Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:48

Jeetje ook hier totaal verrast! Wat een gekken lopen er toch rond. Ik hoop echt ts dat dit voor jou goed opgelost gaat worden. En dat de pony er niks aan over houd! Wel super dat je het andere meisje zo iets liefs hebt aangeboden! Wat zal ze trots zijn!

jasmijn16

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:55

Jeetje wat een verhaal zeg! Ik hoop dat je een beetje in je recht staat ts!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:56

Je hebt in ieder geval één meisje een wijze les geleerd :) Als je eerlijk bent en oprecht berouw toont, en nadenkt bij je acties, dan kan er zelfs iets heel moois uit komen!

En dat andere meisje moet nu even op de blaren zitten, gebroken been en een vriendinnetje en geclaimde verzorgpony armer.

Ik heb er goed vertrouwen in dat het nog goed komt, je hebt de ouders van het tweede meisje aan jouw kant. Ik weet alleen helaas niet hoe het allemaal in België werkt. Wel lijkt het me logisch dat je gewoon in je gelijk staat als het diertje gewoon op jouw grond was. Jeetje mina, hoe verzin je het, op andermans jonge, kleine paardje gaan zitten zonder toestemming en dan nog een grote mond hebben ook.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:58

Furrow schreef:
Ik ben ook benieuwd of een 1 malig gebeurtenis echt zo een grote gevolgen heeft.

Hopelijk komen jullie eruit, echt raar dat de ouders zo aanvallend zijn

Of het een eenmalige actie is geweest is natuurlijk niet helemaal duidelijk. Aangezien de ouders al hadden aangegeven dat de kinder er kwamen omdat het die "mishandeld en slecht verzorgd" zou zijn... Daarbij waren de kinderen aan het sparen om het dier "te kopen". Dan mag je er toch vanuit gaan dat ze al een poosje lang komen zonder medeweten van TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:04

TS wat ben jij een goed mens zeg. Dat je het meisje die oprecht spijt had zo'n kans geeft! :j

Verder zit ik echt met open mond je posts te lezen en kan ik niet bevatten hoe dit allemaal gewoon echt kan gebeuren. :n Ik blijf dit zeker volgen en wens je het beste toe!

Man man man, dat er zulke kinderen en zulke ouders bestaan zeg, gadverdamme..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:16

Annelien92 schreef:
Ik moet toch ook even inspringen.
Hele nare situatie, vooral voor jou en je paardje. Ik zou je graag willen helpen. Ik werk bij een verzekering en beoordeel o.a. de verhaalzaken. Helaas, moet ik je wel vertellen dat bij verhaalzaken m.b.t. dieren jij altijd de eindverantwoordelijke bent. Met toestemming of zonder.
Om de situatie even te schetsen uit iets wat ik zelf heb meegemaakt en op een heel ander gebied, maar hetzelfde idee. Ik rijd in mijn auto en zie enkele meters voor mij een fietser. Alles gaat goed, tot de fietser besluit zijn stuur op het laatste moment om te gooien en zichzelf op mijn motorkap parkeert. Is dit mijn schuld? Nee. Wie kan betalen? Ik.
Dit is natuurlijk een hele andere situatie dan waar jij je nu in bevindt, maar het idee is helaas het zelfde. Eigenaren van dieren zijn altijd eindverantwoordelijk. Ook wanneer je bijvoorbeeld met je hond loopt, iemand schopt je hond en hij bijt terug.
Het enige voordeel bij jou op dit moment is dat het iemand onder de 18 is geweest. Dan kan moeder zeggen dat je het eigen risico moet betalen, maar mensen onder de 18 zijn zowel vrijgesteld van het eigen risico als van de maandelijkse premie die zij moeten betalen. Die kosten die op eventueel op jou verhaald kunnen worden zullen dus gedekt worden door jou eigen verzekering. Tenminste, dat is wat ik in het dagelijkse praktijk zie.
Wat betreft de kosten van je paard weet ik niet. Ik werk voor een zorgverzekering dus daarmee kan ik je helpen en advies geven. Je rechtsbijstandverzekering inzetten kan nooit kwaad.

Toch heeft mijn schoonmoeder, die in ongeveer dezelfde situatie terecht kwam met flink (letsel)schade niet hoeven betalen. Het was vrij snel duidelijk dat de fietser het ongeluk haar veroorzaakt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:32

Hele topic gelezen en jeetje, vol verbazing zitten lezen! Wat een brutaliteit zeg!
Goed dat meisje 2 met haar ouders naar jou toe is gekomen om sorry te zeggen, maar de ouders van meisje 1 zijn niet zo aardig..

Succes met alles!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:32

Weet niet helemaal hoe e.e.a. in Belgie zit maar volgens mij wijkt dat niet zoveel af als in Nederland.
Wat zei jouw vriendin over aangifte? Bij ons in NL wordt in dit soort gevallen geen aangifte aangenomen. Zeggen ze civiele zaak ga maar naar de rechter. En daar trek je dan aan het kortste eind omdat jouw "eigendom" schade heeft aangericht. Het recht in NL is behoorlijk krom kan ik je zeggen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:33

Mariett schreef:
Je hebt in ieder geval één meisje een wijze les geleerd :) Als je eerlijk bent en oprecht berouw toont, en nadenkt bij je acties, dan kan er zelfs iets heel moois uit komen!

En dat andere meisje moet nu even op de blaren zitten, gebroken been en een vriendinnetje en geclaimde verzorgpony armer

Ik heb er goed vertrouwen in dat het nog goed komt, je hebt de ouders van het tweede meisje aan jouw kant. Ik weet alleen helaas niet hoe het allemaal in België werkt. Wel lijkt het me logisch dat je gewoon in je gelijk staat als het diertje gewoon op jouw grond was. Jeetje mina, hoe verzin je het, op andermans jonge, kleine paardje gaan zitten zonder toestemming en dan nog een grote mond hebben ook.

Vooral dit... Dat meisje heeft haar straf nu al direct mogen ontvangen! Eerlijkheid duurt het langst in dit verhaal.

Ik heb je reacties even gelezen TS en jeetje wat een draak van een moeder is het zeg! De appel is in dit geval niet ver van de boom gevallen :( ik vind het dan ook ontzettend knap van je dat je je zo goed hebt gehouden tijdens het gesprek. De rust en controle bewaren in zo'n situatie geeft altijd controle op het gesprek! Well done!
Ik hoop dat alles mee gaat vallen met de pony, want die is in dit hele verhaal het slachtoffer geworden.
:( Heftig om te horen dat je kissing spines bij dat kleine ventje in de toekomst niet uit kan sluiten :(

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:50

_Dominique schreef:
Man man man, dat er zulke kinderen en zulke ouders bestaan zeg, gadverdamme..

Tja; je hebt nu eenmaal van die ouders in wier ogen hun kind geen fout kan doen. TS heeft wel twee uitersten getroffen met de ouders van het andere meisje die de acties van hun kind afkeuren en die hun dochter excuses laten maken.

Kunnen de ouders van het meisje (het meisje wat berouw heeft getoond) niet helpen met een getuigenis tegen het brutale meisje, mocht dat nodig zijn? Zij kunnen wellicht beamen dat het kind idd fout zat door zich onbevoegd op privéterrein te begeven en dat de pony verder goed verzorgd wordt.
Als de 2 meiden al langer 'vriendinnen' waren, kunnen deze ouders misschien ook wel aantonen dat de 'ponypletter' vaker het voortouw nam in soortgelijke acties en het andere meisje daarin meesleepte. Lijkt me dat je als ouder wel doorhebt wat voor 'vlees je in de kuip' hebt qua vriendinnetjes en dat je daar mss niet helemaal achter staat...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:52

Dat denk ik niet. Anders was die ene moeder niet zo tekeer gegaan...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:57

Zooooo dan, dit topic is echt te bizar voor woorden, wat een asociale mensen :wow: Je hebt goed gehandeld TS. Het is toch van de zotte dat jij schuldig bent terwijl mensen zonder toestemming op jouw erf komen! Poot stijf houden meid, die mensen kunnen de pot op.

Sterkte voor je poown!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:11

Dit is dus ook mijn grootste schrik...
Ik heb een chronisch ziek paard staan die niet meer gereden mag worden, paarden staan ergens achteraan bij mensen waar je niet zomaar komt.
Helaas toch al eens gezien gehad dat de poort anders dicht was gedaan, bleek gelukkig de eigenaar van het huis ervoor te zijn geweest omdat paard zijn deken half uit was.
Moet niet denken dat daar penny's zouden rondlopen bah!

Ik bewonder jouw geduld wel TS! Ik zou helemaal over de zeik zijn gegaan denk ik :')
Benieuwd hoe dit afloopt en hoop dat de schade aan jouw pony wat meevalt!
God weet, hoelang kwamen ze mss al niet stiekem voor ze er zijn op gekropen...
Hoe doet jouw andere pony het ?

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:23

Jeetje TS.. Ik hoop dat jouw pony er niks aan overhoud en dat meisje goed word aangepakt!

Wat vreselijk zeg..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:28

Houdt aansprakelijkheid en verplichting om schadevergoeding te betalen uit elkaar.

Als eigenaar ben je altijd (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van je dier. Per voorval moet er bekeken worden wat de kosten van de schade zijn, en in welke mate er eigen schuld aangerekend kan worden aan degene die schade heeft geleden. Dat je aansprakelijk bent, wil dus niet 1 op 1 zeggen dat je de volledige schade moet vergoeden. In dit geval (zoals ik het hier lees!) lijkt me dat er een grote mate van eigen schuld aan degene die schade heeft geleden toe te rekenen is.

Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het gedrag van hun kinderen écht niet konden voorkomen. Maar dat moeten de ouders dan wel aantonen, dat zij er echt niets aan konden doen. Dat lijkt me in dit geval niet. De ouders vonden het blijkbaar prima dat hun dochter op een wildvreemde pony ging rijden, met een vaag verhaal dat het dier verwaarloosd werd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:37

Ik lees al vanaf het begin mee, maar man man man, Steven Spielberg heeft een nieuwe kaskraker hoor! Ik zit al klaar met popcorn.

Die vrouw heeft echt wel heel veel lef, kan je zien waar haar dochter het van heeft. Zulke mensen moeten eens keihard op hun bek gaan en hopelijk gebeurd dat nu ook eens. Ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Persoonlijk zou ik het 2e meisje even op afstand houden en ook even uitleggen waarom. Pas als alles 'achter de rug' is, uitnodigen.

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:37

Ts ik heb je laatste reacties doorgelezen en ik sluit me aan bij de mensen hierboven. Wat ga jij super goed met de reactie om. Ik kan eerlijk zeggen dat het mij niet gelukt zou zijn om zo rustig te blijven. En wat super lief dat je dat 2de meisje laat helpen met je paardjes. Ik heb echt super veel respect voor deze beslissing

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:39

*Raapt eerst onderkaak van de grond*

Ik zou idd ook aangifte doen, en verder kijken wat de rechtsbijstand etc zegt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:41

Het andere meisje eenmalig uitnodigen om haar (nog eens) extra uit te leggen dat jonge paarden en mini's niet door bijna-volwassenen bereden kunnen worden lijkt me prima. Maar biedt haar idd (voorlopig) niet aan om vaste verzorger te worden, dat maakt je zaak echt zwakker - want daarmee geef je onder andere aan kennelijk wél een verzorger nodig te hebben, én je beloont in feite ongewenst gedrag. En áls je het tweede meisje uiteindelijk wel als vaste verzorger zou willen hebben, hou er dan idd rekening mee dat meisje nummer één binnen de kortste keren ook weer binnen is, en vermoedelijk meteen de leiding neemt en dingen doet die jij niet wilt. Hoe lief ook, ik zou meisje twee nooit vast als verzorger willen nemen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:45

Idiote situatie. Ik hoop dat het allemaal gewoon goed afloopt voor je.
Ik vind sowieso dat het strafbaar moet worden dat mensen op andermans terrein komen zonder toestemming; zeker als het een omheind terrein met dieren betreft.
Wij hebben een stokoude geit, die vrij op het omheinde erf loopt, omdat de andere geiten haar ongenadig pesten als ze bij hen in de wei loopt. Soms komen er kinderen op het erf die achter haar aan rennen, dat kan ze helemaal niet aan. Ze eet dan dagen niet van de stress.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:52

vind het echt mega brutaal van die ouders en meisje om op andermans terrein/pony te gaan rijden zonder toestemming, en als ze haar been breekt ook nog schuld op TS munten. En wat dus blijkt is dat ze blijkbaar vaker zijn geweest, misschien hebben ze wel vaker gereden, wie weet?? En dat die ouders zeggen dat ze hem wouden kopen, wat bezielt dat meisje allemaal onzin tegen haar ouders lopen vertellen. Wel aardig van je dat je het andere meisje laat komen maar vraag me af of dat wel zo verstandig is, ze is tenslotte wel mee geweest en ook al was dat haar enigste vriendin (die kun je geen vriendin noemen) had ze toch nee moeten zeggen en voor haar zelf kiezen
Ik ben benieuwd hoe het verder lopen, hou ons op de hoogte ☺️

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 09:57

Zojuist aangifte gedaan. Agent zei dat ze er helaas niks mee kunnen, tenzij er een aangifte tegen mij komt van de ouders, en ik snap dat ze er niks mee kunnen. Met ponylief gaat het al beter, maar ik ben toch echt bang dat hij schade heeft opgelopen, normaal was hij speels en een tikkeltje brutaal maar nu staat hij als bang vogeltje in een hoekje van de stal. Van de moeder heb ik niks meer gehoord, maar dat zal vast nog komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:01

Arm dier.. :n :(:)

Echt ik weet gewoon nog steeds niet wat ik moet zeggen hierover TS.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:02

Wat een gedoe zeg!
Ik hoop dat ponylief er toch weer bovenop komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:08

Hoezo kunnen ze er niks mee dan?