Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:58

Sodeletuut schreef:
Ceriadwen schreef:
Dat is de vraag toch niet? Wat als je moest kiezen tussen boxrust of af laten maken, dat is de vraag. Dat boxrust gelukkig steeds minder voorgeschreven wordt is een feit. De vraag is wat doe jij? Boxrust of af laten maken.

Ik kon niet uit je vraag opmaken dat je het over permanente boxrust had, maar dat kan aan mij liggen hoor.. Misschien nu wel heel makkelijk gezegd hoor, maar ik denk niet dat ik mijn paard zou kunnen laten leven met 24/7 op stal.

Laten we zeggen 3 maanden?

Het is voor mij een hypothetische vraag want ik heb altijd alles op het land gegooid wat boxrust voorgeschreven kreeg, en als het niet beter werd dan kon ik ze altijd nog af laten maken. Mijn idee is dat een paard nooit geneest van stilstaan, maar daar ben ik erg eigenwijs in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:58

Ceriadwen schreef:
Dat is de vraag toch niet? Wat als je moest kiezen tussen boxrust of af laten maken, dat is de vraag. Dat boxrust gelukkig steeds minder voorgeschreven wordt is een feit. De vraag is wat doe jij? Boxrust of af laten maken.

Ik zou willen weten wat de prognose is.
Hoe lang zal de boxrust zijn en hoe groot is de kans op herstel.
Hoe oud is het paard (dus wat is de prognose voor de toekomst... hoe lang heeft het paard daarna er nog profijt van).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-02-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:59

Gini schreef:
Ceriadwen, als ik het topic 'Ben ik gek? Ik kan het beest toch niet laten slachten' lees, dan vrees ik dat er schrikbarend veel mensen voor het spuitje kiezen. Boxrust lijkt wel hét ergste wat je een paard kan aandoen. Heel jammere tendens.

In dat topic gaat het er meer om wat het paard allemaal mankeert, het is nogal een project met weinig slagingskans en flinke schade.

Ik zou dat paard ook af laten maken.

Cassidy

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:59

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:00

Ceriadwen schreef:
Gini schreef:
Ceriadwen, als ik het topic 'Ben ik gek? Ik kan het beest toch niet laten slachten' lees, dan vrees ik dat er schrikbarend veel mensen voor het spuitje kiezen. Boxrust lijkt wel hét ergste wat je een paard kan aandoen. Heel jammere tendens.

In dat topic gaat het er meer om wat het paard allemaal mankeert, het is nogal een project met weinig slagingskans en flinke schade.

Ik zou dat paard ook af laten maken.

Helemaal mee eens. Veel geld voor een twijfelachtige uitkomst en je kunt er nog niet mee wat je zou willen. Handelaar lekker zijn geld en een beginnend paardeneigenaar loopt er financieel op leeg uit medelijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:01

Tja, kan ik maar 1 ding op zeggen: blij dat er nog zulke mensen als de TS van dat topic bestaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:03

Gini schreef:
Tja, kan ik maar 1 ding op zeggen: blij dat er nog zulke mensen als de TS van dat topic bestaan.

Die handelaar ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:03

Gini schreef:

Ik ben blij dat het er niet meer zijn. Want dit houdt de wat twijfelachtige manier van paardenverkoop van louche paardenhandelaren in stand. Of de paarden er uiteindelijk beter van worden is nog maar de vraag. En het laatste woord is daar nog niet over gesproken. Ik zou weleens de reactie van de TS van dat topic over een paar jaar willen horen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:06

Hoezo? Ik vind het cru dat mensen zoveel geld in een dier steken met niet super veel kans op slagen. Straks krijgt het dier alsnog een spuitje, hadden er van dat gdld tien ezels bij brooke gered kunnen worden,om maar wat te noemen. En net als brainless wil ik weten wat je precies bedoelt met boxrust.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:06

Ik vind het echt onzin dat er verschil wordt gemaakt in een sport paard en een recreatie paard.
Elk paard is een paard en moet gewoon naar buiten.
Een paard is geen paard als die 23/7 binnen moet staan.
_/-\o_

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:07

Ceriadwen schreef:
Het is voor mij een hypothetische vraag want ik heb altijd alles op het land gegooid wat boxrust voorgeschreven kreeg, en als het niet beter werd dan kon ik ze altijd nog af laten maken. Mijn idee is dat een paard nooit geneest van stilstaan, maar daar ben ik erg eigenwijs in.

Ik ben het met je eens. Ik gooi ze ook het land op (desnoods een klein stukje). Volledige boxrust doe ik niet aan. En ze zijn altijd weer goed genezen hier.

Cassidy schreef:
Gini schreef:

Ik ben blij dat het er niet meer zijn. Want dit houdt de wat twijfelachtige manier van paardenverkoop van louche paardenhandelaren in stand. Of de paarden er uiteindelijk beter van worden is nog maar de vraag. En het laatste woord is daar nog niet over gesproken. Ik zou weleens de reactie van de TS van dat topic over een paar jaar willen horen...

Ook met jou ben ik het eens Cassidy.
In dat verhaal gaat het meer om wat het paard mankeert. Vanwege al die mankementen gaan veel voor het inslapen. Je kunt niet elk dier met zoveel leed weer opknappen. Je moet daarin ook keuzes maken. Als je al die zielige paarden maar blijft kopen, blijft die 'slechte' handel ook bestaan. En daar willen er juist zoveel vanaf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:08

Zoveel leed??? De foto's zijn niet goed, beest heeft nog geen pas onregelmatig gelopen. Ach, ik sta er waarschijnlijk anders in. Laten we terug ontopic gaan. ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:18

Die zoveel leed was niet voor dit paard bedoelt, maar er zijn er zat die ook worden gered die wel echt pijn hebben. Dit beestje heeft nu misschien nog geen pas onregelmatig gelopen, en ik heb ook antwoorden in dat topic gezien van beestje op de wei gooien en kijken voor hoelang het goed gaat. Dat TS daar een fijn dressuurpaardje van wil maken is gewoon niet realistisch. Ze krijgt daar nooit een fijn dressuurpaardje uit. Hooguit voor wat recreatieve ritjes. Ik ben ook meer voor het paardje op de wei te gooien en als het niet meer gaat alsnog weg te doen. Zo'n dure operatie zou ik niet meer doen. Van dat geld kun je beter een gezond paardje kopen waarmee ze wel lekker kan dressuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:19

Gini schreef:
Zoveel leed??? De foto's zijn niet goed, beest heeft nog geen pas onregelmatig gelopen. Ach, ik sta er waarschijnlijk anders in. Laten we terug ontopic gaan. ;)

Er komt wel een operatie aan, en dat gaat met pijn gepaard voor het paard. Geen probleem, als je zekerheid hebt dat het goed komt. Verbetering kan alleen maar tijdelijk. Je bent veel geld kwijt en je kunt nog niet wat je wilt. En de handelaar komt met een zeer twijfelachtige actie weg, omdat hij weer een sentimentale koper is tegengekomen die het dier in de ogen heeft gekeken en de ultieme beslissing niet durft te maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:22

Gini schreef:

zo'n jong dier wat nu al een 2/3 op het straalbeen scoort heeft geen gelukkig leven.
nu het geen werk hoeft te doen is er nog niks mee aan de hand, wacht maar tot het een jaartje op het land heeft gelopen of een maand onder het zadel is... dan begint het trammelant pas echt...
en vergeet daarbij niet dat het dier straks geopereerd wordt en dat het daarna moet revalideren...
tijdens de revalidatie periode zal het dier waarschijnlijk meer gaan steunen op de voorbenen...
tjah, meer belasting op die toch al zo zwakke straalbeentje...

het is echt diervriendelijker om het dier af te spuiten...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:24

Cassidy schreef:
Ik zeg dat het wel zou kunnen maar dat je dat niet gaat willen. Een paard met een serieuze grasbuik, en de hele dag buiten (daar worden wij ook rozig van) gaat niet het beste geven in de wedstrijdring. Ja, naar buiten, goed voor dat koppie, maar geen hele dagen. En al helemaal geen hele dagen op gras.

Onzin :n
Ligt er ook maar net aan hoeveel gras er staat etc.
Pony's moeten hier flink presteren in het zomerseizoen, maar staan zga altijd 24/7 dan buiten. Ze zijn net zo fanatiek, alles behalve een grasbuik (Je moet wel trainen ja) en zijn helemaal niet rozig. Misschien omdat mijn pony's gewoon het hele jaar door lekker weidegang krijgen ipv die paarden die alleen in de zomer ineens veel buiten komen.

Denk dat je dit zeker niet voor elk paard over 1 kam kan scheren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:26

MelanieB schreef:
Misschien omdat mijn pony's gewoon het hele jaar door lekker weidegang krijgen ipv die paarden die alleen in de zomer ineens veel buiten komen.

Denk dat je dit zeker niet voor elk paard over 1 kam kan scheren.

Wil je dan ook niet iedere eigenaar over 1 kam scheren? Ze wonen niet allemaal in het Oosten van het land en als je in polder zit is weidegang of dagen buiten op een paddock niet haalbaar. Niet voor iedere paard. Niet iedere dag van het jaar. Niet als je in pension staat en geen land aan huis hebt waar je zelf kunt beslissen of ze grasmatten stuk mogen trappen of wat je met paddocks met slowfeeders op kunt lossen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:31

Kun je wel de helft van de quote weghalen, maar dat stukje slaat vooral op jouw geschreven gedeelte dat paarden grasbuik krijgen etc en dat je 24/7 'niet zou moeten willen'.

En verder; dan kun je verder zoeken naar iets waar ze wel iig enkele uurtjes naar buiten kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:36

MelanieB schreef:
Tsja, daar ben ik heel simpel in; zoek je maar iets verder waar ze wel dagelijks iig enkele uren naar buiten kunnen.

En kun je wel de helft van de quote weghalen, maar dat stukje slaat vooral op jouw geschreven gedeelte dat paarden grasbuik krijgen etc en dat je 24/7 'niet zou moeten willen'.

We hadden het in het andere topic er al over, dus volgens mij zit er een barst in je plaat. Ik heb paarden omdat ik dat wil, en omdat ik er dagelijks heen wil, en ik ga ze echt niet verder weg neerzetten omdat een ander vindt dat ik dat moet doen. Dan heb ik namelijk geen plezier in mijn paard. En uiteindelijk gaat het daar om. Ik heb mijn paard voor mezelf, ze staan dagdelen buiten en niet 24/7 op het land in de winter (in de zomer wel).

Ik blijf erbij, helemaal als je paarden - in tegenstelling tot in jouw ideale wereld - in de polder niet het hele jaar door op het land hebt staan, gaan ze idd in de zomer ineens langer naar buiten en met zon en wind erbij worden ze rozig. En krijg je net dat extra scherpe randje niet. O, ze zijn soepeler, absoluut mee eens. Mijn oudste merrie was ook een Dieseltje, in de winter was ik een uur bezig voordat ik haar een beetje aan het lopen had, in de zomer was het met 10 minuten zo gepiept. Maar dat extra stukje energie, die kreeg ik alleen in de winter....

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:39

Ik vind dat er wel erg rot wordt gereageerd op mensen die hun paard voor de een of andere reden geen 24/7 weidegang kunnen bieden.
Kom aan, het is jouw paard niet, het heeft een reden dat het paard niet vaker buitenkomt.
Iedere eigenaar wil het beste voor zijn of haar paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:41

Arc_En_Ciel schreef:
Iedere eigenaar wil het beste voor zijn of haar paard.

Nee, dat zie je verkeerd. Degenen die hun paard niet 24/7 in de zomer en winter op het land houden, een paard een wintervacht laten kweken waar je een bontjas van zou kunnen punniken, ijzers onderslaan, met boomzadel, bit en met sporen rijden zijn mishandelaars eerste klas :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:47

Iedereen moet doen zoals hij of zij het het beste vind. Als het slecht is voor het paard wat je doet komt dat vanzelf een keer naar boven. Ik ben niet voor 24/7 buiten maar ook niet voor 24/7 binnen. Alhoewel het soms niet anders kan. Denk aan sneeuw/ijzel of storm of op dokters advies.

Wat is een sportpaard. Voor mij is dat een paard die in training staat. Die elke dag getraind word of dat nou een 4 jarige is die B loopt of een die internationaal loopt. Eentje die elke dag weer leert.
Afwisseling vind ik belangrijk. Dus paar uur buiten, zomers meer dan in de winter, maar ook de rust van de stal waar rustig gegeten kan worden. Ieder zijn eigen portie.
Vind trouwens dat er wel verschil is in pony's of paarden. Pony's zijn veel sterker dan paarden, minder vatbaar.
Maar iedereen mag er anders over denken dat is niet per definitie goed of fout. Laat mekaar in waarde!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:50

Cassidy schreef:
We hadden het in het andere topic er al over, dus volgens mij zit er een barst in je plaat. Ik heb paarden omdat ik dat wil, en omdat ik er dagelijks heen wil, en ik ga ze echt niet verder weg neerzetten omdat een ander vindt dat ik dat moet doen. Dan heb ik namelijk geen plezier in mijn paard. En uiteindelijk gaat het daar om. Ik heb mijn paard voor mezelf, ze staan dagdelen buiten en niet 24/7 op het land in de winter (in de zomer wel).

Niet mee te discussieren dus bij deze; vooral in je eigen wereldje blijven en doordrammen.
En idd je paarden houden zodat jij er maar plezier in hebt.

Idd baudyh, je komt er per paard wel achter hoe of wat. Alleen dat Cassidy doelde op dat 'je het niet moet willen' ging ik even op in. Zijn er zat die het er wel goed op doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:57

MelanieB schreef:
Niet mee te discussieren dus bij deze; vooral in je eigen wereldje blijven en doordrammen.
En idd je paarden houden zodat jij er maar plezier in hebt.

Right back at you! Als jij 20 jaar bent en de paarden aan huis kunt hebben, betwijfel ik of je die accomodatie zelf hebt bekostigd. Ik denk eerder dat de accomodatie er al was, en je het dan wel zo kunt doen zoals je dat voor ogen hebt. Dan is het wel makkelijk om te roepen dat, als je het niet kunt doen zoals jij dat doet, je het moet doen op een manier waarop jij vindt waarop je het moet doen.

Valt idd niet over te discussieren. Never mind.....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:09

Ilse_123 schreef:
Waar ik heel erg tegenaan loop nu mijn paard 24/7 buiten staat is het voerbeleidn. Ze staan normaal met zijn 2en in de wei, maar ik merkte dat de merrie weg snel dik werd en de ruin erg snel afviel. Wat blijkt, de ruin eet zo nu en dan iets, terwijl de merrie net zolang door gaat tot al het hooi op is.
Op het moment staan ze dus apart, wat erin resulteert dat mijn ruin gaat lopen ijsberen (terwijl de merrie maximaal 15 meter verderop kan gaan staan), en de merrie breekt vaak uit om toch al het hooi van de ruin op te eten als ze haar hooi opheeft.
En dan denk ik wel eens, snachts op stal zou wel wat meer rust in de tent brengen. Daarbij gaat mijn ruin met zijn gevoelige luchtwegen ook graag buiten in de regen staan, terwijl ik liever heb dat hij lekker droog in zijn stalletje gaat staan...
Niet altijd even ideaal, 24/7 buiten in groepsverband.

Oplossing kan toch zijn je merrie een graasmasker omdoen ! Kunnen ze gewoon bij elkaar en zij met veel meer moeite doen om iets binnen te krijgen.