[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:41

Nu, ja, ik wens geen enkele instructie zo'n lekker makkelijk ( :roll: >;) :=) type als mijzelf toe, in ieder geval. Jaopie kent mij nu wel, en heeft geen keus , maar als ik instructeur/trice was zou ik héél hard de andere kant op hollen als ik als lesklant in beeld zou komen...

Had ik alles van tevoren geweten toen ik es "aan een paar lessen bij Steef Geelen van www.rechtpaard.nl" begon, was ik denk ik ook hard gaan weghollen.

Maar waarvoor? En waarheen?

Ik heb dus maar besloten "de rit uit te zitten", want het is het momenteel beste voor Jaopie en mijzelf.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:02

Vanmorgen regen, en ik was gedeprimeerd ook, die stemming maar niet meegenomen naar Jaopie toe. Dat pikt-ie toch al zo gauw op. Dus niet gereden, maar met de Dobers een eind gaan lopen.

Nou moet ik toch gaan oppassen, want heb zondag een fotoshoot met andere (vreemde) paarden op een buitenlocatie die we niet kennen, dat kan ik beter niet proberen met een red-hot-energy Jaopie...!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 13:11

Heb de fotoshoot morgen om 10.00 maar afgezegd.. baggerweer en daardoor alles kledder en klef. Krijg Jaopie nooit schoon met z'n vier witbesokte benen, die nu tot de knie bemodderd zijn. Hij staat immers 24/7 in de wei. Bovendien zó weinig gereden dat ik het asociaal zou vinden om met zo'n druk kanon met raketaandrijving tussen de andere paarden op strand Meerwijck te verschijnen, ik wil niet dat hij alle andere paarden van de leg brengt. Het zou voor Jaopie de eerste keer zijn, zo'n groepsfotoshoot, voor sommige andere paarden die zouden komen ook.
Heel jammer, maar ik doe wel mee later in het jaar, in lente of zomer, als alles droger is op de weides. En op locatie.
Er is op zich wel af en toe zon voorspeld in Kropswolde,en droog weer, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Jaopie is enorm temperamentvol op het moment, maar omdat hij de laatste tijd steeds op halve kracht is gereden, stop ik nog niet met die Omega 3 Power mix, als hij gewoon 3-4 keer per week training heeft verwerkt hij dat daarin gewoon, en die kant gaan we qua rijbakken en weer nu weer op.

Heb nog wel flink nagedacht over het verloop (nou eigenlijk de inhoudelijkheid) van de lessen en Jaopie zijn opmerkelijke verandering daarin, d.w.z. dat hij daarin zo anders reageert op mij dan als ik alleen met hem bezig ben. En mijn lichtgeraaktheid. Wat dat toch is? Blijkbaar ben IK anders tijdens die lessen, en zend ik hele andere boodschappen uit die Jaopie in verwarring brengen. Of ben ik dan zelf in verwarring? Kan ik weer een stukkie introspectie gaan plegen, want als ik daar niet achter kom, verandert er ook niks tijdens de lessen. Pffftttt, vermoeiend, al wéér in jezelf gaan graven,of ik dat nog niet genoeg gedaan heb, maar zoiets laat me dan ook niet los: ben ik te veel met de omgeving bezig (was ik eerder ook altijd al snel door afgeleid, dus what's the difference?). Denk ik aan andere dingen (nee, als ik rij rij ik). Begrijp ik Steef niet (kan ik meestal allemaal nog terughalen, als een film, zo'n hele les, en anders léés ik het terug)?
Is het faalangst? Ongeduld? Toch een vorm van afsluiten nog ergens? Alledrie?

Moeilijk, moeilijk, wat gaat er in mij om tijdens zo'n les? Dat zo anders is als wanneer ik alleen oefen met Jaopie? Tijdens zo'n les kan ik niet een beetje gaan graven, dan heb je les en moet je opletten, en uitvoeren. Voel me wel erg kwetsbaar in zo'n les, maar hey, wie niet? Dat moet ook, anders kom je helemaal niet vooruit. Maar zeker weten dat ik sneller vooruitgang zou boeken als ik er nog eh... vanzelfsprekender in zou staan.

Zeker is dat zo'n les een emotionele aanslag is, want hoe energiek en opgeladen ik ook uit de les kom, de dag erna ben ik meestal bekaf, en dat is niet fysiek. Ik moet mezelf dan dwingen de dag er op weer op Jaopie te kruipen om de lesstof verder te oefenen, alsof me alle motivatie in de sokken is gezakt.
Bizar, want dat had ik eerder in de lesserie niet. Zit ik er eenmaal op, dan heb ik dat niet meer, en is alles weer okee.

De mens is zichzelf soms een raadsel... -O-

mala26

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:44

Mag ik gokken? En een beetje eerlijk zijn. Zoals jij je laatste les heb beschreven, vind ik dat je instructeur te snel wilt gaan, als in het kan nog beter, en Jaopie kan nog sneller reageren, en dat de focus lang op 1 ding blijft liggen. In dit geval op iets wat dus nog niet perfect gaat. Dat kan ook niet in 1 les. Je kan niet van een slechte reactie naar een perfecte reactie, daar zitten nog veel stappen tussen. En dat jij daar misschien gefrustreerd van raakt? En Jaopie ook. En daardoor gaat het natuurlijk niet beter van worden.
Ik zou meer afwisseling creëren. Dat je ook dingen doet die Jaopie wel goed/oke kan, hem daar ook voor kan belonen en dan weer even iets pakken wat lastiger is en dan weer iets wat goed gaat. Tenminste zo geef/probeer ik zelf les te geven.
Maar dit is mijn gedachten gang en ik kan er naast zitten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:23

Ik heb er een ander beeld bij...

Als je alleen met Jaopie rijdt, kan je daarop focussen en is er geen "ruis" door een derde factor. Als je in de les rijdt, heb je focus op wat Jaopie doet/moet doen en op Steef die ondertussen aan aanwijzingen geeft. Dan voer je dus eigenlijk een driesporenbeleid want je vindt er zelf ondertussen ook nog iets van/maakt een vertaalslag van de een naar de ander.

Inmiddels speelt er waarschijnlijk nog iets anders mee (nu komt het meer "zweverige" stukje :D). Je begon de lessen om technisch beter te gaan rijden, met de focus om Jaopie lichamelijk te verbeteren. Je hebt daarbij eigenlijk geen rekening gehouden met wat de lessen met jou zouden kunnen doen. Tot je grote verbazing ondervind je nu dat je - toch al goede band met Jaopie - nog verder verbeterd is en leer je meer over jezelf dan je vooraf voor mogelijk had gehouden. Da's voor een oude eigenwijs (ik ben maar een paar jaar jonger dan de TS en ongeveer uit hetzelfde hout gesneden vrees ik, dus dat durf ik wel te schrijven) wel even slikken maar nadat je over de eerste schrik heen bent gekomen eigenlijk wel een groot goed. Jaopie merkt dat ook en hij laat meer van zichzelf zien en horen dan ooit, dat is ook even schrikken want jullie communicatie en samenwerking komt daardoor in een stroomversnelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:11

:j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:22

Ik ben geneigd het meeste mee te gaan met de visie van Maflinger-S. Die zou -alweer- ook een goeie coach zijn... en is dat in digitale zin ook wel :)

Dat het lijkt dat de instructeur "te snel" wil begrijp ik...- al ervaar ik dat nou weer niet zozeer zo - die is niet bepaald op z'n achterhoofd gevallen en wéét dat ik (met Jaopie) in feite veel béter kan dan in de lessen tot uiting wil komen. Daar heeft-ie me ook wel over aangesproken, want ik snap dat hij dat ergens ook jammer vindt. Er is echter niet zo heel veel wat hij specifiek daar aan kan sleutelen, zo lang ik zelf ergens nog niet zo ver ben dat de boel écht kan doorstromen.

Zeker is waar dat ik eigenlijk met 3 dingen tegelijk bezig ben tijdens les, zoals Maflinger ook zeer goed omschrijft, en dan schiet er altijd wel 1 van bij in. Luister ik nauwgezet naar Steef, voel ik m'n paard niet meer, concentreer ik me op m'n paard, hoor ik Steef niet meer. Moet ik iets uitvoeren, ben ik bezig met de technische uitvoering en het begrijpen daarvan, dan ontschieten soms beiden mij. Dat laatste pak ik dan weer veel beter mee als ik in m'n eentje de les probeer na te oefenen, dan heb ik a. oefening en b. Jaopie. Maar als je Steef uit het hele verhaal zou knippen kan ik net zo goed géén les meer nemen.
Want van hem komen nou juist de observaties en aanwijzingen wát te oefenen. En hoe dat correct te doen. Wat mij betreft is hij de spil van het hele verhaal van Jaopie en mij op het moment.

Dat die man geen drie punthoofden van mij krijgt is me een raadsel, maar goed, hij is ervaren zat en ik ga 't hem ook maar niet vragen, hahaha.

Vandaag was dan ook weer een fraaie illustratie van het bovenstaande dilemma: ik trainde in m'n eentje met Jaopie in de buitenbak op precies dezelfde manier als had ik een les van Steef... timing, Lichte Hulp, voorwaarts, achterwaarts en het "onmogelijke" galopje, het ging alles van een leien dakje, zo poepmakkelijk. M'n bek viel open. Waarom kan dat nou niet in de les?Ik wilde de zweephulp nog oefenen, maar dat had weinig zin, want Jaopie ging als een speer, op een zeer lichte kuitaandrukking. Dus met nadruk: NIET het verboden "schopje" met je hele been of hak.
In galop ook : even aandrukken en POM galopje. Terug naar draf, en na drie drafpassen weer galop, no problem, en dat dan een aantal malen achter elkaar.
Vanuit draf halthouden hoefde ik nagenoeg alleen maar aan te dénken en in feite voordat ik m'n gewicht nog had bewust had kunnen terugbrengen stond-ie al. En netjes ook nog!

Achterwaarts ging ook harstikke mooi: drie mooie rechte passen en van daaruit voorwaarts in draf (hiervoor moest ik wel iets meer overtuiging aanwenden, dus erg vooruit gaan zitten, maar dan vertrók hij ook).

Op scheef zijn hoefde ik niet één keer te corrigeren.

Alle oefeningen en gangen en tempowisselingen heb ik steevast expres op de binnenhoefslag gereden. Hij gaf een prachtige VWNW tussen de oefeningen door en ik wist op een bepaald moment niet meer of ik hier nu allemaal blij mee moest zijn of kwaad over moest worden. Ik koos voor blij zijn en besefte dat ik hoe dan ook toch nog verder moest in het proces met mijzelf, want het kán allemaal, en goed ook (ik heb er nadrukkelijk opgelet dat ik alles op de Steef-manier aangaf en uitvoerde).

Ja het is ergerlijk, ja het is frustrerend, die domme stagnaties tijdens de lessen, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Of heet dat "verlichting"?

Wat doet dat paard het ook allemaal makkelijk en licht als alles klopt, en wat zit ik er dan in stille verwondering (en verbazing) op! Zag Steef dat nou maar es een keer, maar die heeft het waarschijnlijk in z'n kop allemaal al eens voor zich gezien.

Het lijkt er op dat ik me totaal in moet zetten om de volgende (innerlijke) horde te nemen. Jaopie verdient het (en Steef eigenlijk ook, die doet zoveel moeite voor Jaopie en mij).
En eigenlijk ikzelf ook wel na al die jaren vastzitterij (waardoor Jaopie uiteindelijk ook vast kwam te zitten).

Na 30 geweldige minuten (eigenaar van de locatie kwam me nog tegen toen ik uit de bak wegreed en zei: Nou, die liep goed he?) ben ik een klein stukje langs de weg gereden, daarna vond ik het tijd dat Jaopie zijn muesli en hooi verdiend had.

Ben ik me toch weer hélemaal gemotiveerd om me nog verder te ontwikkelen; en Jaopie er bij... die zeker momenteel een paar stappen op mij vóór loopt wat dat betreft.

Nooit te oud om te leren... zei de ouwe eigenwijs <<)

NB: Jaopie uit de wei halen MET handje brokjes resulteert nu weer in de normale gang van zaken: niets meer aan de hand: conclusie: hij was de vorige keer dus idd, pissig omdat ik ze vergeten was.... Is dat een partij verwend gedrag of wat...?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-02-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:47

Stille meelezer meldt zich even. Ik herken het wel veel fijner voor je zelf kunnen rijden dan in les. Het gevoel dat het dan allemaal beter gaat. Maar vaak is het schijn die bedriegt
Kan het niet zo zijn dat jij gewoon net even sneller tevreden bent dan dat Steef dat is? Jij zegt, Jaopie ging vandaag als een speer. Dat vond jij, maar de grote vraag is of Steef dat ook had gevonden, of dat die nog net een fractie meer had willen zien. Omdat je als je voor jezelf rijdt niet getriggerd wordt dat het net niet goed genoeg is, ben jij tevreden, Jaopie tevreden, jullie hebben een compromis waar jullie je beide goed bij voelen. Zodra Steef zijn kritische oog erop werpt en een correctie uitspreekt, denkt Jaopie what the f... gisteren was dit goed genoeg, komt er iets tegenin of wordt wat strakker in zijn lijf als reactie, jij hebt het gevoel dat het allemaal minder gaat en dat ook de aanwijzingen die je krijgt op dat moment niet passen....want je wilt eigenlijk het liefste terug naar je eigen manier waarmee je het fijne gevoel kreeg toen niemand keek. Je raakt gefrustreerd, boos op je instructeur, vicieuze cirkel naar beneden in die les. Volgende keer, diep ademhalen, stop met mokken in de les en gewoon luisteren en leren.
Verder, maar misschien interpreteer ik dat verkeerd, heb ik het gevoel dat er tussen de lessen in weinig lijn in je training zit. Ik heb het gevoel dat het een beetje de flow van de dag is wat je gaat doen met je paard. Ik lees nergens een plan, tussen de lessen heb ik twee weken. Daarin ga ik zo vaak rijden en dit en dat oefenen zodat ik dat de volgende les onder de knie heb. Hoeft niet, als je tevreden bent met hoe het gaat is het helemaal prima zo. Maar als je ambities wat hoger liggen, denk ik dat je wat strenger naar jezelf moet zijn en meer planmatig te werk moet gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 15:02

Tsja ik ben nu juist helemáál niet snel tevreden, maar het is natuurlijk zo dat ik als ik voor mezelf rijd "het professionele kritisch oog" niet bij de hand heb. Ik zal dan hoogstwaarschijnlijk niet alles niet meteen supercorrect uitvoeren, maar daar TRAIN je toch ook in de veertien dagen voor? Waarna de zaken worden aangescherpt bij een eerstvolgende les?

Een plan -als in doelstelling - zou idealerwijze wel opgesteld worden. Zoals nu train ik idd. van les naar les.
Ik weet niet of dat in dit stadium verkeerd is, of dat een plan weer te veel druk oplevert, of juist heel goed als stok achter de deur zou fungeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:09

Hahaha, inderdaad... als er eentje is die pas tevreden is als het nagenoeg perfect gaat, is het Constantijn wel. _O-
Het was de laatste tijd vooral lastig met de regen dat je geen goede bak had.
Maar Steef geeft na elke les huiswerk op. :j

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:11

Kan je je eigen training niet eens op (laten) nemen, evt. met camera op vast statief? Dat kan je een paar keer doen en dan de keer selecteren waar je het gevoel had dat het goed ging. Laat deze opname dan aan Steef zien en vergelijk jullie oordeel plus de redenen daarvoor.
Misschien is Steef heel blij te zien dat je toch meer van de les opneemt dan je bij hem laat zien en kan hij dat ook terugzien, misschien blijkt jouw eigen beeld (nog) niet helemaal zuiver en dan leer je daar ook weer van.

Wat ik heel goed vind is dat je toch echt met het 'huiswerk' aan de slag gaat en dit lijkt ook resultaat te geven, al is het dan niet altijd tijdens de les. De 'grote lijn' lijkt me toch stijgend.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 15:16

Ja maar ik begrijp ook wel wat @Oji bedoelt: dat -omdat het dan beter gaat/voelt - dan in de les, is inderdaad de vraag wel gerechtvaardigd: gáát het dat dan ook, of neem ik ergens met minder genoegen (en dus Jaopie ook). Die vraag kan ik in zoverre beantwoorden, dat het buiten de les om ECHT beter (te lezen als soepeler, netter) gaat dan er in, maar dat sluit niet uit dat er toch sprake is van een minder hoge eisenstandaard. Op wat voor manier dan ook.

Ik denk ook niet dat ik kritischer hoef te zijn, maar wel dat ik wat strenger mag zijn in wat ik verlang van mijzelf en paard. Ik bedoel ik mag wellicht wel wat meer "drive"" hebben dan wat voor mij comfortabel voelt.

Het idee van @martie vind ik een hele goeie, Tien, komen jullie en Maarten eens opnames maken als ik alléén met Jaopie rijd, dan kunnen we ze daarna aan Steef laten zien, en kijken of ik inderdáád minder van hem eis dan in de les. Dat is haast onvermijdelijk, maar het kan wel zeer leerzaam zijn. Plus het zou een verklaring zijn voor de "terugval" tijdens de lessen. Zoals Oji ook suggereert.

Ik sta voor alle mogelijkheden en invalshoeken open, dus shoot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:36

Ik vind het prima hoor. :j
Doordeweeks is alleen wat lastig, dus dan het liefst op vrijdag of in het weekend.
Geef maar een gil!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 15:56

Graag! Zo dra het weer redelijk is of blijft geef ik een brul!

A.s. zaterdag voor zover ik weet weer les van Steef, misschien de zondag daarna opnames maken, als ik de boel "narijd"? Ik zal zeker ook eerlijk aan Steef suggereren dat het een mogelijkheid is dat ik te makkelijk ben tussen de lessen door en het wellicht daardoor komt. Ik wil ook verder komen natuurlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:57

KoudbloedKim schreef:
Hahaha, inderdaad... als er eentje is die pas tevreden is als het nagenoeg perfect gaat, is het Constantijn wel. _O-

De grote vraag is, kun je voelen wanneer het nagenoeg perfect is??? Neem een Charlotte Dujardin, met al haar talent en superieur ruitergevoel, superieur paard onder haar kont, zelfs zij heeft een (dagelijkse!!!) trainer nodig die van de zijlijn beoordeeld of haar gevoel haar niet voor de gek houdt en of het idd perfectie benaderd.
Ik geloof best dat met voor jezelf rijden, het losser in het lijf, netter etc voelt en is. Ervaar dat zelf ook. En misschien eis je zelfs in zijn algemeenheid niet echt minder. Maar feit is, je blijft wel in je comfort zone en doet datgene als combinatie, wat je kent, Helemaal prima om het geleerde te bevestigen. In de les wordt je weer uit je comfort zone getrokken, omdat je instructeur een onderdeel wil perfectioneren. Dat gaat niet vanzelf, jij en je paard moeten uit je comfort zone en dat levert spanning op (misschien wel vooral bij jou ;-) ) waardoor het algehele beeld en gevoel weer even minder wordt. Wat ik wil zeggen is dat je op dat moment niet boos of gefrustreerd moet raken want dat werkt contraproductief (en natuurlijk, ik raak ook wel eens gefrustreerd omdat je dan eigenlijk je instructeur wilt laten zien hoe goed je geoefend hebt op datgene van de voorgaande les...en ze dan over iets anders begint te zeuren, waardoor je hele les niet lekker loopt voor je gevoel en ook daar waar je zo hard op geoefend hebt niet uit de verf komt) Er is helemaal niets mis mee om in je eigen training in je comfort zone te blijven en de moeilijke dingen te bewaren voor in de les. Beter dan zelf gaan zitten rommelen. Maar probeer open te blijven staan voor de aanwijzingen van je instructeur, dan trekt na verloop van tijd ook de comfort zone naar een hoger niveau.
En filmen van de eigen training is altijd zeer leerzaam.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 16:04

@Oji, je aanwijzingen en kritiek worden door mij dankbaar aanvaard en ook zeer serieus genomen. Wellicht zet je ons hiermee NET op het pad dat we nu juist nodig hadden, dat kan ik nu (nog) niet met zekerheid zeggen, maar het klinkt zeer plausibel en ook zeker niet onwaarschijnlijk. Ik ga er mee aan de slag! :)*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:07

Succes ermee en lees weer stilletjes verder ;-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:14

@oji: mooie posts!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:26

Maflinger_S schreef:
@oji: mooie posts!

mee eens

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:37

Zeker hele rake posts van @Oji, heb er gisteravond nog een poos over door zitten denken, en hoewel ze nogal confronterend zijn ( kan ik wel tegen, is ook maar net hoe je het leest), zouden die opmerkingen de spijker juist weleens raak op de kop getimmerd kunnen hebben.

Ik ben natuurlijk niet bepaald ambitieus wedstrijden materiaal, maar dat wil niet zeggen dat ik niet beter en verder wil met trainen... een beetje ongestructureerd voor mezelf blijven rondhobbelen is nou ook weer niet wat ik ambieer. Daar is ook Jaopie wel een beetje te "goed" voor aangelegd.

Steef roept altijd dat je eerlijk naar jezelf en je paard moet leren kijken, en hoewel ik dacht dat ik dat ook wel deed, misschien toch nog niet genoeg, en leg ik zeer waarschijnlijk om maar in die comfort zone te blijven zitten de lat tijdens het oefenen niet hoog genoeg. Ik moet mezelf maar eens met die lat achter de rijbroek aan zitten, ook en juist als ik alleen aan het oefenen ben. Grenzen opzoeken, anders kom ik nooit een correcte stap verder. Als het momenteel bij het oefenen tóch zo veel makkelijker voelt te gaan dan in de les, kan ik er dan ook nét zo makkelijk een extra schepje bovenop doen, ipv in dat gemak te blijven hangen.

En misschien heb ik idd. wel een gestructureerder kader of plan nodig om me daarbij tussendoor aan te sturen (haha, ik voel de nieuwe frustraties al weer aankomen... nee geintje, daar moet ik dan maar doorheen). Ik onderschrijf geheel dat op een gegeven moment die comfort zone dan wel al doende opgerekt/verlegd wordt.

Hetgeen wellicht heel simpel heet: nóg beter je best doen... :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:29

@ Oji en Terpentijn: waar je ook altijd lekker mee uit je comfort zone wordt gehaald is eens een keer een wedstrijd te rijden. Gewoon een B proefje. Dan merk je dat het sluiten van compromissen geen nut heeft. Het moet dan en (in de B nog niet eens) op de letter wel gebeuren.
Je kunt structuur aanbrengen door bijvoorbeeld de onderdelen uit een B proef te gaan oefenen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:44

Aan zo'n B-proefje zijn we rijtechnisch en mentaal (ikke!) nog niet toe, volgens mij, maar ik geef toe dat ook zoiets een prachtige aanleiding is om de stok achter de deur te zetten en geheel uit je comfi-zone te raken, misschien hebben we dat JUIST nodig, ik neem alles mee in de trainingen en zal ook alles met Steef bespreken/aan hem voorleggen.

Ik ben erg blij met de verschillende invalshoeken en suggesties, die ik allen op waarde schat en overweeg, want ik ben inmiddels echt wel bereid om desnoods een breekijzer onder de impasse te zetten, whatever it may be. Ik heb er namelijk zelf ook genoeg van, dat gedobber rond de hete brij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:21

Hahaha, volgens mij kan Jaopie een B-proefje met een hoef in zijn neus.

Wat de posts van Oji betreft: als je een goede instructeur hebt, en die heb je, ga je in de training tussen de lessen door ook, als het goed is, regelmatig uit je comfortzone doordat je steeds aan het analyseren bent wat er gebeurt en probeer je dat steeds beter te doen. Natuurliijk mis je iets, een toeziend oog, maar of dat nou net maakt dat je in je comfort zone blijft tijdens een training? Ik denk het niet.
Ik ben er wel vrij zeker van dat jij heel erg uit je comfort zone zult zijn op het moment dat jij een B-proefje gaat rijden en dat is dan misschien wel net de stok achter de broek die jij nodig hebt.

Volgens mij heeft Steef een duidelijk plan in de lessen en houd jij je daaraan door tussendoor te trainen (voorzover dat gaat in een natte bak of met een raket onder je). Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedere ruiter handig is om dat plan al te veel te delen, om zo te voorkomen dat een ruiter in de training of wanneer dan ook op de feiten vooruit gaat lopen en nou net een essentieel onderdeel uit de training mist en denkt dat alles super gaat...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:41

O ja, Jaopie meer dan zeker wel, daar twijfel ik niet aan, ik twijfel trouwens ook nooit aan Jaopie en diens capaciteiten, die lácht om een B-proefje, en ook nog om een L, als het geen M is, maar er zit dan ook nog een ruitertje op, he? Dat dan helemaal verzenuwd NET de verkeerde hulpen geeft, hahaha.

Wat Steef betreft heb je het volgens mij wel goed gezien: die deelt net dát waar hij denkt en ziet waar een ruiter (en paard) op een bepaald moment aan toe is, en zoniet bewaart hij zoiets voor in een later stadium. Dat bekijkt hij wel redelijk individueel.... een kunst op zich.

Waar we echter de laatste tijd tegenaan lopen is dat grote verschil tussen hoe het gaat in de les en buiten de les, dat verschil zal ik toch - somehow - veroorzaken. Eerder in de lesserie was dat verschil veel minder merkbaar, het lijkt net hoe verder we komen hoe sterker dat optreedt. En dat is zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:03

Dat is ook voor mij de reden waarom ik nog geen B proef rij. Ik kan [naam] gewoon nog niet goed genoeg rijden om een nette B proef neer te zetten. Pas als ik denk dat ik punten kan halen ga ik beginnen.