[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: [VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:45

Als ze zo lastig te vangen zijn en waarschijnlijk wel behandeld moeten worden, dan kan je ze beter op stal zetten waarschijnlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:47

*edit, zie dat Tamary me al net voor is* :)

Even vangen, spuit erin en teruggooien kan niet omdat je niet weet hoe de ergere gevallen reageren op de wormspuit. Die met de wormenbuikjes en echt grote wormen in de drollen zullen na twee weken waarschijnlijk nog een keer ontwormd moeten en misschien twee weken later nog een derde keer. Niet alle wormen laten zich namelijk tegelijkertijd verwijderen en bij de ernstig besmette pony's mag je over het algemeen niet eens met de volledige dosis ontwormen omdat je dan kans loopt op koliek. En welke pony hoeveel wormmiddel mag krijgen, weet je eigenlijk pas als de dierenarts er eerst naar heeft kunnen kijken en de risico's in heeft kunnen schatten. Dus op de huidige wei er wormspuiten ingooien en dan meteen verhuizen is niet handig qua risico op wormkoliek & verhuisstresskoliek (en waarschijnlijk een combinatie).
Het kost echt wel een paar weken om wormbesmettingen goed aan te pakken bij dit soort projectjes, plus vaak ook meerdere ontwormbeurten en bloedonderzoeken voordat je zeker weet dat ze schoon zijn en je ze (ook de 'goede' veulens dus) voor geld kunt doorverkopen. Anders lopen de paarden van de volgende eigenaar ook risico's.

Daarom vroeg ik me af hoe de TS dat oplost. Het mooist zou zijn als ze eerst op schone wei A bij haar kunnen staan, daar met beleid een aantal keer ontwormen (en elke dag uitmesten) en ze dan doorstoten naar schone wei B zodat de kans op herbesmetting zo klein mogelijk is. Het is zonde van je weilanden, maar dat is natuurlijk ook waar je voor kiest als je zoveel zieke beesten tegelijk binnenhaalt.
Toevallig hadden wij hier ook net een worm-scare toen [***] ineens verhoogde bloedwaarden voor parasieten had op zijn nieuwe stal. Dat bleek gelukkig om de resten van een oude besmetting te gaan, maar dan ga je toch ook ineens nadenken over wat je moet doen als je mogelijke wormbron een maand lang tussen de andere pony's op alle weitjes heeft gelopen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:48

Donja schreef:
Als ze zo lastig te vangen zijn en waarschijnlijk wel behandeld moeten worden, dan kan je ze beter op stal zetten waarschijnlijk ;)

Vooral met dit weer. Want erg veel weerstand zullen ze niet hebben.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:51

Purple zal nu ook wel flink ziek zijn van de wormen. het lichaam probeert al die dode wormen af te breken. Ik duim heel hard mee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:12

Dustinlover schreef:
Ben bang voor wat ik morgen ga vinden.. net Purple even uit stal gehaald omdat die schoon moest. Het is een opstapje en ze viel 2x met eruit en erin en dan zo'n diepe zucht. Het helpt ook niet dat ze niet kunnen meelopen. Ik hoop dat ze het red want het is zo'n lief ding.

Ten eerste: chapeau dat je je zo in zet voor deze ponies! +:)+
Maar is het geen idee om een soort van waakdienst te regelen met vriendinnen? Zo te lezen is het niet verstandig om deze pony vannacht alleen te laten. Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen en zoals je zelf al schrijft: wie weet wat je morgen aan treft. Wanneer er iemand bij is, kun je nog tijdig in grijpen en haar overeind helpen. Een pony die te lang blijft liggen is ivm orgaanverdrukking ook ten dode opgeschreven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:14

LukieBradley schreef:
Veulens mogen geen pramox is mij geleerd ....

inderdaad...en helemaal niet als ze in deze staat zijn.
Dan is het ook nog de vraag of ze allemaal last hebben van veulenwormen(spoelwormen)en bloedwormen tegelijk.
Ik weet niet waar ze mee ontwormd zijn,ivermectine dood normaal gesproken geen spoelwormen.Pyranthel wel,maar dat dood weer geen bloedwormen.

Deze veulens heb je niet zomaar schoon.Die moet je echt wel 4x per jaar ontwormen,en dagelijks de poep weghalen.

Je kunt eventueel(in overleg met de dierenarts)vijf dagen panacur geven tegen de ingekapselde bloedwormen.Werkt ook en is minder gevaarlijk voor jonge dieren dan moxidectine.

Ik zou in geval van zo een zware wormbesmetting eerst een halve dosis hebben gegeven,dan sterft niet alles tegelijk af,en is de kans op koliek iets kleiner.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:29

Dustinlover schreef:
Awwijk als dit noodzakelijk was geweest had de dierenarts dit wel gezegd. Ze eet goed, kijkt fit uit haar ogen. Om haar snel weer op krachten te krijgen hebben we nu redplex en dat zou moeten helpen.

Waarom ben je dan bang dat ze het niet zal galen terwijl de DA dit waarschijnlijk dan ook wel had gezegd?

Het is helemaal niet banketstaaf bedoelt hoor, helemaal niet zelfs maar vind het gewoon een beetje dubbel wat ik lees.

Op de kliniek zetten onder 24 uurs toezicht en directe medicatie indien nodig is niet nodig terwijl niet eens zeker is of ze morgen nog leeft en constant door mensen op de benen gezet moet worden.

Wat ik me ook afvraag is of het niet goed is om de zwakste waar je zelf voor zegt te vrezen te laten sederen aan de hand van een sedatiepistool. Inladen op stal zetten en de dag erna de eerste halve dosis ontworming er in. Sederen is dan wel niet top maar beter dan dood in de wei door de gevolgen van wormen.
Laatst bijgewerkt door Awwijk24 op 18-11-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:35

Awwijk24 schreef:
Dustinlover schreef:
Awwijk als dit noodzakelijk was geweest had de dierenarts dit wel gezegd. Ze eet goed, kijkt fit uit haar ogen. Om haar snel weer op krachten te krijgen hebben we nu redplex en dat zou moeten helpen.

Wat ik me ook afvraag is of het niet goed is om de zwakste waar je zelf voor zegt te vrezen te laten sederen aan de hand van een sedatiepistool. Inladen op stal zetten en de dag erna de eerste halve dosis ontworming er in. Sederen is dan wel niet top maar beter dan dood in de wei door de gevolgen van wormen.

wat ik van onze dierenartsen weet is dat ze niet schietend sederen bij dieren die niet te pakken zijn.
is zo moeilijk de goede dose te geven als je al goed raakt... en dan nog door de adrialine ect.. kunnen ze nog door rennen.

ik denk dat ts best wat aan de tips heeft en verder gewoon haar best doet. dieren arts is er bij.

zelf zou ik ze echt niet na het vangen weer in een weiland doen nu in de winter en kwa behandelen krijg je ze daar ook niet meteen weer te vangen. eerst een stal of goede dichte omheining werkt beter. draad rennen ze dan toch door. wij gebruiken bij sommigen de binnenbak tot ze echt te pakken zijn daar voor ze in een weide komen. daar kun je ze los heen of in laten lopen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:45

klopt ze sederen liever niet met sedatie pistool en volgens mij mogen ze het zelfs weigeren. bij ons hebben ze het toen wel gedaan toen een jaarling uit de kudde gehaald moest worden omdat hij een ontzettend diepe wond had in zijn been en dit gehecht moest worden omdat de gevolgen anders niet te overzien zouden zijn. ik ken mensen die in duitsland een soort "wilde kudde" houden in een gebergte. daar serderen ze standaard met sedatie pistool.

ik neem juist heel serieus wat TS zegt en dat baart me gewoon zorgen om de beestjes. de dierenarts komt ook geregeld bij TS maar toch denkt TS dat purple het niet zal halen of daar iig een kans op is terwijl de dierenarts het niet nodig vind dat het veulen naar de kliniek gaat. maakt TS zich dan te veel zorgen of is de dierenarts ligt nalatig? ik bedoel het niet aanvallend ik denk dat iedereen in dit topic uiteindelijk het beste voor de paarden wil die TS overgenomen heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:48

vaak redden dit soort veulens het niet hoor,te verzwakt.Het is goed dat TS daar rekening mee houdt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:53

Wat ben jij goed bezig zeg! Super dat je deze beestjes een kans geeft! Ik volg het topic!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:55

Oh kijk aan ja dan is dat ook geen optie dus. Had pramox ook maar als voorbeeld gegeven omdat ik toevallig had gehoord dat die een langere werkingsduur heeft:p Me er verder niet in verdiept hoor. (Die veulens zijn wellicht al wel ouder dan 4 maanden maar alle andere argumenten laten wel zien dat pramox de juiste niet is nee:p) Maar inderdaad op stal zou nog een betere optie zijn maar dan moet je wel genoeg stallen hebben. Denk dat sederen zeer zeker bij dit soort verzwakte jonge dieren een veel te groot risico is. Gewoon soort trechtervorm richting trailer en in kleine groepjes erin jagen en gauw de klep dicht. Ff laten bijkomen met hooi en water en als ze rustig zijn gaan rijden.
Snap best argumenten als stress e.d. maar ze zullen daar toch echt weg moeten en ja, om ze te kunnen verzorgen en hun omstandigheden te verbeteren zul je ze ongewild toch even stress bezorgen. En ontwormen kunnen ze ziek van worden, maar niet ontwormen halen ze het zeker niet. Maar een veearts zal je precies kunnen vertellen met welke en de dosering je veilig kunt beginnnen en ze de meeste kansen zal geven.

Je bent er maar druk mee TS. Ik duim voor alle veulens mee!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:57

Nu ga ik waarschijnlijk heel wat over me heen krijgen, maar niet iedereen brengt zijn dieren naar de kliniek. Laat staan een dier dat je uit barmhartigheid probeert erbovenop te krijgen. Er is er 1 heel slecht aan toe en er staan er nog 11 te wachten.
De zorgen die dit diertje nu krijgt is al heel wat meer als wat anders voor handen was geweest.
Met het overleden veulen is Ts ook naar de kliniek geweest omdat dat nodig was.

Je kan blijven doorgaan over naar kliniek gaan of niet, maar ik zie niemand voorstellen om met het veulen naar de kliniek te rijden.
En je kan zeggen dat dat aan Ts is omdat ze ze gekocht heeft, maar als ze dat niet had gedaan, had het helemaal geen kans gehad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:19

Alsof het allemaal niks kost.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:27

Ik volg. Heel goed dat je ze opvangt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:32

Ow wat betreft het vangen, het was een koeien boer toch :j
Meestal hebben die zo'n tijdens vanghok voor de koeien of wellicht iemand in de omgeving.
Is dat niets, of is dat het vanghok waar je eerder over sprak.
Ik gebruik die meestal ook als we geen handzame pony's moeten hebben.
Werkt goed, meestal zetten we hem neer en doen we er soms een paar dagen voer in zodat ze leren dat het niet eng is :D
Of we drijven ze er op het gemak in.
Ideaal en geen gejaag.
Werkt eigenlijk altijd

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 23:57

Luckie klopt het vanghok staat er al maar met zelfs 4 man krijgen we het niet voor elkaar ze daar in te drijven. Zijn nu proberen het weiland kleiner te maken en ze er dan in te jagen. Maar met jonge beesten die zo door de draden heen denderen valt dat niet mee.
Ik ben net nog geweest en ze stond nog gewoon te eten. Morgen vroeg gaat een vriendin van me naar ze toe.

Purple is waarschijnlijk aan het vechten tegen haar worm besmetting en ik kan niks anders doen als alleen mijn best voor haar en vitamines en gecontroleerd voer erin stoppen.

Over de wormen. De pony's komen in de rijbak voorlopig en worden daar ontwormt zodat de mest gelijk opgeruimd kan worden en het de andere paarden niet besmet.

Ik doe dus wat ik kan en heb al veel hulp aangeboden gekregen en mensen die eventueel een veulentje willen overkopen pben me al de hele dag plat dus ik hoop dat er na het ontwormen enzovoorts een stel al naar een nieuw huisje kunnen. Ik zal de dierenarts eens vragen om butex dat klinkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:04

Super sjiek dat je ze in de rijbak kunt houden! En ook wel zo fijn voor je eigen weides en paarden, want wormen zijn nare beesten... :x

Qua vangen zou je het anders eens met een paar zakken winterpenen kunnen proberen? Die zijn lekker knal oranje en als je eer een aantal bij de pony's in de wei neer kunt gooien zodat ze die suikerbommetjes kunnen proeven, dan is de kans ook groter dat ze er ook op aflopen als ze een oranje berg in het vanghok zien liggen. Hooi heeft nou eenmaal niet dezelfde aantrekkingskracht als je in kniehoog gras staat. ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 00:14

Dat kan ik wel eens proberen als ze het met insluiten niet willen :)
Hopelijk staan ze morgen nog achter de draadjes en wil de boer me helpen om bij een stel halster met touw eraan om te doen want dan word het al wat makkelijker allemaal.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:15

mss een idee om ze te vangen.
kun je niet een mak paard er in zetten voor een paar dagen en die dan gebruiken als natuurlijk lok middel naar het vang hok??
hier maak je gebruik van hen natuurlijke instinkten als kuddedier wat meestal zo is als er 1 gaat komt de rest ook achter aan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:26

ik heb wel eens hele lastige hengsten gevangen met de fjorden merrie van de buren.. waren wel 2 jaar iets meer hengst. zat nog een hek tussen maar ze liepen toch het vanggedeelte in omringt met hekken.

en met een makke pony wat merrie's de stal in gekregen die liepen er zo achter aan.

is misschien wel een tip als de rest niet werkt.

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:27

lolotjeh schreef:
mss een idee om ze te vangen.
kun je niet een mak paard er in zetten voor een paar dagen en die dan gebruiken als natuurlijk lok middel naar het vang hok??
hier maak je gebruik van hen natuurlijke instinkten als kuddedier wat meestal zo is als er 1 gaat komt de rest ook achter aan.

Dit lijkt me dus niet zo heel handig omdat je met de worm besmetting zit en wie weet wat ze misschien onder de leden hebben. Zou ze juist een tijdje onder quarantaine zetten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:04

Ik vind het heel slim rowan dat je ze thuis houdt. Reizen zou der ook weeral verzwakken.

Dat vos (schimmel of roan?) Met die scheve bles vind ik geweldig ondanks de gigantische wormenbuik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:19

Wat ik net bedacht: misschien zou het ook helpen als purple zo snel mogelijk een maatje in de stal krijgt? Als ze namelijk van 24/7 met vriendjes/moeders in een wei naar 24/7 alleen in een stal verhuist, loop je het risico dat ze het opgeeft omdat ze nog nooit in haar leven alleen is geweest. Een soortgenootje kan haar net weer even wat extra pep geven om op te staan en te proberen mee te doen.
Als je de anderen dus (deels gevangen) krijgt, dan zou het een idee kunnen zijn om een ander zorgenklantje bij haar in de box te zetten zodat ze steun hebben aan elkaar, ook tijdens alle medische handelingen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:52

dat lijkt mij ook wel eigenlijk :j