar honderden shetten naar de slacht gaan omdat de veulentjes zo schattig zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:56

Dat is ook waar wat je zegt.is er eigenlijk een konik stamboek?
Misschien inderdaad minder fokken,of kudde jonge hengsten ergens plaatsen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:32

Het lijkt er inderdaad op dat er hier maar veulens gefokt worden en dat er pas achteraf over nagedacht wordt wat ze met al die extra paarden gaan doen. Daar ben ik ook tegen.
Maar dat er weinig vraag is naar Koniks heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat er ook weinig aanbod is, onbekend is onbemind. Dat wil nog niet zeggen dat er geen kandidaten voor zijn als je ze aanbiedt.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:40

Minder fokken lijkt me een goed plan.
Ik ben niet tegen slachten, maar denk wel dat een Konik flink ondergewaardeerd wordt door paardminnend nederland.
Naar mijn idee zijn het prima all round gebruikspony's en met een beetje begeleiding ook voor kinderen. Maar dat geldt naar mijn idee voor elke pony: kinderen onder begeleiding.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:46

Van schreef:
Solleke_Noah schreef:
Van: kon die ook ingezet worden als rijpaard? :)
Ja ik heb er klasse 2 endurance mee gereden :)
en dit is haar bij haar nieuwe eigenaar(13/14 jarig meisje) https://youtu.be/_Kqaj9Qh0UE

ik heb haar trouwens verkocht omdat ze me te braaf was :+

wat een lekker relaxt dier

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:47

Solleke_Noah schreef:
Dit speelt in België, niet in Nederland. Toch bedankt voor de tip, als we echt actie zouden ondernemen dan kent hij waarschijnlijk wel de do's and don'ts.

Joep woont in belgie

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:59

keona schreef:
Dat is ook waar wat je zegt.is er eigenlijk een konik stamboek?
Misschien inderdaad minder fokken,of kudde jonge hengsten ergens plaatsen

Ja in polen wel, de mijne heeft een heus papier!
En daar zijn ze gefokt als gebruikspony. en hier niet, ik weet ook niet of er hier papier bij zit.
Zo was de moeder van mijn paard ploeg kampioen, en rijdt ze marathons ook rijden er kinderen op die club wedstrijdjes doen oa springen.En zijn er vanuit het stamboek ook club dagen waar uitsluitend koniks aan meedoen .

nogmaals onbekend maakt onbemind.
Als er genoeg mensen mee aan de slag zouden gaan, zou het stilletjes hun plaatsje veroveren in de paarden wereld net als de shetten, ijslanders,tinkers, haflingers, fallabella's etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:57

Dan is het misschien een leuk idee om ze meer te gaan promoten.
Net als show team avalon bij de tinkers een leuk show team oprichten bij de Koninks. Maak ze meer bekend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 11:30

Hallo allemaal,

Ik wil jullie enorm bedanken voor alle input, de positieve feedback en de kritische opmerkingen.

Ik heb de voorbije dagen niet stilgezeten, dus hier komt de lange update én goed nieuws.

Na een lang en interessant gesprek met mijn collega die de verantwoordelijkheid heeft over onze koniks en Galloways, kan 'k alleen maar blij zijn over onze werking. Kort samengevat: Onze kudde (verspreid over heel Vlaanderen) bestaat uit een 200-tal dieren. De meeste hengsten zijn effectief gecastreerd en bijna in geen enkele kudde wordt gefokt! "Vergrijzing" van de kudde is geen enkel probleem. Als er vers bloed nodig is wordt er uitgewisseld met Nederland, Duitsland,... Naast castratie, zijn ook alle dieren gechipt.

Ons systeem bestaat uit prof. medewerkers die vrijwilligers, georganiseerd in afdelingen, ondersteunen. Sommige afdelingen hebben zelf een kudde in eigen beheer. Om deze kuddes gaat het, deze vrijwilligers zijn (nog) niet overtuigd van het nut van castreren en zitten met een jaarlijks overschot. Spijtig, maar gelukkig een veel kleiner "probleem" dan als in heel Vlaanderen in de kuddes maar aangefokt zou worden.

We hebben een plan van aanpak opgesteld. Enerzijds gaan we langs bij de vrijwilligers om hen te overtuigen van het nut van castreren. Onze organisatie is volledig bottom-up gegroeid en we moeten zo'n zaken dus met het nodige respect voor hun eigen werking aanpakken.

Ik heb een OK gekregen zowel hier intern als van de vrijwilligers om te proberen het grootste deel van de kudde (merries, veulens en hengsten) levend te verkopen (overschot zal naar slachthuis gaan). Een deel zal uitgewisseld worden met Nederland. Met één paard doen we momenteel een testcase hoe het gaat om te verkopen aan een particulier in het buitenland (Nederland), omdat er een gezondheidsverklaring bij moet om de grens over te gaan. Dit brengt, naast castratie en chippen, extra kosten met zich mee en vooral extra werk omdat een dier dan binnen de 24u na de gezondheidsverklaring de grens over moet.

Qua karakter van de dieren is het heel uiteenlopend: sommige dieren zou je blijkbaar meteen het reservaat uit kunnen plukken en op gaan rijden, zo mak zijn ze. Andere dieren zijn dan weer erg nerveus en bang. (het lijken bijna echte paarden ;) :P ). Een deel van de dieren is een trailer gewend en gaat er zo op, een deel van de dieren (vooral de jonkies) heeft nog nooit in de trailer gestaan.

Om het doenbaar te maken voor de vrijwilligers en het voor de paarden zo aangenaam mogelijk te maken, willen we een kijkdag voor alle geïnteresseerden organiseren. We willen op deze kijkdag ook de mogelijkheid bieden om de dieren meteen mee te nemen indien gewenst. De dieren zijn allemaal gechipt & paspoort, castratie wordt aangeboden als een optie (indien kopers van een veulen nog even willen wachten, dan kan dit, maar we willen zeker zijn dat 'onhandelbare' hengsten niet van hand tot hand gaan). Om de kijkdag te organiseren werken we met een doodle zodat het maximaal aantal geïnteresseerden op dezelfde dag kan komen kennismaken. We werken met een koopovereenkomst. De paarden staan in Belgisch Limburg, vlakbij Maaseik.

*Knip *
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-11-16 13:27, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Commerciele tekst mbt verkoop verwijderd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:34

Dat klinkt heel positief zeg!
Hoop dat dat goed gaat werken en dat anderen het ook zo gaan doen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:52

wauw, inderdaad niet stilgezeten! Klinkt goed opgezet, ik ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:55

Ik ga mee dit nieuws delen. Ik vind het positief dat deze gezonde dieren nog een kans in het leven krijgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:01

wauw je hebt niet stilgezeten. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen.