Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:21

Gelderse paarden werden wel zeker met luxe tuigers gekruist in het verleden

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:38

En van longeren worden de meeste paarden ook alleen maar sterker en dat is dus sowieso niet de oplossing...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:40

lady62 schreef:
Gelderse paarden werden wel zeker met luxe tuigers gekruist in het verleden

Dat zeg ik toch?

De oorsprong van het Tuigpaard is het Landbouwtuigpaard...het Gelderse paard. Alle Tuigpaarden stammen af van het Gelderse Paard.
Daar is Hackney aan toegevoegt om ze nog luxer te maken.

Maar de hengst Alexandro dekt tegenwoordig heel wat Tuigpaardhengsten...en rijpaardhengsten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:45

dus tuiger dressuur mix

ik heb het niet goed uitgelegd we begrijpen elkaar verkeerd sorry

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:48

lady62 schreef:
dus tuiger dressuur mix

ik heb het niet goed uitgelegd we begrijpen elkaar verkeerd sorry

Nee, Alexandro is een Gelderse en als je die op een Tuigpaardmerrie zet dan heb je of een Gelders Type of een Tuigpaard Type.
Zet je Alexandro op een rijpaardmerrie dan heb je of een Gelderse of een rijpaardtype.

Je mag het me rustig uitleggen(dan kan ik mijn visie erop geven) maar dan denk ik liever via PB. Want we gaan nu off-topic.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-03-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:10

@betadine ; ik ga maar gewoon niet meer op jou in. lijkt mij het beste
@patries90 ; de vorige eignaar raade het aan om dat te doen, hij kent hem hoed dus daaron doe ik het maar mishoen heb je gelijk en word die er sterk van

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:22

Dat is mijn ervaring... Er word ook altijd gezegd met conditie opbouwen dat longeren heel goed helpt.. Ja dan is het logisch dat een paard er ook sterker van word..

Hoe is t inmiddels ben je zelf wel bezig om een band te kweken of heb je het echt opgegeven??

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:32

Maar misschien heb ik er over heen gelezen.
Maar wat doet hij dan precies of is het meer dat jij geen ervaring heb?
Want aan de hand wandelen met een tuiger zijn vaak drukker en kijkeriger dan een ander paard.
Dit maken wij altijd mee met ons tuigpaarden.
En het zijn hard werkende paarden.
En de meesten voelen zich ook heel on prettig op een tuiger vanwege zijn gangwerk

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:58

ralphtdw schreef:
Maar misschien heb ik er over heen gelezen.
Maar wat doet hij dan precies of is het meer dat jij geen ervaring heb?
Want aan de hand wandelen met een tuiger zijn vaak drukker en kijkeriger dan een ander paard.
Dit maken wij altijd mee met ons tuigpaarden.
En het zijn hard werkende paarden.
En de meesten voelen zich ook heel on prettig op een tuiger vanwege zijn gangwerk

hij is tojdens het wandelen heel kijkerig inderdaad, is allemaal oke zo is dat dan eenmaal. Tijdems het longeren wilt hij persee naast de paarden, zpdra ik aan de andere kant van de bak ga longeren gallopeerd die keihard weg richting de paarden. En het rijden hier is nog niks gebeurt ook alleen heel kijkerig en schikkerig maar bij de vorige stal ging hij uit ontspannen lopen naar bokken en stijgeren tot ik lag.. Ik ben ook niey echt super ervaren met alles maar het is niet dat ik niks kan

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:12

Ik denk dat je een deel van het kijkerig zijn ook weg kan nemen door echt aan het werk te zetten.. Je echt moet zorgen dat je elke 2 min tijdens het rijden wat nieuws verzint om hem bezig te houden en dat is moeilijk vond ik zelf ook in het begin maar met de juiste hulp kom je daar wel.. Juist omdat het werkwillige paarden zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:14

TS kan beter de titel veranderen
Te groen paard gekocht, dus nu twijfels

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:31

Eigenlijk vind ik dit best een 'jammer' verhaal TS.

Je schrijft dat je bij het paard altijd doet alsof je hem leuk vind en alsof je je niets aantrekt van zijn gedrag, en dat je dan later pas boos wordt. Maar tegen een paard kun je niet liegen; die weet echt wel hoe het zit. Paarden doen niet aan 'doen alsof' dat maakt ze nu juist zo leuk.

Je zegt ook dat je het na een week al bekeken had... maar dat is toch veel te kort? Ik heb altijd geleerd dat je een paard dat verhuisd is even een paar weken aan zijn nieuwe omgeving moet laten wennen en met rust moet laten. Als hij dan gewend is kun je er mee aan de slag. Mijn laatst gekochte paard leek na een half jaar pas helemaal op haar gemakje op haar nieuwe stal.

en dan dat hij naar andere paarden trekt; vind je dat écht gek? Als jij komt moet hij direct aan het werk; longeren, rijden, luisteren. Een paard is geen motorfiets, je kunt er niet zomaar opspringen en verwachten dat hij dan maar alles doet om jou tevreden te houden; een paard denkt aan zichzelf. Als een paard naar andere paarden trekt zijn die paarden dus leuker dan jij. Dan zul je moeten bedenken hoe je jezelf leuk maakt voor het paard. Pas dan kun je een relatie op gaan bouwen.

Dat lukt niet in 2 maanden, zeker niet als het allemaal snel en meteen goed moet zijn.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:22

Ts, laat je niet op je kop zitten door de afdeling "zielig voor het paard" van bokt.
Als je instinct je aangeeft dat het niet lekker zit, dan zit het niet lekker. Dat heb je met kerels net zo goed. Je hoeft echt geen maanden door te ploeteren om jezelf iets te bewijzen. Paardrijden is een dure hobby. Er staan genoeg paarden te koop waar je zo op kunt stappen en mee weg kan rijden. Je hoeft niet de eerste weken te vechten. Elkaar leren kennen wel. Dat doe je nu, en hoe meer je hem leert kennen, hoe meer je gevoel bevestigt wordt dat dit niet jouw paard wordt.

Lekker terugbrengen die knol. Ik ben 1.84, wilde ook persé een grote knol en belande zo bij mijn tuiger: hobbel nu lekker rond op mijn criollo van nog geen 1.60. Kan prima!

Ga voor een echte match. Zorg dat je niet elke maand je geld weggooit door een paard aan te houden waar je geen klik mee hebt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:25

Als Het echt niet gaat moet je hem weer weg doen.
Maar wou de verkoper hem weer terug nemen?
Dat vind ik dan erg netjes want ik had dat niet.gedaan.
Omdat het paard erg groen is en dus kans zit er dus in dat hij zo reageerde.
En jij kan misschien niet mee over weg maar een ander heeft er geen problemen mee zeg maar.
En ik zal dan voor de volgende keer dat je gaat kijken je eisen iets aan passen.
Voor je volgende paardje of pony.
En het zal vast allemAal wel goed komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:54

Tja Ts...
Ik heb zelf al jaren een echte tank van een Opper Tuiger om het zo maar eens te zeggen, een merrie, waar mensen serieus voor wegrenden als wij eraan kwamen en haar "kop" zat er weer eens op. Die van mij is een ontzettend lief en sensibel paard, maar ook knap dominant. Ik heb haar al 6 jaar of langer zelfs en nu ik zelf een serieus hartprobleem heb en me dus eigenlijk altijd een zak patat voel, is het steeds moeilijker om haar te kunnen overtuigen van mijn leiderschap en ik geef niet op he, maar zal nooit zeggen dat het ook maar 1 moment een easy job is geweest met haar, in al die jaren niet, maar ik heb zo vreselijk veel van dat paard teruggekregen dat wil je niet geloven.
Maar ik ga wel van de stelregel uit dat als je paard dingen doet die niet normaal ogen of zijn, je juist ten allen tijde moet gaan zoeken naar een oorzaak hiervoor, is die ziek, pijn, gebeurt er iets als jij er niet bent, of zoals in jou geval ben ik misschien wel degene die hem doodongelukkig maakt?
Hoe kan je nou in godsnaam voor 1e paard zo een bij tijd en wijle bloedheet kanon kopen? En dan nog zo jong ook? Exact wat iemand hier al eerder zei, groen en groen gaat niet samen, die maken elkaar kapot.
Ik hoop echt voor het paard dat hij terug kan naar oude eigenaar, want als jij zo verder gaat met dit dier, gebeuren er binnen no time vreselijke ongelukken met een getraumatiseerd (als die dat al niet is onderhand) paard tot gevolg en neem dan een veel oudere en ervaren koudbloed ofzo, voor mijn part een shire als je zo een lang end bent...
ik had mezelf wel eens willen zien in een splinternieuwe bmw toen ik net mijn rijbewijs had, was ik er nu ook niet meer geweest, toen ik die dus 2 jaar geleden kreeg, scheet ik al 7 kleuren van totaal anders rijden en dat zijn machines...
Dus kan je nagaan hoe paarden onderling verschillen... Ga voor je volgende dier eerst eens op onderzoek uit naar de verschillende karakters bij bepaalde rassen waar jij een voorkeur voor hebt en neem daarop gebaseerd een wijzer besluit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:06

NatasjavE schreef:
lady62 schreef:
Ik vind sommige opmerkingen over tuig paarden die niet geschikt zouden zijn als rijpaard echt onzin
vroeger had je van die lompe boere knollen
Maar de tuigers van tegenwoordig zijn erg luxe met mooi voorbeen
Ze worden niet voor niets met dressuur paarden gekruist tegenwoordig
Vanwege het voorbeen werklust intelligentie en kracht prima paardjes

Off-Topic

Denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Tuigpaarden worden niet zo vaak met Dressuurpaarden gekruist.

Tuigpaarden worden juist met Hackney gekruist om ze chiquer te maken.
Dat mooie voorbeen van die Tuigpaarden komt nu juist weg bij die lompe boerenpaarden.

Neemt niet weg dat je ook op een Tuigpaard gewoon kan rijden. En met de een zal dat makkelijker gaan dan de andere.

Nee hoor dat doet ze niet; er is juist wel veel met Tuigbloed gefokt in de dressuur en zelfs springbloed, omdat ze dat prachtige beenwerk hebben van nature, ze zijn er onder andere door hun hete karakter weer van terug gekomen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:10

Welke Tuigpaardhengsten op welke merries zijn daarvoor gebruikt?
En hoe zijn ze geregistreerd? ( TP, GP of DP)

Ik kom ze echt zelden tegen. Wel uitstapjes naar de Gelderse fokrichting. Die worden ingezet vanwege hun karakter en het knietje in de beweging.

Tuigpaarden zijn net zo heet en delicaat als dressuurpaarden. Dus vanwege het karakter zou niet logisch zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:56

Geen idee hoor, heb wel eens met hoefsmid die ook fokker was staan praten en die vertelde mij dit; Dat Tuigbloed steeds vaker werd gebruikt en dat van dat erop terugkomen en dus weer minder met Tuigbloed mixen was toevallig een opmerking van stalhoudster, die ik in ieder geval een serieus kanon vind in de dressuur en al heel wat jaren meeloopt , ik vind het juist wel logisch, want + en + is toch juist weer -? En ik zeg ook niet omdat ik er zelf 1 heb dat het het ultieme paard is hoor, verre van zelfs, maar als ze het doet , doet ze het wel gelijk voor 200% goed, maar de rest van de tijd is het voor de sport denk ik veel te veel gedoe, terwijl er zoveel makkelijkere paarden zijn die ook heel mooi lopen kunnen, vind dat dus ook niet logisch aan ze, wat niet wil zeggen dat ik niet hartstikke gek op mijn meissie ben hoor, want ze is alles voor me, maar ben het met je eens dat het Gelderse paard de "betere versie" is in alle opzichten...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:25

Wat er vaak aan de hand is dat veel mensen Tuigpaarden en Gelderse Paarden als een zien. Ergens logisch want het Tuigpaard van vroeger was een Gelders Paard. Uit het Gelderse paard(en de Groninger) zjn de rijpaardern voorgekomen maar uit het Gelderse paard is ook het Tuigpaard gekomen. Later zijn ze de Tuigpaarden gaan veredelen en is er Hackney aan toegevoegd. (er was al in de jaren 60/70 steeds meer een tuigpaard en een meer veelzijdig rij/men/landbouwpaard)

Als ik ergens kom met mijn Gelderse Paard krijg ik redelijk vaak te horen: Das een Tuiger he?
Vos, de hals er op en een knietje in de beweging. Dan zeg ik : Nee het is een Gelderse. Dan krijg ik als antwoord,...Ja, dat bedoel ik...een Tuigpaard.

Veel mensen denken dat het hetzelfde is maar dat is dus al sinds de jaren 80 niet meer zo.

En ik weet dat er op een Tuigpaardmerrie wel eens een dressuurhengst gezet word. Gevolg is dat je met dat veulen eigenlijk bij het KWPN niet terecht kan. Dat komt omdat een kruising tussen een tuigpaard en een Rijpaard er vaak uitziet als een Gelderse maar dat qua bloedvoering eigenlijk niet is. Maar waar moet je er dan mee heen? Het is eigenlijk geen dressuurpaard en zeker geen springpaard.

Wat veel en veel vaker voorkomt is dat een Gelderse hengst (met name Alexandro, Koss, Vitens, Wilson, Saron) een Tuigpaard of een Rijpaardmerrie dekt. Dit vanwege het betere karakter, meer massa, meer veelzijdigheid.
Mensen die denken dat een Tuigpaard en een Gelderse hetzelfde is zullen dan zeggen er worden veel Tuigpaarden met rijpaarden gekruist.
Gebeurt wel maar echt niet zo heel vaak.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:22

Tuigpaarden zijn heel blije paarden. Als die niet zoveel doen en je gaat er mee wandelen dan zetten ze hun hals erop en gaan alles uitgebreid bekijken en overal op letten (bijvoorbeeld dat zijn vriendjes ergens anders zijn). Om dit te voorkomen moet je hem goed aan het werk zetten, dan heeft hij geen tijd om praatjes te hebben.
Dus voordat je in de bak aan de hand gaat wandelen eerst lekker longeren of laten lopen. Met wandelen kan je ook steeds overgangen naar halthouden maken zodat hij op je let. En als je gaat rijden niet een paar rondjes stappen, maar lekker gaan draven en overgangen rijden. Ziet het er nog niet zo mooi uit, geeft niks! Als hij maar op jou gaat letten.

Wij hebben op de manege een superbraaf tuigpaardgefokt manegepaard, die is nu kreupel. Denk maar niet dat je daarmee een rondje kan wandelen, hij springt boven je hoofd uit! En daar rijden normaal beginners op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:35

NatasjavE schreef:
Wat er vaak aan de hand is dat veel mensen Tuigpaarden en Gelderse Paarden als een zien. Ergens logisch want het Tuigpaard van vroeger was een Gelders Paard. Uit het Gelderse paard(en de Groninger) zjn de rijpaardern voorgekomen maar uit het Gelderse paard is ook het Tuigpaard gekomen. Later zijn ze de Tuigpaarden gaan veredelen en is er Hackney aan toegevoegd. (er was al in de jaren 60/70 steeds meer een tuigpaard en een meer veelzijdig rij/men/landbouwpaard)

Als ik ergens kom met mijn Gelderse Paard krijg ik redelijk vaak te horen: Das een Tuiger he?
Vos, de hals er op en een knietje in de beweging. Dan zeg ik : Nee het is een Gelderse. Dan krijg ik als antwoord,...Ja, dat bedoel ik...een Tuigpaard.

Veel mensen denken dat het hetzelfde is maar dat is dus al sinds de jaren 80 niet meer zo.

En ik weet dat er op een Tuigpaardmerrie wel eens een dressuurhengst gezet word. Gevolg is dat je met dat veulen eigenlijk bij het KWPN niet terecht kan. Dat komt omdat een kruising tussen een tuigpaard en een Rijpaard er vaak uitziet als een Gelderse maar dat qua bloedvoering eigenlijk niet is. Maar waar moet je er dan mee heen? Het is eigenlijk geen dressuurpaard en zeker geen springpaard.

Wat veel en veel vaker voorkomt is dat een Gelderse hengst (met name Alexandro, Koss, Vitens, Wilson, Saron) een Tuigpaard of een Rijpaardmerrie dekt. Dit vanwege het betere karakter, meer massa, meer veelzijdigheid.
Mensen die denken dat een Tuigpaard en een Gelderse hetzelfde is zullen dan zeggen er worden veel Tuigpaarden met rijpaarden gekruist.
Gebeurt wel maar echt niet zo heel vaak.

sorry effe off topic dan maar, maar dat is toch eigenlijk best vreemd van het KWPN dan; want mijn Tuigermerrie is tenslotte KWPN stamboek, weliswaar tp, maar als je daar dus een KWPN dp opzet is het veulen plots geen KWPN meer? Hoe doen ze dat dan als er een KWPN sp met dp word gefokt en er komt een veulen van?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:45

Jemig, ik heb alle berichten van de TS doorgelezen..

Maar sorry TS.
Je stelt je nogal vreemd op.
Eerst ben je helemaal in de wolken met je nieuwe paard, en nu lees ik opeens dat je helemaal niet van tuigers houdt en liever een pony had gekocht?!
Ga alsjeblieft met je moeder om tafel zitten dat het zo niet gaat, ik vind dit echt heel erg oneerlijk tegenover het dier. Zo'n jonkie heeft een duidelijk iemand nodig en geen 15 jarige die niet 100% zeker weet waar ze mee bezig is en een bange moeder.....
Neem de volgende keer als je bij een pony of paard gaat kijken iemand mee die verstand heeft van jullie situatie en wat jullie zoeken..
Want in alle situaties is het paard de dupe.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:38

Het ene paard is het andere niet.
Mijne is een Larix x Ahoy. Werkwillig, super eerlijk, maar ook dominant. Wanneer je duidelijk bent is het goed, anders ben je het ootje. Maar ik ben super blij met dr, doordat ze andere manier van lopen heeft. Train je haar toch op andere manier als de dressuurpaarden hiervoor, maar wel met hetzelfde doel. Maar goed dat heeft wel tijd nodig gehad. En ze is super gevoelig, wat nu juist fijn is. Maar in het begin best pittig om switchen was. En natuurlijk super veelzijdig.
Maar ook dit is geen beginnerspaard.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:34

upendo schreef:
Jemig, ik heb alle berichten van de TS doorgelezen..

Maar sorry TS.
Je stelt je nogal vreemd op.
Eerst ben je helemaal in de wolken met je nieuwe paard, en nu lees ik opeens dat je helemaal niet van tuigers houdt en liever een pony had gekocht?!
Ga alsjeblieft met je moeder om tafel zitten dat het zo niet gaat, ik vind dit echt heel erg oneerlijk tegenover het dier. Zo'n jonkie heeft een duidelijk iemand nodig en geen 15 jarige die niet 100% zeker weet waar ze mee bezig is en een bange moeder.....
Neem de volgende keer als je bij een pony of paard gaat kijken iemand mee die verstand heeft van jullie situatie en wat jullie zoeken..
Want in alle situaties is het paard de dupe.

ik vond hem zo leuk omdat hij zo braaf was en een schat, ik had nog nooit een tuiger gehad en wist dus niet dat ze zo waren, ik heb hem nu leren kennen en denk dat hij niet mijn type is maar ik heb nog een moeder die mee beslist dus ik kan miet zomaar zeggen hup de deur uit.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:37

vandaag ging trouwens erg goed, hij begind mn stem al te herkennen en luisterd ernaa, volgensmij ben ik ook al veel vooruit gegaan waardoor het ook beter gaat, had vandaag alleen geen hulp maar was ook miet npdog geweest :) Maar ondanks alles super ging en hij heel lief is boel ik nlg geen klik helaas..