Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:37

Daarom geduld is schone zaak ;) Bij enige twijfel, nooit doen. Ook al lijkt t paardje leuk ook bij eventuele gebreken kwa gezondheid zou ik t niet doen.

Hoop voor je dat je leuk paardje vind :) Post je dan wel een foto? :D (kan misschien even duren maar bedoel maarhahah)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:39

Reken maar van yes dat ik bokt op de hoogte zal houden. Mocht ik dit topic daarvoor mogen gebruiken zal ik ook advies vragen over het kopen of niet van een bepaald paard/veulen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:44

oh en neem een onafhankelijk iemand mee ;) Die weerhouden je vaak van de "aw wat schattig die wil ik" koop en helpen met helder mee denken ,want als je zo kleintje ziet ben je snel verkocht hihi

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:57

Dat geloof ik Mioux, maar ik heb een goede vriendin mee gevraagd die een talent heeft in mijn voeten op de grond houden :') Dus dat moet wel goed komen.

Hoeveel waarde moet ik, als boshobbelaar, eigenlijk hechten aan (goede) afstamming?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:00

Eerlijk? net hoeveel je zelf wilt.

Ik had bv een klik met een tinker, papierloos. Onbekende afstamming en het interesseerde me niks. Zolang je niet echt de fok in wilt met bv merrie of hengst zou ik zeggen, maakt het uit voor je zelf? Of er nu mooi papier bij zit of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:09

MorganeR schreef:
Nog tips om met alle negatieve/"you'll never make it" reacties om te gaan?

Het tegendeel bewijzen. ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:09

Als je een auto moest kopen, koop je dan een oud lel van 15 jaar oud ( omdat je er van je buurvrouw altijd in mocht rijden of koop je dan een nieuwere..., omdat die nog jaren mee kan?
Paarden zijn veel te duur ( m'n in onderhoud dan) om er vervolgens niet op te kunnen rijden door ouderdom. Tuurlijk moet je het verzorgpaard niet kopen... Koop een paardje waar je voorlopig nog mee toe kan.

Niets van aantrekken, van dat gemanipuleer.... Je houdt jezelf gewoon stil over de evt aankoop, tot het zover is...

Suc6

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:12

Monmaster schreef:
Als je een auto moest kopen, koop je dan een oud lel van 15 jaar oud ( omdat je er van je buurvrouw altijd in mocht rijden of koop je dan een nieuwere..., omdat die nog jaren mee kan?
Paarden zijn veel te duur ( m'n in onderhoud dan) om er vervolgens niet op te kunnen rijden door ouderdom. Tuurlijk moet je het verzorgpaard niet kopen... Koop een paardje waar je voorlopig nog mee toe kan.

Niets van aantrekken, van dat gemanipuleer.... Je houdt jezelf gewoon stil over de evt aankoop, tot het zover is...

Suc6

Monmaster, bedankt voor de reactie maar die kwestie is gelukkig al opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:35

Als mensen tegen mij zeggen dat ik iets niet kan, krijg ik juist vaak een enorme vechtlust om het tegendeel te bewijzen. :j
Maar eigenlijk zou je zulke mensen helemaal niet om je heen moeten willen. :o

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:06

KBK,dat heb ik zeker ook wel. Tis alleen rottig als de mensen waarvan je juist verwacht dat ze je steunen je niet steunen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:52

Misschien anders eens vragen waarom hun zo erover denken? Als ze bv zeggen je kan het niet en je moet het niet doen, gewoon vragen van kan je je mening onderbouwen waarom?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:16

Mioux, dan krijg ik terug dat ik wereldvreemd ben en gewoon niet snap waarom zoiets niet gaat. Meer komt er niet uit.

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:33

Ik heb enkele jaren een 4 jarige gekocht en die twee jaar later door ziekte in moeten laten slapen. Vorig jaar mijn toenmalige 19jarige knappe verzorgbink gekregen, en hij houdt zich nog steeds sterk! Ik vind het fijn dat ik het paard al ken (mankeert dan ook niks) en dat ik de eigenaresse alles altijd kan vragen. Niemand die hem beter kent dan zij, en ze zal altijd eerlijk zijn.
En een veulen kost ook gewoon goed geld, en dan kun je er alleen maar naar kijken. Huisvesting, smid, ontwormen en dierenarts krijg je net zo goed maandelijks op je bordje. En dan moet je nog maar afwachten of het dier gezond blijft en of je een klik hebt. En voordat je dat weet ben je wel al drie jaar betalen verder. Ik heb tijdens m'n studie precies hetzelfde overwogen, maar door bovenstaande uiteindelijk niet gedaan. Wat is er nu leuker dan naast je drukke studie af en toe doordeweeks en in het weekend lekker te gaan rijden?
Ik zou het in ieder geval snel aanstippen, mocht de eigenaar je nu gratis laten rijden omdat ze denkt dat jij het dier uiteindelijk overneemt, kan ik me voorstellen dat ze zich in de maling genomen voelt...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:36

Kaatamour, die kwestie is al opgelost. Zoals gezegd zie ik een paard niet alleen als 'nuttig' als ik kan rijden. Tuurlijk is dat leuk maar de klik krijg/merk ik niet alleen als ik rijd hoor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:42

MorganeR schreef:
Mioux, dan krijg ik terug dat ik wereldvreemd ben en gewoon niet snap waarom zoiets niet gaat. Meer komt er niet uit.

Dan moet je doorvragen. "Leg het me dan uit, wat snap ik niet?" En als er niet meer uitkomt, dan hebben ze dus geen argumenten. En dan mag je ze dan van mij ook vertellen :D .

M.b.t. een toekomstig paard: kijk ook eens naar een Freiberger. Geen heel bekend ras in Nederland, maar is een wat lichter gebouwde koudbloed. Ideaal voor de "boshobbelaar": http://www.freiberger.nl

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:44

Freibergers ken ik al, er staat er een bij ons op stal, zij hebben voor mij te weinig de koudbloed look en feel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:47

Ik heb al gevraagd om vanavond na m'n werk eens rustig het gesprek aan te gaan zonder meteen het welles nietes spelletje te gaan spelen. We zien wel wat eruit komt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:48

gewoon goed vragen van waarom gaat het niet dan? met je kan het niet, het gaat niet etc kom je ook nergens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:53

Ik zie dat je 18 bent en in die tijd had ik zelf ook veel negatieve mensen om me heen.
Nu ben ik 29 en heb ik van die negatieve mensen nog maar 1 persoon in mijn leven.
Als je straks ouder wordt, zul je merken hoeveel energie zulke negatieve mensen je geven en hoe moe en depressief je daar van kunt worden.
Ik merkte ook dat als ik een tijdje zonder een bepaald iemand had geleefd en daarna weer terug ging, mijn hele enthousiasme de grond in werd geboord.
En ik zeg niet dat je het contact moet verbeken hoor, maar je mag zeker wel aangeven dat je het niet fijn vindt dat ze niet wat blijer voor jou kunnen zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:45

[*]Als je er toch niet mee wil gaan fokken (of wel fokken en het veulen later zelf houden, zoals ik wil met mijn merrie) zou ik geen waarde hechten aan afstamming... elk paard kan een boscrosser worden :)) afstamming maakt niet uit.

Ik wens je veel succes!

Lees ook elke dag mee, zat een jaar geleden in hetzelfde schuitje :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:59

Ik heb een paard met papieren, maar al die namen zeggen me niets hoor! Ik wou hem gewoon hebben, klaar ;)

En negatieve mensen? Inderdaad het tegendeel bewijzen! Mijn ouders zijn altijd heel sceptisch, maar nu ik m'n paardje eenmaal heb en ze zien dat we ons huis nog niet hoeven te verkopen en we nog steeds normaal kunnen eten, vinden ze het steeds leuker worden, haha.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:06

Haar ouders zijn gewoonweg bang dat ze een paard niet kan onderhouden.

Wat zou in jullie ogen een mooi spaarpotje zijn bij ziekte? Hier staan er een hoop zonder spaarpotje voor ziektes, ziektes en dergelijke Betaald de stalbaas en dan zie je dat maar terug te betalen. Veel te dure operatie? Dan gewoon een spuitje.
Zou 3000 Euro genoeg zijn voor ziektes en ongevallen?! We hebben de kliniek van Luik 'om de hoek' en die is sowieso al goedkoper.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:13

KBK, ik snap precies wat je bedoelt hoor, ik ken het gevoel ook.

Esaqar, dankjewel voor de reactie! Zo denk ik er ook over. Ik vraag het omdat ik een 'gewoon' veulen gezien had en een veulen met 'goede' papieren, met een prijsverschil van €500

Sylvana, ze zijn inderdaad bang dat ik het niet kan betalen of qua tijd niet kan opbrengen om én te studeren én een paard te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:19

Het is zeker wel mogelijk, al zal het niet altijd makkelijk zijn.
Ik studeerde, liep een zware stage en zorgde daarnaast nog voor mijn 2 paarden die in een gehuurde wei stonden.
Heb het eigenlijk zelf nooit als zwaar gezien, het was mijn ontspanning. :j

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:40

Ik ga met KoudbloedKim mee, maar heb het bij mij wel iets anders.
Heb 1 paard en vind het helemaal niet zwaar. Ze staat dan ook op een pensionstal waar stallen mesten, buiten zetten etc allemaal wordt gedaan, maar ik ga wel gewoon trouw bijna elke dag heen! :)

Heb ook geen last gehad van negatieve reacties.
Naja- 1 negatieve reactie. 'O, nu kan je je rijbewijs wel op je buik schrijven, dat kan je nooit betalen nu je een paard hebt.'
Inmiddels het ik aankomende maandag m'n 10e rijles, dus HA.