Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
veKing schreef:Ik ben 't ook een met Fitzroy. ik rij al een tijdje en echt braaf de eerste tien jaar met een cap op (verplicht) op de manege. nu al een aantal jaren eigen paarden en alleen als er kinderen meerijden doe ik m op (de zogenaamde voorbeeldfunctie dan)
zelf rij ik meestal zonder, mede omdat ik niet dat valse gevoel van veiligheid wil. Ik rij voorzichtig en zorg ervoor dat mijn paard gewoon zijn benen optilt.
Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

Riel schreef:Ik begrijp niet goed waarom mensen geen cap en BP willen dragen. Wat mij betreft mogen ze het verplichten.
Varekaj schreef:Maar wel voor de veiligheid van je hoofd. Dat het je kleine teen niet gaat beschermen om geplet te worden onder een hoef snapt iedereen. Net zoals het dragen van een BP niet kan voorkomen dat je een hersenschudding oploopt.
veKing schreef:ik keur caps absoluut niet af en ik wil niemands rijkunsten ter discussie stellen, ik wilde alleen zeggen dat een cap geen garantie is voor veiligheid. (je stapt ook niet in een auto zonder remmen in de overtuiging dat je veilig bent omdat je je gordel om doet)
) ikke schreef:Wat je draagt en doet moet iedereen zelf weten, maar als je de opvoeding, opleiding en management niet correct afstemt op veiligheid, is een cap volstrekte onzin, in de zin dat dat op dat moment niks meer toevoegt (behalve een marginale beperking van de schade)
Varekaj schreef:In je tenen zitten geen levensnoodzakelijke organen. Een teen kan je missen en nog een perfect leven hebben.
Een breuk aan je rug, nek of schedel is gelijk eentje met veel grotere risico's én mogelijke gevolgen. Het gaat er om om juist de meest kwetsbare organen en lichaamsdelen te beschermen die van vitaal belang zijn. Ernstig letsel op die plekken heeft een veel grotere impact op jezelf, je leven, je omgeving en algemene gezondheidszorg dan een platgestampte teen of geknakte vinger.
veKing schreef:nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.
ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)
musiqolog schreef:ikke schreef:Wat je draagt en doet moet iedereen zelf weten, maar als je de opvoeding, opleiding en management niet correct afstemt op veiligheid, is een cap volstrekte onzin, in de zin dat dat op dat moment niks meer toevoegt (behalve een marginale beperking van de schade)
Wel of geen per definitie onherstelbare beschadiging aan je hersenen, met verlamming, afasie, persoonlijkheidsverandering, evenwichtsstoornissen, blindheid, doofheid, een permanente coma of zelfs de dood als mogelijke gevolgen. Noem het maar marginaal....
mie123gie schreef:Ik rij altijd met cap, ik ben een ongelofelijke kluns als het om het opvangen van mijn paard gaat als hij zijn balans verliest en ik ga er dan ook eigenlijk altijd gewoon af. Ik ben een paar ik raar onderuit gegaan met paard en al, ik ben een paar ik met mijn kop tegen de bak rand aan gevallen en ik heb een keer een trap na gehad tegen mijn hoofd toen ik was gevallen. Mijn cap heeft toen wel mooi mijn leven gered en ik ben er steeds met een hersenschudding en hooguit een gebroken pols af gekomen. Dus ik ben van mening dat je altijd een cap op moet.
Katyatje schreef:veKing schreef:nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.
ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)
Ik heb het artikel gelezen. Een cap kan je nooit 100% beschermen, dat is waar. Als je inderdaad op een wild paard gaat zitten en je hebt niet genoeg ervaring om daarmee om te gaan, dan zal een cap niet veel uitmaken. Je moet je eigen rijkunsten en de situatie kunnen inschatten. Op dat vlak ben ik het volledig met je eens.
Ik ken mijn paard ook goed en weet wat ik wel en niet kan. Als paard een maand niks gedaan heeft en ik haal hem op een winderige dag buiten dan ga ik geen sprintje met hem trekken op een veld want dan weet ik dat ik gekatapulteerd wordt. Ik ben gelukkig wijs genoeg om te weten dat ik zelfs met cap nog altijd mijn nek kan breken in zo'n situatie. Maar toch zet ik hem ook op in veilige situaties, want dan denk ik 'je weet maar nooit'. In het voorbeeld dat ik eerder gaf had ik echt niks kunnen doen om de val te vermijden.
Varekaj schreef:Een cap of BP is maar minimaal als de persoon in kwestie over onvoldoende inzicht beschikt om een situatie goed in te schatten. Of nog erger, als ze het bewust gaan opzoeken. Maar dan nog, al is het bescherming van de hersenpan van de grootste idioot, als dat betekend dat hij er vanaf komt met een hersenschudding en blauwe plekken, dan verkies ik dat dan levenslang in een rolstoel als een plant zonder enig besef van tijd en ruimte omdat het dragen van die hoofdbescherming niet verplicht was.
In sommige gevallen zou het verplichten van BP en cap ook de mensen tegen zichzelf kunnen beschermen in al hun dwaasheid.
Varekaj schreef:Ga jij die mensen tegen houden als ze verder wel top voor hun paard zorgen? Er zitten overal gekken tussen die onnodige risico's nemen "voor de kick". Zat "cowboys" die even dat paard wel zullen breken en er zonder nadenken op stappen, of die om ter snelst over een veldweg sjeezen voor de lol en geen rekening houden met de toestand van de bodem. Kans is heel klein dat die ooit een cap of bescherming gaan dragen natuurlijk. Maar als het verplicht is en de politie kan je een boete geven, of je bent 100% zeker dat de verzekering dan nooit uitbetaald, dan heb je toch kans dat er bij eentje een lampje gaat branden.
Mousmous schreef:elenamm77@ als je de verzekering niet uit wilt laten betalen als mensen zonder cap zich verwonden (moet dan wel aan het hoofd zijn natuurlijk) moet je dat ook gaan regelen voor alcoholisten, junks, rokers, mensen met veel overgewicht, mensen die zich niet aan een strenge behandeling houden, sporters zoals kick(boksers) noem maar op. Oh, en vergeet vooral de voltigeurs niet. als ik hier de reakties lees vallen ruiters om de haverklap en hebben ook allemaal geluk dat ze hun cap op hadden. Dat staat nog totaal niet in verhouding met de keren dat er gevallen wordt en je alleen bont en blauw rondloopt. Maar goed, met zijn drieen boven op elkaar staand op een voltigepaard valt niemand over. Maar.... dat paard kan dus ook struikelen. Hoe reageren jullie daar dan op?
Varekaj schreef:Maar die anderhalve gek kan wel jouw paard aan het schrikken maken zodat die uitglijdt en jij mee de grond gaat inspecteren. Dan is een cap of BP toch wel fijn.
Net zoals het een fijn idee is, MOCHT er ooit wat misgaan, dat je dan toch minimaal de moeite hebt genomen om je vitale en kwetsbare lichaamsdelen te beschermen. Het kan je daarom misschien niet redden van de dood, maar voor je familie en omgeving is het dan toch de geruststelling dat je moeite hebt gedaan om risico's en letsel te beperken. Zeker als achteraf blijkt dat zij er financieel niet voor moeten opdraaien omdat de verzekering "nee" zegt. Uiteraard is dat niet het grootste belang, maar het telt zeker wel mee.
Desiree schreef:Bowen schreef:[
Dat jij op een paard gaat zitten is ook een vrijwillige keuze, met risico. Waarom draag jij geen nekbrace, polsbrace, bodyprotector en ga zo maar door?
Waarom moet de verzekering dan voor jou wel ineens uit betalen, dat terwijl jij ook willens en wetend een risico neemt, alleen dan 1 die jij aanvaardbaar vindt?
Nou weet je, een breuk kan in het algemeen wel weer genezen. Maar als je iets aan je hoofd krijgt, geneest het lang niet altijd. Je hoofd is het meest kwetsbare lichaamsdeel.
Varekaj schreef:Het risico is kleiner, maar niet onbestaande. Je moet maar de pech hebben om bij de groep te horen die slechts 1x valt door echt de meest klunzige reden, maar daarbij wel direct op de slechts mogelijke wijze neerkomt. Al dan niet door toedoen van een ander. Je kan het zo veilig mogelijk maken, maar de factor toeval blijft helaas aanwezig. Het is geen robot en je omgeving kan je ook geen 100% sturen.
Better safe than sorry.
Al kan je dan ook gaan roepen dat we thuis de trap niet meer af moeten zonder veiligheidssystemen voor bergbeklimmers