Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:00

Hij is goed!!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:56

Geweldig

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:38

Vind het ook probleem verleggen.

Als je een dier in huis haalt, ben je er verantwoordelijk voor. En dat betekent in mijn ogen dat je er voor zorgt dat het dier het goed heeft, zowel fysiek als mentaal, maatr ook dat je bereid bent de knoop door te hakken als er geen andere opties meer zijn.
Een gezond paard van 20 dat nog met 2 hoeven in zn neus een beste proef loopt verkopen omdat ie een ander veel kan leren maar dan wel wat rustiger aan kan doen heb ik geen enkel probleem mee. Maar een paard wegdoen dat stuk is of oud met gebreken kan ik met mn verstand echt niet bij. Dan moet je al per toeval een gouden plekje vinden maar die zijn zo zeldzaam...

Heb vorig jaar afscheid moeten nemen van mijn allergrootste vriendje. 3 jaar jong, helemaal kapot van de artrose. Had 3 zakjes buut per dag nodig om enigszins comfortabel te kunnen zijn.
Toen ik bekend maakte dat ik hem dit niet langer aan kon doen waren er toch een aantal van die lichten die hem wel zouden genezen. Want ''hij ziet er op de foto's zo goed uit''. Met een goede fotograaf en een bikkel van een hengst gaat dat al gauw natuurlijk...
Mensen die serieus aangaven dat ze hem met grondwerk en homeopathische druppels zouden gaan genezen. Kennelijk hét wondermiddel tegen artrose, alsook gewoon 24/7 op de wei flikkeren, dan kwam het namelijk ook goed. Oh ja, en castreren schijnt ook te helpen tegen zere benen :j
Opereren viel al gauw af, zou hij volgens diverse klinieken ''niet slechter maar ook niet beter'' van worden. Probleem zat in 2 benen en in zijn rug, waarbij 1 been en zn rug gevolg waren van overcompensatie.
Ik had het 100% vrede mee gehad om nooit op hem te kunnen rijden, had al wilde plannen voor langelijnen etc. Maar langzaam vallen dan de schellen van je ogen en zie je dat hij al bijna zijn hele leven met veel pijn staat.

Had hem makkelijk bij een van de wonderdokters kunnen dumpen. Maar geen haar op mn hoofd die daar aan dacht, kreeg al de rillingen bij de gedachte. Hij heeft nog eventjes van de zon en het gras mogen genieten en toen heb ik hem met immens veel verdriet laten gaan.

Was geen paard om zijn leven te slijten als grasmaaier. Daarbij had hij op té veel plaatsen al schade. Maar een dusdanige bikkel dat hij 6 weken voor hij werd ingeslapen nog even een gold medal won op show. Daar heeft hij zo voor gevochten dat hij daarna ook 3 dagen van de wereld was (geflipt). Toen ging bij mij ook het licht aan overigens...
Had ik hem weggedaan was hij geheid voor goed doorverkocht en uiteindelijk zo'n ''vervelend paard'' geworden. Was een keiharde voor zichzelf en een pracht om te zien.

Ik vind, als je van een dier houdt ben je ook bereid die laatste, immens moeilijke stap te zetten. En als je als eigenaar die beslissing neemt, is dat eigenlijk altijd uit liefde. Ik zie veel liever dat iemand een relatief gezond oudje laat gaan om een nieuw rijpaard te kunnen kopen dan dat datzelfde oudje maar wordt gedumpt als grasmaaier om ruimte te maken.
Voor een dier kun je niet te vroeg zijn, alleen maar te laat. Mensen wachten vaak veel te lang omdat ze de beslissing niet durven te nemen. En dan krijg je dat ze het eigenlijk helemaal niet willen en wordt zo'n kapot dier maar op internet gezet als weidemaatje.

Uitzonderingen bevestigen, vanzelfsprekend, de regel. Genoeg verhalen van oudjes die om de juiste redenen naar een gouden thuis verhuizen :) Helaas lees je echter vaker verhalen waarbij het helemaal mis gaat...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:59

KoudbloedKim schreef:
En toch he, wat nou als die vrouw net haar man/kind/huis/whatever is kwijtgeraakt?
Geen cent meer over heeft en geen mentale kracht meer heeft om voor het dier te zorgen?
En het dier echt nog gezond is en zelfs nog bereden kan worden?
Ik weet het niet en ik wíl hier ook niet over oordelen. :n

Ben het volledig met je eens! Ik denk dat als we allemaal eens een beetje minder snel zouden oordelen, de wereld een stuk gezelliger was. Maar dat ter zijde. Ik zou onder die omstandigheden ook een ander plekje zoeken voor mijn trouwe vriend/vriendin...zeker als ze nog gewoon gezond zijn! En zelfs als dat niet zo is en je bent daar eerlijk over, dan is het toch aan degene die hem opvangt of die dat wil of niet? Het is alleen jammer dat niet iedereen te vertrouwen is en je je paard dan soms in situaties terug ziet, waarin je hem niet wil zien...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:31

Siesjuh schreef:
KoudbloedKim schreef:
En toch he, wat nou als die vrouw net haar man/kind/huis/whatever is kwijtgeraakt?
Geen cent meer over heeft en geen mentale kracht meer heeft om voor het dier te zorgen?
En het dier echt nog gezond is en zelfs nog bereden kan worden?
Ik weet het niet en ik wíl hier ook niet over oordelen. :n

Ben het volledig met je eens! Ik denk dat als we allemaal eens een beetje minder snel zouden oordelen, de wereld een stuk gezelliger was. Maar dat ter zijde. Ik zou onder die omstandigheden ook een ander plekje zoeken voor mijn trouwe vriend/vriendin...zeker als ze nog gewoon gezond zijn! En zelfs als dat niet zo is en je bent daar eerlijk over, dan is het toch aan degene die hem opvangt of die dat wil of niet? Het is alleen jammer dat niet iedereen te vertrouwen is en je je paard dan soms in situaties terug ziet, waarin je hem niet wil zien...

Tsja, het is alleen jammer, dekt de lading niet vind ik. Ik probeer zelf niet te oordelen over het waarom. Ik vind dat het iemand zijn goed recht is om te zeggen, ik wil niet elke maand kromliggen aan pensioengeld voor alleen een grasmaaier. Ik vind persoonlijk dat dat een eigen keuze is, ookal is het geen keuze die IK zou maken. Mijn paard mag nog twintig jaar blijven, zolang ik hem kan betalen, grasmaaier of niet.

Maar wat ik wel vind, is dat je kapotte of hele oude paarden gewoon niet meer de markt op kan gooien en maar meegeven aan vreemde mensen. Want het is wel jammer beschrijft de pijn niet die ik bij veel paarden heb gezien waarvan de eigenaren de keuze van slachten of inslapen niet durven maken. Ik heb paarden terecht zien komen op maneges of fanatieke wedstrijdruiters die eigenlijk helemaal niet meer bereden mochten worden.

Die aantal jaar dat ze misschien nog op de wei hadden kunnen staan weegt het niet op tegen alle pijn en het gesleep wat die arme dieren nu moeten meemaken. :n

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:44

Wij stonden juist 'aan de andere kant' in een dergelijk verhaal.
Voor ons (toen) 9 jarig dochtertje hoopten wij juist dat iemand op zoek zou zijn naar een nieuw thuis voor een brave, "alles-gezien-gedaan" pony op leeftijd die het leuk zou vinden om af en toe nog mee te gaan op buitenrit.

Ons dochtertje leerde rijden (en vechten) op/met onze shetlander tot het vechten de overhand kreeg en de zin/ vertrouwen een alltime low bereikten.
Toen kwam er een eeuwenoude, ingezakte pony met zo'n geweldig karakter. Onze dochter bloeide op. Kon lezen, schrijven en slapen op/onder en naast deze pony. Galopperend door de wei zonder zadel en achterstevoren. Nog niet eerder zag ik een dier dat zoveel rust en vertrouwen uitstraalde en gaf. Andere mensen vroegen toen ze kwam "wat moet je daar nou mee". Na een jaar vroegen ze echter "waar vind ik er ook zoeen"

Grootste nadeel? We hebben helaas nog geen 2 jaar van haar mogen genieten
Toen onze dochter over het eerste verdriet heen was (nog steeds slaapt zij met een fotoboekje onder haar kussen), heb ik dus heel bewust een advertentie gezet op zoek naar een oudere pony.

Zo kochten wij de 19-jarige Jacky. Nu 21. Onze dochter is nu bijna 11 en prijst zich zielsgelukkig met 2 van zulke "beste vriendinnen"
Wij hebben geen (wedstrijd)ambities, tuffen alleen wanneer we zin hebben door bos en polder. Als moeder scheelt het mij enorm veel aan angsten dat ik mijn "elfje" aan deze betrouwbare dames kon/kan toevertrouwen.

Oprecht dankbaar dus dat er mensen zijn die ons hun oudere pony's hebben toevertrouwd. De vorige eigenaren van Jacky hadden haar al 12 jaar dus ook voor hen was het niet makkelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:16

Nathalie2302:

wat fijn dat jullie zo happy zijn met je oudjes! Mocht ik ooit voor mezelf een paard zoeken zou ik ook naar zo'n dier uitkijken, ik ben niet zo'n zekere ruiter en ga het liefst 1-2 keer per week het bos in.

Onze oude merrie is wél superbraaf met kindjes, maar alleen als ze op de grond staan.
Met rijden is ze heel erg fel. Ze is ook qua gestel niet veel meer waard... Bij deze is het echt houden of inslapen/slacht.

LindaMent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:02

http://www.artrose-blog.nl/
http://www.artrose-blog.nl/stamcelbehan ... j-artrose/

Ze doen het bij racepaarden dus waarom ook niet bij onze 'oude' paarden?

In de VS is deze gestart in de diergeneeskunde, met name bij racepaarden. Later werd het ook bij mensen toegepast. Daarmee is inmiddels drie jaar ervaring opgedaan, met positieve resultaten. “Tachtig procent van de behandelde mensen heeft minder pijn aan het gewricht en kan beter functioneren. De stamcellen vertragen het slijtageproces en op MRI-scans is te zien dat de hoeveelheid kraakbeen in het gewricht toeneemt.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:08

Verkeerde topic. :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:52

Ik krijg hier regelmatig verzoeken via de mail :=
Ik geef veel therapie en coaching met paarden, en schrijnbaar staat dit synoniem met;' daar kun je vast met een uitgerangeerd paard aan meedoen' laten we haar aanschrijven of ze ons volledig afgekeurde paard ervoor kan gebruiken.

Echt... Ik gok zonder poespas dat ik minimaal 5 van zulke mails per jaar krijg, inclusief volledig verhaal. Dan denk ik; wat moet ik ermee dan? :?
De paarden lopen hier met gemak 10 tot 12 uur per week in de lessen en sessies mee, wat moeten we met een paard met extreme gezondheidsproblemen?
Mensen hebben echt de illusie dat je alles maar wil opvangen en gaat betalen, en dat zo'n dier 6 dagen per week huppelend op de weide loopt en een uurtje per week gaat knuffelen of zo?

Ik stuur dan ook maar altijd terug dat ze beter een oproep op marktplaats kunnen zetten, laat de geintreseerden maar naar hun mailen ipv andersom, dan maken ze veel meer kans op een goed huisje

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:59

En ook veel meer kans dat het arme dier in verkeerde handen valt helaas...Mensen moeten gewoon hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Het dier heeft geen weet van de dood, wel van pijn en geleur. Het is erg voor ons als eigenaar om de keuze te maken voor de eeuwige groene weides, niet voor het dier zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:00

En toch vind ik dat ieder dier recht heeft op een lang en gelukkig leven, ook als hij voor de mens niet meer geschikt is als rijpaard.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:18

Maar lang en gelukkig.... Dat is nou net de vraag of dat wel gebeurt als je je oudere paard aan iemand anders toevertrouwd. Is dan niet een wat kortere gelukkig leven een betere optie dan een langer maar misschien pijnlijk en stressvol leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:21

Tja, ik weet het niet... ik persoonlijk zorg ervoor dat mijn dieren geen pijnlijk en stressvol leven hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:25

Daar doen de meeste van ons hun stinkende best voor KBK, maar wat nu als dat om wat voor reden dan ook; Of dit nu financieel is, eigen gezondheid of van dier, of er simpelweg geen sjeu en lol meer in zien is.
Dan is het toch nog altijd beter om het dier in kwestie te laten hemelen, dan er mee te gaan lopen leuren, met alle gevolgen van dien?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:26

Lang en gelukkig is heel discutabel. Want hoe bepaal je dat? Om mij heen kan ik zo enkele voorbeelden noemen waarvan de eigenaar echt denkt het goed te doen, maar waar de ik er toch heel anders over denk. Ik heb in april mijn merrie moeten laten gaan, gelukkig heb ik een veearts die zei: Niet meer op een landje zetten, geen veulentje fokken ondanks goed papier. Dit paard heeft pijn en kan ook nooit meer in een kudde meekomen oid. Dit was zo'n sterk dier, die liet amper zien dat ze pijn had, dat moest je echt uit gedragsverandering halen en opmaken uit scan en kreupelheidonderzoek.Dus mensen hebben vaak een heel vertekend beeld van wat nog kwalitatief goed is voor een paard!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 06-07-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:26

Ik vind het gewoon heel erg moeilijk, want er zijn ook genoeg goede mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:31

En ik denk dat als je je paard echt kent, je ook weet wat je hem wel of niet aan kunt doen.
Mijn merrie heb ik al ruim 8 jaar, laat ook nagenoeg niet zien als ze ergens pijn aan heeft.
Die moet ik enorm goed in de gaten houden en daar bel ik bij het kleinste teken ook de DA voor.
Anderen zeggen dan;"Ik zou het nog even afwachten", maar ik weet dat het dan vaak wel echt mis is.

De Fries van mijn vriend geeft dat veel sneller aan en als die kreupel zou raken, zou ze niet gelukkig worden om als weidemaatje door het leven te gaan.
Maar ik zou wel alles uit de kast halen om haar gelukkig te maken en inslapen is de laatste oplossing.

En er zijn ook gewoon heel veel mensen die zodra ze niet meer kunnen rijden, hun paard zo snel mogelijk weg willen hebben en dat vind ik wel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:35

Ja en zelfs bij die goede mensen, barst het van de arrogantie en de tunnelvisie; Die zeggen en menen het op moment suprême waarschijnlijk ook nog wel, dat ze er niet meer op zullen stappen, ik geef maar een voorbeeld hoor, om vervolgens na een half jaar wei het paard in kwestie er zo fantastisch bij te vinden lopen, dat zij wel vinden dat het kan, met ongelukken of paard naar compleet naar de klote tot gevolg.

99,9% van het "paardenvolk", weet het toch altijd beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:38

Ik ken meerdere mensen die niet zo zijn, maar ben het met je eens dat het grootste deel inderdaad zwaar egoïstisch is.
Daar probeer ik mij zoveel mogelijk bij weg te houden, al is dat niet altijd even makkelijk en moet ik regelmatig op mijn tanden bijten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:43

Oh geloof me dar sommige mensen het beter denken te weten dan de veearts en de eigenaar..Ik ben echt veroordeeld toen we na 10 maanden proberen, moesten besluiten dat het ophield...Serieus dat mensen opperde haar aan stichting Paarden in nood te geven of er een veulentje mee te gaan fokken. Alsof wij zelf niet alle mogelijke opties bekeken hadden en alsof je zomaar even beslist over het leven van je maatje, je soulmate. Het deed al verrotte pijn en dan zit je echt niet op dat soort reacties te wachten. Zogenaamde ' dierenvrienden' die een dier met pijn dus niet willen verlossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:45

Dat snap ik helemaal, alleen zijn er wel mensen die inslapen als makkelijke oplossing zien en dat is waar ik over struikel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:48

Ik dat het voor een dier erger is die beslissing te laat te nemen, dan te vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:49

Niet als makkelijke oplossing hoor, maar als de beste oplossing!

Want zelfs bij die lui, die volgens jou, KBK, veel te gemakkelijk van hun paard af willen als ze er niet meer op kunnen rijden, is juist inslapen veel beter, dan het eerste de beste "tehuis" waar dat zij mee aan komen zetten, als ze paard in kwestie al niet doodleuk de handel in gooien...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:50

KoudbloedKim schreef:
Dat snap ik helemaal, alleen zijn er wel mensen die inslapen als makkelijke oplossing zien en dat is waar ik over struikel.

Maar waarom? Het kan paarden echt geen biet schelen of ze vandaag dood zijn of over 5 jaar pas.
Het zijn de mensen die daar een probleem van maken.

Te vroeg inslapen/laten slachten bestaat niet. Te laat wel.