144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:59

Daar hoef je inderdaad geen speciale ogen voor te hebben.
Wel zul je speciale ogen moeten hebben om te kunnen zien dat misschien een half uur geleden dit dier naar buiten is gegaan om te voorkomen dat ze te stijf wordt. Dat vanmorgen de dierenarts is geweest om haar nog eens te behandelen tegen het ziek zijn dat ze de afgelopen weken is geweest.
Dat ze over een uurtje weer naar binnen gehaald wordt om van het speciale voer te kunnen eten wat de eigenaar aan het halen is bij de speciaalzaak.

Allemaal voorbeelden die het maken dat ik aan de hand van deze momentopname geen conclusies durf te verbinden aan de manier waarop dit dier gehouden wordt.
Misschien is het verwaarlozing, begrijp me goed ;) maar evenzo goed kan het een eigenaar hebben die erg zijn/ haar best doet...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:04

Als een dier na ziekte zó mager is geworden.. gaat er ergens iets niet goed :o? overigens zijn dat allemaal aannamens die je stelt.

Ik berust mijn berichten puur op de feiten, enige feit wat we hier hebben zijn foto's.. feit is dat dit dier geen spiermassa heeft en daardoor ongemakken zal hebben. Waarom dit dier mager is geef ik nergens aan in mijn berichten, want daar heb ik geen idee van.

Ben benieuwd of TS inmiddels nieuws heeft :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:05

uryanne schreef:
Wel zul je speciale ogen moeten hebben om te kunnen zien dat misschien een half uur geleden dit dier naar buiten is gegaan om te voorkomen dat ze te stijf wordt. Dat vanmorgen de dierenarts is geweest om haar nog eens te behandelen tegen het ziek zijn dat ze de afgelopen weken is geweest.
Dat ze over een uurtje weer naar binnen gehaald wordt om van het speciale voer te kunnen eten wat de eigenaar aan het halen is bij de speciaalzaak.

Allemaal voorbeelden die het maken dat ik aan de hand van deze momentopname geen conclusies durf te verbinden aan de manier waarop dit dier gehouden wordt.
Misschien is het verwaarlozing, begrijp me goed ;) maar evenzo goed kan het een eigenaar hebben die erg zijn/ haar best doet...

En hier sluit ik me volledig bij aan. Dit probeer ik al het gehele topic uit te leggen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:07

Nessah schreef:
Als een dier na ziekte zó mager is geworden.. gaat er ergens iets niet goed :o? overigens zijn dat allemaal aannamens die je stelt.

Ik berust mijn berichten puur op de feiten, enige feit wat we hier hebben zijn foto's.. feit is dat dit dier geen spiermassa heeft en daardoor ongemakken zal hebben. Waarom dit dier mager is geef ik nergens aan in mijn berichten, want daar heb ik geen idee van.

Ben benieuwd of TS inmiddels nieuws heeft :)

Uiteraard zijn het aannames. Dat is ook juist het punt :) Dat doet iedereen in dit topic 8-)
Uiteraard heeft dit dier ongemakken. Net als elk bejaard dier (oeps, weer een aanname ;) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:07

Mijn pony van 33 zag er ook zo uit. Niet dik te krijgen, maar helemaal happy.

Goed van TS haar zusje dat ze 144 belt, maar zelf zou ik er eerst achter proberen te komen van wie het dier is en om meer informatie vragen :).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:08

144 is het meldpunt om verwaarlozing te melden, wanneer je een ziek dier (bijvoorbeeld) in het weiland hebt staan kan je er op wachten dat er een keer polshoogte wordt genomen. Wanneer je kan aantonen dat de verzorging weldegelijk in orde is ( bijvoorbeeld dierenartsverklaring) ben je er vanaf.

Toch alleen maar goed dat dat bestaat? Zat dieren die helemaal niet onder toezicht van een dierenarts staan en wel dood ziek in een landje staan.

Mijn 3 jarige was ook broodmager na 2 maanden kliniek ivm koliek en daar is ook de dierenbescherming voor gebeld toen ze weer thuis stond. Vond ik toen geen probleem en vond het juist positief dat mensen opletten op de welzijn van dieren om zich heen :)

Nessah

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:10

@uryanne: Nee hoor, lang niet alle bejaarde pony's hebben ongemakken. Ken er zat die, met spiermassa en al, vrolijk door het land lopen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:10

Hier net zo. Mensen schijnen niet te snappen dat de huidige eigenaar er misschien geen schuld aan heeft en het beestje nu wel goede verzorging krijgt.
Zoals genoemd vb van mij paar blz terug. Dat vrouwtje die we tegen kwamen, doet meer voor haar opvang pony dan menig ruiter die hier zo spreekt over een situatie die ze niet kennen.
Niemand weet wat ie eet, wat ie kan eten en hoelang hij zo even buiten staat. Overdag was het de laatste dagen helemaal niet koud en is het voor zo een slechte vacht juist goed om midden op de dag even te ademen.

En nogmaals; paardjes die binnen verstopt staan is ook niet zo een beste zaak...............

Je kan melding maken, maar je kan niet de situatie beoordelen en veroordelen!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:19

Nessah schreef:
144 is het meldpunt om verwaarlozing te melden, wanneer je een ziek dier (bijvoorbeeld) in het weiland hebt staan kan je er op wachten dat er een keer polshoogte wordt genomen. Wanneer je kan aantonen dat de verzorging weldegelijk in orde is ( bijvoorbeeld dierenartsverklaring) ben je er vanaf.

Toch alleen maar goed dat dat bestaat? Zat dieren die helemaal niet onder toezicht van een dierenarts staan en wel dood ziek in een landje staan.

Mijn 3 jarige was ook broodmager na 2 maanden kliniek ivm koliek en daar is ook de dierenbescherming voor gebeld toen ze weer thuis stond. Vond ik toen geen probleem en vond het juist positief dat mensen opletten op de welzijn van dieren om zich heen :)

Precies, en daar gaat het om. Heel Bokt kan nu wel te hoop lopen of er wel of geen reden is dat het paard er zo uitziet ( allemaal speculatie) - de instantie die het moet controleren heeft een melding maar gewoon te volgen. Als de eigenaar kan aantonen dat er een reden is waarom het paard er zo uitziet en dat het paard niet de nodige zorg onthouden wordt, prima. Maar het kan toch niet zo zijn dat men bij voorbaat er denkt dat het een onzinmelding is omdat de beller pas 14 jaar is?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:19

Ik weet natuurlijk ook niet hoe het met dit paard zit.
Maar moest het een heel oud dier zijn, vind ik dit ook niet abnormaal.
Zo stond er bij ons op stal een pony van een jaar of 36, die vergelijkbaar was met het paardje uit de openingspost. Die kon alleen nog maar grasbrokjes eten. Gras of hooi kon ze niet meer bijten. Die heeft dus jaren overleefd op alleen die grasbrokjes en ze was altijd zo mager. (Uiteraard ook zonder gevulde buik. Want van alleen grasbrokjes krijg je geen hooibuik) En die pony was gewoon vrolijk en heeft zo nog jarenlang rondgelopen. Degenen die zeggen dat je een paard altijd dik krijgt, weten duidelijk niet waarover ze het hebben...
De pony is trouwens afgelopen zomer alsnog overleden. Maar zonder die grasbrokjes was dat al vele jaren eerder gebeurd.
Het is met die oudjes zo'n beetje als een mens op sonde-voeding. Ze blijven leven en hebben voldoende energie om de dag door te komen. Maar vetreserves bouwen ze niet meer op.
En nu staat er nog zo'n ouwe. In de bovenlijn ook zeker zo mager. Maar die kan nog wel hooi eten. Dus die heeft nog een hooibuik hangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:32

uryanne schreef:

En omdat je dat niet weet doe je dus niets?

Als je bij die mensen aanbelt en gewoon eerlijk zegt dat je je zorgen maakt om het paard dan zal een eigenaar die echt begaan is met dat dier en alle bovenstaande doet, je meteen uitnodigen op stal om te komen zien hoe lekker warm ze binnen staat te genieten van haar speciaalvoer.

Feit is dat de schijn tegen is en dan mag je best even gaan vragen hoe het zit, dan weet je snel genoeg wat er aan de hand is.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:34

Nog iets raars.. wij belde 144, en toen kregen wij: Dit nummer bestaat NIETMEER..

Wat kan dat dan zijn

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:40

wanneer was dat?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:46

Ik ga de TS PBen voor het adres waar deze pony staat en dan ga ik bellen naar 144 en naar de DB.
Als je als stichting belt word je veel serieuser genomen dan een meisje van 14.
Ik ga er achteraan en dan gaan ze zeer zeker daar kijken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:48

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:51

Zelf ben ik er ook voor om eerst de eigenaar te vragen hoe en wat. Maar als je de eigenaar niet kent of niet goed durft dan vind ik 144 een goed initiatief. Het is er toch niet voor niets? Als het dier de juiste zorg krijgt dan zal dat verder ook geen consequenties hebben voor de eigenaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:53

Idd. een controle kan nooit kwaad.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:05

Sjongejonge.... Misschien dit, misschien dat, misschien zus, misschien zo _-:(

Er is een manier om er achter te komen wat er met dit paard aan de hand is en dat is melding maken bij de db, zodat zij polshoogte kunnen nemen en evt handelen. Daar zijn ze nl voor.

Jammer dat de melding van een 14 jarige niet serieus genomen wordt. Even een volwassene laten bellen dus, ts.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:07

Ik heb de TS al ge-PB't. Ik hoop dat ze snel reageert.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:14

gohya schreef:
Ik heb de TS al ge-PB't. Ik hoop dat ze snel reageert.

Super! Jou zullen ze vast wel serieus nemen :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:33

anneliesdj schreef:
uryanne schreef:

En omdat je dat niet weet doe je dus niets?

Als je bij die mensen aanbelt en gewoon eerlijk zegt dat je je zorgen maakt om het paard dan zal een eigenaar die echt begaan is met dat dier en alle bovenstaande doet, je meteen uitnodigen op stal om te komen zien hoe lekker warm ze binnen staat te genieten van haar speciaalvoer.

Feit is dat de schijn tegen is en dan mag je best even gaan vragen hoe het zit, dan weet je snel genoeg wat er aan de hand is.

waarom zou hij in een stal moeten staan in de nacht ? ze kunnen zich ook prima redden zonder op stal te staan

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:44

Deze pony zou op zijn minst een deken op moeten hebben.Als je zó mager bent trek je het niet met de kou.
Aankomende nacht al vorst,dit paardje zal het zonder stal of deken koud krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:49

Maar niemand zegt dat hij uren zonder deken staat of 's nachts buiten en zonder deken. Misschien stond hij even op een goed moment zonder deken. Het is voor die vacht niet goed 24/7 deken, uurtje luchten mag best.

Iedereen gooit maar met dingen die ze niet weten.

Die van mij zal misschien, als hij zo oud mag worden goed in vorm blijven, omdat ik dat al in de hand heb va zijn 4e. Maar dat geld niet voor iedereen.

Stel ik koop een ouder paardje wat iets mankeerd, is het niet fijn dat dit allemaal over i-net gaat waar niemand de situatie kent. Zo goed zijn anderen nou ook weer niet voor hun paarden. Moet je zien wat er allemaal achter gesloten deuren gebeurt. En alle paarden die opgesloten staan, ja, die zie je niet..........

Eerst info winnen en dan pas wat zeggen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:49

ik gok dat hij tegen de avond wel een deken opkrijgt , maar ja dit weet je niet

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:55

Ja, ik verbaas me ook over de hysterie terwijl niemand weet wat de actuele situatie is. Een meisje van 14 heeft de pony gezien en een foto gemaakt. Het ziet er schokkend uit maar de eigenaar is niet geraadpleegd. Is er niet iemand die in Eerbeek of de nabije omgeving woont die zelf even polshoogte kan nemen en de eigenaar opsporen en het vragen voordat er allemaal acties wordt ondernomen. Voor hetzelfde geld staat dit paardje al weer lekker op stal met een dekentje en een bak (ruw)voer.