3 readings van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:47

Bij mijn halve stal pony komt de 24ste de DA kijken, als ze gewerkt heeft loopt ze heel licht 'mank' (je kan het bijna geen mank noemen). Maar ik denk dat het redelijk voor de hand liggend is wat ze heeft (voor mij toch omdat ik haar helemaal ken)

Maar als jullie dit graag zouden willen uitproberen, mij niet gelaten ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:55

Focussed schreef:
singasong schreef:

En dat gaat dan over een paard waarbij een DA een diagnose heeft gesteld?

Ja en daar zijn nog wat vragen over. Alle informatie is welkom.

Ik zou bijvoorbaat al m'n bedenkingen hebben bij een diagnose van een DA dus 100% kans dat er iets heel anders uit gaat komen als Cindy dit gaat testen. Of het moet iets zijn wat op een rontgenfoto of scan zichtbaar is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:57

Varekaj schreef:
Het is dat ik net geen ziek paard heb (godzijdank) waar een DA bij moet komen, anders had ik dat graag aangeboden voor een reading en dan achteraf vergeleken met de uitkomst van de DA, gewoon als steekproefje.
Nu, ik denk er toch over om na kerst een bloedproef te laten nemen van 1 van mijn paarden, gewoon ter controle. Dat doe ik zo af en toe wel eens.
Lijkt het interessant als ik rond die periode een algemene reading laat doen en dan achteraf meedeel wat uit de bloedtest naar voor is gekomen?

Denk jij dat een 'bloedtest' 100% waterdicht is?

Vjestagirl

Re: 3 readings van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:58

Waterdichter dan een foto reading...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:00

Vjestagirl schreef:
Waterdichter dan een foto reading...

Ik zeg niet dat die waterdicht is maar zo'n bloedtest dus ook niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:04

Niets is waterdicht. Maar ik denk dat de bewezen betrouwbaarheid van een bloedtest een stuk hoger ligt dan die van readings, wichelroedes en andere alternatieve therapiën en manieren van diagnoseren. Daarom is een bloedtest deel van het reguliere aanbod, en al die andere dingen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:07

Het is gewoon een check-up of de waarden nog in orde zijn, niks bijzonders verder. Natuurlijk is niks 100% waterdicht, zelfs een RX kan fout gaan. En ook scans met contrastproduct, daar ben ik levend bewijs van. Elk soort wetenschappelijk onderzoek heeft een foutenmarge hoor, al is dat soms er miniem.

Ik bedoel maar, ik laat gewoon de bloedtest doen en geef een dag ervoor ofzo een foto van het paard in kwestie aan iemand die de reading wil doen. Dan bekijken we wat die persoon heeft te zeggen en leggen we de waarden van die bloedtest ernaast + advies van de DA. Want als een bloedtest of iets dergelijks toch geen 100% waterdicht is of niet afdoende, hoe wil je het dan wetenschappelijk gaan vergelijken en staven/ontkrachten?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:20

Varekaj schreef:
Dat een gebroken been niet geneest van alternatieve geneeskunde? Moet je mij maar eens zien, ik had een fikse bekkenbreuk, 2 zware spierscheuren + fikse zenuwschade en ik heb amper behandeling gehad maar ben er wel weer grotendeels bovenop gekomen. Omdat de arts in het reguliere circuit lekker compleet de mist in ging en door zijn medische fout mij blijvend letsel heeft aangesmeerd. Toen de schade ontdekt werd KON ik niks anders meer doen dan rusten, afwachten en hopen. Pas toen het na 2 maanden uitwees dat ik toch terug op de been raakte ben ik terug naar mijn reguliere arts (niet diegene die de fout maakte) gegaan om een voorschrift van fysio. Er was de keuze tot operatie maar daar zaten risico's aan, of gewoon de natuur zijn werk laten doen. Mijn reguliere arts koos zelf voor dat laatste. Door wil en vastberadenheid ben ik er goed uitgekomen, is dat dan geen "natuurgeneeskunde"?

Nee, natuurlijk is dat geen "natuurgeneeskunde",
toch niet in de betekenis van allerhande alternatief of paranormaal geleuter.
Het is wel een bewijs dat het zelfgenezend vermogen van een mens in bepaalde gevallen erg groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:29

En wat is er dan mis als iemand een placebo-effect inroept om dat zelfgenezend vermogen psychisch te ondersteunen zolang er verder geen schade wordt berokkend aan de persoon? Voor kleine dingen kan het dus toch ook positief zijn? Sterker nog, als zij zich met de kleine probleempjes des levens bezighouden hebben de reguliere artsen veel meer tijd om zich te dompelen in gevallen waar nog veel onderzoek naar nodig is zoals kanker, HIV/Aids en dergelijke.

Vooral als je beide kan combineren en het goede van elke kant bij elkaar kan tellen zou het echt wel interessant kunnen zijn.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:32

Focussed schreef:
Heb cybrdynk aangeschreven om mee te doen in het kleine Bokt-reading onderzoek, wat eerder is gedaan met een gohya en een foto van een mens. Dit maal zou het gaan om een paard.
Er wordt gescoord op de mate van specifieke en correcte informatie.

Aan de hand daarvan kan een resultaat behaald worden.

Wat je nodig hebt is één of meerdere paarden met een bekend veterinair probleem,
en een duidelijke gedocumenteerde diagnose.
Aangezien cybrdynk beweert alle organen en functies te kunnen "meten",
moet ze zonder voorkennis in staat zijn om vrij precies aan te geven waar het probleem zit.

Maar persoonlijk geloof ik nooit dat cybrdynk aan zo'n test zal willen meewerken :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:51

Om die reden wil ik dan ook 1 van mijn paarden aanbieden voor zo'n test :) Voor zover ik weet zijn ze gezond, zien ze er gezond uit, genoeg levenslust en de rest maar ik kan nog niet zo even met het blote oog bloedwaarden tevoorschijn toveren. Dus doe ik om het jaar of om de 2 jaar een bloedtest bij de DA om even te kijken of alles nog top zit.
Met als gevolg, als er al wat zou zijn dan komt dat daar wel naar voor, maar er zijn geen specifieke symptomen van enige pathologie op dit moment. Dus ik weet niks, kan ook niks melden erover en moet gewoon afwachten wat de DA te vertellen heeft na de test.

Ik start dan blanco, de reader start blanco en de DA start blanco. Ik laat ze elk hun ding doen, laat ze beiden hun resultaten geven en leg ze dan achteraf naast elkaar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:01

Vjestagirl schreef:
Niets is waterdicht. Maar ik denk dat de bewezen betrouwbaarheid van een bloedtest een stuk hoger ligt dan die van readings, wichelroedes en andere alternatieve therapiën en manieren van diagnoseren. Daarom is een bloedtest deel van het reguliere aanbod, en al die andere dingen niet.

Voor mij niet ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:03

Varekaj schreef:
..... hoe wil je het dan wetenschappelijk gaan vergelijken en staven/ontkrachten?

Iets concreets..... dus bijv. gekantelde hoefbeentjes (XR), gescheurde pees (scan). Dit is allemaal 'uit te meten'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:03

singasong schreef:
Vjestagirl schreef:

Voor mij niet ;)

Voor de wetenschap wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:05

BigBen schreef:
.....
Maar persoonlijk geloof ik nooit dat cybrdynk aan zo'n test zal willen meewerken :+ .

Nee ik denk het ook niet....

Maar om een andere reden dan dat jij denkt.....

Zij hoeft zichzelf niet meer te bewijzen, dat heeft ze voor haar patiënten al lang gedaan ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:06

Vjestagirl schreef:
Voor de wetenschap wel.

Daar hecht ik geen waarde (meer) aan ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:10

singasong schreef:
Vjestagirl schreef:
Voor de wetenschap wel.

Daar hecht ik geen waarde (meer) aan ;)

Dat mag.

Ben wel van mening dat we zonder de wetenschap nooit waren geweest waar we nu zijn, maar ik denk dat dat ieder voor zich is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:33

singasong schreef:
Varekaj schreef:
..... hoe wil je het dan wetenschappelijk gaan vergelijken en staven/ontkrachten?

Iets concreets..... dus bijv. gekantelde hoefbeentjes (XR), gescheurde pees (scan). Dit is allemaal 'uit te meten'.

RX of scan kan ook de mist in gaan hoor. Bij mij is met RX en scan met contractvloeistof in 2009 een avulsiefractuur van de rechter bekkenhelft over het hoofd gemist, de complete ruptuur van de sartorius gemist én de 2cm dikke inscheuring in de breedte van de iliopsoas major gemist. Het heeft 14 dagen geduurd eer ze de scheuren hebben gezien via herhaalde echo's en 10 maanden eer ze de breuk zagen op RX na aandringen van mij persoonlijk.
Daarnaast heb ik ook een tijdje (weliswaar administratief) gewerkt op een dienst Medische Beeldvorming-Radiologie. Geloof me, ook daar kunnen fouten gemaakt worden. Om de doodsimpele reden dat het nog altijd een mens is die de beelden moet beoordelen en interpreteren. Dus al zet je nu een paard op de foto dat mank loopt, het kan nog steeds dat de DA het haarfijne botscheurtje over het hoofd ziet of gewoon dat hij een verdacht vlekje aanschouwt als iets ergs terwijl het gewoon een vuiltje is op de foto...

Idem met een echo, die beelden zijn alleen te interpreteren door de arts die ze op dat moment maakt en al helemaal als het om iets miniem gaat.

Gekantelde hoefbeentjes zie je zo ook aan de stand hoor, dan gaat je paard echt niet fijn lopen. En ik neem aan dat voor een goede reading ze toch wel een recente foto willen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:42

Varekaj schreef:
[
RX of scan kan ook de mist in gaan hoor. Bij mij is met RX en scan met contractvloeistof in 2009 een avulsiefractuur van de rechter bekkenhelft over het hoofd gemist, de complete ruptuur van de sartorius gemist én de 2cm dikke inscheuring in de breedte van de iliopsoas major gemist. Het heeft 14 dagen geduurd eer ze de scheuren hebben gezien via herhaalde echo's en 10 maanden eer ze de breuk zagen op RX na aandringen van mij persoonlijk.
Daarnaast heb ik ook een tijdje (weliswaar administratief) gewerkt op een dienst Medische Beeldvorming-Radiologie. Geloof me, ook daar kunnen fouten gemaakt worden. Om de doodsimpele reden dat het nog altijd een mens is die de beelden moet beoordelen en interpreteren. Dus al zet je nu een paard op de foto dat mank loopt, het kan nog steeds dat de DA het haarfijne botscheurtje over het hoofd ziet of gewoon dat hij een verdacht vlekje aanschouwt als iets ergs terwijl het gewoon een vuiltje is op de foto...

Idem met een echo, die beelden zijn alleen te interpreteren door de arts die ze op dat moment maakt en al helemaal als het om iets miniem gaat.

Gekantelde hoefbeentjes zie je zo ook aan de stand hoor, dan gaat je paard echt niet fijn lopen. En ik neem aan dat voor een goede reading ze toch wel een recente foto willen?

Tsja..... wat is dan wel waterdicht??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:04

Niks is waterdicht, dus we moeten het maar doen met de middelen die we hebben. Dus als jij vindt dat een bloedtest niet waterdicht genoeg is, dan moet je er ook bij stilstaan dat andere wetenschappelijke dingen ook fout kunnen gaan.
En dat een reading kan zeggen " er zit een breukje", je zet er een RX tegenover en je DA zegt "niks van waar" terwijl het misschien gewoon erg klein en slecht zichtbaar is. In elk geval zal het paard wel blijven manken, pijn hebben en wordt er sowieso verder gezocht hoor.

Op het eerste zicht heb ik gezonde paarden. Ze glanzen, ze zijn vrolijk, eten goed, zijn alert. Als er al wat is, dan zit dan binnenin en dat zie je niet met het blote oog. Als een reader dan zegt "daar of daar scheelt er wat aan de stofwisseling/er sluimert een ontsteking" dan is dat hoogstwaarschijnlijk wel terug te zien in die bloedtest en dan zal de DA dat ook wel aangeven. Met dat testje wil ik dieper ingaan op het detailwerk van readers, niet alleen kijken wat ze kunnen met grote oppervlakkige lijnen. Ik ken het verleden van mijn paarden (grotendeels toch), daar kan ik zelf wel mee om. Wil ik een reader iets wetenschappelijks zien doen, waarom dan niet gelijk het alternatieve tegenover het reguliere zetten en beide dezelfde test laten doen nl. de gezondheidstoestand laten bepalen?
De reader doet het met de foto en de DA levert tegenprestatie met een bloedproef. Ik weet sowieso niet wat eruit gaat komen, dus ik kan netjes kijken wie gelijk heeft :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:18

Vjestagirl schreef:
Ben wel van mening dat we zonder de wetenschap nooit waren geweest waar we nu zijn, maar ik denk dat dat ieder voor zich is.

Gewoon even een vraag vanuit het niets: de wereld is er beter van geworden?
Het is altijd een boeiende gedachte wát nou precies bewezen is, wat de waarheid is. Stel dat we de wetenschap paranormaal noemen en paranormaal de wetenschap. Stel dat de ontwikkelingen zo hebben uitgepakt (tijdens de Verlichting) dat paranormale gaves onze werkelijkheid zou hebben bewezen en dit onze drijfveer zou zijn in het leven van nu. Het is maar net waar je in gelooft.

We zijn zo ontwikkeld en opgevoed dat we moeten uitgaan van de 'weten'schap.
Oh, en ik wil overigens niet hiermee zeggen dat ik niet geloof in de wetenschap, integendeel zelfs. Maar ik vind het wél een boeiende gedachte.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:48

singasong schreef:
Ik zou bijvoorbaat al m'n bedenkingen hebben bij een diagnose van een DA dus 100% kans dat er iets heel anders uit gaat komen als Cindy dit gaat testen. Of het moet iets zijn wat op een rontgenfoto of scan zichtbaar is.

Alleen een da mag een diagnose stellen bij dieren, al het andere is bij wet verboden. En gelukkig maar. Maar je schrijft ook dat je geen waarde hecht aan wetenschap, bedoel je dan alle wetenschap, of alleen de medische?

Eerdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:08

Een goeie hoefsmid kan heel goed de diagnose stellen van kreupel. Ook een hoefzweer uitsnijden kan hij prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:15

Een diagnose kan een DA misschien niet onmiddellijk stellen na een bloedproef maar hij kan wel vertellen welke waarden afwijken en waardoor dat kan komen. Die waarden staan dan ook zwart op wit, die zijn wetenschappelijk correct gemeten en onderzocht. Het is dan maar de vraag of de persoon die de reading wil doen hetzelfde uitkomt (ongeveer) en hetzelfde beeld krijgt als mijn DA.
Stel dat de DA dan verder wil onderzoeken, dan kan je de reader ook weer vragen om verder door te zoeken en zo steeds opnieuw de resultaten zwart op wit naast elkaar leggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:17

Eerdo schreef:
Een goeie hoefsmid kan heel goed de diagnose stellen van kreupel. Ook een hoefzweer uitsnijden kan hij prima.

Vast, maar dat vind ik ook een ander verhaal dan die hoefzweer uitlezen van een foto en dan vervolgens het paard edelsteentjes in de manen te knopen om het op te lossen :D
Daarnaast staat het gewoon in de wet op diergeneeskunde dat alleen een da een diagnose mag stellen.