[VOLG] Andy en Arlo mijn markt prinsjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 20:08

Beide even op foto gezet met nieuwe camera.

Andy word echt vervelend tegen over Arlo en heeft mij ook zacht in had gehapt toen hij niet als eerst antibiotica kreeg.. toen werd ik even boos op hem, voor rest doen ze het erg goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat me opvalt ze hebben beiden kale plekken bij de schouders, word niet erger kan het komen doordat ze met elkaar stoeien en bijten? Of bijten ze elkaar daar niet?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:31

Het kan, wellicht wat schuren oid.
Mijn shet doet dat altijd met lange vacht.
Ze zien er goed uit!!

Janinevv

Re: [VOLG] Andy en Arlo mijn markt prinsjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:40

Ja het zijn geen wondjes gewoon kort haar. Ook geen rare korstjes ofzo.

Dankjewel ze groeien ook als kool!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:16

Je voert ze toch door een voerhek? Als ze dan verder moeten rekken komen ze met hun schouder tegen de buis. Omdat ze nog vrij smal zijn duwen ze zich nog wat verder, waardoor een schouder verder naar voren komt. Mijn jaarling heeft dit ook als ze eet op de deel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 01:37

suffie schreef:
Je voert ze toch door een voerhek? Als ze dan verder moeten rekken komen ze met hun schouder tegen de buis. Omdat ze nog vrij smal zijn duwen ze zich nog wat verder, waardoor een schouder verder naar voren komt. Mijn jaarling heeft dit ook als ze eet op de deel.

Ohja! Dat zou nog wel eens kunnen ja.
Komt omdat ze nu wortels krijgen, dan gaan ze het hooi weg duwen om te kijken of nog wat onder ligt en dan moeten ze zich verder strekken omdat ze het hooi weg geduwd hebben :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 11:32

Arlo heeft net in stal twee keer uitgehaald naar Andy omdat hij aan t rennen was en irritant deed, gelukkig raakte hij meer de muur klonken toch een paar knallen in de stal.. :oo

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 17:47

Weer een update van hier.

De kleine mannen groeien goed.
Alleen Andy is weer bang voor alles en nog wat? Misschien met weer te maken? Net in stal ging het mis..

Ik ging even oefenen met aan halster touw vast houden en aaien over kont rug en gedeelte benen Arlo deed dit erg braaf.

Andy niet, die bleef maar rondjes draaien als ik hand alleen al op shoft legde. Ik rustig mee lopen en wanneer die stil stond belonen. Maar toen ontplofte die in eens en trok me aan touw de stal door en zou bijna gelanceerd worden tegen Arlo dus liet het touw los en die lag nog over zn rug. Nou hij stond heel angstig in de hoek.. heb ik weer.

Gelukkig doen brokjes wonderen heb hem toen even gepakt brokje gegeven en geaaid en toen voorzichtig los gekoppeld.

Moet ik strenger worden tegen hem? Is hij aan het uitproberen?

Gisteren in het land rende hij ook continu bij me vandaan en wilde niet op stal. Later eindelijk gelukt laat op de avond..

Weet het niet zo goed meer..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:35

Zijn ze nog hengst?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 18:44

Jeika schreef:
Zijn ze nog hengst?

Jaa in voorjaar moeten ze er aan geloven..

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:57

lieve hoofdjes! <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:42

LianaDV schreef:
lieve hoofdjes! <3

Dankjee haha!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 22:44

Hoihoi!

De mannen groeien goed en krijgen al lekker hun hengsten streken. Kan niet wachten tot de ballen er af gaan!

Arlo loopt al braaf mee aan touw, konden rondje door wei lopen zonder staken en met goed tempo.

Andy rukt zich continu los als ik zeg "ho" of "halt" schrikt hij al en gaat hij de lucht in.

We moeten nog steeds bekappen en ik zie daar zo tegen op.
Denk dat ik even ga overleggen met een man die mee was met het kopen + de hoefsmid want het begint nu wel nodig te worden.

Maar ben bang dat ze onder sedatie moeten.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:10

Ik denk dat je je emoties even aan de kant moet zetten en ze gewoon moet laten bekappen, desnoods met een roesje, dan houden ze er in ieder geval geen slechte ervaring aan over en kun jij tot de volgende keer weer verder oefenen. Het is voor jonge paarden belangrijk dat ze goed op hun voeten staan.

Hoe komt het dat Andy zich steeds losrukt? Vergeet je niet dat het jonge paarden zijn die vragen om duidelijkheid. Elke keer dat hij loskomt heeft hij gewonnen. Volgende keer een touw om zijn neus, of een touwhalster met een lange lijn en jij handschoenen, maar duidelijk maken dat jij de baas bent en zegt waar het heen gaat.

Elke dag even vastzetten, hoefjes optillen, met een hamer er tegen slaan. Lukt het nog niet met de achtervoeten, dan een stok nemen met een handschoen aan het eind en hiermee langs het been aaien of proberen met een lang zacht touw de voetjes op te tillen.

Wanneer laat je ze castreren, op zich is dit een heel mooie periode. Geen warmte, vliegen, ze kunnen bij jou naar buiten voor de beweging.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 23:30

suffie schreef:
Ik denk dat je je emoties even aan de kant moet zetten en ze gewoon moet laten bekappen, desnoods met een roesje, dan houden ze er in ieder geval geen slechte ervaring aan over en kun jij tot de volgende keer weer verder oefenen. Het is voor jonge paarden belangrijk dat ze goed op hun voeten staan.

Hoe komt het dat Andy zich steeds losrukt? Vergeet je niet dat het jonge paarden zijn die vragen om duidelijkheid. Elke keer dat hij loskomt heeft hij gewonnen. Volgende keer een touw om zijn neus, of een touwhalster met een lange lijn en jij handschoenen, maar duidelijk maken dat jij de baas bent en zegt waar het heen gaat.

Elke dag even vastzetten, hoefjes optillen, met een hamer er tegen slaan. Lukt het nog niet met de achtervoeten, dan een stok nemen met een handschoen aan het eind en hiermee langs het been aaien of proberen met een lang zacht touw de voetjes op te tillen.

Wanneer laat je ze castreren, op zich is dit een heel mooie periode. Geen warmte, vliegen, ze kunnen bij jou naar buiten voor de beweging.

Ik weet dat als hij zich los rukt dat hij wint en dat gaat hehalen. Als ik met hem rondje loop doet hij braaf dan stoppen we en wil ik belonen en dan ontploft hij uit het niets en kan ik hem niet stoppen.

We willen wel snel castreren maar weet nog niet precies wanneer want zit ook met vries temperaturen en nat land..

Ook zit ik er aan te denken om ze met ervaren mensen te trainen, dat ze in "opleiding" gaan voor paar weken en dat ik zelf dan verder kan.

Het is helemaal nieuw voor mij hengsten en ben zelf keer gegrepen door hengst dus ben denk ook erg voorzichtig. Zie denk ik ook te snel spoken..

Maar als ze in opleiding zouden kunnen zijn er ook meer mensen bij, nu doe ik vaak alles in me eentje omdat ze bij ons aan huis staan. We gaan morgen hier thuis even verder overleggen.

Bedankt voor je tips in iedergeval.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:39

Kun je ze dan niet beter ergens in de opfok zetten. Daar hebben de mensen meestal wel verstand van zaken en worden ze opgevoed door de andere jongens in de groep. Je geeft zelf al aan voorzichtig te zijn en dat is nu juist wat zij niet nodig hebben als hengst. Opleiding voor een jaarling lijkt mij de eerste 2 jaar nog niet van toepassing.....

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 23:40

suffie schreef:
Kun je ze dan niet beter ergens in de opfok zetten. Daar hebben de mensen meestal wel verstand van zaken en worden ze opgevoed door de andere jongens in de groep. Je geeft zelf al aan voorzichtig te zijn en dat is nu juist wat zij niet nodig hebben als hengst. Opleiding voor een jaarling lijkt mij de eerste 2 jaar nog niet van toepassing.....

Opleiding bedoel ik alleen maar de basis dingen, daarna geruind worden en kunnen ze bij mijn merries het land op :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 20:51

Hoihoi!

Kleine update maar ik heb net voor eerste keer Arlo zijn voorhoeven opgetild ik heb het alleen gedaan en hij was zo braaf! <3

Bij Andy durf ik het nog niet die moet echt nog vertrouwen winnen. Maar het moet wel echt een keer gebeuren.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:48

Goed bezig!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:59

Dankjee

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 16:49

Hallo ik weet niet of mensen het intressant vinden maar met de mannen gaat het goed.

Zijn inmiddels al gecastreerd en groeien als kool.

Andy heb ik nu ook al paar keer halster om gedaan en gaan de goeie kant op!

Gister beiden ook vast gezet en bleven netjes staan dus er is hoop haha :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:56

Nou -O-
Zie je topic nu pas Janine! Wat leuk ik volg! Knappe mannen van je <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 17:01

jaimy10 schreef:
Nou -O-
Zie je topic nu pas Janine! Wat leuk ik volg! Knappe mannen van je <3

Haha maakt niks uit joh!
Heb hier ook al beste poos niks meer geplaatst :)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:24

Ik dacht laatst nog aan ze. Wat leuk om weer wat van ze te horen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:29

maylotje schreef:
Ik dacht laatst nog aan ze. Wat leuk om weer wat van ze te horen!

Ah haha :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:11

Goh ja zeg, wat zijn ze gegroeid!