Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:33

_/
Zoe_97 schreef:
Koper schreef:
Shetlander spreek je uit als sjetlander en niet -nooit- als sgetlander. Het woord is afgeleid van Shetland(s), als in de eilandengroep die een stukje buiten Schotland ligt (wat je dan weer wel uitspreekt als sgotland :+ ). Daar spreekt men overwegend Engels. Shetlander verkeerd schrijven heeft niets maar dan ook niets te maken met welke variant van het Nederlands je spreekt.

en toch spreken wij vlamingen het uit met dezelfde klank als school of schoen :p

_/-\o_

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:35

Koper schreef:
Zoe_97 schreef:

en toch spreken wij vlamingen het uit met dezelfde klank als school of schoen :p

Dan doen jullie het allemaal verkeerd. Zeggen jullie soms ook schit als je in een hondendrol stapt?

nee wij zeggen kak :D en het is niet fout, misschien is het bij jullie wel fout als je eht zo gaat bekijken ;) shet en schet uitgesproken is gewoon correct ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:37

Zoe_97 schreef:
nee wij zeggen kak :D en het is niet fout, misschien is het bij jullie wel fout als je eht zo gaat bekijken ;) shet en schet uitgesproken is gewoon correct ;)

Wel fout. Je zou schet kunnen schrijven als het een Duits leenwoord zou zijn. Of als het een Vlaams woord zou zijn. Maar het komt uit het Engels. De uitspraak boeit me ook niet. Het gaat erom dat het verkeerd geschreven wordt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-06-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:37

Nee hoor, het is gewoon een typfout (gok ik) van Varekaj en ook hier in Vlaanderen schrijven we gewoon Shetlander en evt shetter. Just is just he ;)[/quote]

Euh, ik schrijf ook altijd schetter ipv shetter, omdat ik het nu eenmaal zo uitspreek. Zoals gezegd, ik maak meer gebruik van spreektaal. Op de scholen wordt dat trouwens ook meer en meer aanvaard.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:38

Wat ik ook zo regelmatig hoor, "hij is nog jong"

En dan zijn ze een jaar of 8 ... Oftewel niet opgevoed

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:39

Koper schreef:
Zoe_97 schreef:

Wel fout. Je zou schet kunnen schrijven als het een Duits leenwoord zou zijn. Of als het een Vlaams woord zou zijn. Maar het komt uit het Engels. De uitspraak boeit me ook niet. Het gaat erom dat het verkeerd geschreven wordt.

doe eens rustig joh, niet zo anti vlaams doen. lsof jullie anderstallige woorden niet anders uitspreken :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:40

@SandraVerl
De reactie van Koper is niet aanvallend bedoeld, meer een woordgrapje. Neem het ook niet zo hoog op, zie er de humor van in ;)
Daarbij als we heel kritisch naar de bokt regels kijken staat er dat er op het forum ABN (algemeen beschaafd Nederlands) gesproken dient te worden. Het is een Nederlands forum waar ook veel Vlaamse mensen zitten. (gelukkig, want het is wel zo gezellig) Maar in de regel wordt er abn gesproken... nou ja... getypt :+ Dus soms krijg je er een opmerking over, die soms grappig bedoelt is maar soms ook terecht. Het heeft voor mij ook even geduurd om erachter te komen dat een jurk bij jullie een kleedje heet etc :D

Maar ontopic :)

Ik bagatelliseer vaak het gedrag van mijn paardenvriend.
"Zo ik had lekker veel impuls" --> paard schoot onder mijn kont vandaan en het duurde een meter of 3 voordat ik hem bij me had.
"soms heeft hij wat last van zijn hormoontjes" --> als er een hengstige merrie in de buurt is staat hij met zijn leuter tegen zijn buit te slaan... en als hij er mee op het weiland staat dekt die de hele boel. En ja... het is een ruin :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:43

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

c_alsemgeest schreef:
"soms heeft hij wat last van zijn hormoontjes" --> als er een hengstige merrie in de buurt is staat hij met zijn leuter tegen zijn buit te slaan... en als hij er mee op het weiland staat dekt die de hele boel. En ja... het is een ruin :')

jij heb zojuist mijn dag gemaakt!

met zijn leuter tegen de buit slaan..

ohh please zeg mij dat je daarvan filmpjes hebt..

grijns zie de krantenkoppen al voor mij

paard opgepakt wegens ongewenste intimiteiten..

merries klagen steen en been: 'hij ziet ons alleen maar als buit'

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

c_alsemgeest schreef:

tegen zijn buit? Ben beelddenker en zie nu bijna een swaffelende ruin voor me.

Mijn paard is lichtelijk autistisch (niets mis mee, moet er alleen wel rekening mee houden). Dus als de staleigenaar de trekker niet rechts zet maar links, dan staat mijn paard te kijken of hij water ziet branden. Geef paard maar meestal zijn zin: "ja joh, dat is ook eng he, je hebt helemaal gelijk, leeeeeevensgevaarlijk die trekker daar!"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:46

SandraVerl schreef:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spreektaal

Voilá, zo weet iedereen wat spreektaal is.

Ik weet goed wat spreektaal is, aangezien ik een taalkundige achtergrond is. Nu moet jij nog leren wat Engels is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:51

Koper schreef:
SandraVerl schreef:

Ik weet goed wat spreektaal is, aangezien ik een taalkundige achtergrond is. Nu moet jij nog leren wat Engels is.

Engels, dat is toch dat taaltje dat afgeleid is van het Frans? Kijk, dialecten zijn een verrijking voor de taal en mogen niet verloren gaan en daar zet ik mij voor in. En wat jij ook zegt, ik blijf lekker SCHETTER schrijven.
PS: Ik had op school altijd goede punten voor Engels en lees veel Engelse boeken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:53

SandraVerl schreef:
Engels, dat is toch dat taaltje dat afgeleid is van het Frans? Kijk, dialecten zijn een verrijking voor de taal en mogen niet verloren gaan en daar zet ik mij voor in. En wat jij ook zegt, ik blijf lekker SCHETTER schrijven.
PS: Ik had op school altijd goede punten voor Engels en lees veel Engelse boeken

pas je ook je profiel even aan O:) O:)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:55

Koper schreef:
SandraVerl schreef:

misschien als je andere gaat becommentariëren zien dat jou zin taalkundig correct is ;). jij een taalkundige achtergrond is? ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:56

elenaMM77 schreef:
c_alsemgeest schreef:

jij heb zojuist mijn dag gemaakt!

met zijn leuter tegen de buit slaan..

ohh please zeg mij dat je daarvan filmpjes hebt..

grijns zie de krantenkoppen al voor mij

paard opgepakt wegens ongewenste intimiteiten..

merries klagen steen en been: 'hij ziet ons alleen maar als buit'

Oh jee... buik natuurlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:58

Rocamor schreef:
SandraVerl schreef:

pas je ook je profiel even aan O:) O:)

Hoezo? Uw profiel is toch geen gesprek? Je moet weten wanneer je spreektaal gebruikt en wanneer niet hé. }:)

Rocamor

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:00

Omdat u schreef dat u schetter bleef schrijven, maar in uwen profiel staat nog Shetterke... ;-)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:02

Ik ben ook Vlaming, maar ik heb nog nooit een andere Vlaming het horen uitspreken als "Schetter" :')

Ik zou erg raar opkijken als ik dat hoor _O-

Maar goed, kunnen we deze discussie laten voor wat het is? Het was zo'n ontzettend leuk topic :))

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:07

Rocamor schreef:
Omdat u schreef dat u schetter bleef schrijven, maar in uwen profiel staat nog Shetterke... ;-)

Omdat GIJ schreef dat GE schetter bleef schrijven, maar in UW profiel staat nog shetterke ;)

Overigens heb ik ook nog nooit schetter gezegd, en vond ik schetterend koper een prima grap :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Ik denk dat Varekaj vossen heeft :j

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:11

Catnip schreef:
Ik ben ook Vlaming, maar ik heb nog nooit een andere Vlaming het horen uitspreken als "Schetter" :')

Ik zou erg raar opkijken als ik dat hoor _O-

Maar goed, kunnen we deze discussie laten voor wat het is? Het was zo'n ontzettend leuk topic :))

Seconded, ik heb ook nog nooit van een schetter gehoord en zou eens raar kijken :o

Over mijne kleine mustang zeg ik dat hij een verkeerd onderhoud heeft gehad, ze hebben de turbo erin gestoken, maar zijn de gewone motor vergeten! :+

DatBenIkNou

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:19

Ik zag van de week op fb een advertentie van een Kloppende Lusitano staan...het was een ruin overigens....ik wilde bijna reageren met dat een niet kloppende waarschijnlijk slecht verkoopt. Dood heb je er zo weinig aan.

Thioro

Mijn merrie is een echte merrie (gilt alsof haar leven er van af hangt), staat hoog in het bloed (raced rond aan schrikwekkende snelheden) en heeft zo haar dagen (dat ik blij ben dat we ongeveer in de juiste richting gingen).
Maar verder is ze lief hoor.

Off topic: ik zeg en schrijf in het Vlaams toch ook shetter, niet uitgesproken als school of schoen.

Rocamor

bakkabouter schreef:
Rocamor schreef:

Omdat GIJ schreef dat GE schetter bleef schrijven, maar in UW profiel staat nog shetterke ;)

Overigens heb ik ook nog nooit schetter gezegd, en vond ik schetterend koper een prima grap :')

Gij zeit de eerste Antweirpenaer (?) die mij dit kan uitleggen. Hoe vaak ik mijn Vlaamse collega's dit niet heb gevraagd. Ook zij konden dit niet. Dat levert dan erg rare gesprekken op met ge/gij/u/uw/je/jij door elkaar.

Overigens de opmerking "Het kwartje is op" of "de benzine is op" gebruik ik ook wel vaker. En een vriendin van vroeger zei wel eens dat haar paard de pootjes te kort had voor zijn gewicht (was ietwat aan de brede kant)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:31

Rocamor schreef:
Gij zeit de eerste Antweirpenaer (?) die mij dit kan uitleggen. Hoe vaak ik mijn Vlaamse collega's dit niet heb gevraagd. Ook zij konden dit niet. Dat levert dan erg rare gesprekken op met ge/gij/u/uw/je/jij door elkaar.

Het komt erop neer dat vlaamse dialecten ook gewoon naamvallen kennen, al zijn de meeste sprekers zich daar enkel intuïtief van bewust, en kunnen ze dus inderdaad niet uitleggen waarom ze daar precies gij/ge/u/ gebruiken :D
Op www.antwerps.be vind je enige informatie als het je zou interesseren (Al is dat uiteraard alleen maar antwerps, en ja, er is meer dan alleen maar parking daarbuiten :P )

Ik beschrijf mijn paard af en toe als een dramaqueen. Een blonde langharige diva die helemaal de kluts kwijt is als de kruiwagen verkeerd staat, maar dat ook weer helemaal vergeten is als haar aandacht door iets afgeleid wordt (het gras ofzo...)