brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:36

Quellian schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dan zou ik geen paard houden, als ik hem niet 24/7 buiten kon zetten. Simpel zat.

Bij mij precies andersom; ik zou geen paarden houden als ze 24/7 buiten moesten.

Is niet móeten, als er een schuilstal is is het mogen kiezen. Op stal met de deur dicht, dàt is moeten.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:37

Demo_love, ben erg benieuwd of je paard dan uberhaupt naar zijn stal loopt, en hoe lang hij daar dan eventueel blijft staan. Hoor graag de uitslag van je test als het zo ver is!

Ninx

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:03

Briljante brief, en voor 8 uit 10 paarden absolute waarheid.... De varianten die iets minder bestand zijn tegen de elementen zouden zelf moeten kunnen kiezen voor een schuilstal.
De wat 'kwetsbare' paarden (die ik hier toch veel omschreven zie, wat eigenlijk wel zorgelijk is) kun je toch voldoende pamperen door ze een fijne in-/uitloop te geven?

Kijk, ik had ze voorheen ook wel eens 's nachts op stal. Maar ik durf dat niet meer, ben te bang dat ze achteruit gaan qua gezondheid en conditie.
Ze zijn nu soepeler, gezonder, frisser..... Dus ik doe het ook een beetje voor mezelf en mijn eigen portemonnee, zit niet te wachten op stalgerelateerde kwalen.
Maar goed, dat is een keuze.

In de ideale wereld lopen paarden allemaal buiten, hebben ze toegang tot hooi en een schuilplaats en leven ze in een groep.
In een minder ideale wereld hoop ik dat mensen op zijn minst de helft van een etmaal hun paarden dit plezier willen doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:12

De brief is wel erg zwart wit geschreven,maar het is niet gek om mensen aan het denken te zetten ermee.

Mijn fjord staat overdag buiten en 's nachts binnen,dit gaat hartstikke goed en ze is blij,vrolijk en gelukkig. Ze krijgt met name hooi en een paar korrels biks als de rest ook gevoerd wordt.

's nachts binnen doen we omdat ze zware staar heeft en zich 's avonds en 's nachts buiten niet goed kan redden vanwege het gebrek aan licht.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:14

Ik zag deze laatst ook op marktplaats staan, HELEMAAL WAAR!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:17

jenn0dv schreef:
Demo_love, ben erg benieuwd of je paard dan uberhaupt naar zijn stal loopt, en hoe lang hij daar dan eventueel blijft staan. Hoor graag de uitslag van je test als het zo ver is!

Waarom moeten wij dat testen?

Nogmaals, jij kent onze paarden niet...
En je zal ze hoogst waarschijnlijk ook nooit leren kennen.
Waarom kan jij iemand niet op zijn woord geloven?
Jou ideale werkelijkheid is niet de ideale werkelijkheid van mijn paard...
Dus stop met het gedrang over testen, geloof iemand maar op zijn woord...
En ga lekker zelf testen of jou paarden wel zo gelukkig zijn met de situatie die jij ze voorschrijft...
Want jullie hebben het hier over het recht dat een paard heeft om zelf te kiezen... maar jou paarden hebben dat totaal niet...
Want jij ziet niet in dat er paarden zijn die liever op stal staan...
Jij verplicht jou paarden om buiten te staan of in een schuilstal te staan.
Je kunt Veel over mij zeggen, maar ik heb tenminste alle opties getest en mijn paard zelf de keuze gegeven!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:37

Ik vind mijn paard overigens 9/10 keer in de stal. Hij vindt het daar prima en nee: Het is geen gewoonte want de staldeur staat al jaren open en er wordt nooit voer verstrekt. Mijn paard zal geen ander gedrag vertonen als ik de deur wel 10 uur achter hem dicht doe. Wel vindt hij het vervelend als hij niet in de stal kan. Ja hij krijgt inderdaad de keuze maar hij vind de stal oprecht prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:40

Hallo, :wave:

Vraag aan de TS: Wat wil je met dit topic bereiken?
Heeft dit topic enkele zin voor jou en je paard? Wat schieten jullie hier mee op? Voegt dit iets toe aan jullie?

Ik kan er niet echt uithalen wat je nu met dit topic bedoelt en een eventuele vraagstelling.
Het komt op mij overals of je je mening door wilt drammen. Voor jou is het misschien een ideaal plaatje om je paard 24/7 zonder deken, krachtvoer ect buiten te zetten, maar voor een ander is dat het misschien niet. Ook al ben je het er niet mee eens je moet het wel accepteren. Iedereen moet je in zijn waarde laten ook al zou hij of zij het anders doen als jij. Als jij het fijn vindt om je paard 24/7 buiten te zetten en gewoon lekker met alleen hooi (bijvoorbeeld), dan moet je dat gewoon lekker doen. Niet naar anderen kijken, maar richten op jezelf en je paard.

Ik vindt je brief ook best kwetsend. Sommigen zoals iemand anders aangaf hebben niet de mogelijkheid om hun paard veel naar buiten te doen om welke reden dan ook, dan kan zo iets behoorlijk kwetsend over komen en ook al hebben mensen wel die mogelijkheid maar hebben ze een andere mening, vindt ik het nog behoorlijk kwetsend overkomen. Alsof zij het fout doen. Maar fout bestaat niet, iedereen doet het op zijn eigen manier en dat heb jij te accepteren. Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij zelf het beste vindt. Ik ben het eens met de argumenten die in de brief staan dat een paard lekker buiten kan lopen, meer hooi, minder krachtvoer maar ik vindt het walgelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:42

Maartje1990 schreef:
Volgens mij is ts juist diegene die haar paard niet vermenselijkt.

Maar in die brief zit het vol met menselijke denkbeelden die een paard echt niet heeft.

Het wordt allemaal weer zo zwart/wit gestelds maar zo zit het niet in elkaar. Je moet uiteindelijk naar het individu kijken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:07

Jammer weer dat er weer een topic is over je paard op een bepaalde manier houden. Het ideaal plaatje dat word geschetst is nou eenmaal niet ideaal voor elk paard.
Ze zeggen wel eens zoveel mensen, zoveel wensen en dat is bij paarden ook.
Ik heb hier 2 paarden aan huis, 24/7 buiten met schuilstal. Bij goed weer staan ze op de wei, met slecht weer op de paddock. Ze hebben beiden een dikke teddybeer vacht en krijgen onbeperkt hooi.
Toch loopt er eentje met een deken op omdat ze het anders te koud krijgt.
Ze heeft dan snotogen en een dikke loopneus. Ook krijgt ze vitamines bijgevoerd omdat ze als veulen een groeiachterstand had. Ze heeft dat extra's gewoon nodig.
Zou ik haar dit niet geven heb ik een heel ongelukkig paard en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:27

fransje23 schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar in die brief zit het vol met menselijke denkbeelden die een paard echt niet heeft.

Het wordt allemaal weer zo zwart/wit gestelds maar zo zit het niet in elkaar. Je moet uiteindelijk naar het individu kijken.

Nee, natuurlijk denkt een paard niet op zo'n manier. Maar wij vermenselijken een paard door er een deken op te doen, want oei hij heeft het koud. Wij vermenselijke een paard door het paarrd 's nachts in een stal met een dikke laag stro te zetten, want ja het paard moet lekker zacht kunnen liggen en staan. Het paard heeft een stal nodig want anders staat hij in de regen dat is ''zielig'' want dan krijgt hij het koud en wordt hij nat. Een paard moet in een stal omdat het sneeuwt en vries en hij heeft ook een deken nodig. Dat is vermenselijken want wij verplaatsen onze menselijke behoeftes over op de paarden. Wij willen een warme deken of een lekkere warme jas, wij willen een zacht warm bed. Wij willen 's nachts kunnen slapen. Maar wij zijn geen paarden en vice versa. En dat is wat TS met haar post wilt laten inzien (denk ik)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:34

Daar ben ik het helemaal mee eens, Maartje1990. Mensen zijn holedieren: lekker knus huis, knus bed, paard zal ook wel een knusse stal willen! Maar paarden zijn vlaktedieren, die willen ruimte en zullen een stal dus niet zo knus vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:53

fransje23 schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee, natuurlijk denkt een paard niet op zo'n manier. Maar wij vermenselijken een paard door er een deken op te doen, want oei hij heeft het koud. Wij vermenselijke een paard door het paarrd 's nachts in een stal met een dikke laag stro te zetten, want ja het paard moet lekker zacht kunnen liggen en staan. Het paard heeft een stal nodig want anders staat hij in de regen dat is ''zielig'' want dan krijgt hij het koud en wordt hij nat. Een paard moet in een stal omdat het sneeuwt en vries en hij heeft ook een deken nodig. Dat is vermenselijken want wij verplaatsen onze menselijke behoeftes over op de paarden. Wij willen een warme deken of een lekkere warme jas, wij willen een zacht warm bed. Wij willen 's nachts kunnen slapen. Maar wij zijn geen paarden en vice versa. En dat is wat TS met haar post wilt laten inzien (denk ik)[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens dat je een paard niet moet vermenselijken. Maar ik vindt ook dat iedereen dat voor zich zelf moet weten. Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. Als jij vindt dat je je paard een deken op moet doen, moet je dat doen. Als jij vindt dat je paard geen deken op moet, moet je dat niet doen. Als iemand zijn of haar paard wilt vermenselijken moet hij of zij dat zelf weten. Ik ben alleen bezig met mijn eigen paard.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:02

Maartje1990 schreef:
Nee, natuurlijk denkt een paard niet op zo'n manier. Maar wij vermenselijken een paard door er een deken op te doen, want oei hij heeft het koud. Wij vermenselijke een paard door het paarrd 's nachts in een stal met een dikke laag stro te zetten, want ja het paard moet lekker zacht kunnen liggen en staan. Het paard heeft een stal nodig want anders staat hij in de regen dat is ''zielig'' want dan krijgt hij het koud en wordt hij nat. Een paard moet in een stal omdat het sneeuwt en vries en hij heeft ook een deken nodig. Dat is vermenselijken want wij verplaatsen onze menselijke behoeftes over op de paarden. Wij willen een warme deken of een lekkere warme jas, wij willen een zacht warm bed. Wij willen 's nachts kunnen slapen. Maar wij zijn geen paarden en vice versa. En dat is wat TS met haar post wilt laten inzien (denk ik)

Vermenselijk ik mijn paard dan door haar een deken op te gooien?
Een van de 2 word gewoon ziek doordat ze geen goede wintervacht heeft (ze is 2 en niet geschoren). Ze heeft mogelijkheden om te schuilen en onbeperkt hooi (en gras) tot haar beschikking.
Moet ik haar dan gewoon zo laten lopen, omdat ik haar vermenselijk als ik denk.. hmm ik ben ook niet graag ziek en heb het graag warm. Of is dit gewoon het beste voor mijn paard?

De andere loopt trouwens te zweten als het warmer word dan 10 graden, hij heeft wel een goede wintervacht en geen haar op mijn hoofd die er aan moet denken om hem een deken op te gooien, of om hem te scheren.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:10

Ik maak me niet druk. Ik weet dat mijn paard het goed heeft en het kan me geen fluit schelen wat een ander er van vind dat zij vermenselijkt is.
Lekker boeiend.
Veel plezier met dit o wat ben ik goed en jij fout bezig topic
Ontstipt

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:17

Ik denk dat als ze altijd lekker buiten lopen en je ziet dat je paard moeite heeft met warmhouden, ondanks dat je meer voert, schuilmogelijkheid etc., dan zie ik geen problemen in een deken. Maar in jouw geval zal je zo'n deken alleen pakken als het echt niet anders kan. Deze zomer heb ik bijvoorbeeld voor het eerst 3 weken een vliegendeken opgedaan omdat zelfs mijn paard ging rennen van de dazen. Maar zodra het enigszins kan gaat dat ding er weer van af.. Maar ik denk dat er heel veel paardenliefhebbers zijn die gewoon standaard een deken opgooien zonder er echt bij stil te staan of het paard het nu wel nodig heeft. Ook vinden veel ruiters, wollige paarden niet mooi, is niet handig bij wedstrijden etc. Vaak wordt er dan een hele lijst met argument opgenoemd die ik meestal een voor een onderuit kan halen..Helaas willen ze dat dan vaak niet horen..dus ik laat het meestal maar..
Ik heb vroeger ook een periode gehad dat ik alles deed wat iedereen deed (deken, ijzers, stal, sporen, scherpe bitten, etc)...helaas bleek achteraf dat wat iedereen doet niet altijd goed is.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 31-01-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:21

Elise: ik zetten dat erin als zijnde voorbeelden. In principe gebruik ik geen dekens voor mn paarden beidde niet nodig. In de meeste gevallen geloof ik ook wel dat het niet nodig os. Maar er zullen vast paarden zijn die minder tegen de nattigheid kunnen en dan baat hebben bij bijv een 0 grams regendekentje als t eens flink regent.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:43

Mijn paard heeft deze brief niet geschreven, dat weet ik héél zeker :D Zelfs in de zomer 24/7 buiten staan vindt ze maar zozo, maar ja. Daar heeft ze een beetje een 'als het echt moet'-houding bij. Alles staat dan buiten dus zij ook maar :') In de winter komen ze echter wel naar binnen 's avonds en dekentjes krijgt ze ook, want anders heb ik een strontchangrijnig en lusteloos paard in de winter. Ik kan het ook niet helpen dat het beest amper winterhaar aanmaakt, het is nu eenmaal zo. Mijn vorige paarden kregen geen dekens want die hadden het niet nodig, simpel. Ik kan wel lekker koppig zeggen dat ze wel buiten moet en geen deken krijgt maar dan kijk ik vooral naar mijn eigen gevoel en niet naar dat van mijn paard.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 19:19

xHaithi schreef:
Mijn paard heeft deze brief niet geschreven, dat weet ik héél zeker :D Zelfs in de zomer 24/7 buiten staan vindt ze maar zozo, maar ja. Daar heeft ze een beetje een 'als het echt moet'-houding bij. Alles staat dan buiten dus zij ook maar :') In de winter komen ze echter wel naar binnen 's avonds en dekentjes krijgt ze ook, want anders heb ik een strontchangrijnig en lusteloos paard in de winter. Ik kan het ook niet helpen dat het beest amper winterhaar aanmaakt, het is nu eenmaal zo. Mijn vorige paarden kregen geen dekens want die hadden het niet nodig, simpel. Ik kan wel lekker koppig zeggen dat ze wel buiten moet en geen deken krijgt maar dan kijk ik vooral naar mijn eigen gevoel en niet naar dat van mijn paard.

Prima reden Haithi om een deken te gebruiken, en als jouw paard zich duidelijk prettiger voelt bij binnen staan, dan is dat zo. Zoals al eerder gezegd, er zijn altijd uitzonderingen.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 19:22

Elise_0o schreef:
Maartje1990 schreef:

Vermenselijk ik mijn paard dan door haar een deken op te gooien?
Een van de 2 word gewoon ziek doordat ze geen goede wintervacht heeft (ze is 2 en niet geschoren). Ze heeft mogelijkheden om te schuilen en onbeperkt hooi (en gras) tot haar beschikking.
Moet ik haar dan gewoon zo laten lopen, omdat ik haar vermenselijk als ik denk.. hmm ik ben ook niet graag ziek en heb het graag warm. Of is dit gewoon het beste voor mijn paard?

De andere loopt trouwens te zweten als het warmer word dan 10 graden, hij heeft wel een goede wintervacht en geen haar op mijn hoofd die er aan moet denken om hem een deken op te gooien, of om hem te scheren.

Nee dan vermenselijk jij je paard niet en kom jij je paard met haar specifieke behoefte tegemoet. Dat zijn ook de gevallen waarbij maatwerk nodig is. Hoef je je zeker niet aangesproken te voelen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:27

Ninx schreef:
Briljante brief, en voor 8 uit 10 paarden absolute waarheid.... De varianten die iets minder bestand zijn tegen de elementen zouden zelf moeten kunnen kiezen voor een schuilstal.
De wat 'kwetsbare' paarden (die ik hier toch veel omschreven zie, wat eigenlijk wel zorgelijk is) kun je toch voldoende pamperen door ze een fijne in-/uitloop te geven?

In de ideale wereld lopen paarden allemaal buiten, hebben ze toegang tot hooi en een schuilplaats en leven ze in een groep.
In een minder ideale wereld hoop ik dat mensen op zijn minst de helft van een etmaal hun paarden dit plezier willen doen.

_/-\o_ Niets aan toe te voegen! Uitzonderingen daargelaten, uiteraard. Al denk ik dat er meer paarden als 'uitzondering' bestempeld worden dan er daadwerkelijk uitzonderingen zijn. De oplossing zou naar mijn idee eerst gezocht moeten worden in veel meer ruwvoer plus een goede schuilmogelijkheid, dan in opstallen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:53

Willl65 schreef:
Ikzou wel eenswillen uitdagen om het weihek open te laten staan of paddock kijken wat er dan gebeurt?
Ik ben tegen 24/7 stal maar eris een wereld wat er tussen zit

Dan lopen ze naar stal :D Hier heb ik er eentje die na een uurtje of 3 paddock t zat is en de omheining of open maakt, of erover heen springt en naar stal wandelt :D

De wereld er tussen in is heel groot. Ik ben anti 24-7 binnen, maar ook anti 24-7 buiten. Daarom komen ze hier minimaal drie keer per dag hun stal uit. Paar uurtjes paddock, in de molen, rijden of longeren en stappen aan de hand. En in de zomer staan ze van 9 tot 17 op het land en dan ook nog de normale beweging die ze in de winter krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:01

Maartje1990 schreef:

Ik snap wel wat er bedoeld word maar ik vind die eindeloze discussie altijd zo vervelend.
Het hebben van een paard an sich is al een menselijke behoefte, paard heeft daar geen boodschap aan.
Daarna dringen wij het paard een leven op wat een wild paard nooit zelf gekozen zou hebben. Of het nu 24/7 in een weiland is, 23/7 op stal of in bijvoorbeeld een paddock paradisehet is datgene wat zijn eigenaar kiest. Ik ga er gewoon vanuit dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt en kiest voor datgene wat past bij het paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:13

NatasjavE schreef:
Ik zie ook blessures bij paarden die 24/7 buiten gehouden worden.

Blessures is niet alleen te weinig beweging. Blessures houdt ook verband met erfelijke aanleg(hoekatrol ontsteking, OCD, beenstand etc) stomme pech en bodemgesteldheid.

Paarden die zo(alleen of grotendeels op stal) gehouden worden worden ook vaak zeer intensief getraind. En dat brengt ook een hoger risico op (bepaalde) blessures.

Niet om het een beter dan het ander te verklaren...maar omdat je in je eigen omgeving iets waarneemt betekend het niet dat het dus op alles toepasbaar is. Of waar is.

Oja, L niveau zeker. :')
Nee ook dat valt hier in de omgeving wel mee. Ik rijd zelf geen wedstrijden meer omdat ik daar de meerwaarde niet van inzie, maar dat betekend niet dat ik nooit rij. Ik ben veel bezig met buikspieren trainen, werken aan de lange lijnen, galoptraining op buitenrit, in het weekend gaan we met de trailer naar de domeinen, daar pakken we wat heuvels en een stuk bos en strand mee. Ook zijn we bezig mijn merrie voor de wagen te beleren. Eens in het half jaar komt oftewel de da oftewel de andere da die ook manueel therapeut is kijken of alles nog goed gaat. En dit voorjaar wil ik een keer naar Ellen Kral, zij schijnt heel goed te zijn.

Eigenlijk is er nooit wat aan de hand en zijn al die bezoekjes overbodig, maar soms heeft iemand net nog een goede tip. En ik wil eventuele problemen op tijd betrappen en verhelpen. Niet wachten tot het echt mis is.

Maar onder 24/7 buiten valt ook nog heel veel wat ik nooit zou willen. In de modder, of zonder schuilstal. Of een grote onstabiele groep.

Nogmaals, waarom zou zo'n "sportpaard" het niet goed doen met een ruime schuilstal, een klein minipaardje als gezelschap, kniehoog stro, en een mooie droge uitloop? Waarom niet?
Dat valt immers ook onder 24/7 buiten. Ook als het paard ervoor kiest om de hele dag binnen te blijven. Moet hij weten.

Paola17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:27

Gypsy schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zie ook blessures bij paarden die 24/7 buiten gehouden worden.

Blessures is niet alleen te weinig beweging. Blessures houdt ook verband met erfelijke aanleg(hoekatrol ontsteking, OCD, beenstand etc) stomme pech en bodemgesteldheid.

Paarden die zo(alleen of grotendeels op stal) gehouden worden worden ook vaak zeer intensief getraind. En dat brengt ook een hoger risico op (bepaalde) blessures.

Niet om het een beter dan het ander te verklaren...maar omdat je in je eigen omgeving iets waarneemt betekend het niet dat het dus op alles toepasbaar is. Of waar is.

Oja, L niveau zeker. :')
Nee ook dat valt hier in de omgeving wel mee. Ik rijd zelf geen wedstrijden meer omdat ik daar de meerwaarde niet van inzie, maar dat betekend niet dat ik nooit rij. Ik ben veel bezig met buikspieren trainen, werken aan de lange lijnen, galoptraining op buitenrit, in het weekend gaan we met de trailer naar de domeinen, daar pakken we wat heuvels en een stuk bos en strand mee. Ook zijn we bezig mijn merrie voor de wagen te beleren. Eens in het half jaar komt oftewel de da oftewel de andere da die ook manueel therapeut is kijken of alles nog goed gaat. En dit voorjaar wil ik een keer naar Ellen Kral, zij schijnt heel goed te zijn.

Eigenlijk is er nooit wat aan de hand en zijn al die bezoekjes overbodig, maar soms heeft iemand net nog een goede tip. En ik wil eventuele problemen op tijd betrappen en verhelpen. Niet wachten tot het echt mis is.

Maar onder 24/7 buiten valt ook nog heel veel wat ik nooit zou willen. In de modder, of zonder schuilstal. Of een grote onstabiele groep.

Nogmaals, waarom zou zo'n "sportpaard" het niet goed doen met een ruime schuilstal, een klein minipaardje als gezelschap, kniehoog stro, en een mooie droge uitloop? Waarom niet?
Dat valt immers ook onder 24/7 buiten. Ook als het paard ervoor kiest om de hele dag binnen te blijven. Moet hij weten.

24/7 is voor mij altijd met schuilstal, een minipaardje is ook gezelschap en ik heb niks tegen stro in icm schuilstal.