Ben je vanaf het begin al met een instructrice aan het rijden?
Ik zal eens kort schetsen hoe mijn eerste 6 maanden met Dexter gingen...

Wij zijn begonnen met buitenritten, buitenritten, buitenritten, om maar kilometers op de teller te krijgen. Hij was namelijk nog maar net beleerd onder zadel. En ooooh wat merkte ik dat goed, hij was super super braaf maar hij liep Scheef, met hoofdletter S. Dus dan zijn wij ook begonnen met lessen,
omdat ik niet zelf wilde aanmodderen met de kans het erger te maken.
Nou die eerste lessen heb ik gejankt hoor.. Dat was gewoon mijn paard niet meer.
Hij stak zijn neus in de lucht, nam het bit vast en draaide zich gewoon 180° om naar de uitgang. Niet meer te sturen, niet meer te stoppen en als hij dan stil stond, niet meer vooruit te krijgen.
Hard gewerkt aan gehoorzaamheid omdat we dachten dat het daar aan lag, maar geen verbetering. Ook met twee handen proberen om te krijgen, een zweep in iedere hand, sporen en instructrice met longeerzweep, niks hielp.
Toen is mijn instructrice er een keer op gekropen en die had het meteen door. Hij was zo stijf als een hark. Voltes, slangenlijnen, cirkels, bochten alles deed hem gewoon pijn. En dan is zijn reflex blijkbaar: stilstaan.
We waren toen 4 maanden verder. En zijn terug naar de basis gegaan: staplesjes. Heeel veel stappen en bochten maken, om hem soepel te krijgen. Na een half jaar konden we een volte draven

Nu gooit hij zich ook niet meer om en loopt hij veel meer ontspannen. We zijn nu twee jaar bezig en hij loopt ontspannen aan de teugel in stap en in draf, neemt stilaan zijn stellingen in de bochten en hij heeft geen pijn meer. Alleen galop wilt nog niet lukken in de bak.
Ik ben 100% zeker dat toen hij merkte dat wij het wisten, van zijn stijve spieren, hij er ook grandioos van geprofiteerd heeft hoor, zo slim is hij dan wel weer. Dat gaat hij sloom doen en vervelen en denken dat hij er mee weg komt, maar dat werkt niet natuurlijk haha.
Ik wil niet zeggen dat dit ook jouw probleem oplost, maar het hoeft niet altijd ongehoorzaamheid te zijn. Kan ook een mengeling van de twee haha