Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:45

Ik heb er eentje, die ik 11 jaar geleden uit een landje heb getrokken. 4 dagen vast aan het schapengaas, zo smerig dat je op de huid kon kijken en het was -15. Ze was toen 17 jaar. Ik heb haar op stal gezet en de eigenaar 100 euro gegeven. Kreupel (artrose) en wel. DA gaf haar een jaar of 2 en dan was het klaar. Ze had een botsing gehad met een auto waar men niet naar heeft laten kijken, vandaar artrose been nu. Maar goed, ze is er nu inmiddels 11 jaar, wordt in april 29 en raced het land door. Soms met mindere dagen. Tja, die ga ik toch de handel niet meer ingooien als gezelschapspaard. Er zijn mensen die kopen dit soort paarden op. Sparen ze op op een landje tot de kudde groot genoeg is om op transport te zetten, nu weten we hoe dat is. Tijdens het opsparen op het landje wordt er niet tot amper naar de dieren omgekeken, met ellende voor de paarden tot gevolg. Maar ach, gelukkig hebben de vorige eigenaren niet hun verantwoording genomen en weten ze er niets van en kunnen heerlijk slapen. Daarom ben ik er met kapotte en oude dieren voorstander van om of zelf te houden of er een einde aan te maken als je dat niet kan. Maar niet maar de handel in gooien omdat men te schijterig of te knieperig is om ze af te maken of aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:47

danoesje schreef:
Ninx, dat moet wel kunnen natuurlijk. Dat zou voor mij ook de ideale situatie zijn en ik denk voor heel veel mensen hier. Maar het moet wel kunnen financieel. Wie droomt er hier niet van een huisje met eigen stallen en een bak ernaast, zodat er best 1tje bij kan?

En als je het niet kan opbrengen financieel, dan maak je er een eind aan, maar gooi je een stuk paard niet in de handel. Houden of hemelen is mijn motto dan hoor.
Mijn beide paarden staan trouwens op pension, niks stal aan huis.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:52

Het is mij niet echt opgevallen. Ik lees al wel een paar dagen mee.
Mijn mening is als jouw paard niet meer geschikt is om op te rijden en je wilt/kunt deze zelf niet meer onderhouden: Kies dan voor je eigen verantwoordelijkheid ipv voor hem of haar een plaatsje te zoeken, waar iemand hem/haar voor niets overneemt. Als je wilt dat een ander de kosten op zich neemt dan heb je niets meer te zeggen. Een paard waarvan je weet dat deze pijn heeft of krijgt als deze bereden wordt, mag je in mijn ogen niet uit het zicht verliezen. Dus of zelf houden en vinger aan de pols, zodat je als het echt niet meer gaat deze naar de slacht brengt of laat inslapen, of gelijk naar de eeuwige weiden laten vertrekken.

@ Mindim respect voor je oma!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:54

Mindim, fijn dat je dat kunt opbrengen. Zou er voor mij financieel gewoon niet in zitten en ik denk voor heel veel mensen hier. Ik heb het uitgeprobeerd (omdat de mijne nu een half jaar ongeveer hetzelfde heeft gekost als twee paarden onderhouden) en gaat nie :P En dan heb ik geen bijzonder hoge woonlasten en ook geen dure stalling (aangezien ik ervoor heb gekozen hem zoveel mogelijk buiten te hebben hier in het westen, maar wel met een goeie buitenbak aangezien ik hem nooit meer stil kan zetten) maar dan nog. Ik vind het knap dat het je lukt en het is superfijn dat je het op die manier kunt doen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:57

Tsja en dat is dus het moeilijke..
Ik ga een eeuwig schuldgevoel houden om haar naar Hedel te laten gaan en niet te weten waar ze eindigd.
Ik eeuwig schuldgevoel krijgen als ik haar weggeef en ze blijkt niet goed terrecht te komen.
Maar haar kopen en in laten slapen terwijl ze nu gewoon pijnvrij in de wei staat en prima dressuurmatig gereden kan worden en er misschien wel gewoon zonder problemen 30 mee kan worden daar zou ik me ook eeuwig schuldig over voelen..
De ellende is dat dit paard nu gewoon goed is mits ze binnenom bekapt wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:01

Voeding speelt ook een grote rol in kapot gaan. Algemeen bekend dat er te weinig magnesium in de voeding zit en dat dat bijgevoerd moet worden. Veel voeders spelen daar commercieel op in tegenwoordig, maar de hoeveelheid toegevoegd en daadwerkelijk war dan gevoerd wordt is dan nog te weinig.

Bot, zenuw en prikkeloverdracht problemen kunnen ontstaan door te kort.

Ik vind dat Da's niet op de hoogt zijn van goed voeren en wat een paard nodig heeft. Bij na vraag altijd de standaard praatjes, zelfs verkeerde dingen. Zo kreeg ik laatst een voederadvies van 6 kg brok bij een 1.60 oud paard wat schraal bleef...paard stond ook nog heel de dag op het gras...of anders dan veel mais bijvoeren...

Schraal blijven kan ook tekorten betekenen, paard moet wel kunnen verteren middels zijn vitaminen en mineralen. Weten de meesten wel waarom je vitaminen en mineralen voert? Ooit over nagedacht? Echt niet alleen voor mooie glans en stevige hoeven...

Ga je voer vergelijken, zit er overal weer andere samenstelling in, soms gewoon bep. Mineralen helemaal niet...waarom is dat? Men moet toch wel weten wat een paard per dag nodig heeft, dat gras hier op verarmde gronden en overbemeste gronden groeit? Niemand voert voorgestelde hoeveelheid wat op de zak staat....dat is leverancier voeren...dat weet men....en toch voer samenstellen wat niet klopt...dan ben je echt aangewezen op goed advies van bv je DA.....

Jammer, maar ik denk dat veel kapotte paarden door juist voeren niet kapot waren gegaan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:07

Russel, geloof ik meteen. Het is voor mensen niet anders. Als je leeft op chips en snoep (daar vergelijk ik sommige brok wel eens mee) zal je waarschijnlijk ook sneller kwaaltjes krijgen.
Ik heb me er een tijdje geleden in verdiept (toen ik helemaal aan het uitpluizen was waarom mijn paard zo raar deed) en eigenlijk op weinig bijzonders uitgekomen: veel, goed ruwvoer en wat extra's (care4life en kruidenmix) voor de vitamientjes. Ik weet niet wat ie gaat doen lichamelijk als ie weer meer aan het werk gaat maar voor nu doet hij het er prima op, is niet heftig (wat ze van brok nog weleens willen worden) maar zit eindelijk weer redelijk in zijn vel. Je kunt het natuurlijk zo natuurlijk maken als je wilt, door helemaal niks bij te voeren, al dan geen supplementen te voeren, kruiden, aangepaste brok etc. Maar denk dat mensen ook voor zichzelf onderschatten wat voeding voor of juist tegen je doet :) Kijk maar eens naar je eigen caffeine-sugarrush :)
Zooo ik zit wel lekker op de typstoel! Hoog tijd om aan t werk te gaan:)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:18

er zijn atijd wel veel kapotte paarden en pony's geweest en ik denk dat je van de helft niet eens weet of het paard kapot is.
en als je hem gratis aanbied of voor heel klein bedrag oke.
daar heb ik geen problemen mee als het paard goed terecht komt,

maar je hebt ok heel veel mensen die hun mond houden dat hun paard niks mankeert terwijl het helemaal afgekeurd is.
en deze mensen hopen dat andere mensen niet keuren en dat hun nog een mooi zak centje hebben.
want owh nee straks verliezen ze veel geld aan hun paard.
in mijn ogen ben je dan heel verkeert bezig en hoe kun je dit andere mensen aan doen,
ik zal dat nooit kunnen je zult toch altijd een heel erg schuldgevoel bij je dragen.
of hebben deze mensen er geen last van

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:20

danoesje schreef:
Mindim, fijn dat je dat kunt opbrengen. Zou er voor mij financieel gewoon niet in zitten en ik denk voor heel veel mensen hier. Ik heb het uitgeprobeerd (omdat de mijne nu een half jaar ongeveer hetzelfde heeft gekost als twee paarden onderhouden) en gaat nie :P En dan heb ik geen bijzonder hoge woonlasten en ook geen dure stalling (aangezien ik ervoor heb gekozen hem zoveel mogelijk buiten te hebben hier in het westen, maar wel met een goeie buitenbak aangezien ik hem nooit meer stil kan zetten) maar dan nog. Ik vind het knap dat het je lukt en het is superfijn dat je het op die manier kunt doen.

Idd super als je dat kan doen. Ik kan er helaas ook maar eentje houden. Maar als hij niet geschikt meer zou zijn voor wat ik ermee wil dan zoek ik er toch echt een andere baas voor. Tussen houden en hemelen zit namelijk echt nog wel een heel gat.
Ik heb ooit een paard verkocht dat bij mij een zwaar ongeluk had gehad waarvan ze een beschadiging aan het hoefbeen overhield. Ze heeft toen een zenuwsnede gehad en ondanks dat daar de pijn dus weg was wrong het toch een beetje in het lijf. Ik was inmiddels 1,5 jaar verder na het trauma en heb toen het besluit genomen om haar te verkopen als fokmerrie. Er zat een goed papier bij. De fokker die haar wilde kopen had een leuke ruin staan die mij wel aanstond en die heb ik toen gekocht. Om een lang verhaal kort te maken, daar ben ik dus aardig mee opgelicht. Die was pas echt stuk (meniscus) en kon naar de slager. Ik heb toen via een advocaat beslag laten leggen op mijn merrie - want inmiddels was mij wel duidelijk dat hij niet met haar zou gaan fokken - maar ze was al weg. Van de paarden die ik in mijn leven heb verkocht was dit de enige waarvan ik niet wist waar ze gebleven was en ik heb er echt pijn in mijn buik van gehad. En het blijft altijd knagen.
Grote verrassing: deze week heb ik haar terug gevonden via bokt. De huidige eigenaresse heeft contact met mij opgenomen; ze stond altijd nog in mijn onderschrift. Paard wordt recreatief gebruikt en heeft het goed. Ze zijn er gek mee. Binnenkort ga ik ze natuurlijk opzoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:22

Ninx schreef:
Volkomen triest....

En als ik zo'n hoogdrachtig dier op de foto zie staan, of een oudje van 28 (dat best nog een rondje kan), breekt mijn hart.... hoe kun je dat nou doen?! Dat lompe zakken dat doen, maar het zijn jonge meiden, dames.... mensen van wie je niet verwacht dat er op de plek van hun hart een steen zit...
Geen verantwoordelijkheidsgevoel.... ik zou geen nacht meer kunnen slapen wanneer ik zoiets zou doen.

Ik heb een merrie waaraan ik ALLEEN maar kosten heb gehad.... En vrijwel niet heb kunnen rijden. Het gaat goed met haar, maar het zal altijd een zorgenkind blijven. En die blijft, tot in de eeuwigheid. Ze heeft er een verkering bij gekregen waarmee ik mijn rondje maak, everybody happy ;-)

Doel je op het rijden op een oudje of het wegdoen van een oudje. En waar is dan de grens? Ik heb mijnn oudje ook als oudje gekocht van toen al 26, leeft nog en doet met haar 38 nog af en toe mee in de les. Van geen pony zoveel geleerd als van haar. Echter dat gelieg om leeftijd. Ze zou 22 zijn en een ander die ik kocht 11 maar was 17. Voor mij niet erg maar ik vraag me af waarom...
Topic van oudje in onderschrift ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:27

Babootje erg, en wat is de paardenwereld dan toch een rotte wereld he?

Ik heb ook een paard gekocht dat bij een gevecht een vleeswond had, wat pas later werd verteld, toen dacht ik dat dat geen kwaad kon, achteraf bleef hij een heel stuk spierweefsel bij de knie achter te missen en dat was wel een belemmering voor het paard...gekocht als gezond paard en veel te duur dus...

Dat mensen dat doen.....jouw ruin is ook weer ingeruild door een eigenaar die geen paardenhart had.

Mijn paard door iemand die dol op geld is en het paard hoefde niet te hemelen hoor, maar door een lange kostbare zoektocht werd het duidelijk wat het mindere kracht, voor hem betekende als hij werd gereden..

Gewoon melden bij verkoop was paard voor minder wellicht door minder ambitieuze ruiter ook verkocht geweest. Maar ja geld he?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:28

over een leeftijd beslissen in ook moeilijk wanner het paard nog wel weg kan en wanneer niet.
maar dat moet je bij je zelf neer leggen of je het wil of niet.
maar doe je zo paard wel weg kijk dan wel goed waar het paard terecht komt.

maar ik vind wel dat veel mensen ook een domme aankoop doen of niet goed opletten op het paard zelf.
je kan ook al heel veel van het paard zelf aflezen of het paard goed is of niet of dat je er later problemen mee gaat krijgen
ik zeg niet dat iemand rontgen ogen heeft.
maar aan de bouw van het paard of mankementen van zijn bouw kun je veel afleiden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:29

Babootje schreef:
danoesje schreef:

Idd super als je dat kan doen. Ik kan er helaas ook maar eentje houden. Maar als hij niet geschikt meer zou zijn voor wat ik ermee wil dan zoek ik er toch echt een andere baas voor. Tussen houden en hemelen zit namelijk echt nog wel een heel gat.
Ik heb ooit een paard verkocht dat bij mij een zwaar ongeluk had gehad waarvan ze een beschadiging aan het hoefbeen overhield. Ze heeft toen een zenuwsnede gehad en ondanks dat daar de pijn dus weg was wrong het toch een beetje in het lijf. Ik was inmiddels 1,5 jaar verder na het trauma en heb toen het besluit genomen om haar te verkopen als fokmerrie. Er zat een goed papier bij. De fokker die haar wilde kopen had een leuke ruin staan die mij wel aanstond en die heb ik toen gekocht. Om een lang verhaal kort te maken, daar ben ik dus aardig mee opgelicht. Die was pas echt stuk (meniscus) en kon naar de slager. Ik heb toen via een advocaat beslag laten leggen op mijn merrie - want inmiddels was mij wel duidelijk dat hij niet met haar zou gaan fokken - maar ze was al weg. Van de paarden die ik in mijn leven heb verkocht was dit de enige waarvan ik niet wist waar ze gebleven was en ik heb er echt pijn in mijn buik van gehad. En het blijft altijd knagen.
Grote verrassing: deze week heb ik haar terug gevonden via bokt. De huidige eigenaresse heeft contact met mij opgenomen; ze stond altijd nog in mijn onderschrift. Paard wordt recreatief gebruikt en heeft het goed. Ze zijn er gek mee. Binnenkort ga ik ze natuurlijk opzoeken.

En dat paard waar jij mee opgelicht bent, is misschien een paard zoals er nu op de boktmarkt staat waarvan de oude eigenaar denkt, gut daar heb ik een goed baasje voor gevonden...

Anoniem

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:30

Ja en wat erger is, de rusthuizen onder het mom van handel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:31

russel schreef:

Wat bedoel je precies?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:32

Je moest eens weten hoeveel oude en/of kapotte paardjes ik krijg aangeboden.Het zijn meestal paarden die niet meer in de sport kunnen,daar hebben ze niets meer aan,want ze willen wedstrijden rijden.
De paarden zijn vaak verder wel gezond.Ik heb er heel wat opgevangen,maar ben ermee gestopt.
Het voelde voor mij,dat een paard gewoon werd gedumpt bij mij.Ik vang nu echt alleen nog maar verwaarloosde paarden op en geen paarden meer die gedumpt moeten worden.
Het ergste vind ik dan nog,dat ze staan te janken als het paard weg gaat bij ze,ze zeker contact willen houden en langs willen komen.Je hoort en ziet ze nooit meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:35

gohya schreef:
Je moest eens weten hoeveel oude en/of kapotte paardjes ik krijg aangeboden.Het zijn meestal paarden die niet meer in de sport kunnen,daar hebben ze niets meer aan,want ze willen wedstrijden rijden.
De paarden zijn vaak verder wel gezond.Ik heb er heel wat opgevangen,maar ben ermee gestopt.
Het voelde voor mij,dat een paard gewoon werd gedumpt bij mij.Ik vang nu echt alleen nog maar verwaarloosde paarden op en geen paarden meer die gedumpt moeten worden.
Het ergste vind ik dan nog,dat ze staan te janken als het paard weg gaat bij ze,ze zeker contact willen houden en langs willen komen.Je hoort en ziet ze nooit meer.

ze zijn er lekker vanaf en er staat alweer een nieuwe cross moter te wachten ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:36

Babootje schreef:
danoesje schreef:

Caira schreef:
En dat paard waar jij mee opgelicht bent, is misschien een paard zoals er nu op de boktmarkt staat waarvan de oude eigenaar denkt, gut daar heb ik een goed baasje voor gevonden...

Nee, die heb ik naar de slager gebracht. Die was namelijk echt stuk.
De merrie die ik heb teruggevonden: dat is inmiddels zo'n 9 jaar geleden. Van haar 4e tot 6e heb ik haar gehad. Ze is nu 15.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-10-13 09:39, in het totaal 3 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:36

ja maar dat hoor je heel vaak dat het net lijkt dat ze het ow zo verschrikkelijk vinden.
en blabla.
maar achteraf is het allemaal niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:37

Ja....die brommer in de stal he? :o de verzorging moet een ander doen......want kijken doen we alleen tussen de oren door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:41

Mindim schreef:
russel schreef:

Wat bedoel je precies?

Er worden steeds meer rusthuizen aangeboden, maar blijken achteraf gewoon handel te zijn. Een kennis van mij werd ook benaderd, maar moest paard zo netjes afleveren; hoefjes bekapt, tandarts geweest, ge ent...etc. Dat ze argwaan kreeg.....paard ging voor niks weg. Gezond paard maar een draak om te rijden en ze kreeg hem niet verkocht....bij navraag bleek ze een verkapte handelaar.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:45

tegen woordig proberen de mensen van alles en nog wat om maar aan geld te komen,

je hebt ook vaak zat zeg maar de paarden boven de 5000 euro en als die dan worden afgekeurd.
gaan ze in eens de verkoop in voor een heel wat minder bedrag omdat ze hopen dat hij niet word rontgen gekeurd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:46

Babootje schreef:
Caira schreef:

Nee, die heb ik naar de slager gebracht. Die was namelijk echt stuk.
De merrie die ik heb teruggevonden: dat is inmiddels zo'n 9 jaar geleden. Van haar 4e tot 6e heb ik haar gehad. Ze is nu 15.

Ik bedoel meer, die heeft hem naar die 'fokker' gebracht met uitzicht op een weilandleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:47

russel schreef:
Er worden steeds meer rusthuizen aangeboden, maar blijken achteraf gewoon handel te zijn. Een kennis van mij werd ook benaderd, maar moest paard zo netjes afleveren; hoefjes bekapt, tandarts geweest, ge ent...etc. Dat ze argwaan kreeg.....paard ging voor niks weg. Gezond paard maar een draak om te rijden en ze kreeg hem niet verkocht....bij navraag bleek ze een verkapte handelaar.

Zijn mensen werkelijk zo naief om daar in te trappen?

k zou mijn paard alleen naar een rusthuis brengen, als ik daar maandelijks een bijdrage voor betaal en mijn paard kan bezoeken en waar kosten ook voor mij zijn.

gohya

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:49

Al die rusthuizen die als paddestoelen uit de grond rijzen,zijn die ook bij de kvK aangesloten?Zijn die ook officieel vast gelegd bij een Notaris? als dat niet zo is,dan zijn het toch geen échte rusthuizen?