Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lady62 schreef:Gelderse paarden werden wel zeker met luxe tuigers gekruist in het verleden
lady62 schreef:dus tuiger dressuur mix
ik heb het niet goed uitgelegd we begrijpen elkaar verkeerd sorry
ralphtdw schreef:Maar misschien heb ik er over heen gelezen.
Maar wat doet hij dan precies of is het meer dat jij geen ervaring heb?
Want aan de hand wandelen met een tuiger zijn vaak drukker en kijkeriger dan een ander paard.
Dit maken wij altijd mee met ons tuigpaarden.
En het zijn hard werkende paarden.
En de meesten voelen zich ook heel on prettig op een tuiger vanwege zijn gangwerk
NatasjavE schreef:lady62 schreef:Ik vind sommige opmerkingen over tuig paarden die niet geschikt zouden zijn als rijpaard echt onzin
vroeger had je van die lompe boere knollen
Maar de tuigers van tegenwoordig zijn erg luxe met mooi voorbeen
Ze worden niet voor niets met dressuur paarden gekruist tegenwoordig
Vanwege het voorbeen werklust intelligentie en kracht prima paardjes
Off-Topic
Denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Tuigpaarden worden niet zo vaak met Dressuurpaarden gekruist.
Tuigpaarden worden juist met Hackney gekruist om ze chiquer te maken.
Dat mooie voorbeen van die Tuigpaarden komt nu juist weg bij die lompe boerenpaarden.
Neemt niet weg dat je ook op een Tuigpaard gewoon kan rijden. En met de een zal dat makkelijker gaan dan de andere.
NatasjavE schreef:Wat er vaak aan de hand is dat veel mensen Tuigpaarden en Gelderse Paarden als een zien. Ergens logisch want het Tuigpaard van vroeger was een Gelders Paard. Uit het Gelderse paard(en de Groninger) zjn de rijpaardern voorgekomen maar uit het Gelderse paard is ook het Tuigpaard gekomen. Later zijn ze de Tuigpaarden gaan veredelen en is er Hackney aan toegevoegd. (er was al in de jaren 60/70 steeds meer een tuigpaard en een meer veelzijdig rij/men/landbouwpaard)
Als ik ergens kom met mijn Gelderse Paard krijg ik redelijk vaak te horen: Das een Tuiger he?
Vos, de hals er op en een knietje in de beweging. Dan zeg ik : Nee het is een Gelderse. Dan krijg ik als antwoord,...Ja, dat bedoel ik...een Tuigpaard.
Veel mensen denken dat het hetzelfde is maar dat is dus al sinds de jaren 80 niet meer zo.
En ik weet dat er op een Tuigpaardmerrie wel eens een dressuurhengst gezet word. Gevolg is dat je met dat veulen eigenlijk bij het KWPN niet terecht kan. Dat komt omdat een kruising tussen een tuigpaard en een Rijpaard er vaak uitziet als een Gelderse maar dat qua bloedvoering eigenlijk niet is. Maar waar moet je er dan mee heen? Het is eigenlijk geen dressuurpaard en zeker geen springpaard.
Wat veel en veel vaker voorkomt is dat een Gelderse hengst (met name Alexandro, Koss, Vitens, Wilson, Saron) een Tuigpaard of een Rijpaardmerrie dekt. Dit vanwege het betere karakter, meer massa, meer veelzijdigheid.
Mensen die denken dat een Tuigpaard en een Gelderse hetzelfde is zullen dan zeggen er worden veel Tuigpaarden met rijpaarden gekruist.
Gebeurt wel maar echt niet zo heel vaak.
upendo schreef:Jemig, ik heb alle berichten van de TS doorgelezen..
Maar sorry TS.
Je stelt je nogal vreemd op.
Eerst ben je helemaal in de wolken met je nieuwe paard, en nu lees ik opeens dat je helemaal niet van tuigers houdt en liever een pony had gekocht?!
Ga alsjeblieft met je moeder om tafel zitten dat het zo niet gaat, ik vind dit echt heel erg oneerlijk tegenover het dier. Zo'n jonkie heeft een duidelijk iemand nodig en geen 15 jarige die niet 100% zeker weet waar ze mee bezig is en een bange moeder.....
Neem de volgende keer als je bij een pony of paard gaat kijken iemand mee die verstand heeft van jullie situatie en wat jullie zoeken..
Want in alle situaties is het paard de dupe.
Maar ondanks alles super ging en hij heel lief is boel ik nlg geen klik helaas..