Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:13

Ja zoiets was het wel Zoe. Met een artikel erbij waarin een toelichting werd gegeven.

De conclusie dat we allemaal te vroeg op onze paarden rijden klopt dus inderdaad. Ik wil ook niemand veroordelen, je bent vrij om te doen wat je wilt met je paard. Ik vind het alleen wel iets om rekening mee te houden. Er zijn namelijk altijd verhalen over paarden die een uitzondering op de regel zijn (van de oom van een kennis die weer een vriend heeft).

En het neemt niet weg dat ik het zelf ook lastig vind. De mijne wordt bijna 4 en ik ben sinds een paar weken 2 keer in de week aan het longeren. Als ik zie hoe makkelijk ze het oppakt, had ik dat dus ook niet eerder dan nu hoeven doen.

Mijn grootste probleem is dat ze geestelijk toe is aan meer uitdaging. Ze begint mijn oudere paard te terroriseren en ze heeft het wel nodig op dit moment om haar plek te kennen. Ze is beter in de omgang nu ik met haar aan het 'werk' ben. Vandaar dus dat ik 2 keer longeer en 1 keer in het bos wandel met haar.

Maar goed, ik wil ook niet nog een halfjaar longeren, want dat is ook belastend. Dus zal ze binnenkort ook gereden gaan worden. Ik denk dat ze dan een keer of 2 per week onder het zadel gaat en vooral niet te lang. En dat maakt dat ik ook best wel in conflict kom met de tabellen, grafieken en onderzoeken.

Ik ben het overigens wel eens met Giolli.... Probeer het alleen los te laten, omdat het een discussie is die je inderdaad niet wint.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:17

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:21

Oh dat kleurtje <3 maar nog wel heel puppy inderdaad, al denk ik wel dat hij heel knap word!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:40

knap ding andrea

Over belasting: de vraag is natuurlijk wanneer iets belasting is. Is een lichte ruiter er 20 minuten op echt belasting? En is belasten niet ook juist goed voor ontwikkeling? Benen moeten ook juist belast worden op verschillende ondergronden om kwalitatief zo goed mogelijk te worden.

Ik heb vanuit medisch fysiologische hoek juist ook wel eens iemand horen zeggen dat je ook weer niet te laat moet beginnen met trainen. Die vond met 3 jaar rustig (hartslag niet boven 160) trainen juist beter dan niets doen.

Met dat in gedachte ga ik er dus liever dit jaar al iets mee doen dan wachten.

Maar ik heb eerst ook nog wel wat ander werk te doen voor ik er op wil. Eerst een aantal andere omgangsvormen op de rit krijgen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:42

Ik denk dat ook meespeelt of je alleen een jong paard hebt, of nog een volwassen paard erbij.
Ik heb helemaal geen haast, prioriteit ligt bij m'n wedstrijdpaard. is je jonge paard het enige beestje wat je hebt dan zal je snel meer willen doen.

Mijn wedstrijdpaard was 6 dat ze zadelmak werd gemaakt, geen enkel probleem van ondervonden.

davinci2412

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:46

Wij hebben een zelf gefokte 3 jarige fries staan die hopelijk eind maart voor t eerst onder de man gaat. Ze kent het zadel en hoofdstel al en wordt nu twee keer in de week gelogeerd. We huren iemand in voor de eerste twee/drie keer en dan zelf doorrijden. Meer omdat het toch echt een madam is met een behoorlijk karakter :P

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:48

Discussie rondom vroeg of laat beleren tsja... iedereen heeft daar een andere mening over. Ik laat iedereen doen wat ie wil, doe ik zelf ook :D

Met Handsome pak ik af en toe wat aan en hoe het verder loopt plan ik niet. Mijn ouwe vreet ook mijn geld op en het maakt mij niet uit, rijden doen we niet meer. Hij is met een heel fijn en lichamelijk goed pensioen, niet kreupel of iets, ik vond het mooi na 14 hele mooie jaren. Verzorgen doe ik ze graag en met veel liefde en straks een ritje maken zou ook leuk zijn. Ik wil van Handsome een fijn beest maken waar ik van alles en nog wat mee kan ondernemen en niet alleen een dressuurrondje in de baan. Dat mag tijd, moeite en geld kosten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:57

Giolli schreef:
Ik kan hier altijd een beetje kriebelig van worden. Want de echte vraag hier, wordt door niemand echt beantwoord. Waarom wil je al zo vroeg beginnen?

Waarom zo vroeg beginnen (als je zadelmak maken al beginnen zou willen noemen). Niet zozeer voor eigen plezier, maar meer voor eigen veiligheid :D :D. Hoe sterker en hoe meer conditie, hoe meer dat ook tegen je kan werken met het zadelmak maken. Hoe stout ze zijn is natuurlijk per paard verschillend, maar met de wat hoger in het bloed staande, hetere sportpaarden, kun je maar beter niet te lang wachten. En al helemaal niet als het ook nog eens een hengst is.
En zadelmak maken is natuurlijk nog geen "zwaar werk". Wennen aan het gewicht van de ruiter, goed op en af kunnen stappen en een kwartiertje in de rondte is al meer dan genoeg.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:08

Heel leuk allemaal dat wachten. Het zal voor velen ook goed zijn. Ik ben ook totaal niet voor zwaar belasten en keihard 6 dagen in de week aan de slag. Maar ik weet wel dat als je een paard hebt met een beetje bloed het wel fijn is om rond zijn 3e levensjaar dingen met enige regelmaat op te pakken. Een jaar verder zijn ze vaak alweer een stuk sterker en brutaler. Dat puppy paard van mij heeft wel een stukje duidelijke opvoeding nodig, voordat ze weet dat ze altijd sterker en gevaarlijker kan doen. Hier dus druk bezig met longeren voeten optillen en luisteren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:10

Babootje schreef:
Giolli schreef:
Ik kan hier altijd een beetje kriebelig van worden. Want de echte vraag hier, wordt door niemand echt beantwoord. Waarom wil je al zo vroeg beginnen?

Waarom zo vroeg beginnen (als je zadelmak maken al beginnen zou willen noemen). Niet zozeer voor eigen plezier, maar meer voor eigen veiligheid :D :D. Hoe sterker en hoe meer conditie, hoe meer dat ook tegen je kan werken met het zadelmak maken.

Maar dat vind ik nou net weer een totale onzin reden! Het gaat om het hele proces vooraf vind ik. Kijk naar de 'klassiekere' opleiding. Heel in het kort: vrijwerken, aan de kaptoom, aan de hand werken en dan erop. Dan heb je al een heel 'traject' afgelegd en heeft je paard al behoorlijk conditie voor je erop gaat. Ik heb zo'n manier van trainen nog niet mis zien gaan (maar ja ik ben ook niet allesziend ;-)).

Ik ben van mening dat als je het rustig aanpakt en goed opbouwt (qua gehoorzaamheid en conditie) je geen problemen ondervindt. Maar dat is mijn ervaring.

Het argument dat conditie en kracht tegen je gebruikt worden komt uit de 'quick fix' commerciële branche.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:18

Mijn Quarter wordt over een paar maanden ingereden, hij wordt dit jaar 3.
Sinds een paar maanden ben ik met hem bezig zoals longeren, wandelen, poetsen etc.

Het longeren is max 10 min per week en dan een paar rondjes. Het is hoofdzakelijk stappen & een beetje draf & een rondje galop en dat hij aan de stemcommando's gewend raakt. Ik probeer hem wel 's in de buitenbak te longeren maar dat vindt hij nog veel te uitnodigend om de hele bak door te crossen 8-) dus dat blijft meestal ook bij een rondje stap en draf. Komt wel een keer.

Bij de 1e keer longeersingel heeft hij 1 keer gebokt, toen ik er een pad aan toevoegde bokte hij 2 rondjes de roundpen door :D . Sindsdien heeft hij niet meer gebokt.
Hij heeft al een paar keer een bit ingehad, en een zadel op zijn rug gehad.

Voornamelijk wandelen we door het bos wat hij heeeeerlijk vindt, en verder lekker tutten en wat schriktraining.

Afbeelding

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:18

Mijn toen 6 jarige merrie was veel makkelijker dan mijn toen 3 jarige ruin. Leeftijd zegt niet alles.
Dit is een discussie die nooit tot een eenduidig antwoord komt.
Zelf ben ik ook geen voorstander van jonge paarden competities, maar als een ander eraan mee doet, maak ik me er niet druk over.

Mijn 3 jarige staat met teddyberenvacht in weer en wind jong paard te zijn en is daar gelukkig mee.
Een ander staat geschoren en strak in de lak/bling bling en die vindt dat waarschijnlijk ook best.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:55

Omdat ze anders te sterk en brutaal worden... Pff. Wat een bullsh*t. Dat zegt meer over de manier van denken van de mens dan over het paard. :x
Want waar gaat het hier nou daadwerkelijk om? Harmonie, samenwerken en respect of kracht en het paard 'breken' ? Aan jouw tekst te zien, gaat het dus om het laatste.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:56

MissYvette4u schreef:
Sinds een paar maanden ben ik met hem bezig zoals longeren, wandelen, poetsen etc.

Het longeren is max 10 min per week en dan een paar rondjes. Het is hoofdzakelijk stappen & een beetje draf & een rondje galop en dat hij aan de stemcommando's gewend raakt. Ik probeer hem wel 's in de buitenbak te longeren maar dat vindt hij nog veel te uitnodigend om de hele bak door te crossen 8-) dus dat blijft meestal ook bij een rondje stap en draf. Komt wel een keer.

Bij de 1e keer longeersingel heeft hij 1 keer gebokt, toen ik er een pad aan toevoegde bokte hij 2 rondjes de roundpen door :D . Sindsdien heeft hij niet meer gebokt.
Hij heeft al een paar keer een bit ingehad, en een zadel op zijn rug gehad.

Voornamelijk wandelen we door het bos wat hij heeeeerlijk vindt, en verder lekker tutten en wat schriktraining.

Wat een ontzettend leuk paardje, ben benieuwd hoe hij dit gaat oppakken :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:57

Giolli schreef:
Omdat ze anders te sterk en brutaal worden... Pff. Wat een bullsh*t. Dat zegt meer over de manier van denken van de mens dan over het paard. :x
Want waar gaat het hier nou daadwerkelijk om? Harmonie, samenwerken en respect of kracht en het paard 'breken' ? Aan jouw tekst te zien, gaat het dus om het laatste.

_O- _O- _O- Dit is weer zo echt bokt...

Net als de discussie "eenmalige korte stress a la Gert van t Hof" of "langdurige steeds opnieuw terugkerende stress van het softe langjarige zadelmak maak proces".
Gaan we nooit uitkomen :+
Ieder zn ding.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:10

Leven en laten leven. Jij jouw manier, ik mijn manier en de ander weer wat anders... Whatever....

Lijkt me leuker als dit topic blijft bij ervaringen delen dan een eeuwig durende discussie over methodes. Of niet dan? :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:17

Ik vind het makkelijker om een ouder paard zadelmak te maken. Gaat veel sneller/gemakkelijker, omdat ze al een stuk sterker en wijzer zijn. Ooit eens een 8-jarige beleerd. Wat een verademing was dat. Niet zo slap en onbenullig als de 3-jarigen. :D

Het lijkt mij ook goed om ons meer tot de ervaringen te beperken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

JackyCS schreef:
MissYvette4u schreef:
.......

Wat een ontzettend leuk paardje, ben benieuwd hoe hij dit gaat oppakken :)

Dank je!
Ik ben nu ook razend benieuwd! En apetrots op m zoals hij het allemaal oppikt.
Zeker omdat hij veel op zijn vader lijkt, zowel uiterlijk als karakter.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:18

Ik kom me ook melden als dat mag :o
Mijn shetlanders moeten er aan gaan geloven, want dit jaar ga ik ze beleren voor de kar! Mocht ik ooit een klein ruitertje tegenkomen hier in de buurt mogen ze ook onder het zadel aan de gang, maar dat zal waarschijnlijk nog niet zo snel vorderen.
Afgelopen weekend een bak thuis gemaakt, dus ik kan beginnen *\o/*

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:52

Leuk Lumea, heb wel eens het idee dat shetjes zadelmak worden geboren.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:56

gr_roos schreef:
Leuk Lumea, heb wel eens het idee dat shetjes zadelmak worden geboren.

Haha, dat idee heb ik bij sommige shetten ook wel ja.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:03

Ja dat klopt! Zet mijn kleine nichtje af en toe op 2 shetjes. Braaf dat ze zijn! Maarja dan is het wel een rondje zonder zadel hobbelen en meer niet. Als ik ooit een ruitertje tegenkom mag hij/zij zeker meer proberen :)
Helaas dat mn nichtje te ver weg woont om regelmatig te rijden haha!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:25

Over het " te vroeg " beleren zijn altijd veel discussies...
Ik zelf ben van mening dat je een groot slap paard gerust wat aan het werk kan zetten een paar x per week ze " laten staan " omdat ze zo groot zijn worden ze echt niet sterker van.
Haydn wordt eind mei officieel 3 maar loopt nu een paar keer per week een aantal min aan de longe ( aan het halster ) en begin mei gaat hij weg om te beleren ... Maar het is idd ieder zijn eigen keuze, je moet doe waar jij je goed bij voelt en niet jouw gevoel laten bepalen door wat anderen vinden.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:25

Maar zadelmak is iets anders dan ingereden en hoe makkelijk ze kunnen zijn met iets op de rug hebben zitten, kunnen ze ook weer erg moeilijk zijn zo gauw ze echt aan het werk worden gezet. Haha

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:31

moniek21 schreef:
Over het " te vroeg " beleren zijn altijd veel discussies...
Ik zelf ben van mening dat je een groot slap paard gerust wat aan het werk kan zetten een paar x per week ze " laten staan " omdat ze zo groot zijn worden ze echt niet sterker van.
Haydn wordt eind mei officieel 3 maar loopt nu een paar keer per week een aantal min aan de longe ( aan het halster ) en begin mei gaat hij weg om te beleren ... Maar het is idd ieder zijn eigen keuze, je moet doe waar jij je goed bij voelt en niet jouw gevoel laten bepalen door wat anderen vinden.

Ik ben het wel met je eens, uiteindelijk laat het paard (of de pony) je wel weten of hij/zij er klaar voor is, alleen moet je daarvoor wel goed op je paard letten een naar hem/haar "luisteren" en jammer genoeg doen veel mensen dat niet. Dit is 1 van die dingen die niet bij elk paard/pony hetzelfde is, het ene paard/pony heeft gewoon wat meer tijd nodig om volwassen te worden dan de ander, lichamelijk en mentaal.