Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:pol1 schreef:Tja saddledancer: onze gedachtes wat betreft paarden houden zij t nu sport/ topsport/ recreatie paard maakt m.i niet uit een paard is een paard en voor alle paarden geldt dat ruim voldoende buiten komen waarin ze sociaal contact kunnen hebben een basisbehoefte is!!!
Het is een beetje vreemde gedachte dat sociale contact alleen kan plaatsvinden in een paddock of wei.
Ten tweede heeft een paard dat veel werkt en reist vooral behoefte aan geestelijke rust en dan is sociaal contact soms helemaal niet zo lekker, vooral niet als niet zich uit in gepest worden, bv.
Biologisch objectief naar een paard kijken is 1 ding, maar naar betreffende paarden kijken, een ander.
Oftewel je kunt een leidraad aanhouden, en je kijkt vooral naar wat ideaal is, maar soms moet je uitzonderingen maken.
Lusitana schreef:Mijn paarden staan de hele dag buiten.... (Op wild gras en kruiden, met bomen, tig hectare).
Ik ben niet tegen een wet, maar ook dan moet er nog steeds een mogelijkheid bestaan voor dispensatie.
En "buiten" mag dan ook wel aan eisen voldoen of vervangen mogen als dat buiten niet aan de eisen kan vodoen.
Als je snapt wat ik bedoel.
Het is heel lastig om rigide eisen te stellen.
Voor de duidelijkheid, ik ben vooral tegen het idee dat paarden eenheidsworst zijn en kan best veel argumenten begrijpen en verdedigen....zowel voor als tegen bepaalde dingen.
Ik heb geen uitgesproken mening.
RoyceMack schreef:Ik heb mijn paard nu in de winteropfok staan. Het is een kleinschalige opfok en hij komt naar mijn idee te weinig buiten in de wintermaanden. Er zijn op stal 4 hengsten en de rest (pension) zijn allemaal merries en ruinen. Die gaan de hele dag naar buiten, maar kunnen helaas niet tegelijk met de hengsten. Dit lijkt me ook echt geen goed idee omdat de hengsten echt niet tegen te houden zijn.
In de zomer staat paardlief gewoon nonstop buiten. Van half april tot november ofzo. Zolang het weiland begaanbaar is.
Het liefst zie ik gewoon graag dat hij in de winter overdags buiten is, in een weide of paddock en snachts buiten. Ik vind het echt te koud voor hem in de winter. Dan geeft het wel een goed gevoel als hij binnen staat hoor. En in de zomer vindt ik weidegang enorm belangrijk. liefst zou ik mijn eigen weilandje hebben maar zover i het nog niet.
saddledancer schreef:Die paardenwelzijnscheck is best interessant![]()
Het enige waar onze paarden 'verbetering noodzakelijk' op scoorden was het scheren van de tastharen en de oren, ach ja.
De rest was allemaal goed of voldoende, klinkt toch nist heel erg alsof onze dieren nou zonontzettend mishandeld worden
2/3 uurtjes vind ik al een vooruitgang)vind ik het echt absoluut geen mishandeling..als ik aan mishandeling denk bij paarden denk ik aan een paarden hater die paarden ondervoed en beetje vies opsluit en nooit de hoefsmid, tandarts etc etc laat komen. Ik vind ook dat ze wel meer buiten zouden mogen komen, ja. Maar dat mishandeling vind ik zo onaardig... Je houd van je paarden is duidelijk en dan vind ik dat je niet gaat roepen dat jij mishandeld.. Dan moet je de paarden hebben gezien. En als ik het zo hoor zijn het gewoon vrolijke paarden en oke ik vind ook dat ze wel sowieso een paar uur meer buiten mogen staan. Maar dat is jou keuze
Lovas schreef:saddledancer schreef:Die paardenwelzijnscheck is best interessant![]()
Het enige waar onze paarden 'verbetering noodzakelijk' op scoorden was het scheren van de tastharen en de oren, ach ja.
De rest was allemaal goed of voldoende, klinkt toch nist heel erg alsof onze dieren nou zonontzettend mishandeld worden
Ik schrik er een beetje van dat mensen de manier waarop jij paarden houd 'mishandeling' noemen. Je weet wat je doet en buiten dat ik ook vind dat jou paarden wel meer buiten mogen komen ( nee nee geen 24/72/3 uurtjes vind ik al een vooruitgang)vind ik het echt absoluut geen mishandeling..als ik aan mishandeling denk bij paarden denk ik aan een paarden hater die paarden ondervoed en beetje vies opsluit en nooit de hoefsmid, tandarts etc etc laat komen. Ik vind ook dat ze wel meer buiten zouden mogen komen, ja. Maar dat mishandeling vind ik zo onaardig... Je houd van je paarden is duidelijk en dan vind ik dat je niet gaat roepen dat jij mishandeld.. Dan moet je de paarden hebben gezien. En als ik het zo hoor zijn het gewoon vrolijke paarden en oke ik vind ook dat ze wel sowieso een paar uur meer buiten mogen staan. Maar dat is jou keuze
Bowen schreef:Lovas schreef:
Ik schrik er een beetje van dat mensen de manier waarop jij paarden houd 'mishandeling' noemen. Je weet wat je doet en buiten dat ik ook vind dat jou paarden wel meer buiten mogen komen ( nee nee geen 24/72/3 uurtjes vind ik al een vooruitgang)vind ik het echt absoluut geen mishandeling..als ik aan mishandeling denk bij paarden denk ik aan een paarden hater die paarden ondervoed en beetje vies opsluit en nooit de hoefsmid, tandarts etc etc laat komen. Ik vind ook dat ze wel meer buiten zouden mogen komen, ja. Maar dat mishandeling vind ik zo onaardig... Je houd van je paarden is duidelijk en dan vind ik dat je niet gaat roepen dat jij mishandeld.. Dan moet je de paarden hebben gezien. En als ik het zo hoor zijn het gewoon vrolijke paarden en oke ik vind ook dat ze wel sowieso een paar uur meer buiten mogen staan. Maar dat is jou keuze
Je vind amper tot niet, 1 dag in de week niet, tastharen afscheren e.d. geen mishandeling?
Er zit namelijk nog erg veel tussen 3/4 uurtjes vrije en sociale gang en helemaal geen vrije en sociale gang.
Ik schrik dan weer van mensen die dit met de mantel der liefde bedekken.
Polly schreef:Nee dat vind ik geen mishandeling, niet in dit geval.
Waarschijnlijk als de eerste de beste amateur het zou doen wel maar deze mensen zijn profs en weten waar ze mee bezig zijn. Denk ik op te kunnen maken uit de berichten.
Bowen schreef:Polly schreef:Nee dat vind ik geen mishandeling, niet in dit geval.
Waarschijnlijk als de eerste de beste amateur het zou doen wel maar deze mensen zijn profs en weten waar ze mee bezig zijn. Denk ik op te kunnen maken uit de berichten.
Vind ik echt raar om eerlijk te zijn....
Het kan altijd erger, dat is waar. Maar dat maakt dit niet goed.

Lovas schreef:saddledancer schreef:Die paardenwelzijnscheck is best interessant![]()
ik vind het zelf ook een beetje belachelijk om het nou mishandeling te noemen, onze paarden zijn inderdaad erg vrolijke dieren, en veel zijn er ook gewoon erg sociaal (sommige echte pismerries en wat van de dekhengsten daargelaten, maar dat hou je altijd wel) veel gaan er ook best wel samen de bak in (en wij hebben echt een giga bak), de jonge paarden gewoon lekker in een grote groep (veulens, jaarlingen, twenters en 3 jarigen) de oudere dieren gaan als ze sociaal genoeg zijn soms in tweetallen en anders alleen. Maar dan zijn ze wel goed ingepakt, en staan wij er vaak wel bij (in), om ze steaknin de gate te houden, we willen nou eenmaal liever niet het risico lopen dat een van die goudkistjes op benen zichzelf, of een ander, sloopt
het zijn allemaal afwegingen die we maken, wij willen ook het beste voor onze dieren, en werken daar hard voor
ik vind het zelf ook een beetje belachelijk om het nou mishandeling te noemen, onze paarden zijn inderdaad erg vrolijke dieren, en veel zijn er ook gewoon erg sociaal (sommige echte pismerries en wat van de dekhengsten daargelaten, maar dat hou je altijd wel) veel gaan er ook best wel samen de bak in (en wij hebben echt een giga bak), de jonge paarden gewoon lekker in een grote groep (veulens, jaarlingen, twenters en 3 jarigen) de oudere dieren gaan als ze sociaal genoeg zijn soms in tweetallen en anders alleen. Maar dan zijn ze wel goed ingepakt, en staan wij er vaak wel bij (in), om ze steaknin de gate te houden, we willen nou eenmaal liever niet het risico lopen dat een van die goudkistjes op benen zichzelf, of een ander, sloopt
het zijn allemaal afwegingen die we maken, wij willen ook het beste voor onze dieren, en werken daar hard voor
en ik zelf ben ook wel van 'paarden lekker sociaal contact laten maken' en 'lekker laten dollen' en 'elke dag lekker naar buiten'. Maar zoals je al zei heb je een traingsstal voor sportpaarden? Verbeter me if i'm wrong maar daar heb ik geen ervaring mee! En dit klinkt voor mij echt als goeie bewustte keuzes. Over dat buiten zetten weet je al dat ik dat zo weinig ook niet de beste keuze vind. Maar dat hoor je aldoor al.. die rustdag zou ik lekker buiten doen dat ben ik wel met de andere eens. Maar ik accepteer gewoon hoe jij het doet en ik heb er zeker respect voor. En als je dit nog mishandeling noemt vraag ik me af hoe diegene het doet...
gewoon een vraagje uit nieuwschierigheid: wat doe je eigenlijk ermee als mensen zeggen van ja je moet je de paarden vaker buitenzetten ik vind het zielig. Ben je er hierdoor anders naar gaan kijken, ga je ze vaker buiten zetten of? Gewoon benieuwd wat je denkt bij al dat commentaar
dit is voor saddledancer. Bowen schreef:Buiten moet al aan de eisen voldoen. Niet droog kunnen staan is bv al verboden.
Ik persoonlijk ben ervoor om stallen die geen minimum van 4 uur vrije en sociale gang kunnen bieden te verbieden. Als er dan paarden zijn die door individuele omstandigheden daar niet aan kunnen voldoen is ok, daar is dan ook ruimte voor. Alleen wil ik dat stallen die dat niet kunnen bieden verboden worden.

Lovas schreef:En dan word je zo afgekat.. Nou nou! Ik vind het echt goed klinken moet ik zeggen.en ik zelf ben ook wel van 'paarden lekker sociaal contact laten maken' en 'lekker laten dollen' en 'elke dag lekker naar buiten'. Maar zoals je al zei heb je een traingsstal voor sportpaarden? Verbeter me if i'm wrong maar daar heb ik geen ervaring mee! En dit klinkt voor mij echt als goeie bewustte keuzes. Over dat buiten zetten weet je al dat ik dat zo weinig ook niet de beste keuze vind. Maar dat hoor je aldoor al.. die rustdag zou ik lekker buiten doen dat ben ik wel met de andere eens. Maar ik accepteer gewoon hoe jij het doet en ik heb er zeker respect voor. En als je dit nog mishandeling noemt vraag ik me af hoe diegene het doet...
gewoon een vraagje uit nieuwschierigheid: wat doe je eigenlijk ermee als mensen zeggen van ja je moet je de paarden vaker buitenzetten ik vind het zielig. Ben je er hierdoor anders naar gaan kijken, ga je ze vaker buiten zetten of? Gewoon benieuwd wat je denkt bij al dat commentaar
dit is voor saddledancer.
Lusitana schreef:Buitenstaanders hoeven dus niet -zonder alle details en de paarden te kennen- te gaan roepen dat het paard niet krijgt wat het nodig heeft omdat er een leidraad bestaat die iets anders zegt dan wat er gedaan wordt daar.
Paarden zijn dan wel van dezelfde soort, maar vooral ook nog steeds individuen. Je kunt ook niet zeggen dat alle katten of binnen of buiten gelukkig zijn of dat alle honden het fijn vinden om uren uitgelaten te worden, om maar wat te noemen.
De stickers worden over het algemeen geplakt op het soort paard dat daar het beste aan voldoet en ook prima floreert in de omstandigheden van houden die daar bij horen.
Ze zijn lang niet altijd bij voorbaat verkeerd geplaatst.....
Ik denk dat dit wel ongeveer de kern raakt van alles wat iedereen hier wil zeggen... Bowen schreef:saddledancer schreef:@bowen
Tastharen afscheren en oren scheren vind ik ook al geen mishandeling, nee. En met mij heel veel mensen niet hoor...
Vindt je het mishandeling om bij een kat de snorharen af te scheren?
. Kendra schreef:Volgens mij is dit erg off topic aan het worden...
@Bowen, heb je ook gelezen dat Saddledancer volgens de Welzijnscheck verder goed scoort?
't Kon minder, zouden we hier in het noorden zeggen.