Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:08

pipo schreef:
Als je als dressuurruiter je paard (ook zonder geweld hoor) precies zo wil laten lopen zoals "het hoort" kan je dus je paard een blessure rijden.

En dat kan, naar mijn mening, ook als je helemaal niks doet aan 'correct rijden', waarmee ik bedoel dat het paard gewoon ontspannen over de rug loopt, met t koppie gewoon ergens laag, en niet kijkend naar de sterren met een volledig weggedrukte rug ;)
En dan ben ik nieteens een echtedressuurruiter, maar ik heb wel ene jong paard waarvan ik zeker wil datze normaal kan lopen, dus netjes stabiel, over de rug, geen onderhals en ook fijn dragend met de achterhand ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:08

Ik ben zelf ook echt een sloeberruiter, ik loop in simpele, warme en vooral functionele kleding rond. Ik vind het vooral belangrijk dat spullen werken, niet dat ze er mooi uit zien. Ben ook echt meer een recreatieve ruiter, totaal niet wedstrijdgericht, de enige prestaties die ik behalen, zijn vooruitgangen met paarden en zorgen dat ze lekkerder in hun vel zitten. Ik rijd zeker niet enkel buiten, tegenwoordig zelfs eigenlijk amper meer (vind het wel heerlijk om te doen), en rijd ook dressuurmatig, maar dat is meer op zoek naar ontspanning en zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat, dan nep-nageeflijkheid creeren. En verder spring ik er ook regelmatig zonder zadel en met touwhalster op. Ook heerlijk om te doen :D En ik doe veel grondwerk, meer dan 50% van de tijd dat ik met paarden 'aan het werk' ben.

pipo

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:13

Dreamer, dat is ook zo, maar hoofd hoe laag is aan het paard. Correct rijden is uiteraard heel belangrijk. Weten waar je mee bezig ben, maar dat is met alles.. ook auto rijden of je fiets mishandelen. ;) Paard is een dier en zelfs door oefening is niet elk paard zo soepel als het andere.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:19

En daarom heeft dressuur rijden ook niets te maken met "hoe het hoort". Dat wil nl zeggen dat je voor de buitenwereld rijdt en niet voor je paard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:25

Ik ook...kan me helemaal vinden in verhalen van jullie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:32

pipo schreef:
Dreamer, dat is ook zo, maar hoofd hoe laag is aan het paard. Correct rijden is uiteraard heel belangrijk. Weten waar je mee bezig ben, maar dat is met alles.. ook auto rijden of je fiets mishandelen. ;) Paard is een dier en zelfs door oefening is niet elk paard zo soepel als het andere.

Moet zeggen dat ik mijn fiets toch regelmatig een rotschop verkoop als de ketting weer is vastloopt :P
Haha maar ik snap wat je bedoelt hoor, dat bedoelde ik ook :)

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:44

Gewoon normaal boeren verstand is al jaren verdwenen bij de meeste mensen met paarden.
Paard doet niet wat er verwacht word, dan komt er een arsenaal aan mensen, die pretenderen god in eigen persoon tezijn, een hele dikke duim hebben met allemaal nog mooiere verhalen en nog dikkere rekeningen.

Maar nooit eens een prikker horen zeggen, hé wat raar, het ligt aan mij

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:49

Haha bingo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:50

demug schreef:
Gewoon normaal boeren verstand is al jaren verdwenen bij de meeste mensen met paarden.
Paard doet niet wat er verwacht word, dan komt er een arsenaal aan mensen, die pretenderen god in eigen persoon tezijn, een hele dikke duim hebben met allemaal nog mooiere verhalen en nog dikkere rekeningen.

Maar nooit eens een prikker horen zeggen, hé wat raar, het ligt aan mij

Wat een vooroordelen en wat een veralgemenisering.
Daarmee maak je het topic niet bepaald leuker vind ik

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:50

Hier nog een "sloeber" het liefst spring ik zonder iets op de rug van mijn vriendinnetje om doelloos een beetje rond te rijden en mijn hoofd leeg te maken!

Ik ben zeker ook af en toe bezig om haar van achter sterker te maken en haar soepel te houden..

Maar vrijheid blijheid is het fijnst! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:06

Ik heb alleen totaal niet het paard waar ik een beetje 'op kan rondhobbelen'. Af en toe mis ik dat wel hoor, lekker een keetje zonder zadel een rondje buiten. "Helaas" is mijn merrie daar 1 te sensibel voor, en 2 te werkwillig/slim voor ;) Na 20 minuten 'rondhobbelen' wordt ze gewoon vervelend, ze vind er niks aan ;) En ja, die paarden heb je ook. Zoals niet elk paard geschikt is voor het hogere dressuurwerk, bestaan er ook echt paarden die niet "geschikt" zijn voor het recreatieve werk ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:10

Zeker waar Dreamer,
ik kocht mijn paard op latere leeftijd (22), maar zoals ie zie toen af en toe gedroeg kan ik mer voorstellen dat hij niet geschikt was als recreatiepaard. Nu met 25/26 wel, wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:10

Overigens ben ik (misschien daardoor) wel een echte sloeber geworden _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:22

Dan hoop ik daar ook maar op met mijn 5jarige puppy, dat ik ooit is een volledig rondje zonder zadel kan rijden, zonder dat ze me er halverwege al afgooit omdat ze dondersgoed weet dat we niks effectiefs gaan uitvoeren zonder zadel _O- ze is zo slim :')

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:07

Dit topic is volgens mij een beetje een dressuur versus recreatief topic aan het worden. Terwijl het volgens mij vooral ging om hoe jij en je paard er bijlopen qua uiterlijk. Dus of jij je paard iedere keer dat je hem gaat rijden van onder tot boven poetst en een keurig gepoetst en gewassen zadel en passend setje opknoopt en of je zelf met keurig gepoetste laarzen en splinternieuw getailleerd jasje gaat rijden, of dat je ff de zadelplek schoonschrobt en je verder echt niet druk maakt om uiterlijk (gaten in je broek en dikke winterjas van de Aldi). Wat je vervolgens met je paard gaat doen (buitenrijden, knolhobbelen, losse bak training of dressuurtraning) is hier niet van belang lijkt me.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:08

tjaakje schreef:
Dit topic is volgens mij een beetje een dressuur versus recreatief topic aan het worden. Terwijl het volgens mij vooral ging om hoe jij en je paard er bijlopen qua uiterlijk. Dus of jij je paard iedere keer dat je hem gaat rijden van onder tot boven poetst en een keurig gepoetst en gewassen zadel en passend setje opknoopt en of je zelf met keurig gepoetste laarzen en splinternieuw getailleerd jasje gaat rijden, of dat je ff de zadelplek schoonschrobt en je verder echt niet druk maakt om uiterlijk (gaten in je broek en dikke winterjas van de Aldi). Wat je vervolgens met je paard gaat doen (buitenrijden, knolhobbelen, losse bak training of dressuurtraning) is hier niet van belang lijkt me.

_/-\o_

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:17

Stipje :-) dacht dat ik de enige was...

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:32

Ik meld mij ook! En ik denk dat we degene die zonder scheuren en gaten en andere simpelheden voor de dag komen met het paard die ook mogen respecteren.. Die ver willen komen met hun paard, dat is niet simpel maar vergt veel van de combinatie en dat respecteer ik maar al te goed.. Al hou ik er zelf niet van en ben ik met een heerlijke buitenrit met een te grote trui al snel tevreden.. Ieder z'n ding toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:52

Majabeestje schreef:
Voor de ruiters die rijden in spijkerbroek..
Wat voor spijkerbroek dan? Schuurt dat niet?

Ik koop op de markt, jawel, stretch spijkerbroeken.
Alleen heeft die ene stal nu ingesteld dat je verplicht met chaps moet rijden - ik moest even leren van: 'binnenste naad tot bij je knieschijf trekken', anders doet dat zeer.

(De instructrice kwam twee of drie keer op mij af: "Heee! Janneke!!" - ik dacht nog even van dat er *ik weet niet wat* gebeurd moest zijn - maar nee, ik droeg geen chaps...)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:54

Ik benoem mezelf ook tot sloeber ruiter :j Draag het liefst de oude rijbroek van mijn vriendin, die zelfs gestopt is (gerepareerd). Of mijn oude ribbel rijbroek die ik kocht toen ik 14 was: 20 jaar geleden dus :+ Let niet op matchende kleding, maar soms maak ik het wel te bont dat het er toch raar uitziet, daar kom ik dan pas achter wanneer ik opstap... Zoals: blauwe oude ribbel rijbroek, rood/bruine jodhpurs, zwarte vieze chaps, en dan ook nog een vage kleur trui..

Dekjes heb ik erbij gekregen (bij de pony) heb er zelf 2 gekocht waarvan 1 tweedehands. Setjes ed doe ik niet aan, geloof dat mijn pony nog nooit iets om de benen heeft gehad.

Verder rij ik geen wedstrijden, maar wel dressuurmatig in de bak. Of aan de hand wat oefeningen of vrijheidsdressuur. We staan net op een stal in het bos, maar heb daar nog maar twee keer gewandeld, nog niet onder het zadel..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:31

Amanda schreef:
Groot verkeer gaat goed, zolang we de tijd hebben om even in een inham te gaan staan en de boel te bekijken. Het nuchtere buitenrijpaard wat ik eigenlijk wilde kopen is niet helemaal gelukt :+
Aan de andere kant, we gaan regelmatig alleen de polder in, ongeacht het weer en wat we tegen komen. Heerlijk!

Herenkleding is wel prettig inderdaad. Nou lijkt daarin alleen een tientonner te paard, dus ik heb liever iets getailleerd. Toch weer te ijdel wat dat betreft :')
Overigens heb ik wel vaak een reflectiehesje aan. Dan maakt het weer niet uit wat er onder zit.
Handschoenen heb ik trouwens van de Zeeman. Kunstleer met fleece gevoerd. Een stuk warmer dan de gemiddelde (dure!) paardrijhandschoenen :))

Herenkleding.. Ik heb me er voor een jas dus overheen gezet.
Ik wilde graag iets getailleerds maar ik kon dus niks vinden met taille maar wel warm, en gezien ik dus een mega koukleum ben van mezelf was dat dus geen optie. -O-
Een paardenjas begin ik trouwens niet aan, ik kreeg een beroerte van de prijzen dus ik heb een jas gekocht bij de coolcat voor een leuke prijs.
Een herenmodel dus, het lijkt net of ik een eskimo ben en nul taille, maar wat is ie lekker warm!
Heerlijk met een hoge kraag met nepbont, en hij komt precies zo uit dat ik er gewoon mee kan rijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:32

listiglistje schreef:
ikke schreef:
Het zou niet zo moeten zijn maar in de praktijk blijken er twee soorten dressuur te zijn:
1) de dressuur in het belang van het paard; gymnastieken zoals sommigen dat hier noemen.
2) het plaatje wat men in de dressuurring wil vertonen.

Nou Ikke, misschien meer van huis en starten, die 2 gaan nl samen :D zonder het een, niet het ander (anders loop je rijtechnisch vast)

je hebt wel een trainingshouding en wedstrijdhouding en nog wat daar tussenin, maar als het goed is wissel je dat af in je training ;)

Maar goed dit is offtopic, maar vaak wordt er met verkeerde ogen gekeken naar wedstrijd rijden....
Kijk slecht rijden heb je nl overal in elke vorm of discipline.
Ook lees ik hier veel over arrogantie en jaloezie, dat ervaar ik niet zo :) wellicht generaliseren?
Veel wedstrijdruiters vinden het gewoon leuk en om te starten om zichzelf te meten waar je staat in je training, waaronder ik.

Even een aanvulling op jouw post LL..............het voordeel van wedstrijdrijdende ruiters is dat ze zich tenminste laten toetsen bij officials in tegenstelling tot het gros wat thuis beweerd GP te rijden.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:41

Joehoeee, ik ben van de partij. Het paard waar ik op rij kan niks anders dan halt, stap, draf en gallop... EN IK VIND HET HEERLIJK! ik geniet iedere dag weer van het zelfde buiten ritje zei inmiddels ook al bijna 15 jaar. Ik ben nooit competitie gericht geweest, laat mij maar lekker een beetje aanrommelen. :)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 05:44

Ik rij ook in allerlei kleding niet op elkaar af gestemd. En soms in spijkerbroek. In de winter rij ik in skibroek als het echt koud is.
Zelfs mijn paard loopt er in de winter als een sloeber bij. Als het modderig is en nat poets ik zijn benen nooit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:17

Janneke2 schreef:
Majabeestje schreef:
Voor de ruiters die rijden in spijkerbroek..
Wat voor spijkerbroek dan? Schuurt dat niet?

Ik koop op de markt, jawel, stretch spijkerbroeken.
Alleen heeft die ene stal nu ingesteld dat je verplicht met chaps moet rijden - ik moest even leren van: 'binnenste naad tot bij je knieschijf trekken', anders doet dat zeer.

(De instructrice kwam twee of drie keer op mij af: "Heee! Janneke!!" - ik dacht nog even van dat er *ik weet niet wat* gebeurd moest zijn - maar nee, ik droeg geen chaps...)

Dat zou voor mij een reden zijn om te vertrekken.
Over veiligheids-issues zoals cap en body-protector, daar wil ik dan nog wel over in discussie gaan maar chaps voegen niks toe aan de veiligheid en comfort kan ik heus zelf bepalen, daar heb ik geen stalbaas voor nodig.
Als ie nou zou zeuren over veterschoenen zonder verdere bescherming, dan zou ie een punt hebben, maar chaps..... :?