de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:19

Wij hebben een Sella zadel. Hoge kwaliteit, met verstelbaar kopijzer! Goeie pasvorm en een mooi kort model.

Een stalgenootje van mij heeft een Barefoot, maar ik word er niet warm van. Ding schuift al een malle, dat wil ik niet op een net zadelmak paard hebben.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:30

Dank jullie wel, vindt er zelf ook erg mooi ;-)

Maar oké, ja die van mij is dus ook te smal.... En er is iemand langs geweest die aangaf naar een Euroriding te kijken of naar een kent en masters!

Euroriding ken ik wel en vindt ik wel lekker zitten met het kent & master zadel ken ik niet, en dat is een zadel die je zou kunnen verstellen, dus wel een goede optie zou kunnen zijn.... Iemand ervaring met zo'n zadel... Ik heb nu een wat ouder Hulsebos zadel die echt heerlijk zit!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:37

Ja ikke! Ik zou nooit maar dan ook nooit meer een Kent & Master kopen. Na 3 herstel-/aanpas sessies was het nog niet goed. Na 3x passen was het dusdanig beschadigd dat het zadel ook niet meer teruggenomen werd. Uiteindelijk heb ik met 3x rijden zo'n € 600 weggegooid.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:43

Aha oké, was je lekker mee dan pffff....

En Sella zadels heb ik 2e hands nog niet gevonden... en nieuw gaat hem gewoon niet worden, ja als ze een beetje uitgegroeid is!

Oh en de Barefoot is toch alleen boomloos?

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:51

Ik heb mijn zadel erop gelegd en leek goed te passen. Toen Broer iets van 4x onder het zadelmak geweest kwam mijn zadelmaker langs (ook gelijk voor mijn man zijn nieuwe paard) en zadel ligt er super op. Nu komt onze zadelmaker elk half jaar dus dan kijken we weer even, tenzij ik eerder denk dat het niet helemaal ok ligt.

Broer vooral in het begin met stem gereden. Hij kan op stem halt, stap, draf en galop. Maar ook volte, stuur (dan weet hij van handveranderen), volte wisselen en door is recht oversteken. En nu ben ik ook bezig met de handelingen van hand en been erbij gebruiken. Met longeren luisterde hij al super op alle commando's dus alleen maar fijn.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:57

Leuk topic! Ook ik heb een 3 jarige genaamd Genève (Charmeur x Farrington) afgelopen winter hebben we haar wat gelongeerd, en een zadel opgehad, ook een aantal keren gehangen, ging prima! Als ze straks terug komt uit de wei gaan we haar rustig aanrijden. Ze is nu 1.62m helaas wat aan de kleine kant dus ik hoop dat er nog een klein stukje bijkomt. Haar moeder is 1.79m en papa is ook 1.76m dus nooit verwacht dat ze zo klein zou blijven haha ach we zien wel!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:58

Heb je foto's? Mooie naam zeg.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:04

Nog een Charmeur :D Ook erg benieuwd naar een foto!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:05

Ja leuk. Ik ben ook zo benieuwd hoe onze Charmeur het volgend jaar gaat doen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 17:05

salitka schreef:
Leuk topic! Ook ik heb een 3 jarige genaamd Genève (Charmeur x Farrington) afgelopen winter hebben we haar wat gelongeerd, en een zadel opgehad, ook een aantal keren gehangen, ging prima! Als ze straks terug komt uit de wei gaan we haar rustig aanrijden. Ze is nu 1.62m helaas wat aan de kleine kant dus ik hoop dat er nog een klein stukje bijkomt. Haar moeder is 1.79m en papa is ook 1.76m dus nooit verwacht dat ze zo klein zou blijven haha ach we zien wel!

So, dan zou ze nog wel maat moeten gaan krijgen zou je zeggen. Misschien is het een laatbloeier?

Ik heb een Euroriding Diamant zadel. Ligt prima op mijn 3-jarige. Ze is nog erg smal maar toch ligt het prima. Hoop dus dat ze niet héél breed gaat worden maar daar heeft ze de bouw niet naar gelukkig.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:12

Ik ben echt een kneus met foto's plaatsen.... :? Het lukt me gewoon niet, maar blijf het proberen :D

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:15

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:22

Leuk topic!
Ik heb 1,5 week geleden mijn eigengefokte Advance x Elberton x Halewijn uit de opfok gehaald. Gio is nu rond de 1.58m en nog best een puppy. Hij is nu 4x gelongeerd en heeft 2x een hoofdstel ingehad. Vandaag voor het eerst een singeltje omgehad en na 1,5 rondje bokken vond hij het wel oke. Hij gaat hopelijk binnen 2 weken wel naar de zadelmakmaker. Hiervoor gekozen omdat het in de winter lastig is qua weersomstandigheden. Als hij klaar is dan ga ik 2x per week wat doen. Momenteel longeer ik ongeveer 10 minuten en ben vooral een beetje aan het poetsen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:03

Bij zack ligt er een kn zadel op past goed en ligt ook op een grote van 175 dus ja het belangrijkste is dat het past.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:59

Wat een leuke nieuwe paarden!

Ben ook wel benieuwd naar een foto van de Advance haha. Hebben we een paar van in de opfok gehad bij ons op stal en die zijn nu ook 3 (1 is zeker richting 180 en de andere begin 160 denk ik). Wel beide paarden met veel bot.

Ik heb op aanraden van de zadelmaker een Wintec gekocht die op een dikke, vette tinker heeft gelegen. Mijn Gelderse is nogal stevig zeg maar ;-). Het plan is om hier een halfjaartje/jaar mee te rijden en dan een serieus zadel te kopen. Ik heb het geluk dat ze een behoorlijk rechte rug heeft, waardoor ik met deze el cheapo oplossing voorlopig uit de voeten kan. Nu heeft het nog zo weinig zin om een beter zadel te kopen aangezien ze veel zal veranderen.

Moet wel zeggen dat ik er tegenop zie om op de Wintec te stappen. Het lijkt me zo niet comfortabel!
Het ligt wel mooi. Ze heeft een lila boom (nog breder dan de breedste standaard) en die is qua maat echt perfect.

De eerste sessie vrijwerken met zadel leverde een pittige bokpartij op (van een minuut). Niet zo gek want die Wintec stijgt bijna op door de klapperende zweetbladen. Vandaag tweede keer en helemaal geen reactie. Errug braaf dus!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:07

Titia hoe is het gegaan? Mooie jonkies hebben we weer en leuk een paar charmeurtjes. Gently heeft een custom zadel. Wij hebben het type wat aangepast kan worden dus dat scheelt voor een jonkie

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:30

Even snel ik leef nog vond enkel het galopknopje niet :+

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:38

Dat komt vanzelf Tit, ook nog wennen aan elkaar.

Ik vind het wel belangrijk om een goed passend zadel in het begin gelijk te hebben, hier leg je toch de basis van alles. Wil niet dat Broer door een niet passend zadel in het begin al last van dingen krijgt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:50

Hier van de week voor het eerst het longeren opgepakt. Ging boven verwachting goed! In het begin was ze wat twijfelachtig, maar dat ging steeds beter omdat ze begreep wat de bedoeling was. Zelfs stemhulpen reageerde ze al best aardig op. Aangenaam verrast dus. Voorlopig dit eerst even goed bevestigen voor we een stap verder gaan.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:52

Dat doe je goed hoor Jibbel, is fijn als ze bevestigd reageren op stemhulpen, daar kom je straks ook aardig ver mee hoor.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:57

Ja, ik vind het ook altijd fijn als ze goed de stemhulpen kennen. Zeker als je er dan op gaat, ondersteunt dat weer de beenhulpen die er dan bij komen. En ho moet gewoon te allen tijden ho zijn, erop of ernaast maakt niet uit, maar wel fijn als ze dat goed weten.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:03

Ja die is voor mij ook heel erg belangrijk. Die blijf ik ook echt lang aan de hand nog controleren hoor..

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:50

G_entle.... Jouw knapperd heeft bij de mijne in het koppel gelopen, je had jouwe er wel al vroeg uit gehaald , was daar een reden voor ?
Ik zou eerst een vos krijgen ( stond ook bij de jouwe ) die is net zo oud als de jouwe ( Gerschwin ) maar dat ging niet door door omstandigheden, heb toen een veulen gekocht en die is vorig jaar in de groep gekomen waar de jouwe stond ;) loopt nu nog lekker in het land met z'n matties :D Ik hoop dat hij net zo braaf wordt als de jouwe , hij is wat gevoelig maar heeft enorm veel vertrouwen _/-\o_
Dat matte waar je over sprak gaat vanzelf weg, heb ik ook gehad met mijn vorige in het begin ...later hoefde ik alleen maar te remmen ;)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:30

Moniek21 wat leuk! Ik kan me alleen ff geen andere vos herrinderen die in de groep stond, maar ik begrijp dat je er nu nog eentje heb staan, leuk! Als je eens bij jouwe gaat kijken loop ik graag eens mee naar achter, vond het altijd heerlijk om bij die jonkies te kijken.

Ja klopt. lang verhaal! maar toen hij 2.5 was heb ik heb eruit gehaald. Ik heb hem gekocht toen hij anderhalf was en toen uit de opfok gehaald en bij mij thuis gezet met mijn 2 shets. Ging echt super en was erg leuk om je jonkie aan huis te hebben.
Ik was toen wat stallen langs geweest voor later (wou graag op een pensionstal hebben vanwege het werk, binnenbak en sociale contacten. Je paard aan huis hebben klinkt leuker dan dat het soms is)
Toen bij cobra beland en afgesproken dat ik hem oktober kom stallen. Dat wou ik want dan kon ik de winter lekker met hem rommelen, grondwerk etc en dan de zomer met hem begonnen.
Thuis ging het goed totdat het voorjaar begon haha. Toen kreeg hij ineens de hengsten hormonen te pakken en wou hij eigenlijk alleen maar spelen, alleen de shets konden het niet meer bijbenen.
Dus toen gelijk besloten dat hij de opfok in ging en een dag later ston hij in de kudde.

Oktober is hij toen de box in gegaan en daar heb ik nog wel kort wakker van gelegen of ik wel de goede beslissing heb genomen. Nu achteraf sta ik wel achter me keuze. Hij heeft in die tijd erg veel geleerd en hij was en is erg blij met zijn leventje. Hij stond gelukkig ook met 2 andere jonkies buiten wat natuurlijk super was.

Gister weer even erop gesprongen! Wederom erg braaf. Daarna even uitstappen in de buitenbak, met andere paarden en een lang teugeltje! *\o/*

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:53

Witoto hoe lang is broer net zadelmak? Jullie gaan zo te lezen echt wel goed vooruit! Ik ben al blij als ik binnenkort de drie gangen onder controle heb haha

Samantha hier wordt hij ingereden met een springzadeltje, heb hier thuis nog een kieffer Aachen liggen (vzh) een Passier GG en een Somer dressuur, dus één van die zadels moet ongeveer wel passen gok ik, plus is mijn paard ook niet dus ga er zelf geen zadel voor kopen. Bitje is een dubbelgebroken watertrens bij mij, denk er misschien aan om ook met lage neusriem te beginnen. Wat een leukerd zeg! Die gaat snel wit worden denk ik

Salitka he wat leuk ik heb thuis nog een Florencio x Farrington staan! En ze kan nog flink gaan groeien hoor, die van mij was 1.61 toen ik ze kocht en is nu ruim 1.66

Olympia al eens gekeken naar Thorowgood zadels? Hoor ik ook positieve dingen over!

Jibbel inderdaad handig als ze de stemhulpen kennen, eens “mijn” driejarige aan huis staat ga ik daar ook flink mee aan de slag!

Gisteren dus voor het eerst op de driejarige, eerst werd hij voorgereden, liet hij even zien dat hij niet wou aangalopperen, man pakte hem even flink aan, echt gek deed hij niet, rug zo wat bol zetten en zo verder huppelen :D dan ik erop brr wat was dat hoog haha, gaat hij ook moeten leren dat ik opstap met krukje, want met mijn “hoogte” kom ik er anders niet haha. Nog wat moeilijk in de hand, maar moet leren van hem iets “vaster” te houden nu waren mijn teugels maar wat aan loshangen, dus hop volgende keer meer contact durven nemen! Galop heb ik even getest maar het enige wat ik kreeg was een middendraf :Y) volgende keer zweepje erbij, volgens die man was hij gewoon een lui paard, ik noem het nog een jong-ik-snap-niet-wat-je-bedoelt paard hij stond ook als een gek te pompen erna tsja