suffie schreef:Ik denk dat je je emoties even aan de kant moet zetten en ze gewoon moet laten bekappen, desnoods met een roesje, dan houden ze er in ieder geval geen slechte ervaring aan over en kun jij tot de volgende keer weer verder oefenen. Het is voor jonge paarden belangrijk dat ze goed op hun voeten staan.
Hoe komt het dat Andy zich steeds losrukt? Vergeet je niet dat het jonge paarden zijn die vragen om duidelijkheid. Elke keer dat hij loskomt heeft hij gewonnen. Volgende keer een touw om zijn neus, of een touwhalster met een lange lijn en jij handschoenen, maar duidelijk maken dat jij de baas bent en zegt waar het heen gaat.
Elke dag even vastzetten, hoefjes optillen, met een hamer er tegen slaan. Lukt het nog niet met de achtervoeten, dan een stok nemen met een handschoen aan het eind en hiermee langs het been aaien of proberen met een lang zacht touw de voetjes op te tillen.
Wanneer laat je ze castreren, op zich is dit een heel mooie periode. Geen warmte, vliegen, ze kunnen bij jou naar buiten voor de beweging.
Ik weet dat als hij zich los rukt dat hij wint en dat gaat hehalen. Als ik met hem rondje loop doet hij braaf dan stoppen we en wil ik belonen en dan ontploft hij uit het niets en kan ik hem niet stoppen.
We willen wel snel castreren maar weet nog niet precies wanneer want zit ook met vries temperaturen en nat land..
Ook zit ik er aan te denken om ze met ervaren mensen te trainen, dat ze in "opleiding" gaan voor paar weken en dat ik zelf dan verder kan.
Het is helemaal nieuw voor mij hengsten en ben zelf keer gegrepen door hengst dus ben denk ook erg voorzichtig. Zie denk ik ook te snel spoken..
Maar als ze in opleiding zouden kunnen zijn er ook meer mensen bij, nu doe ik vaak alles in me eentje omdat ze bij ons aan huis staan. We gaan morgen hier thuis even verder overleggen.
Bedankt voor je tips in iedergeval.