Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:42

_Cher schreef:
meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

haha dat is het eerste wat ik ook dacht. :')
Maar toch snap ik niet dat ze zo dicht achter een paard langs fietst. Wat als hij naar achter trapt of schrikt en zich om draait?

Omdat de meeste niet-paardenmensen ook echt niet-paardenmensen zijn en vaak geen flauw idee hebben wat zo'n beest nou allemaal doet en waarom - en hoe hij kan reageren.

Dat hele gedoe over de leeftijd kan wel achterwege blijven toch? Voegt nu niet echt iets toe ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:43

gekvanfleur schreef:
quera schreef:
Het fietspad is voor fietsers.
Hoe raar ook stel je hebt een fietspad en daarnaast een 80 km weg. Dan moet jij officieel op de weg rijden. Jij zit dus altijd fout. Want je hoort daar niet te lopen met het paard.

Schelden is zowizo niet goed natuurlijk.

Gaan we weer.....nogmaals, dat is onzin en helemaal niet volgens de wet!!! Op een 80 KM weg hoor jij als ruiter absoluut niet thuis!!

Het verkeersreglement voor ruiters

Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt.

Net als andere bestuurders moet hij voortdurend in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren. Hij moet dus zijn rijdier kunnen beheersen als het opgeschrikt wordt door bijvoorbeeld een vliegtuig, een vrachtwagen of het schijnsel van autoverlichting.

Ruiters moeten volgens de wet minimum 14 jaar zijn om op de openbare weg te mogen rijden. Deze leeftijd wordt echter teruggebracht naar 12 jaar, op voorwaarde dat men vergezeld is van een ruiter van ten minste 21 jaar oud. Bestuurders van gespannen moeten daarentegen minstens 16 jaar oud zijn.

Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. De bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last-of rijdieren of van vee mogen, buiten de bebouwde kommen, de gelijkgrondse bermen volgen die rechts in hun richting liggen, op voorwaarde dat zijn de andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Ruiters mogen op de rijbaan met twee vooraan rijden (NDVR: toch is het beter om in één rij achter elkaar te rijden), maar als er één ruiter op de gelijkgrondse berm rijdt, dan moeten alle anderen in één rij rijden.

Het verkeersreglement stelt dat fietspaden en trottoirs verboden terrein zijn voor ruiters. Er zijn bovendien bijzondere regels van toepassing voor wegen voor voetgangers, fietsers en ruiters.

Ruiters moeten een richtingsverandering aangeven met een armbeweging. Merk ook op dat het in bebouwde kommen verboden is om ingespannen of bereden dieren te laten galopperen.

Bron
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:44

Waratje schreef:
Je voelt je door iedereen (inclusief wielrenster) aangevallen en wenst niet de situatie vanaf een ander standpunt te bekijken. Dat is onvolwassen, hoort ook bij je leeftijd, zoals ik al zei zijn je hersenen nog in ontwikkeling. ;)

Voel ik me aangevallen? Ik voel me niet aangevallen. Ik vind het asociaal dat iemand me uit scheldt. Of mag ik dat tegenwoordig ook al niet meer vinden?
Ik bekijk het vanuit een ander standpunt, waar staat dat dat ik het niet doe?
Als ik die wielrenster was, was ik gestopt, of er rustig achter langs gefietst, (of ik nou wel of niet wat van paarden wist) en was ik sowieso niet gaan schelden. Wat los je daar mee op?

18 is maar een leeftijd volgens de wet.
Ga maar lekker met je wetten smijten. Iemand die niet voor zichzelf kan zorgen, roekeloos reageert zonder na te denken, dat soort dingen, hoe oud of jong ook, is imo nog niet volwassen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:46

Fiffill schreef:
Dat hele gedoe over de leeftijd kan wel achterwege blijven toch? Voegt nu niet echt iets toe ;)

Precies wat ik dacht. _/-\o_
Vind het érg flauw en vind eerlijk gezegd DAT pas kinderachtig. Iemand afrekenen op leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:47

LisaLuna schreef:
Fiffill schreef:

Vind het érg flauw en vind eerlijk gezegd DAT pas kinderachtig. Iemand afrekenen op leeftijd.

Inderdaad.
Net zoals; op je 16e ben je nog niet ervaren met paarden. Iemand die 50 is en net 2 jaar paardrijdt, zeker wel?
Leeftijd is maar een getal, in wat voor opzicht dan ook.
En trouwens, daar gaat dit topic helemaal niet over.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:48

@Quera wat mooi dat jij dit weet te vinden. Is dit topic ook weer af. Punt.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:50

LisaLuna schreef:
Fiffill schreef:

Ze komt zelf met de vraag waarom wij vinden waarom ze nog niet volwassen is. Nou, dan is het toch keurig netjes dat wij daar een correct antwoord opgeven. :?
Ik wil het nog verder uitleggen. De TS heeft behoorlijk last van puberaal gedrag. En daar is niets mis mee want dat hoort bij meisjes van 16.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:51

gekvanfleur schreef:
quera schreef:
Het fietspad is voor fietsers.
Hoe raar ook stel je hebt een fietspad en daarnaast een 80 km weg. Dan moet jij officieel op de weg rijden. Jij zit dus altijd fout. Want je hoort daar niet te lopen met het paard.

Schelden is zowizo niet goed natuurlijk.

Gaan we weer.....nogmaals, dat is onzin en helemaal niet volgens de wet!!! Op een 80 KM weg hoor jij als ruiter absoluut niet thuis!!

Het verkeersreglement voor ruiters

Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt.

Net als andere bestuurders moet hij voortdurend in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren. Hij moet dus zijn rijdier kunnen beheersen als het opgeschrikt wordt door bijvoorbeeld een vliegtuig, een vrachtwagen of het schijnsel van autoverlichting.

Ruiters moeten volgens de wet minimum 14 jaar zijn om op de openbare weg te mogen rijden. Deze leeftijd wordt echter teruggebracht naar 12 jaar, op voorwaarde dat men vergezeld is van een ruiter van ten minste 21 jaar oud. Bestuurders van gespannen moeten daarentegen minstens 16 jaar oud zijn.

Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. De bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last-of rijdieren of van vee mogen, buiten de bebouwde kommen, de gelijkgrondse bermen volgen die rechts in hun richting liggen, op voorwaarde dat zijn de andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Ruiters mogen op de rijbaan met twee vooraan rijden (NDVR: toch is het beter om in één rij achter elkaar te rijden), maar als er één ruiter op de gelijkgrondse berm rijdt, dan moeten alle anderen in één rij rijden.

Het verkeersreglement stelt dat fietspaden en trottoirs verboden terrein zijn voor ruiters. Er zijn bovendien bijzondere regels van toepassing voor wegen voor voetgangers, fietsers en ruiters.

Ruiters moeten een richtingsverandering aangeven met een armbeweging. Merk ook op dat het in bebouwde kommen verboden is om ingespannen of bereden dieren te laten galopperen.

Bron
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php[/quote]

IS belgische site...hier geldt nederlandse wetgeving.
Zegt jurisprudentie je wat?? Ik zal een om vragen of ik een oude presentatie mag plaatsen hier..interessante materie.

Verder geldt dat in beginsel de weg de plaats is van de ruiter. Dit neemt niet weg dat jij de verantwoordelijkheid hebt voor verkeersveiligheid. Onder artikel van de WVW en de RVV zou ik je van de weg halen als je als ruiter op een 80 km weg rijd. Je brengt de doorstroming maar vooral de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. En daarom moet je zowieso uitwijken naar de berm. Is de berm niet aanwezig, mag je uitwijken naar een fietspad als die wel aanwezig is, mits je rechts houdt en zoveel mogelijk de berm opzoekt.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:52

kvind wielrenners vaak erg irritant ookal gedragen de paarden zich prima. Vaak nog even bellen express, of jaaaa roepen, of klikken met de tong. Heel vervelend.
Laatst bijgewerkt door annetjee19 op 31-07-12 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:55

Wanneer een paard lastig gedrag vertoont en hierdoor andere weggebruikers beperkt, is het niet meer dan begrijpelijk dat men zich daaraan ergert. Echter, ze dienen er wel op een normale manier mee om te gaan. Dus: je remt netjes af ipv erlangs te razen (wielrenners zijn voor de wet gewoon fietsers, dus ze moeten zich niet zo verheven gedragen). Het is bovendien gevaarlijk voor de wielrenner zelf om er vlak langs te fietsen.
Wanneer je autorijdt en je ziet een paard dat bijna de weg opkomt, rem je af ipv flink door te rijden 'omdat je maar niet buiten moet gaan rijden met zo'n beest'.

Dat laatste hoor ik heel vaak. Dan zeg ik: "Dus omdat jij vindt dat een paard niet in het verkeer hoort, maak je de situatie gewoon maar onveilig met wellicht een dode tot gevolg? En dat is dan maar hun schuld..."
Dan dammen mensen wel een beetje in.

Er rent ook wel eens een hond over de weg. Dan maar niet afremmen, want tja, dan moeten ze hem maar aanlijnen.....

Zo kun je wel bezig blijven. Mensen mogen zich best ergeren, maar je staat daar nu eenmaal midden op de weg en misschien kunnen ze beter vragen of je hulp nodig hebt. Is beter en veiliger dan uitschelden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:56

•Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen

Leuk dat je deze er niet bij zet trouwens van dezelfde site..
Als we dit zo lezen als jij de rest, zou dit betekenen dat je verplicht bent te weten wat angst is bij een paard. :)
Maar zo zit de wet vol hiaten. NEem de de Wet op de Identificatieplicht? Er staat bijvoorbeeld nergens dat je verplicht bent om altijd een ID bij je te hebben. Maar wel dat je hem altijd ter inzage moet kunnen aabieden indien daar door een ambtenaar om gevraagd wordt. Slaat ook nergens op eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:57

LisaLuna schreef:
Fiffill schreef:

Ze komt zelf met de vraag waarom wij vinden waarom ze nog niet volwassen is. Nou, dan is het toch keurig netjes dat wij daar een correct antwoord opgeven. :?
Ik wil het nog verder uitleggen. De TS heeft behoorlijk last van puberaal gedrag. En daar is niets mis mee want dat hoort bij meisjes van 16.[/quote]

Jullie zeggen dat ik niet volwassen ben. Dus, dan is mn vraag waarom niet?
Vind jij bijvoorbeeld britt dekker volwassen?
Ach ja, ze is 18 of ouder, dus ze is volwassen?
Hoe weet jij of ik last heb van puberaal gedrag? Ken je me in real?
Makkelijk zeggen zo vanachter de pc!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:58

Bo_Cassey schreef:
Wanneer een paard lastig gedrag vertoont en hierdoor andere weggebruikers beperkt, is het niet meer dan begrijpelijk dat men zich daaraan ergert. Echter, ze dienen er wel op een normale manier mee om te gaan. Dus: je remt netjes af ipv erlangs te razen (wielrenners zijn voor de wet gewoon fietsers, dus ze moeten zich niet zo verheven gedragen). Het is bovendien gevaarlijk voor de wielrenner zelf om er vlak langs te fietsen.
Wanneer je autorijdt en je ziet een paard dat bijna de weg opkomt, rem je af ipv flink door te rijden 'omdat je maar niet buiten moet gaan rijden met zo'n beest'.

Dat laatste hoor ik heel vaak. Dan zeg ik: "Dus omdat jij vindt dat een paard niet in het verkeer hoort, maak je de situatie gewoon maar onveilig met wellicht een dode tot gevolg? En dat is dan maar hun schuld..."
Dan dammen mensen wel een beetje in.

Er rent ook wel eens een hond over de weg. Dan maar niet afremmen, want tja, dan moeten ze hem maar aanlijnen.....

Zo kun je wel bezig blijven. Mensen mogen zich best ergeren, maar je staat daar nu eenmaal midden op de weg en misschien kunnen ze beter vragen of je hulp nodig hebt. Is beter en veiliger dan uitschelden.

KLopt, heet anticiperen, maar ik geloof dat de verkeers en bijbehorende wetskennis hier niet zo hoog is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:59

Dus de Belgische wetgeving is niet geldig. Goh zullen ze in België leuk vinden :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:01

Fiffill schreef:

Vind het érg flauw en vind eerlijk gezegd DAT pas kinderachtig. Iemand afrekenen op leeftijd.[/quote]
Ik wil het nog verder uitleggen. De TS heeft behoorlijk last van puberaal gedrag. En daar is niets mis mee want dat hoort bij meisjes van 16.[/quote]

jij hebt al zeker vijf post geschreven in dit topoic over de leeftijd van ts...dat noem ik kinderachtig.
Je post hebben op deze manier geen enkele toegevoegde waarde, behalve dat TS op de kast zit. En hoewel ik geen 16 meer ben zou ik ook gruwelijk geirriteerd raken door jou `ik ben oud en jij bent klein, dus ik weet beter´houding. :)

Bo_Cassey

Zullen we leeftijd laten rusten? Dat is niet echt een punt dat ze kan aanpassen......

Wat betreft onwetendheid bij mensen: mensen zijn groepsdieren en herkennen angst instinctief. Wanneer ik een paard angstig gedrag zie vertonen, zie ik mensen eromheen (leek of niet) ook reageren en afstand zoeken.
Verder weet iedereen dat paarden groot, sterk en zwaar zijn, en dat ze kunnen schoppen.

Sunnda

quera schreef:
Dus de Belgische wetgeving is niet geldig. Goh zullen ze in België leuk vinden :')

god o god...nee in NL niet nee..

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:02

Doma_clasica schreef:
Ik wil het nog verder uitleggen. De TS heeft behoorlijk last van puberaal gedrag. En daar is niets mis mee want dat hoort bij meisjes van 16.

Dus als TS 28 was geweest was er niks mis geweest met het topic oid. :+

Wij waren vorige keer met een groep aan het rijden met 1 jonge merrie die doodsbang is voor wielrenners, steken we over om bij het bos te komen ( daar rijden bijna nooit wielrenners en er reden paarden naast dus zou geen probleem moeten zijn ) komt er een wielrenner aan scheuren en als een gek lopen bellen, dan stopt ie rijd er een vriendin heen om te vragen of ie even wil wachten tot we allemaal over zijn omdat er een paard erg bang voor wielrenners is. Gaat die mafkees lopen schelden en dan fietst ie als een gek op een halve meter achter die merrie langs :roll:
Mijn oma is trouwens ook een keer aangereden door een wielrenner, gewoon voor ons huis in het centrum van de stad. _-:(

Edit; spelfouten
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 31-07-12 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:02

:= Voelt ook iemand een mop aankomen? :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:03

quera schreef:

Niet in NL.

Leeftijd is in zoverre relevant dat piepkuikens simpelweg geen tijd hebben gehad om kennis/kunde/ervaring op te doen.
Howewel daar uiteraard individueel verschil in zit is het niet voor iets dat men de jaren des onderscheids pas bij 18 begint te tellen.
Wie zeg 35 is weet dat diens ´zijn´; DNA + eigen levenservaring vooral 16 (of zo) plus is. Dus zo´n 20 jaar.
Met 19 heb je (uitzonderingen met een extreem bewogen leven bevestigen de regel) echt nog geen benúl noch perspectief.
Ik dacht daar zelf toen ik 19 was (en met vriendin zelfstandig/onafhankelijk woonde) uiteraard ook anders over maar het is wel gewoon zo. Ik was toen in jaar 1, dus met stand DNA + (vrijwel) 0.
Voor studenten met een kunstmatig verlegnde afhankelijkheid schuift dat naar hogere leeftijd.

Het is ook totáál anders wanner je van je zelfverdiende salaris - vaste lasten - huishoudbudget je paard en evt verzekeringen betaalt of je ouders je een pony betalen; je zelf de eindverantwoordelijk voor jezelf en je rijdier bent of dat je ouders de penis zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:03

gekvanfleur schreef:
quera schreef:

god o god...nee in NL niet nee..

Nee dat snapte ik ook nog wel :)
Maar er staat op meerdere sites beschreven dat een paard niet op een trottoir mag.
Heb dit trouwens ook bij het CBR geleerd

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:04

Dat jullie allemaal wielrenners met een fietsbel tegenkomen zeg! 99% van de racefietsen heeft namelijk geen bel, alhoewel dat wel verplicht is.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:04

Wielrenners halen altijd het bloed onder mijn nagels vandaan. Het liefst sla ik ze van hun fiets af!!!!!!!!

Máár, jij zit wel fout. Je moet op de weg rijden en je hoort dan ook je paard onder controle te houden. Natuurlijk, het is lastig als ze schrikken en iets niet willen, maar daar ben jij wel verantwoordelijk voor. Jij moet er dan voor zorgen dat je geen mensen hindert. Als mensen autopech hebben, gaan ze ook niet midden op de weg staan; ze verplaatsen zich naar de zijkant en gaan dan zorgen voor een oplossing. Mensen moeten hier opzich wel begrip voor tonen als het even niet lukt met een paard, maar de meeste mensen kunnen dit begrip gewoon niet opbrengen, zeker niet als het om paarden gaat. Dat is gewoon iets lastigs en dat begrijpen ze niet. Die wielrenner had ook even moeten wachten. Helaas hebben volgens mij alle wielrenners een wielrennersmentaliteit en dat houdt in: GAAN. Desnoods ergens doorheen. Rekening houden doen ze niet.

Beetje offtopic: wat ook wel weer typisch bokt is, is de leeftijd erbij betrekken.. Dat vind ik zo'n onzin. Ga me niet vertellen dat als je ouder bent veel meer weet en wijzer bent. Dat kan zo zijn, maar dat is zeker niet altijd het geval, dus laten we het probleem centraal stellen en niet de leeftijd van degene met het probleem.

Betteke: ben volgens mij pas 3 of 4 keer wielrenners met een bel tegengekomen. De rest fluiten of schreeuwen heel hard dat je aan de kant moet (en dat zeggen ze niet altijd even netjes..).
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 31-07-12 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:05

Verbaasd me dat er zoveel mensen zijn die beweren dat hun paard 100% verkeersmak is en helemaal onder controle := Ik reed een gelderse merrie, 9 jaar en reed al haar hele leven buiten. Zij is aan alles gewend, auto's, tractors, vrachtwagens, fietsers achter hun reet noem maar op. Wij houden ons zo goed mogelijk aan de regels en proberen geen andere weggebruikers te belemmeren...

Maar.... het blijven vluchtdieren :+

Na een fixe storm waren reclame borden omgevallen, lagen in de berm, waar ze normaal dus rechtopstaan :') Normaal nooit problemen mee, maar nu was alles anders en dan is het opeens dood eng en valt het aan :oo Paarden waren echt in paniek :') Gelukkig begrepen de fietsers achter ons het en hielden er rekening mee en hielden afstand...

En dan nog een situatie... Wij liepen door de duinen naar het strand, en toen.... opeens... was daar een emmertje :oo Ja man, niet normaal, een EMMERTJE :oo Levensgevaarlijk :oo Nou paard rende bijna door het prikkeldraad (echt achterlijk, prikkeldraad naast een ruiterpad) omdat dat EMMERTJE doodseng is...

Om dus even duidelijk te maken dat ELK paard een vluchtdier blijft... Of ze nou 100% verkeersmak zijn of niet, er kan zich altijd een situatie voordoen dat het even niet helemaal gaat en dan moet je, als mede weggebruiker, gewoon rekening houden met elkaar. TS reed voor dit gebeurde in de berm, en ik ga er van uit dat het ook haar bedoeling was om die tocht in de berm te vervolgen als haar paard niet zo schrok. Ik vind het gevaarlijk wat de betreffende wielrenster heeft gedaan omdat een paard hierdoor alleen maar opgefokter raakt. Als volwassen vrouw verwacht je dat ze gevaren in kan schatten. Als een paard trillend,opgefokt en stakend horizontaal op het fietspad staat, dan is duidelijk dat dit niet de bedoeling is van de ruiter.

LisaLuna

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:06

Kom op jongens doe nou allemaal even niet zo opgefokt. :+