Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 08:10

Had gekund, maar dan hadden jullie nu geen casus gehad :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:14

Haha, nee dat is waar :D

Maanlicht

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:15

Wow wat spannend! Wat een arm dier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:27

Suelza schreef:

Dan was cookie waarschijnlijk in de salami geeindigd, ljkt me.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:37

Ibbel schreef:
Suelza schreef:

Dan was cookie waarschijnlijk in de salami geeindigd, ljkt me.

Maar zeg nou eerlijk. Voor een paard wat zo volledig met zich zelf en de omgeving in de knoei zit. Zou dat dan echt zo slecht zijn? Voorop gesteld dat er niet iemand zoals ts is die er de tijd in wil en kan steken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 08:39

Nee, ik denk het niet. Maar evengoed lijkt hij nu wel gelukkig...

Afbeelding

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:44

Ik ben ook heel blij om te lezen dat het paard al zoveel verbeterd is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:47

Ik denk dat zo'n paard nooit rustig en gelukkig zou worden als je hem gewoon in de wei zet. Dan blijft hij bang voor alles en is hij niet gedesensibiliseerd. Als TS er zo mee bezig is en hem van zijn trauma's af helpt, krijg je gewoon een gelukkiger paard. Ook als je er na het hele avontuur niks meer mee zou doen en hem op de wei zou zetten, zou hij in zijn hoofd minder gestresst zijn. En dat lijkt me hartstikke mooi :)

Ik ben benieuwd naar een volgende update, is het met jou en Cookie helemaal goed, geen gekke verwondingen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:59

Even onder de meeleessteen vandaan hoor :-). Voor mijn beeldvorming: dit verhaal is niet actueel toch?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:03

_Anneruth schreef:
Even onder de meeleessteen vandaan hoor :-). Voor mijn beeldvorming: dit verhaal is niet actueel toch?

Jawel... heb alleen een aanloopje nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:13

blackpromise schreef:
Maar zeg nou eerlijk. Voor een paard wat zo volledig met zich zelf en de omgeving in de knoei zit. Zou dat dan echt zo slecht zijn? Voorop gesteld dat er niet iemand zoals ts is die er de tijd in wil en kan steken.

Nee hoor, ik zou zo'n dier denk ik laten hemelen.
De tendens op bokt is echter dat alles maar koste van het kost 'gered' moet worden, ook al zou dat 'redden' betekenen dat het dier tot het einde der dagen in de wei staat. En dat laatste kan niet iedereen zich veroorloven.

Dit is overigens geen kritiek op Suelza, ik vind het geweldig dat er mensen zijn zoals zij die hopeloze gevallen nog een kans willen geven. Maar er zijn veel meer hopeloze gevallen (en meestal door mensen zo gemaakt, ook nog) dan mensen zoals zij.

En ik hoop eigenlijk van harte dat de meeste overige hopeloze gevallen idd in de salami eindigen. Want ergens in de wei staan en dan soms na jaren alsnog wéér de stress van nog eens proberen in te gaan is ook niet zo'n lekker vooruitzicht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:20

Dat is ook zo... ik geef zelden een paard op, omdat ik denk dat je met geduld, de juiste aanpak EN de juiste baas (wat dus soms inhoud dat het dier niet meer met de huidige eigenaar mee naar huis kan) je een hoop kunt doen.

Ik heb de afgelopen jaren 2 paarden hardop opgegeven, 1 paard waarvan ik denk dat hij niet gezond is, maar waarvan de dierenarts mijn vermoeden weigert te onderzoeken en we van het kastje naar de muur werden gestuurd en 1 paard, die mij weliswaar als hogere autoriteit accepteerde en waar ik alles mee kon, maar wat alle andere mensen 'onder mij', genadeloos naar de keel sprong. Echt letterlijk naar de strot springen, grijpen en ook nog er overheen denderen en natrappen als je op een verkeerde positie stond. Heel bizar... echt heel bizar

Paard zou erg eenzaam zijn opgegroeid en nog meer, maar voor mij... allemaal leuk en aardig... Er is voor mij geen excuus om dit gedrag te rechtvaardigen.

Als een paard hiertoe in staat is en dit inzet in een alles behalve voor hem dreigende situatie, is zo n paard niet geschikt voor deze wereld. Ook al kon ik er wel alles mee. Ik had zelf geen interesse in het paard en vind zo n paard in de wei, voor de mensen om mij heen, een risico.

Ik heb het paard wel 'redelijk veilig' gekregen en de eigenaresse wilde het dier nog niet opgeven, ook al adviseerde ik het paard in te laten slapen. En ergens begrijp ik het ook wel... kijk naar mij een Cookie... Maar anderzijds... tja... heel hard.. het paard voelt er niets van... Het zijn de mensen erom heen die last hebben van het inslapen.

* zegt zij heel stoer *

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:22

Een dierenarts die een vermoeden weigert te onderzoeken? Wat is dat voor bizars?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:23

Suelza schreef:
_Anneruth schreef:

Jawel... heb alleen een aanloopje nodig.

Ok :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:24

Ben het helemaal met je eens! In de praktijk inderdaad wat lastiger.

Wat wil de eigenaresse uiteindelijk met Cookie gaan doen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:28

Ibbel schreef:
Een dierenarts die een vermoeden weigert te onderzoeken? Wat is dat voor bizars?

Dierenarts ziet mij... grietje van krap aan 50 kg...

Dierenarts ziet eigenaresse, klein poppetje met lang blond haar...

Dierenarts ziet PRE... klein dik propperig ponietje van krap 1.50

Dierenarts denkt... Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaja /3

Ik verzocht de betreffende dierenarts iets te onderzoeken en dit weigerde hij, omdat zijn conclusie in een totaal andere, voor mij compleet onlogische hoek zat. Mijn verzoek om zowel mijn visie als die van hem te volgen (eigenaren waren bereid te betalen omdat deze ook hun twijfels hadden en net als ik wilden doorzoeken tot we het pijnpunt gevonden hadden), maar de dierenarts weigerde.

Zijn visie gevolgd en dit liep uiteraard, zoals ik had voorzien, mis. Uiteindelijk, uit veiligheid voor de amazone, en haar moeder mij op de man af vroeg wat ik zou doen, heb ik gezegd: "Nooit meer mijn dochter erop zetten."

Weet je... wat de oorzaak ook is... een dwarslaesie oplopen kan het nooit waard zijn. Deze ging zo gevaarlijk hard rennen en we hebben dit echt onder controle gekregen, maar toen hij ruim een jaar later afschoot in een landing op de voeten, was het voor mij heel duidelijk dat er iets medisch aan de hand was. Zo lang je niet weet wat er aan de hand is, blijft zo n paard onbetrouwbaar en gevaarlijk.

We hadden uiteindelijk kunnen kiezen voor een second opion bij een andere kliniek, maar op een gegeven moment houdt het een keer op. Heb je je best gedaan en kun je het niet meer opbrengen. Het paard is er nog steeds, dus wellicht zal dit nog wel eens gebeuren, maar ze hebben er nu vrede mee en doen er andere dingen mee. En ik respecteer die keuze...

Voor mij is het mijn vak, voor een ander zijn hobby. En een hobby die zoveel stress geeft, is toch geen hobby meer...

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:21

Ik val waarschijnlijk in herhaling, maar wát een interessant topic! Niet enkel wat je schrijft, maar ook de manier waarop je het schrijft maakt het zo leuk om te volgen.

Ik kan alleen maar bewondering hebben voor je visie op paarden en hoe je alles aanpakt. Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in paardengedrag, dus dit is heel leerzaam voor mij. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg! :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:30

Ik ben echt heel blij met mijn da als ik dit zo lees. Ik zeg paard van pensionklant er is iets mee. Arts neemt mij serieus en gaat het onderzoeken. We zijn het niet altijd eens maar ze neemt mij wel serieus met mijn "mijn gevoel zegt dat".

Ik zit vol spanning te wachten op volgend deel.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:41

Elise, kan er bij zo'n dier ook niet sprake zijn van teveel spanning op de schedel waardoor de indrukken als t ware vergroot binnen komen? (cranio-sacraal therapeut al eens laten kijken?)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 12:07

elibeest schreef:
Elise, kan er bij zo'n dier ook niet sprake zijn van teveel spanning op de schedel waardoor de indrukken als t ware vergroot binnen komen? (cranio-sacraal therapeut al eens laten kijken?)

Zal best eens voorkomen, bij Cookie had ik echter niet die indruk en daar komt bij dat hij ook niet te behandelen zou zijn geweest op dat moment.

lailapri schreef:
Ik ben echt heel blij met mijn da als ik dit zo lees. Ik zeg paard van pensionklant er is iets mee. Arts neemt mij serieus en gaat het onderzoeken. We zijn het niet altijd eens maar ze neemt mij wel serieus met mijn "mijn gevoel zegt dat".

Ik zit vol spanning te wachten op volgend deel.

Ik ook met die van mij, maar dit was niet mijn eigen dierenarts ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:13

je hebt het ook niet altijd voor het zeggen. Ook wel eens meegemaakt dat arts 1 zegt laat ... maar op de foto zetten. Op de kliniek aangekomen vind arts 2 onzin, doet onderzoek maar zegt bij voorbaat al, dat is het niet bla bla. hoe betrouwbaar is onderzoek dan...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:16

lailapri schreef:
je hebt het ook niet altijd voor het zeggen. Ook wel eens meegemaakt dat arts 1 zegt laat ... maar op de foto zetten. Op de kliniek aangekomen vind arts 2 onzin, doet onderzoek maar zegt bij voorbaat al, dat is het niet bla bla. hoe betrouwbaar is onderzoek dan...

Als de DA dat bij mij had gezegt, dan had ik het hem toch wel even heel erg duidelijk gemaakt dat ik wil dat het dier op de foto gaat. En dat ik het heel speciaal vind dat de DA ook al röntgen ogen heeft.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:31

Is het dan niet: wie betaalt, die bepaalt? Apart dat een d.a. weigert om iets te doen dat hem inkomen geeft.
Niets ten nadele van de t.s., wel van die betreffende d.a. die blijkbaar liever zijn eigen gelijk heeft dan geld verdient.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:49

Voor sommige paarden is het volgens mij inderdaad beter om te gaan hemelen soms, zoals Suelza al zegt. Het moet wel leuk blijven..maar als er enigzins een oplossing bestaat is het wel super fijn dat er mensen zoals zij zijn waarbij paarden een kans krijgen die ze anders niet gehad zouden hebben.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:51

Heftige casus weer Elise! Maar ik vind het mooi om te lezen hoe je hem deze kans nog geeft. Benieuwd naar de updates! :)