Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
miezelke schreef:Heel leuk en boeiend topic, volg het al een tijdje!
Vind het een hele paardwaardige manier van zadelmak maken. Moest iedereen zijn jonge paard zo opleren, zouden er veel minder problemen/trauma's bij paarden voorkomen. Chapeau aan de trainer(s)!
En wat een knap paard zeg! En zo mooi grijs! Zo moesten ze altijd blijven![]()
Mag ik vragen waarom je eigenlijk altijd een zonnebril op hebt? (als het persoonlijk is hoef je het zeker niet te vertellen he!) Zou het voor het paard niet beter zijn dat hij je ogen kan zien? Zo komen je signalen beter over, weet ik uit ervaring (kan je hem bvb beter sturen op de volte etc...)
Dreamy schreef:Je moet juist nooit in de ogen kijken van het paard, iig niet direct. Daardoor kunnen ze jou ook teveel aflezen, stel je bent onzeker. Je kan je houding immers aanpassen en doen alsof je zeker bent, maar je ogen kunnen je goed verraden
Dreamy schreef:Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen opalleen moet ik die nog kopen.
Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.
miezelke schreef:Dreamy schreef:Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen opalleen moet ik die nog kopen.
Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.
En dat is omwille van? Omdat hij die aanwijzing ("draf!" etc..) dan kent als je erop gaat?
LvdO schreef:Dat van het in de ogen aankijken wist ik nog niet, maar is eigenlijk wel logisch!
Even een vraagje, gebruiken jullie veel stemcommando's? Het lijkt me namelijk wel handig voor als je in het zadel zit.
miezelke schreef:Klopt, als ik met mijn paard in vrijheid cirkelwerk doe, houd ik mijn ogen meestal gewoon ergens op zijn hoofd gericht, om hem dus op de volte te houden. Als ik nog maar richting zijn schouder kijk (mijn lichaam en hoofd blijven in dezelfde houding), komt hij al naar binnenAls ik wil dat hij naar draf gaat, maak ik mijn blik feller, kijk ik dwingender naar zijn hoofd en maak ik mij groter. Doet hij het onmiddellijk, maak ik mijn blik weer zachter en mijn lichaam ook weer kleiner. Doet hij het niet, vergroot ik mijn hulpen (hef mijn stick op en zwaai er desnoods mee). Allee ja, je zal het allemaal wel kennen.
Vind het gewoon handig én heel leuk om hem met zulke kleine hulpen te sturen. Maar als je een zonnebril opmoet o.w.v. oogproblemen, gaat dat natuurlijk niet . Sneu voor je
Iris82 schreef:Ik vind het inderdaad een zeer paardvriendelijke manier. Het proces is wel vrij uitgebreid, maar ik denk ook zeker dat dit paard dat nodig heeft. Ik denk dat je er meer dan verstandig aan gedaan hebt om hem weg te brengen.