[VOLG] Annie de Clydesdale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:29

Klinkt inderdaad alsof ze je aan het testen is, maar misschien snapt ze het ook gewoon niet echt.
Ben je vanaf het begin al met een instructrice aan het rijden?
Ik zal eens kort schetsen hoe mijn eerste 6 maanden met Dexter gingen... 8)7
Wij zijn begonnen met buitenritten, buitenritten, buitenritten, om maar kilometers op de teller te krijgen. Hij was namelijk nog maar net beleerd onder zadel. En ooooh wat merkte ik dat goed, hij was super super braaf maar hij liep Scheef, met hoofdletter S. Dus dan zijn wij ook begonnen met lessen,
omdat ik niet zelf wilde aanmodderen met de kans het erger te maken.
Nou die eerste lessen heb ik gejankt hoor.. Dat was gewoon mijn paard niet meer.
Hij stak zijn neus in de lucht, nam het bit vast en draaide zich gewoon 180° om naar de uitgang. Niet meer te sturen, niet meer te stoppen en als hij dan stil stond, niet meer vooruit te krijgen.
Hard gewerkt aan gehoorzaamheid omdat we dachten dat het daar aan lag, maar geen verbetering. Ook met twee handen proberen om te krijgen, een zweep in iedere hand, sporen en instructrice met longeerzweep, niks hielp.
Toen is mijn instructrice er een keer op gekropen en die had het meteen door. Hij was zo stijf als een hark. Voltes, slangenlijnen, cirkels, bochten alles deed hem gewoon pijn. En dan is zijn reflex blijkbaar: stilstaan.
We waren toen 4 maanden verder. En zijn terug naar de basis gegaan: staplesjes. Heeel veel stappen en bochten maken, om hem soepel te krijgen. Na een half jaar konden we een volte draven *\o/*
Nu gooit hij zich ook niet meer om en loopt hij veel meer ontspannen. We zijn nu twee jaar bezig en hij loopt ontspannen aan de teugel in stap en in draf, neemt stilaan zijn stellingen in de bochten en hij heeft geen pijn meer. Alleen galop wilt nog niet lukken in de bak.
Ik ben 100% zeker dat toen hij merkte dat wij het wisten, van zijn stijve spieren, hij er ook grandioos van geprofiteerd heeft hoor, zo slim is hij dan wel weer. Dat gaat hij sloom doen en vervelen en denken dat hij er mee weg komt, maar dat werkt niet natuurlijk haha.

Ik wil niet zeggen dat dit ook jouw probleem oplost, maar het hoeft niet altijd ongehoorzaamheid te zijn. Kan ook een mengeling van de twee haha :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 16:33

Ik denk dat ze het best snapt maar er na een tijdje gewoon geen zin meer in heeft ofzo en denkt: joh zoek het lekker uit en ga zelf lopen! Anders zou ze het eerste kwartier ook niet gewoon super geluisterd hebben toch? Dan zou ze vanaf het begin dwars zijn geweest.
Ik heb vanaf het begin wel begeleiding gehad ja, niet elke week want heb ook weken niet kunnen rijden ivm rugklachten, sneeuw en gladheid (grrrr krijgen pas van het voorjaar weer een bak)

Of Annie pijn heeft.. Ik denk het eigenlijk niet. Ze is echt soepel met grondwerk, zakt ook super in een klassieke buiging, dat doe je niet als je rugpijn hebt. Verder merk ik ook niets anders aan haar dan de afgelopen paar weken en toen ging het gewoon goed. Wel altijd wat moeite gehad met sturen maar dit van vandaag en gisteren sloeg echt alles.

Morgen ga ik weer aan de slag met grondwerk en wijken voor druk, wat een tip die ik uit het andere topic kreeg. Ik kan Annie los overal doorheen/overheen/langs sturen maar nooit echt gewerkt met druk omdat het los al zo snel ging. En dan maandag met de instructrice eens even kijken wat er aan de hand is. Wellicht ziet zij iets wat ik vanaf de rug niet zie/merk.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, waardeer ik heel erg!! Stelt me ook gerust dat het niet bij iedereen vlekkeloos gaat haha! En misschien wil ik ook wel te snel hoor, maar ze leert ook belachelijk snel maar misschien moet ik haar behoeden voor zichzelf.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:43

Oh ja klopt jullie doen heel veel grondwerk. Wou dat ik er verstand van had want dat zou ik heel graag willen doen met Dexter, alsook dressuur aan de lange lijnen.

Als het echt testen is kan ik alleen vergelijken met onze trekpaardhengst, die doet het ook altijd grrr..
Maar wij doen dan gewoon bluffen :+ Met kracht win je het toch niet, dus tegen hem verhef ik mijn stem. Maar dat is dan weer heel anders testen, hij gaat dan altijd klieren als er merries langskomen en is echt een softie met een zwak voor mannenstemmen.

Bij Dexter heeft het totaal geen effect of ik mijn stem verhef. Als hij niet wilt, dan wilt hij niet. En dan heb ik ook niks te willen :p

Deed ze dit ook met de hackamore? Want je gaat natuurlijk wel van 0 druk in de mond, naar een enkelgebroken (dat toch een beetje notenkraker effect heeft). Misschien moet ze even wennen. Je kunt het trouwens wel proberen met een stang, dat kraakt niet in de wangen, dan moet je gewoon maken dat je niet het 'stang zijn' gebruikt om je sterk te maken. Kan het moeilijk uitleggen, maar een stang heeft wel duidelijke drukverdeling aan de kant waar je naartoe stuurt, maar trekt niet de wangen naar elkaar zoals een enkelgebroken.

En anders eens dubbelgebroken proberen. Weet niet of iemand je al deze tip heeft gegeven, maar als je een enkelgebroken bit in je handpalm neemt en je trekt aan de bitringen doet dat meer pijn dan wanneer je dat met een dubbelgebroken bit doet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:50

Gewoon proberen! Grondwerk is helemaal niet moeilijk hoor, lichaamstaal is vanzelfsprekender dan je denkt. En clickertraining gaat gewoon om juiste timing, kan iedereen leren. :D

Als ik mijn stem verhef heeft dat niet echt zin haha. :P Ik [***] super veel met mijn stem maar dan wel in positieve zin.. Al komt er wel eens een 'HEH!' uit.

Met de hackamore ging het aan het begin super. We hebben haar de eerste paar x gereden met een stalhalster. Toen moest ik de scharen nog bestellen. Toen liep ze nog wel aan de longe. Op het halster was ze níet te sturen. Toen we de hackamore kregen ging het super. Ineens leek het kwartje gevallen te zijn. Wel werd ze steeds wat trager, soms ging het ineens goed maar soms duurde het ook 3/4 passen voor ze daadwerkelijk om ging ipv alleen naar die kant te kijken.

Nu met bit deed ze het aan het begin ook goed maar daarna ineens gewoon niets meer...

Vandaag heb ik eerst met een halster geoefend met wijken voor druk, ging heel goed. Ze begreep er niet zoveel van in het begin maar ze leert belachelijk snel en zodra ze het doorhad ging het super. Daarna hoofdstel gepakt en gestuurt vanaf de grond, ging ook goed. Daarna heb ik een soort 'lange lijnen' met haar gedaan maar zodra er ook maar iets druk op het bit komt gooit ze haar tong er over en heb ik niets meer te vertellen. Bit kan niet hoger en ik wil ook de neusriem niet dichtsnoeren.

Ik denk dat ik een ongebroken trens voor haar ga kopen, een halve lengte langer dan die ik nu heb.. Maar wellicht moet ik ook in het begin met een tonglepel aan de slag maar dat ga ik morgen eerst maar met mijn instructrice bespreken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:31

Als onze bak weer vrij is ga ik dat echt doen. Probleem is gewoon dat ik dan meteen al al die leuke dingen wil kunnen en dan gaat dat niet lukken en word ik ongeduldig :p

Dex werd ook steeds trager en is nog steeds belachelijk traag tijdens de lessen. Doet hij om me te pesten. Net als dat wijken voor mijn been, soms kan hij het wel en soms is het het plots vergeten grrr.

Zoals ik het begrijp werd ze met de hackamore onstuurbaar, maar protesteert ze ook tegen het bit.
Dus gaat ze zowel klieren bij bitloos als met bit, VREEMD :D
Inderdaad misschien eens een ongebroken proberen, je kunt dan nog sidepull proberen of kaakgekruist ofzo, heb ik geen ervaring mee.

Ben heel benieuwd hoe het gaat lukken, ook met die tonglepel eventueel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:28

Ah joh, maar kleine dingen zoals flemen en nee schudden zijn toch ook al super leuk? En die zijn helemaal niet moeilijk om aan te leren!!

Instructrice had haar sidepull meegenomen om te proberen ook maar hij paste niet om haar dikke neus. :+

Maargoed, vanochtend ging ik gewapend naar de paarden toe:
Afbeelding

We hebben besloten als eerste te gaan rijden met de dubbelgebroken kneveltrens, dit omdat ik heel veel aanbevelingen kreeg voor een dubbelgebroken bit en de kneveltrens schijnt veel gebruikt te worden bij het beleren van paarden. Dus die ging er als eerste in, en wat een verschil weer!!

Ze was nog wel veel aan het kauwen en doen maar dat is ook logisch als het de 5e keer is dat je een bit in hebt. We zijn weer begonnen bij de basis. Tijdens stilstand laten kijken naar links en rechts en links en rechts en links en rechts. Daarna in stap sturen. Ging echt super fijn. Ze is wel veel bezig met het bit maar gooit haar tong er niet meer overheen en daar ging het me voornamelijk om. Ik denk dat ze de enkelgebroken trens echt niet fijn vond omdat die natuurlijk in het gehemelte prikt. We hebben niet veel meer gedaan dan dat en ik vond het ook genoeg zo, ik ga kleinere stapjes nemen!

Afbeelding

Verder weer veel bezig gaan met grondwerk en het rijden rustig aan weer oppakken. Ben benieuwd hoe het bit staat in combinatie met het nieuwe hoofdstel! :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:42

Wat toevallig! Ben heel benieuwd hoe je bit bevalt, want ik heb gisteren exact zo'n bit besteld. Krijg hem morgen binnen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:43

Tot nu toe heel goed dus! :D :D Benieuwd hoe die bij jou bevalt! Had je een bepaalde reden dat je deze hebt aangeschaft?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:52

Hihi ik zag je instagramfoto en moest meteen de update komen lezen. Wat een goed nieuws! Dubbelgebroken heeft hier ook wonderen gedaan, hoop dat het voor jullie net zo goed blijft gaan. Heel fijn nieuws *\o/*

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:37

hier ook goede resultaten en ervaringen met een kneveltrens!
denk dat dit een goede keus is :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:50

Ja ik heb geen neusriem. En een aardig dunne dubbel gebroken watertrens. Dat beweegt te veel in de mond zonder die neusriempjes. Dus zocht wat anders. En sturen kan opzich ook beter. En die knevel houdt het bit extra stabiel. Ben erg benieuwd hoe dat gaat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:53

Ik heb m'n bit ook binnen! Heb jij vandaag nog weer iets met het bit gedaan? :)
Ik ga aan het eind van de middag hem even uitproberen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:18

Nee ben er donderdag helaas pas weer. Ben benieuwd hoe Nick er op reageert!!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:04

Ik heb het bit geprobeerd vandaag, het ligt inderdaad veel stabieler in de mond! En hij schuimde er lekker op.
Nick zit op het moment rechts compleet vast (hij heeft zich verstapt met de sneeuw en liep toen ook 2 dagen kreupel) Dus echt uitgebreid uitproberen kon ik het vandaag niet. Maar tot nu toe tevreden over! Alleen heeft dat bit van mij wel erg lange punten, Daan (mijn man) vond het net een martel werktuig :')
Verder is het ook een dubbel gebroken bit. En omdat ik dus geen neusriempjes heb, ligt het bit ten op zichtte van de vorige watertrens dubbel gebroken veel stabieler :) Ik ga hem voorlopig lekker uitproberen. Als de vorst uit de grond is kan ik Nick ook rijtechnisch weer wat meer oppakken. Want hij is wel stijf zo hoor na de vorst en sneeuw. Alleen maar wat buitenritjes gemaakt.
Ben benieuwd hoe jij het bit vindt als je weer gaat rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:26

Haha hij ziet er idd heel heftig uit.. klinkt ook fijn.. KNEVELtrens.. maar heel vriendelijk toch wel! Fijn dat Nick er ook goed op reageerde!! *\o/*

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:38

Mag ik een foto in je topic spammen?
Ja het ziet er heel 'apart' uit eigenlijk. Maar toch werkt het wel fijn :)
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:42

Ik ben een stille meevolger ;)
Voor mijn fjord heb ik ook een kneveltrens, ze loopt er lekker op, ik heb hem gekocht omdat ik fanatiek sprong en ik dan niet het bit door de mond zou trekken.

Hopelijk bevalt die jou ook net zo goed

*Kruipt weer onder de steen*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:38

Chasey schreef:
Mag ik een foto in je topic spammen?
Ja het ziet er heel 'apart' uit eigenlijk. Maar toch werkt het wel fijn :)
[ [url=m/X3cHcG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tuurlijk mag dat!! Mooi!! Jouw knevels lijken wellanger dan die van mij. Hoe groot is die van jouw? En hoe dik? Die van mij is 13.5 cm en 15mm dik.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:40

12,5 cm en 18mm dik. En idd die dingen zijn wat langer als ik die met jou bit vergelijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:43

Of dat lijkt zo door Annie dr enorme ramsneus hahaha!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:45

Kan ook, ik heb ook geen bustrens achtig ding. Maar meer een wat op een watertrens lijkt. Ik weet niet hoe je dat dan weer noemt bij de kneveltrens :P Maar misschien lijken die knevels daarom langer.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:56

Ik lees je verhalen stilletjes mee.
Ik heb netels evelien ook een kneveltrens zonder neusriem.
Wel maatje 11.5 en 15mm dik.
Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 09:55

Even dik als die van mij dus! :D Wel 2 maten kleiner haha klein tinker bekkie!

Gisteren heb ik weer even gereden met Annie, bit indoen gaat nu wel steeds makkelijker. Ze gooide haar tong nog wel een keer over het bit heen. Toen heb ik hem nog wat hoger gehangen en heeft ze het niet meer gedaan. Beetje rondgestapt en weer uit stilstand rechts/links vragen. Na 15 minuten gestopt. Misschien dat ik er vanmiddag nog een keer opstap en anders morgen weer.

Had ook verwacht mijn hoofdstel al binnen te hebben gekregen dus ik heb equimatch gebeld net.. Was die niet op voorraad en moest hij uit Engeland komen. :roll:
Zet dan niet op je website dat hij op voorraad is, anders had ik hem wel ergens anders besteld. Nu moet ik nog een week wachten voordat ik hem heb. Baal ik echt van maarja, is niet anders.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:00

Ja dat is inderdaad wel balen dat je nu nog zo lang moet wachten... stom!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 10:00

Vandaag ben ik echt super gemotiveerd om lekker grondwerk en vrijheidsdressuur met Annie te gaan doen. Misschien dat ik zelfs wel even een filmpje maak. :D