[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selena

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:53

Gaat erg vooruit TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:54

Ik volg, geweldig hahaha! Baby BoB :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:57

Leuk Cher, je pup maakt echt vorderingen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:05

Ja, dit was wel echt ineens een grote stap vooruit! Hij weet nu dat wegrennen niet helpt en het minder eng is als hij gewoon rustig aan doet. Hij begint daarbij ook steeds lager te gaan met z'n nek en dus iets meer te ontspannen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:19

Leuk om te volgen :)

Mooi paard ook :)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:19

Ik vind het echt onwijs gaaf! En Baby Bob die verandert in super man :P Je beschrijft het allemaal op zo'n leuke manier! Als je het straks allemaal zou bundelen, zou je een superleerzaam en leuk boekje hebben!

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:36

Wat leuk dat je hier een topic over maakt! Ik ga jullie volgen :)
Het ziet er allemaal lekker rustig uit.
Leuk paardje heb je!!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:57

Leuk om je vorderingen zo te volgen! Het gaat hard zo; iedere dag een stapje.
Geniet ervan!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:58

Dag 14

Vandaag mocht ik in mijn eentje gaan zadelen. Hoewel hij de eerste keren weg wilde lopen, omdat ik zelf zoiets had van "oeh ik moet het alleen doen", ging het uiteindelijk prima!

Hier lag het dekje nog niet helemaal oké :Y)
Afbeelding

Beetje rommelen en doen..
Afbeelding

En toen kwam Baby-Bob er weer bij!
Afbeelding

Lekker aaien aan beide kanten..
Afbeelding

Afbeelding

Baas, dat kriebelt :')
Afbeelding

Fiëgo vindt het soms nog erg spannend als iets over zijn hals gaat van bovenaf, dus daar gingen we ook even mee bezig. Met opstappen moet je immers ook met je hoofd boven zijn hals langs.
Afbeelding

En uiteindelijk zat Baby-Bob er weer op!
Afbeelding

Afbeelding

Zucht, dat stomme ding weer op je rug :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Hé, een camera :Y)
Afbeelding

Sjoksjok,.. zucht!
Afbeelding

Afbeelding

Oke, dan een drafje?
Ojee, het beweegt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook dit durft hij weer met de oogjes dicht.. "I'm fabulousss" :')
Afbeelding

En Baby-Bob er weer af..
Afbeelding

Doei Baby-Bob, tot de volgende keer? :D
Afbeelding

En nog even een selfie in de spiegel met de baasjes :Y)
Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:26

Weer leuk om te zien cher!!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:36

Gaaf zeg! Dat moet een geweldige ervaring zijn om zo je eigen paardje te beleren! Wat een fijne werkwijze! Ik volg al een tijdje en dat blijven we gewoon doen! Super interessant en leerzaam!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:38

Wat fijn om te lezen dat jullie, ondanks de nare ervaring die hij heeft meegemaakt, vooruit gaan!
Kan niet wachten om de foto's voorbij te zien komen dat je er voor de 1ste keer opzit :))

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:39

Heel leuk en boeiend topic, volg het al een tijdje!

Vind het een hele paardwaardige manier van zadelmak maken. Moest iedereen zijn jonge paard zo opleren, zouden er veel minder problemen/trauma's bij paarden voorkomen. Chapeau aan de trainer(s)!

En wat een knap paard zeg! En zo mooi grijs! Zo moesten ze altijd blijven <3

Mag ik vragen waarom je eigenlijk altijd een zonnebril op hebt? (als het persoonlijk is hoef je het zeker niet te vertellen he!) Zou het voor het paard niet beter zijn dat hij je ogen kan zien? Zo komen je signalen beter over, weet ik uit ervaring (kan je hem bvb beter sturen op de volte etc...)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:00

miezelke schreef:
Heel leuk en boeiend topic, volg het al een tijdje!

Vind het een hele paardwaardige manier van zadelmak maken. Moest iedereen zijn jonge paard zo opleren, zouden er veel minder problemen/trauma's bij paarden voorkomen. Chapeau aan de trainer(s)!

En wat een knap paard zeg! En zo mooi grijs! Zo moesten ze altijd blijven <3

Mag ik vragen waarom je eigenlijk altijd een zonnebril op hebt? (als het persoonlijk is hoef je het zeker niet te vertellen he!) Zou het voor het paard niet beter zijn dat hij je ogen kan zien? Zo komen je signalen beter over, weet ik uit ervaring (kan je hem bvb beter sturen op de volte etc...)

Ik vroeg me al af wanneer die vraag zou komen :))
Dit is mijn gewone bril, met meekleurende glazen :Y) binnen/achter glas is het dus een gewone bril. Ik kan tegenwoordig helaas geen lenzen meer verdragen, mijn ogen worden knalrood na nog geen 2 uurtjes lenzen in! Dus vandaar dat ik nu altijd maar mijn bril op doe, maar die veranderd dus wel in een zonnebril buiten!

Je moet juist nooit in de ogen kijken van het paard, iig niet direct. Daardoor kunnen ze jou ook teveel aflezen, stel je bent onzeker. Je kan je houding immers aanpassen en doen alsof je zeker bent, maar je ogen kunnen je goed verraden ;)

@ Nicky; ik ga er trouwens niet als eerste op. Omdat ik weet hoe hij kan reageren en dus ook kan gaan denken van "wat als.." en daardoor bang kan worden. Hij kan dat weer voelen en op reageren :Y)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:05

Verstandig, maar dan alsnog kan ik niet wachten totdat er een foto voorbij komt dat jij erop zit :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:09

Dreamy schreef:
Je moet juist nooit in de ogen kijken van het paard, iig niet direct. Daardoor kunnen ze jou ook teveel aflezen, stel je bent onzeker. Je kan je houding immers aanpassen en doen alsof je zeker bent, maar je ogen kunnen je goed verraden ;)

Klopt, als ik met mijn paard in vrijheid cirkelwerk doe, houd ik mijn ogen meestal gewoon ergens op zijn hoofd gericht, om hem dus op de volte te houden. Als ik nog maar richting zijn schouder kijk (mijn lichaam en hoofd blijven in dezelfde houding), komt hij al naar binnen :) Als ik wil dat hij naar draf gaat, maak ik mijn blik feller, kijk ik dwingender naar zijn hoofd en maak ik mij groter. Doet hij het onmiddellijk, maak ik mijn blik weer zachter en mijn lichaam ook weer kleiner. Doet hij het niet, vergroot ik mijn hulpen (hef mijn stick op en zwaai er desnoods mee). Allee ja, je zal het allemaal wel kennen.
Vind het gewoon handig én heel leuk om hem met zulke kleine hulpen te sturen. Maar als je een zonnebril opmoet o.w.v. oogproblemen, gaat dat natuurlijk niet . Sneu voor je :(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:14

Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen op :D alleen moet ik die nog kopen. :+

Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:19

Dreamy schreef:
Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen op :D alleen moet ik die nog kopen. :+

Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.

En dat is omwille van? Omdat hij die aanwijzing ("draf!" etc..) dan kent als je erop gaat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:23

Weer een leuke update! :)
Bedankt trouwens voor je pb'tje nog. Mooie en duidelijke uitleg. :) Dat is ook zeker een pluspunt voor deze stal dat de eigenaar ermee betrokken wordt en dus ook weet wat en waarom je iets doet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:24

miezelke schreef:
Dreamy schreef:

En dat is omwille van? Omdat hij die aanwijzing ("draf!" etc..) dan kent als je erop gaat?

Klopt, ter ondersteuning van de hulpen onder het zadel!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:26

Dat van het in de ogen aankijken wist ik nog niet, maar is eigenlijk wel logisch!
Even een vraagje, gebruiken jullie veel stemcommando's? Het lijkt me namelijk wel handig voor als je in het zadel zit.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:32

LvdO schreef:
Dat van het in de ogen aankijken wist ik nog niet, maar is eigenlijk wel logisch!
Even een vraagje, gebruiken jullie veel stemcommando's? Het lijkt me namelijk wel handig voor als je in het zadel zit.

Ik mag de gang benoemen waar hij in zit / in moet, dit idd ter ondersteuning als we eenmaal de hulpen van de gangen gaan aanleren.
Verder ook veel met je houding, maar dat is echt bij het grondwerken zelf. Het naast je lopen, achteruit etc, allemaal met houding.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:35

miezelke schreef:
Klopt, als ik met mijn paard in vrijheid cirkelwerk doe, houd ik mijn ogen meestal gewoon ergens op zijn hoofd gericht, om hem dus op de volte te houden. Als ik nog maar richting zijn schouder kijk (mijn lichaam en hoofd blijven in dezelfde houding), komt hij al naar binnen :) Als ik wil dat hij naar draf gaat, maak ik mijn blik feller, kijk ik dwingender naar zijn hoofd en maak ik mij groter. Doet hij het onmiddellijk, maak ik mijn blik weer zachter en mijn lichaam ook weer kleiner. Doet hij het niet, vergroot ik mijn hulpen (hef mijn stick op en zwaai er desnoods mee). Allee ja, je zal het allemaal wel kennen.
Vind het gewoon handig én heel leuk om hem met zulke kleine hulpen te sturen. Maar als je een zonnebril opmoet o.w.v. oogproblemen, gaat dat natuurlijk niet . Sneu voor je :(:)

Heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat het om de ogen gaat, maar juist om je hele houding, gezichtsuitdrukking etc. Wij mensen zijn niet gewend om naar het hele lichaam te kijken, maar focussen op gezichten en ogen. Het is dan eigenlijk niet meer dan een manier om ons uit te leggen wat we in feite met ons lichaam moeten doen... ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:46

Ik vind het inderdaad een zeer paardvriendelijke manier. Het proces is wel vrij uitgebreid, maar ik denk ook zeker dat dit paard dat nodig heeft. Ik denk dat je er meer dan verstandig aan gedaan hebt om hem weg te brengen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:09

Iris82 schreef:
Ik vind het inderdaad een zeer paardvriendelijke manier. Het proces is wel vrij uitgebreid, maar ik denk ook zeker dat dit paard dat nodig heeft. Ik denk dat je er meer dan verstandig aan gedaan hebt om hem weg te brengen.

Jep, wij doen het met hem net wat anders dan met een ander paard soms wordt gedaan. Sommige paarden zijn zo cool, daar zit de eigenaar er na 5 dagen al op. En dan hebben ze dezelfde stappen doorlopen als nu!
Deze vindt, door wss een eerdere nare ervaring, het allemaal te spannend. We willen eerst dat hij dingen normaal leert te vinden en kan gaan ontspannen, ipv alleen het maar te "accepteren" omdat wij dat willen.