Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:15

Yacintha schreef:
En aan dure rijkleding begin ik al niet aan, spijkerbroek van de Primark voldoet prima voor mij!

Hihi dat is nou het mooie van westernrijden, heb je al die extra rijbroeken niet nodig :))

Meeste broeken die ik in mn vrijetijd draag, draag ik ook te paard. Oke voor mn werk en een enkele nette broek uitgezonderd dan :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:16

ChocooPrins schreef:
kwita schreef:
Ik heb er veel te veel voor gelaten, maar ook na een paar jaar paardloos te zijn geweest bleef het knagen!
Dus toch weer begonnen....Maar ik verbaas me ook weleens over sommige uitgaven van anderen en hoe hun gemakkelijk denken over maar tweehonderd euro.
Ik ben een simpel mens en denk dan ik hoop dat je nooit een stap terug moet doen maar gun anderen hun dingen ook. ;)

Wel weet je wat ik heb, 200 euro uitgeven aan mijn paard denk ik:'' Goh ja, valt mee.''
200 euro uitgeven aan mezelf denk ik: ''ben je gek!!''

Dacht dat ik de enige was die deze denkwijze heeft _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:31

Haha, zo hier ook. :D

Wij zijn overigens voor 3,5 paard (1 is drachtig) ongeveer 330 euro kwijt aan hooi en stro samen.
Toen ze nog op pension stonden was dit 605 euro.
Hoefsmid komt elke 3 maanden, laatste keer was dat 60 euro voor 4 paarden, hoefde amper wat te gebeuren.
Eén van de paarden krijgt om de 2 maanden een injectie van 30 euro, dus dat is ook een vaste last.
Maar al met al valt het best wel mee.

emil01

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:45

Mensen met paarden zijn niet perse rijk; er is niets voor niets een tegeltje over het houden van paarden;

Mensen met paarden
hebben een hemel op aarde
maar als ze komen te sterven
dan valt er niets te erven

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:52

ChocooPrins schreef:
kwita schreef:
Ik heb er veel te veel voor gelaten, maar ook na een paar jaar paardloos te zijn geweest bleef het knagen!
Dus toch weer begonnen....Maar ik verbaas me ook weleens over sommige uitgaven van anderen en hoe hun gemakkelijk denken over maar tweehonderd euro.
Ik ben een simpel mens en denk dan ik hoop dat je nooit een stap terug moet doen maar gun anderen hun dingen ook. ;)

Wel weet je wat ik heb, 200 euro uitgeven aan mijn paard denk ik:'' Goh ja, valt mee.''

Komt mij zoooo bekend voor :D :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:47

ChocooPrins schreef:
kwita schreef:

Dit heb ik ook maar toch ik denk er wel over of dat dan echt moet en noodzaak is, en dan heb ik het in de quote over personen die veel prullen in de paardenkast hebben hangen en er eigenlijk dan niets mee doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:15

kwita schreef:
Dit heb ik ook maar toch ik denk er wel over of dat dan echt moet en noodzaak is, en dan heb ik het in de quote over personen die veel prullen in de paardenkast hebben hangen en er eigenlijk dan niets mee doen.

Hier ook. :j

En terugkomend op dingen die ik laat voor de paarden: gewoon wat ruimer leven, dus meer kunnen sparen per maand ( = voor mij meer rust in mijn hoofd, ik ben nogal een control freak), een keertje kunnen shoppen, wat vaker uit eten / weekendje weg / vakantie. Niet dat ik dan ineens merkkleding ga kopen nee. Maar af en toe denk ik wel, qua geld had ik beter een andere hobby kunnen nemen. :Y)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:21

ChocooPrins schreef:

Heel herkenbaar :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 20:23

Mareintje schreef:
Ik vraag me wel eens af of we nu niet aan het doorslaan zijn? Zó wordt het wel echt héél duur ja!

Vroegâh... kwam natuurlijk de hoefsmid regelmatig en als er ECHT iets was ook de dierenarts. Daarna kwam er in dat "verplichte" rijtje ook een jaarlijkse check-up van een zadelpasser (dachten we niet eens bij na...) bij en daarna de jaarlijkse check-up van paardentandarts. Nu kan je eigenlijk ook al niet meer zonder een regelmatig bezoek van de osteopaat? Wat komt hier over een paar jaar nog meer bij? De paardenpsycholoog? En ben je dan niet goed bezig als je dat niet voor je paard over hebt?

Soms vraag ik me wel eens af of we niet over-analyseren? Net zoals op dit moment bij veel kinderen gebeurd? Elk onstuimig jongetje heeft minstens drie diagnoses voor ADHD, gedragstoornissen etc.

Jij zorgt niet goed voor je paard / je hebt niet genoeg voor haar over. Dat is het allerergste wat je tegen mij zou kunnen zeggen. Als iemand dat doet - slaap ik een week niet. Maar mijn paard is los in zijn lijf, glanst als een eikel in de maneschijn en is blij en gelukkig. Moet ik toch die osteopaat bellen, om het zeker te weten? Als ik dat niet doe, zorg ik dan niet goed genoeg voor haar?

Die is een hele zinnige reactie. Want we zijn in alles zo´n beetje aan het doorslaan, dus ook hierin.

Nu moet ik zeggen dat als het om mezelf gaat, dat ik ook niet meteen naar de dokter ren als ik iets mankeer. En ik ben nog verzekerd. Ik doe dat voor mijn paarden ook niet. Ik kijk altijd of het eerst uit zichzelf weg gaat en meestal is dat ook wel zo.
Voor mijn honden geldt hetzelfde.

Maar dat neemt niet weg dat een van mijn honden aan vaste medicatie zit voor haar hartje. Zo probeer ik haar langer hier te houden. Dus als het moet doe ik dat heus wel. Maar ik ga niet zo snel naar de dierenarts en osteo als de meesten hier.
En ik ga niet het duurste voer halen voor mijn paarden want dat kan ik dan weer niet betalen. Ze krijgen trouwens wel allemaal afgestemd. Momenteel twee merries die op merriebrokken staan omdat e nog een veulen aan de voet hebben, een jong paard dat ik op pianissimo heb staan en iones krijgt voortaan ouwelullenvoer.

Maar blijft het feit dat alles rondom paarden soms exorbitant duur is, wat vaak gewoon niet nodig is.

wel leuk trouwens, dat dit topic zo´n vlucht genomen heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 20:30

Janine1990 schreef:
Als ik het topic zo lees, schrik ik af en toe wel.
Vraag ik me af, hoe ziet jullie huis er uit? En hoe belangrijk vinden jullie dat?
Let wel, ik heb geen paard hoor en woon nog thuis. Geef maandelijks zeker 200 euro uit aan mijn paard (ik rij fanatiek wedstrijden, maar betaal alleen les en dergelijke zelf, zorg en rijden kost me geen cent), exclusief brandstofkosten (33km per keer, ga zo'n 5 keer per week heen en mijn auto rijdt ongeveer 1/12,5 dus niet zuinig)

Maar mijn ouders hebben een mooi huis, een oud huis, maar er is al veel geld in verbouwingen gestoken. Zo is het ook wel een luxe huis geweest. We gaan regelmatig spulletjes shoppen voor de aankleding e.d. Zo zijn we thuis ook gewend om regelmatig nieuwe kleding te kopen. En meerdere dingen die gewoon luxe zijn. Wat in mijn ogen heel erg normaal is en wat ik in mijn studententijd ook gewoon kon doen (niet op kamers gewoond hoor). Hetzelfde geldt voor uitgaan. Echter ben ik door mijn paardenhobby mijn 'gewone' vriendinnen allemaal verloren, ze vonden dat ik te veel bij de paarden zat en geen interesse in ze had (zij ook niet in mijn hobby, dus stonden we uiteindelijk netjes quitte), dus ga ik ook niet meer zoveel uit. Scheelt natuurlijk in de portemonnee.

Maar mocht ik later een paard aanschaffen, wil ik gewoon blijven leven zoals ik doe. Ik wil niet structureel (!!) bezuinigen op mijn kleding, tassentic, op de inrichting van mijn huis e.d.
Vandaar mijn vraag...

Tevens ben ik heel benieuwd of sommige mensen (die met kinderen) meer dingen met hun kinderen zouden (in de vorm van uitjes hoor, ik geloof best dat ze geen liefde te kort komen) doen als ze geen paarden hadden. En als dat het geval zou zijn, hoe voel je je daarover?

Beide zijn geen aanval hoor, puur interesse!!! Ik kan er immers niet over meepraten.

Leuke en relevante vraag!
Ik vind dat mijn huis leuk en gezellig is ingericht. En ik ben nogal een `ansje tweedehandsje` dus ik heb mijn mooie spullen waaronder antieke kastjes en zo van marktplaats en uit de kringloop. Dus mooi wonen hoeft niet duur te zijn! Daarnaast hou ik van restylen van meubels. Schuren, nieuwe kleur geven. Ipv voor een habbekrats verkopen om weer iets duurders er voor terug te kopen.

Ik ben inmiddels getrouwd, maar toen ik nog in mijn eentje de hypotheek moest betalen, ging ik niet meer uit. Had ik geen geld meer voor maar ik maalde er niet om. En op vakantie gaan deed ik ook niet. Veel nieuwe kleren kopen was er niet bij, eigenlijk bleef er heel weinig over voor andere dingen dan paarden en de gebruikelijke rekeningen. Maar goed het was mijn keuze.

Als ik ergens het liefst geld aan uitgeef, dan is het aan mijn hobby, en dat is de paarden. Een ruitersportwinkel is voor mij als een speelgoedwinkel voor een kind, hoewel ik alles al heb en niets meer nodig. Hoewel... mijn rijschoenen zijn versleten, moet eigenlijk weer een nieuw paar hebben.
Nee, dan die 112 euro aan een nieuwe stofzuigerslang... :\ Dát vind ik nou zuur geld..... Ik vind stofzuigen niet eens leuk, ik haat het.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:52

Wij zijn niet rijk, maar hebben het wel boven modaal. Rijden 2 auto's, gaan op zomervakantie en wintersport en hebben nog 2 honden en een kat. Hebben een mooi en leuk ingericht huis, als iets kapot gaat kunnen we het vervangen. Ik hoef voor ons paard niets te laten, als dat wel zo zou zijn zou ik ook geen paard in bezit willen hebben. Het is hobby en ik vind het niet kunnen tegenover mijn gezin als ik op andere zaken zou moeten bezuinigen omdat ik een paard heb.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:12

Ik heb 2 prachtige paarden staan en net een derde gekocht. Vind mezelf schathemelrijk, maar denk dat ze daar bij de bank anders over denken :P

Vriendlief en ik werken wel beide 40 uur per week(hij heeft andere dure hobby's ) en we hebben en willen geen kinderen. Scheelt ook bakken met geld.

Paarden krijgen alles wat ze nodig (denken) te hebben maar met spullen ben ik wel prijsbewust. Op gezondheidszorg bezuinig ik nooit ! Al heb ik de afgelopen jaren met name flink geïnvesteerd in de huisvesting, daarmee kan je veel medische problemen voorkomen. Aan de andere kant zijn ze beide 20+ de risico's worden wel wat groter .

Ik probeer elke maand wen keer uit eten te gaan maar vakantie is jaren geleden. Kleding en frutsels voor het huis, tuin en katten vind ik leuk maar wel in de uitverkoop!

Auto is bijna 20 jaar oud maar zolang die het doet blijft hij.

Dit past bij mij, ik ben hier gelukkig mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:22

Dat moet ik er inderdaad ook wel effe bij vermelden, dat wij geen kinderen hebben. Heb ik ook nooit gewild. En dat scheelt natuurlijk wel want daarmee heb ik de vrijheid behouden voor een dergelijke keuze.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:28

Het laatste paar schoenen wat ik heb gekocht waren....

juist. :D

Na een blik in mijn eigen kledingkast vond ik dat ik met m'n eigen schoenen nog wel een jaar vooruit kon... :P
Paardlief heeft maat 3.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:26

silby schreef:
ChocooPrins schreef:

Heel herkenbaar :')

Hier ook heel herkenbaar, maar laatst wel uit de band gesprongen met fijne nieuwe ariat schoenen, NIET voor bij de paarden, maar voor gewoon.
Dus heel soms kan ik het wel, heb er wel eerst uur mee in de hand gestaan, vond het wel zonde.. maar de oude waren kapot :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:32

Hier niet heel erg herkenbaar...
Het verschilt 'm in wat ik heel erg graag wil hebben, dat is de afweging die ik maak.
Als ik moet koop ik het toch wel.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:25

wat moet, moet...maar ook ik geef makkelijker geld uit aan een goede deken als aan iets voor mezelf.
Zonder paarden zou ik echt veel geld over hebben :=

Maar: het is en blijft toch een luxe, iets dat niet noodzakelijk is. Dus in dat opzicht kan ik mensen wel begrijpen, die zeggen, dat mensen met paarden geld zat hebben. Al gaan sommigen daarvan misschien wel leuk op vakantie, en ik niet.

Mochten er echt financiele problemen zijn, dat zou er toch echt een paard weg moeten.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:45

Dragan2008 schreef:
Yacintha schreef:
En aan dure rijkleding begin ik al niet aan, spijkerbroek van de Primark voldoet prima voor mij!

Hihi dat is nou het mooie van westernrijden, heb je al die extra rijbroeken niet nodig :))

Meeste broeken die ik in mn vrijetijd draag, draag ik ook te paard. Oke voor mn werk en een enkele nette broek uitgezonderd dan :P

Haha zeker, ideaal!
Ik probeer ook altijd wel een paar nette broeken over te houden, maar dan ga ik 'even' snel voeren en dan zijn ze alweer ontzettens vies.. Ach dan maar met vlekken haha!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:47

Zo eindigen al mijn nette kleren :') 'even' iets op stal doen en hoppa, een nieuw setje stalkleren erbij :))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:12

Ehm, niet om het een of ander hoor... maar wanneer ik iets koop voor een hobby (zoals mijn paard) dan valt dat toch echt onder uitgeven voor/aan mezelf hoor.

Als mijn man een nieuwe versterker koopt is dat toch niet anders dan een even duur paar schoenen omdat het voor 'de gitaar' is?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:36

Nou sorry maar als ik mensen soms hoor praten :=

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:55

Mensen verwachten het ook gelijk dat ruiters geld hebben :')

Ik ben helaas een arme student, zonder eigen paard ofzoiets dergelijks en een stel gescheiden ouders, maar zodra ik vertel dat ik paardrijd denken mensen direct dat ik toch wel geld kan uitgeven aan alles dat los en vast zit.

Surprise, ik voldoe niet aan dat ideaal _O-

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:00

Als ik sommige mensen hoor, dan denk ik dat serieus wel eens...

"Deze rijbroek was maar 180 euro"... Daar koop ik er 4 voor :')

En zo zijn er wel meer dingen dat ik soms echt sta te kijken... alleen omdat er een merkje op staat hoeveel mensen voor dingen betalen.. Niet alleen bij paardenspullen.

Denk dat veel mensen er ook status mee willen uitstralen ;) Of ze ook echt het geld hebben.. Geen idee...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:21

Hobby's kosten geld en paardrijden is één van de duurste hobby's die er is. Toen ik met drie kinderen volop in de wedstrijden zat kostte dat klauwen met geld maar door goede jonge pony's en paarden te kopen die door goede training behoorlijk in waarde stegen hebben we de uitgaven behoorlijk in de hand kunnen houden. Sommige pony's hebben we na aftrek van echt alle kosten er dubbel weer uit gehaald. Dan is het leuk en de kinderen moesten ook altijd het inschrijfgeld terug betalen als ze een geldprijs wonnen. En verder was er gewoon de basis uitrusting, één wedstrijddekje per zadel, één set wedstrijdkleding enzenz. Ik kan me blauw ergeren aan topics waarbij gevraagd word je dekjes te showen, dan denk ik bij mezelf, daar ligt weer voor 2000 euro in de kast aan dekjes met bijpassende bandages(onzinnig) en oornetjes. Je kunt er maar één tegelijk gebruiken. Als je niet zo setjesverslaafd bent en niet aan de uiterlijke schijn meedoet dan is paardrijden wel te doen. Daarnaast is het wel zo dat er ook hier op de basiszorg natuurlijk niet bezuinigd word, smid, goed voer enz.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:44

Liannetje86 schreef:
Als ik sommige mensen hoor, dan denk ik dat serieus wel eens...

"Deze rijbroek was maar 180 euro"... Daar koop ik er 4 voor :')

En zo zijn er wel meer dingen dat ik soms echt sta te kijken... alleen omdat er een merkje op staat hoeveel mensen voor dingen betalen.. Niet alleen bij paardenspullen.

Denk dat veel mensen er ook status mee willen uitstralen ;) Of ze ook echt het geld hebben.. Geen idee...

Voor 180 euro koop ik er helaas maar 1... Ik koop wel altijd nieuwe rijbroeken, gevoelskwestie denk ik. Laarzen zou ik geen moeite hebben, als er iemand zou zijn die mijn maten heeft _O- Die bestaan niet denk ik :')

Maar in gesprek mogen mensen altijd graag overdrijven, dus ik zou die uitspraken niet direct te serieus nemen. Ik ken meer mensen met meer dan genoeg geld die zuinig zijn, dan mensen met voldoende geld.