NatasjavE schreef:Ik zie ook blessures bij paarden die 24/7 buiten gehouden worden.
Blessures is niet alleen te weinig beweging. Blessures houdt ook verband met erfelijke aanleg(hoekatrol ontsteking, OCD, beenstand etc) stomme pech en bodemgesteldheid.
Paarden die zo(alleen of grotendeels op stal) gehouden worden worden ook vaak zeer intensief getraind. En dat brengt ook een hoger risico op (bepaalde) blessures.
Niet om het een beter dan het ander te verklaren...maar omdat je in je eigen omgeving iets waarneemt betekend het niet dat het dus op alles toepasbaar is. Of waar is.
Oja, L niveau zeker.
Nee ook dat valt hier in de omgeving wel mee. Ik rijd zelf geen wedstrijden meer omdat ik daar de meerwaarde niet van inzie, maar dat betekend niet dat ik nooit rij. Ik ben veel bezig met buikspieren trainen, werken aan de lange lijnen, galoptraining op buitenrit, in het weekend gaan we met de trailer naar de domeinen, daar pakken we wat heuvels en een stuk bos en strand mee. Ook zijn we bezig mijn merrie voor de wagen te beleren. Eens in het half jaar komt oftewel de da oftewel de andere da die ook manueel therapeut is kijken of alles nog goed gaat. En dit voorjaar wil ik een keer naar Ellen Kral, zij schijnt heel goed te zijn.
Eigenlijk is er nooit wat aan de hand en zijn al die bezoekjes overbodig, maar soms heeft iemand net nog een goede tip. En ik wil eventuele problemen op tijd betrappen en verhelpen. Niet wachten tot het echt mis is.
Maar onder 24/7 buiten valt ook nog heel veel wat ik nooit zou willen. In de modder, of zonder schuilstal. Of een grote onstabiele groep.
Nogmaals, waarom zou zo'n "sportpaard" het niet goed doen met een ruime schuilstal, een klein minipaardje als gezelschap, kniehoog stro, en een mooie droge uitloop? Waarom niet?
Dat valt immers ook onder 24/7 buiten. Ook als het paard ervoor kiest om de hele dag binnen te blijven. Moet hij weten.