Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:49

geen twijfel over. MET cap. hier komt ook niemand zonder cap op 1 van mijn paarden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:53

veKing schreef:
Ik ben 't ook een met Fitzroy. ik rij al een tijdje en echt braaf de eerste tien jaar met een cap op (verplicht) op de manege. nu al een aantal jaren eigen paarden en alleen als er kinderen meerijden doe ik m op (de zogenaamde voorbeeldfunctie dan)
zelf rij ik meestal zonder, mede omdat ik niet dat valse gevoel van veiligheid wil. Ik rij voorzichtig en zorg ervoor dat mijn paard gewoon zijn benen optilt.

Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

Ik ben een van de weinige (?) die over de kop ben geslagen met mijn paard. En dat ging op de galop berg waar een diep en smal gat in de grond was wat mijn paard en ik niet gezien hadden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:56

Ik heb een cap en ik gebruik hem. Om de takken in het bos mee weg te koppen (reuze handig). Omdat ik toch niet geloof dat er nooit iets zal gebeuren. Mijn paard is heel braaf en zal nooit bokken. Maar hij kan ook per ongeluk ergens over struikelen, en dan lig je toch. Of er komt ineens iets uit het bos zeilen en hij doet een stapje opzij onverwacht. Wat anderen doen moeten anderen weten.

Ja, ik heb zitles gehad en af en toe pak ik nog eens extra zitles mee. Mijn paard is bij aankoop helemaal gekeurd en goedgekeurd. Maar er zijn altijd wel onvoorziene dingen waardoor er een risico ontstaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:00

Riel schreef:
Ik begrijp niet goed waarom mensen geen cap en BP willen dragen. Wat mij betreft mogen ze het verplichten.

Dat jij op paarden stapt niet niet betrouwbaar zijn, daar wens ik niet het "slachtoffer" van te worden door regelgeving die geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Varekaj schreef:
Maar wel voor de veiligheid van je hoofd. Dat het je kleine teen niet gaat beschermen om geplet te worden onder een hoef snapt iedereen. Net zoals het dragen van een BP niet kan voorkomen dat je een hersenschudding oploopt.

Waarom zou je je kleine teen niet simpel beschermen door S3 veiligheidsschoenen te dragen en je hoofd wel?
Sterker nog, in GB zit die wettelijke verplichting eraan te komen (als ie ondertussen al niet is doorgevoerd) dus een kwestie van tijd dat dat hier ook gaat gebeuren.

veKing schreef:
ik keur caps absoluut niet af en ik wil niemands rijkunsten ter discussie stellen, ik wilde alleen zeggen dat een cap geen garantie is voor veiligheid. (je stapt ook niet in een auto zonder remmen in de overtuiging dat je veilig bent omdat je je gordel om doet)

Als je een cap nodig hebt voor iets anders dan het terug koppen van laag hangende takken, dan heb je ergens in het voortraject meerdere afslagen gemist!!

Wat je draagt en doet moet iedereen zelf weten, maar als je de opvoeding, opleiding en management niet correct afstemt op veiligheid, is een cap volstrekte onzin, in de zin dat dat op dat moment niks meer toevoegt (behalve een marginale beperking van de schade)

veKing

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:05

ik ben het daar dus wel mee eens ja, ikke, dat is ook waar het artikel waar ik naar probeerde te verwijzen over gaat. (er is helaas geen 'like' knop dus ik schrijf t even uit ;) )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:05

ikke schreef:
Wat je draagt en doet moet iedereen zelf weten, maar als je de opvoeding, opleiding en management niet correct afstemt op veiligheid, is een cap volstrekte onzin, in de zin dat dat op dat moment niks meer toevoegt (behalve een marginale beperking van de schade)

Wel of geen per definitie onherstelbare beschadiging aan je hersenen, met verlamming, afasie, persoonlijkheidsverandering, evenwichtsstoornissen, blindheid, doofheid, een permanente coma of zelfs de dood als mogelijke gevolgen. Noem het maar marginaal....

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:09

Ik heb niet alles gelezen. maar.... Ik draag altijd een cap. En dat is maar goed ook. Een tijd geleden dacht ik lollig te zijn door andersom ff op mijn paard te gaan zitten, want dat had ik al 100 keer gedaan. Het ging mis. En goed ook!
Heb nog last van mijn hoofd en ben mijzelf niet meer!!!
Op buitenrit deed en doe ik h3m altijd al op... Ook de kinders.

Pas goed op je hoofd!! Ik heb permanente schade! Heb moeite met woorden, zitten en typen sinds de val.
Maar wel of geen cap dragen, is ieder zijn eigen keuze.

edit... zitten = zinnen. :') :') :')

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:12

Ik rij altijd met cap, ik ben een ongelofelijke kluns als het om het opvangen van mijn paard gaat als hij zijn balans verliest en ik ga er dan ook eigenlijk altijd gewoon af. Ik ben een paar ik raar onderuit gegaan met paard en al, ik ben een paar ik met mijn kop tegen de bak rand aan gevallen en ik heb een keer een trap na gehad tegen mijn hoofd toen ik was gevallen. Mijn cap heeft toen wel mooi mijn leven gered en ik ben er steeds met een hersenschudding en hooguit een gebroken pols af gekomen. Dus ik ben van mening dat je altijd een cap op moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:18

In je tenen zitten geen levensnoodzakelijke organen. Een teen kan je missen en nog een perfect leven hebben.
Een breuk aan je rug, nek of schedel is gelijk eentje met veel grotere risico's én mogelijke gevolgen. Het gaat er om om juist de meest kwetsbare organen en lichaamsdelen te beschermen die van vitaal belang zijn. Ernstig letsel op die plekken heeft een veel grotere impact op jezelf, je leven, je omgeving en algemene gezondheidszorg dan een platgestampte teen of geknakte vinger.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:19

Varekaj schreef:
In je tenen zitten geen levensnoodzakelijke organen. Een teen kan je missen en nog een perfect leven hebben.
Een breuk aan je rug, nek of schedel is gelijk eentje met veel grotere risico's én mogelijke gevolgen. Het gaat er om om juist de meest kwetsbare organen en lichaamsdelen te beschermen die van vitaal belang zijn. Ernstig letsel op die plekken heeft een veel grotere impact op jezelf, je leven, je omgeving en algemene gezondheidszorg dan een platgestampte teen of geknakte vinger.

_/-\o_

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:21

veKing schreef:
nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.

ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)

Ik heb het artikel gelezen. Een cap kan je nooit 100% beschermen, dat is waar. Als je inderdaad op een wild paard gaat zitten en je hebt niet genoeg ervaring om daarmee om te gaan, dan zal een cap niet veel uitmaken. Je moet je eigen rijkunsten en de situatie kunnen inschatten. Op dat vlak ben ik het volledig met je eens.
Ik ken mijn paard ook goed en weet wat ik wel en niet kan. Als paard een maand niks gedaan heeft en ik haal hem op een winderige dag buiten dan ga ik geen sprintje met hem trekken op een veld want dan weet ik dat ik gekatapulteerd wordt. Ik ben gelukkig wijs genoeg om te weten dat ik zelfs met cap nog altijd mijn nek kan breken in zo'n situatie. Maar toch zet ik hem ook op in veilige situaties, want dan denk ik 'je weet maar nooit'. In het voorbeeld dat ik eerder gaf had ik echt niks kunnen doen om de val te vermijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:22

musiqolog schreef:
ikke schreef:

Wel of geen per definitie onherstelbare beschadiging aan je hersenen, met verlamming, afasie, persoonlijkheidsverandering, evenwichtsstoornissen, blindheid, doofheid, een permanente coma of zelfs de dood als mogelijke gevolgen. Noem het maar marginaal....

Als die schade het gevolg is van slechte opvoeding, opleiding, management (dat is namelijk in zeker 90% van de gevallen!!), dan is de veiligheidsbijdrage van de cap inderdaad minimaal. In plaats van dood voor het leven invalide is volgens onze menselijke opvatting beter, maar of dat nu echt zo is, daar heb ik soms mijn vraagtekens bij.

mie123gie schreef:
Ik rij altijd met cap, ik ben een ongelofelijke kluns als het om het opvangen van mijn paard gaat als hij zijn balans verliest en ik ga er dan ook eigenlijk altijd gewoon af. Ik ben een paar ik raar onderuit gegaan met paard en al, ik ben een paar ik met mijn kop tegen de bak rand aan gevallen en ik heb een keer een trap na gehad tegen mijn hoofd toen ik was gevallen. Mijn cap heeft toen wel mooi mijn leven gered en ik ben er steeds met een hersenschudding en hooguit een gebroken pols af gekomen. Dus ik ben van mening dat je altijd een cap op moet.

Mijn tip: probeer daar eens serieus wat aan te doen. Een cap en een bodyprotector zullen nog steeds niet voorkomen dat je je bekken kunt breken, om maar wat te noemen.
Zorg ervoor dat het overbodige zaken worden, die je kunt dragen als extra veiligheid, niet als noodzaak, als je begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:27

Een cap of BP is maar minimaal als de persoon in kwestie over onvoldoende inzicht beschikt om een situatie goed in te schatten. Of nog erger, als ze het bewust gaan opzoeken. Maar dan nog, al is het bescherming van de hersenpan van de grootste idioot, als dat betekend dat hij er vanaf komt met een hersenschudding en blauwe plekken, dan verkies ik dat dan levenslang in een rolstoel als een plant zonder enig besef van tijd en ruimte omdat het dragen van die hoofdbescherming niet verplicht was.

In sommige gevallen zou het verplichten van BP en cap ook de mensen tegen zichzelf kunnen beschermen in al hun dwaasheid.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:30

Katyatje schreef:
veKing schreef:
nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.

ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)

Ik heb het artikel gelezen. Een cap kan je nooit 100% beschermen, dat is waar. Als je inderdaad op een wild paard gaat zitten en je hebt niet genoeg ervaring om daarmee om te gaan, dan zal een cap niet veel uitmaken. Je moet je eigen rijkunsten en de situatie kunnen inschatten. Op dat vlak ben ik het volledig met je eens.
Ik ken mijn paard ook goed en weet wat ik wel en niet kan. Als paard een maand niks gedaan heeft en ik haal hem op een winderige dag buiten dan ga ik geen sprintje met hem trekken op een veld want dan weet ik dat ik gekatapulteerd wordt. Ik ben gelukkig wijs genoeg om te weten dat ik zelfs met cap nog altijd mijn nek kan breken in zo'n situatie. Maar toch zet ik hem ook op in veilige situaties, want dan denk ik 'je weet maar nooit'. In het voorbeeld dat ik eerder gaf had ik echt niks kunnen doen om de val te vermijden.

ik denk dat we dan ook prima elkaar een hand kunnen geven (schudden? goedbedoeld gezegde) ik vind jouw keuze prima en ik maak mn eigen.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:32

Varekaj schreef:
Een cap of BP is maar minimaal als de persoon in kwestie over onvoldoende inzicht beschikt om een situatie goed in te schatten. Of nog erger, als ze het bewust gaan opzoeken. Maar dan nog, al is het bescherming van de hersenpan van de grootste idioot, als dat betekend dat hij er vanaf komt met een hersenschudding en blauwe plekken, dan verkies ik dat dan levenslang in een rolstoel als een plant zonder enig besef van tijd en ruimte omdat het dragen van die hoofdbescherming niet verplicht was.

In sommige gevallen zou het verplichten van BP en cap ook de mensen tegen zichzelf kunnen beschermen in al hun dwaasheid.

is het dan niet gewoon beter om paard en mens in zo'n geval te beschermen en niet zulke mensen zonder toezicht met paarden te laten werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:37

Ga jij die mensen tegen houden als ze verder wel top voor hun paard zorgen? Er zitten overal gekken tussen die onnodige risico's nemen "voor de kick". Zat "cowboys" die even dat paard wel zullen breken en er zonder nadenken op stappen, of die om ter snelst over een veldweg sjeezen voor de lol en geen rekening houden met de toestand van de bodem. Kans is heel klein dat die ooit een cap of bescherming gaan dragen natuurlijk. Maar als het verplicht is en de politie kan je een boete geven, of je bent 100% zeker dat de verzekering dan nooit uitbetaald, dan heb je toch kans dat er bij eentje een lampje gaat branden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:44

Varekaj schreef:
Ga jij die mensen tegen houden als ze verder wel top voor hun paard zorgen? Er zitten overal gekken tussen die onnodige risico's nemen "voor de kick". Zat "cowboys" die even dat paard wel zullen breken en er zonder nadenken op stappen, of die om ter snelst over een veldweg sjeezen voor de lol en geen rekening houden met de toestand van de bodem. Kans is heel klein dat die ooit een cap of bescherming gaan dragen natuurlijk. Maar als het verplicht is en de politie kan je een boete geven, of je bent 100% zeker dat de verzekering dan nooit uitbetaald, dan heb je toch kans dat er bij eentje een lampje gaat branden.

Dat bedoel ik dus. ik wens niet voor die anderhalve gek verplicht te worden om zooi te dragen waarvan het maar de vraag is in hoeverre ze daadwerkelijk wat beschermen. DAT is namelijk schijnveiligheid!
Echte veiligheid zit tussen je oren en nergens anders. De rest is een hulpmiddeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:50

Maar die anderhalve gek kan wel jouw paard aan het schrikken maken zodat die uitglijdt en jij mee de grond gaat inspecteren. Dan is een cap of BP toch wel fijn.
Net zoals het een fijn idee is, MOCHT er ooit wat misgaan, dat je dan toch minimaal de moeite hebt genomen om je vitale en kwetsbare lichaamsdelen te beschermen. Het kan je daarom misschien niet redden van de dood, maar voor je familie en omgeving is het dan toch de geruststelling dat je moeite hebt gedaan om risico's en letsel te beperken. Zeker als achteraf blijkt dat zij er financieel niet voor moeten opdraaien omdat de verzekering "nee" zegt. Uiteraard is dat niet het grootste belang, maar het telt zeker wel mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:51

Mousmous schreef:
elenamm77@ als je de verzekering niet uit wilt laten betalen als mensen zonder cap zich verwonden (moet dan wel aan het hoofd zijn natuurlijk) moet je dat ook gaan regelen voor alcoholisten, junks, rokers, mensen met veel overgewicht, mensen die zich niet aan een strenge behandeling houden, sporters zoals kick(boksers) noem maar op. Oh, en vergeet vooral de voltigeurs niet. als ik hier de reakties lees vallen ruiters om de haverklap en hebben ook allemaal geluk dat ze hun cap op hadden. Dat staat nog totaal niet in verhouding met de keren dat er gevallen wordt en je alleen bont en blauw rondloopt. Maar goed, met zijn drieen boven op elkaar staand op een voltigepaard valt niemand over. Maar.... dat paard kan dus ook struikelen. Hoe reageren jullie daar dan op?

je vergelijkt nu het opzettelijk weglaten van een cap,
zoals ook het weglaten van beschermende kleding als je een pakwerker zou zijn,
of moterkleding als je de weg op gaat,
een helm op een bouwplaats..

met verslaving. waarbij verslaving een erkende ziekte is.. Wil jij het willens en wetens nalaten van beschermende kleding of hoofddeksels ook een ziekte noemen?

want als je het niet kunt helpen en er specifieke zorg voor nodig hebt om een cap op te gaan zetten, dan wordt het in mijn ogen een ander verhaal.. als jij kunt aantonen dat je psychische problemen hebt waardoor het onmogelijk is om die cap op te zetten en daardoor bega je een ongeluk.. dan mag de verzekering van mij uitbetalen..

net zo als een verzekering mag uitbetalen als iemand dronken van een trap valt..
als iemand dronken in een auto stapt, dus willens en wetens iets doet wat onveilig is en waarvan je weet dat het gevaar oplevert, dan nee.. Immers dan is het niet de verslaving, maar onachtzaam handelen, net zoals een gevaarlijke handeling doen zonder jezelf te beschermen..

je kunt een gevolg van een verslaving niet vergelijk met een roekeloze handeling die je kon voorkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:56

Varekaj schreef:
Maar die anderhalve gek kan wel jouw paard aan het schrikken maken zodat die uitglijdt en jij mee de grond gaat inspecteren. Dan is een cap of BP toch wel fijn.
Net zoals het een fijn idee is, MOCHT er ooit wat misgaan, dat je dan toch minimaal de moeite hebt genomen om je vitale en kwetsbare lichaamsdelen te beschermen. Het kan je daarom misschien niet redden van de dood, maar voor je familie en omgeving is het dan toch de geruststelling dat je moeite hebt gedaan om risico's en letsel te beperken. Zeker als achteraf blijkt dat zij er financieel niet voor moeten opdraaien omdat de verzekering "nee" zegt. Uiteraard is dat niet het grootste belang, maar het telt zeker wel mee.

Maar ik wens zelf te bepalen of ik dat ding wel of niet draag.
Bovendien, als ik opvoeding, opleiding, management goed voor elkaar heb, dan is om te beginnen de kans dat mijn paard schrikt al niet zo groot en daarmee ook het risico van eraf storten veel kleiner.

Veiligheidsdenken is ketendenken.
Voor iedereen die er zo van overtuigd is dat je zaken niet in de hand hebt, begin hier eens met lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenkaasmodel

Enne, Varekai: die malloot die jij beschrijft, die zit helemaal achteraan in de keten.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:06

Het risico is kleiner, maar niet onbestaande. Je moet maar de pech hebben om bij de groep te horen die slechts 1x valt door echt de meest klunzige reden, maar daarbij wel direct op de slechts mogelijke wijze neerkomt. Al dan niet door toedoen van een ander. Je kan het zo veilig mogelijk maken, maar de factor toeval blijft helaas aanwezig. Het is geen robot en je omgeving kan je ook geen 100% sturen.
Better safe than sorry.

Al kan je dan ook gaan roepen dat we thuis de trap niet meer af moeten zonder veiligheidssystemen voor bergbeklimmers :Y)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:29

Desiree schreef:
Bowen schreef:
[

Dat jij op een paard gaat zitten is ook een vrijwillige keuze, met risico. Waarom draag jij geen nekbrace, polsbrace, bodyprotector en ga zo maar door?
Waarom moet de verzekering dan voor jou wel ineens uit betalen, dat terwijl jij ook willens en wetend een risico neemt, alleen dan 1 die jij aanvaardbaar vindt?

Nou weet je, een breuk kan in het algemeen wel weer genezen. Maar als je iets aan je hoofd krijgt, geneest het lang niet altijd. Je hoofd is het meest kwetsbare lichaamsdeel.

Je nek is anders ook vrij belangrijk, je rug ook, je bekken breken kan ook wat levenslange gevolgen hebben en ga zo maar door.
Nu doe je eigenlijk hetzelfde als wat je niet cap dragers verwijt, de risico's wegwuiven.

Het gaat erom dat ook jij willens en wetend risico's neemt omdat je het zo leuk vindt om te doen, omdat al die goede brace's duur zijn, niet zo mooi eruit zien en je het misschien minder comfortabel vindt om te dragen. Omdat geen paard rijden je een afschuwelijk idee lijkt, dat iets is waar je erg veel plezier aan beleefd.
Alleen vindt jij hierbij dat jij gelijk hebt, vanuit jouw oogpunt vindt je dat een acceptabel risico.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:31

Varekaj schreef:
Het risico is kleiner, maar niet onbestaande. Je moet maar de pech hebben om bij de groep te horen die slechts 1x valt door echt de meest klunzige reden, maar daarbij wel direct op de slechts mogelijke wijze neerkomt. Al dan niet door toedoen van een ander. Je kan het zo veilig mogelijk maken, maar de factor toeval blijft helaas aanwezig. Het is geen robot en je omgeving kan je ook geen 100% sturen.
Better safe than sorry.

Al kan je dan ook gaan roepen dat we thuis de trap niet meer af moeten zonder veiligheidssystemen voor bergbeklimmers :Y)

Maar IK wens te bepalen waar de grens "better save than sorry" ligt! En niet opgelegd krijgen van een of andere regelneef die van toeten noch blazen weet en al helemaal geen idee heeft was veiligheidsdenken inhoudt!!

Het punt is dat dat die "geen robot" waar iedereen zo graag naar verwijst, pas het allerlaatste stadium in de veiligheidsketen is. Om die reden draag je dan veiligheidskleding, maar dat ontslaat je niet van de plicht om alle voorgaande stappen eerst goed te regelen!!

Precies hetzelfde als die winterbanden onder jouw auto. In 95% van de gevallen zijn winterbanden volstrekt onzinnige dingen! Niet omdat winterbanden onzin is, maar omdat veel mensen denken dat er meer kan omdat ze op winterbanden rijden en daarmee drie stappen verder gaan dan de winterband aan kan; daarmee de toegevoegde waarde van die winterband volledig om zeep helpend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:33

Het verbaasd me toch echt, dat iedereen denkt dat een cap tegen alle dodelijke verwondingen beschermd. Alleen al onze anatomie maakt dat onmogelijk! Onze schedelbasis is helaas niet glad, het is verdeeld in 3 niveau's met scherpe bot randen. Wanneer je van een voorwaartse beweging zoals galop, plots tot stilstand komt met een val, dan hebben je hersenen tijd nodig om te stoppen. Hoe plotser de stop, zeker als je dan nog met of zonder cap ergens tegen knalt, hoe groter het risico dat je hersenen door de scheldelbasis schade oplopen en daar veranderd de cap niets aan. Verder kunnen door die beweging je hersenen eerst vooraan tegen je schedel rammen en vervolgens achteraan (de zogenaamde coup contre coup letsels), die hou je ook niet tegen met cap en beide letsels kunnen zware hersenschade geven. Hoeveel skiërs leven er ondertussen niet als plant na een ongeval met skihelm op? Schumi is er al zeker ene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:40

Het spijtige is, als je aan 1 persoon met goed denkvermogen de kans geeft om zelf die grens aan te duiden, dat andere dat ook willen. Maar die nemen het dan niet zo nauw met de veiligheid. Voor mijn part draagt niemand een helm, als je dan maar gelijk ook tekent voor akkoord dat je zorgverzekering niet tussenbeide hoort te komen mocht er toch ernstig letsel ontstaan. Al is het maar om de impact te "beperken" tot een hersenschudding en er geen breuken bij gepresenteerd te krijgen, een cap zal heus wel zijn nut hebben. Anders zouden ze niet aan al die veiligheidsnormen onderworpen worden.

Het beschermt misschien geen 100% tegen dodelijke verwondingen, maar als het de dodelijke ongevallen terugbrengt van pakweg 90 naar 50%, dan vind ik dat toch zeker de moeite waard.