Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:06

bruintje123 schreef:
Geerke

Verwaarloosd en daarna opgeknapt ja.
Kapot en opgeknapt nee.
Kapot is kapot.
En natuurlijk zal een paard zonder belasting maar wel weigegang tijdelijk beter worden.
Maar zo'n paard de handel in en je krijgt een verhaal als dit.
Helaas niet de eerste en ondanks internet en je vermoed dat mensen wijzer worden ook niet de laatste.

daar heb je gelijk in,de gevallen die ik ken werd het paard niet bereden.De mensen waren op de hoogte dat dat niet meer kon.

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:23

Ik was helaas er niet van op de hoogte...
Ik heb de DA gesproken en samen in overleg gegaan en we gaan Othello op Pijnstilling zetten zodat we zijn laatste dagen kunnen geven.
Ik ben er volledig van overtuigt dat Othello pijn heft en ik kan het alleen laten zien door op mijn kosten hem op pijnstilling te zetten.
Het valt mij echt zwaar.. loodzwaar....
Afbeelding
4 weken geleden, Othello en ik...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:25

Sterkte. Heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:28

Sterkte... :( wanneer wordt hij ingeslapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:38

:(:) heel veel sterkte...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:47

sterkte meis

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:15

Ik snap alleen niet waarom hij die band nog om heeft en is hij op maagzweren gecontroleerd en staat hij op omeprazol?
Dat is gewoon nalatig. Sorry, snap dat dat ook hard over komt.

Wat een lieve foto ts, je liefde voor dit mooie paard is duidelijk.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:18

Dit paard gaat komende dagen de wei op vol met gras, band af, pijnstiller en meer niet en snacht op paddock met hooi en natuurlijk zijn stal.
Geen gedoe, gewoon helemaal niks...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:21

Mag TS even een plek geven wat ze te weten gekomen is? Dier gaat op pijnstilling. Dat TS ff zonder dat hij lijdt kan verwerken. Wil je op iemand zeiken doe dat dan op degene die m stuk verkocht heeft en niet op TS.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:25

Aww wat sneu zeg voor jou en je paard TS.
Heel veel sterkte! :(:)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:25

Hannahas.. Alsjeblieft kun je je niet in mii verplaatsen?
Ik heb al meer dan genoeg klappen in mijn gezicht gehad moet er dan nog een schepje bovenop... Als het je niet deert laat mij dan alsjeblieft met rust... Ik voel mij al zwaar ellendig genoeg..

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:50

Ahhh wat is dit vreselijk..tranen in me ogen..heel veel sterkte wens ik jullie toe |( wat is het leven soms keihard.

Dikke knuffel meis ;(

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:53

Wat een nare wending heeft het topic zo ineens gekregen zeg. Heel veel sterkte TS! :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:54

Natuurlijk.
Maar er zijn in je topics ook dingen die een beetje raar verlopen. Vanuit jou, de dierenarts en van wie dan ook nog meer om jullie heen.
Dat is hard maar wel noodzakelijk (denk ik) willen jij, de lezer of de mensen in je omgeving hiervan leren.

En ik kan mij zeker verplaatsen in jou, een lief maatje van je ziek zien is heel erg zwaar. Ik zei dan ook niet voor niets dat je liefde zichtbaar is voor dit mooie paard, en benadrukte daarmee dat othello bijzonder is.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:27

TS. Heel veel sterkte met deze beslissing. Waarschijnlijk wel een goede. Mijn paard is ook zoals ze het hier noemen "kapot". Ik kamp nog altijd met een wond. Maar het zal mij werkelijk een rotzorg zijn wat buitenstaanders of bokt erover zeggen. Ik en ook jij kennen onze eigen paarden het beste. En nee je bent echt niet nalatig door 1 of 2 dingen niet te laten checken. En die prikkeldraadwond. Nogmaals heeft die van mij ook gehad. En ze heeft al vaak op het randje gebalanceerd voor ingeslapen te worden. Maar ik heb nog steeds door gezet. Maar geloof me. Zodra het echt niet meer gaat merk je het vanzelf.

Voor jou is een nachtmerrie werkelijkheid geworden. En ik vind het ontzettend sneu voor jou als ook voor het paardje. Maar denk vooral aan alle mooie momenten die jullie samen hadden! Geniet nog even lekker met en van hem. En ik hoop dat je dit op deze manier nooit meer hoeft mee te maken!! Diepe respect voor je meid!

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:33

Precies wat NatalieLot zegt.
Heel veel sterkte. Je hebt er niks aan maar ik leef met je mee. Je hebt jouw kanjer een fijne en liefdevolle tijd gegeven. :(:)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:28

Wat een bizarre wending!

Top van je dat je hem nu op pijnmedicatie gaat zetten. Laat hem doen wat ie wil doen. Prop heb vol met pijnbestrijding. Bekijk het van dag tot dag. Hij heeft niets meer te verliezen. Gun hem een pijnvrije tijd. Voor hoe lang of kort ook. Dat heeft hij wel verdiend! Even nog lekker paard kunnen zijn.

Om zijn maag toch nog te beschermen voor de medicatie geef hem smorgen en s avonds een ruime hoeveelheid gekookte lijnzaad smurrie. Dat brengt een laagje in de maag zodat de medicatie niet teveel inwerkt op de maagwand.

Ik wens je veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:51

Misschien een hele stomme vraag, maar vanwaar de keuze om op pijnstilling te zetten en voor hoe lang?

Ik kan mij voorstellen tot het moment daar is maar om hem nou vol te proppen met pijnstilling en dan maar 'paard zijn' te 'zijn' vind ik iets heel vreemds.. Zo'n dier begrijpt dat echt niet en is misschien fijner af als het zo snel mogelijk klaar is voor hem, hoe moeilijk het ook is.. :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:02

Ik snap dit wel al is het meer voor de mens dan voor het paard, TS heeft net de verschrikkelijke waarheid over haar paard gehoord en als hij met pijnstilling zich nog even prettig voelt dan geeft dat TS de tijd om normaal afscheid van haar geliefde dier te nemen.

Houd wel in de gaten of de pijnstilling voldoende werkt, mijn ervaring is dat de Novacam/Reumocam/Metacam niet de volle 24 uur werkt die het zou moeten doen en vaker doseren lijdt al op korte termijn tot ernstige nierschade.

Sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:04

Om zelf tot een goede diagnose te komen en absolute zekerheid?
Alles leuk en wel dat een bokker hier nu zegt; "joh paard was bij mij al helemaal kapot en vermagerde van de pijn, maar ik heb hem 10 jaar geleden verkocht als weidemaatje, omdat ik de beslissing niet kon nemen. Doe jij dit nu even voor mij?".
Wil natuurlijk niet zeggen dat de ts dat en klakkeloos moet aannemen, of dat zij hier niet eerst een soort van vrede mee moet kunnen krijgen?
Ik vind het een voor de tijd die het paard nog rest en de ts de beste oplossing en nogmaals ontzettend veel sterkte.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:12

bobje26 schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar vanwaar de keuze om op pijnstilling te zetten en voor hoe lang?

Ik kan mij voorstellen tot het moment daar is maar om hem nou vol te proppen met pijnstilling en dan maar 'paard zijn' te 'zijn' vind ik iets heel vreemds.. Zo'n dier begrijpt dat echt niet en is misschien fijner af als het zo snel mogelijk klaar is voor hem, hoe moeilijk het ook is.. :(:)

Mijn paard staat op pijnstillers vanwege zijn artrose (met name in s winters met koude natte dagen). Hij is daardoor niet suf of ongevoelig geworden maar juist een stuk "levendiger".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij geniet van zijn oude dag. Ik weet heel goed dat ik hiermee het onvermijdelijke uitstel. Maar het gaat niet ten koste van mijn paard. Sommige zeggen dat het voor een dier niet uitmaakt maar ik ken mijn paard en hij geniet nog volop van zijn leven. Hij heeft mij heel zijn "werkend" leven gegeven. Het is aan mij om hem zijn "kapotte" laatste jaren te gunnen op een paardwaardige manier. Iedereen heeft er toch wel zijn eigen mening erover. Daarom begrijp ik waarom iemand ervoor kiest. Echter respecteer ik het ook als iemand een andere keuze neemt. Hopelijk geeft het een beetje antwoord op je vraag bobje26.
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 10-03-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:25

Heel het topic door gelezen, jeetje krijgt het ineens een heel andere wending...
Ik wens jou heel veel sterkte toe de komende dagen.

Ik zit in iets soortgelijks.
2 jaar geleden paard met vage klachten, toen huidproblemen, toen spierproblemen,...
Begin vorig jaar diagsnose van een auto-immuunziekte... klap 1 dus...
Eind vorig jaar diagnose van de ziekte van Lyme... klap 2 dus...
Cortisone en Antibiotica mogen niet samen, dus afwisselend.
Paard is niet meer zichzelf, chagrijnig naar mijn pony maar ook naar mij.
Escaleert tot bijten, trappen, oren plat en hoofdschudden.
Terug onderzoek maar niets te vinden, bloedwaardes waren oké.
Gedrag blijft in kleine mate en herken mijn paard niet meer.

Dus zit sinds vorig jaar ook met de gedachte hoever gaan we?
Rijden lukt niet meer, aan de hand stappen gaat, maar enkel op een heel goede dag.

Tot ze te maandag bij het vaststaan voor te poetsen begon te trillen...
Had haar deken nog aan en de eerste 5 minuten was er niets aan de hand.
Ik zie ze ineens versuft achteruit wankelen.
Ik roep ze reageert en gaat terug staan.
Toen ik onderweg was spullen te nemen hoor ik herrie.
Zie ik ze gewoon volledig trillen, ogen draaien weg en ze knalt tot 3x toe de grond op.
Ze hing aan het touw dus los kreeg ik ze niet. Tot ze wat bij bewustzijn kwam naar boven geholpen.
Meteen wandelen maar ze liep zo dronken en was er niet goed van.

DA denkt nu aan epilepsie :( maar hangt niet samen met al de rest dat ze heeft.
Ik kan nu nog volop hartonderzoeken en dergelijke laten doen met de hoogste geldkosten.
Maar diagnose ziet er slecht uit...
Ik durf ze niet meer van de weide te halen, te stappen aan de hand, ...
Ze moet nog 9 worden...

En dan vraag je je inderdaad af, wat zijn de opties nog en word ze er beter en gelukkiger op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:27

@VC_Immortal, bij jou snap ik de keuze dan nog. Heeft vooral op koude, natte dagen last. Maar dit paard (als je de vorige eigenaar moet geloven, wat ik overigens een nare en onverantwoordelijke keuze vind om hem dan weg te doen als weidemaatje) gewoon geen kans op verbetering en/of goede dagen.
Dit paard heeft gewoon echt pijn en last, altijd. Niet alleen op koude dagen, ook op warme dage, koele dagen..
Ik respecteer haar keuze absoluut, ik snap ook echt dat je de tijd wil hebben om even rustig dingen op een rijtje te zetten en je eigen keuze te maken. Maar toch, hoe lang wil je dat volhouden? Voor wie doe je dat? Vooral voor jezelf, niet omdat je paard er beter van wordt....

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:37

Een paard kan dan wel "op" zijn. Maar door niet te rijden nog wel pijnvrij door het leven gaan (met wat hulp van pijnstillers). Ik zeg niet dat dat hier van toepassing is. Alleen ts kent haar paard hier goed genoeg voor.

Mijn reactie was meer dat pijnstillers niet zo erg zijn als er wordt gedacht. Ik krijg nog regelmatig kritiek dat het zielig zou zijn. Ik heb tegen adviezen in toch geprobeerd. DA stond er trouwens wel achter, hij kent mijn paard ook al jaren en wilde hem ook van zijn oude dag zien genieten. Ik wist toen ik begon ook niet voor hoe lang het zou zijn. Ja, tot de goede dagen niet meer opwegen tegen de slechte dagen. En intussen ben ik 2 jaar verder. Mons zal overigens ook nooit "beter" worden (helaas). Ik kan niet voor ts spreken maar ik kon pas besluiten om ermee door te gaan (of juist niet) toen ik met pijnstillers begonnen was. Pas toen ik zijn levenslust weer zag terugkomen, besloot ik ermee door te gaan.
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 10-03-16 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 10:50

Ik zet hem op de pijnstiller om te zien of hij verbeterd in zijn doen en laten.
En om mijn paard terug te krijgen zoals hij normaal is en niet hoe hij nu is.