Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:02

Hij handeld inderdaad wat maar rijd voornamelijk voor andere mensen, wel rot zeg zo zeg je niet af dat doe je netjes de dag van te voren. Siert hem niet

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:02

'Afkraken' heb ik niet zo goed gekozen, ik bedoelde eigenlijk 'wel heel erg kritisch'. Heb zelf ook een half jaar gezocht immers en kwam toen alsnog thuis met heel andere kleur en geslacht wat ik eigenlijk niet wilde, maar wel goed paard. De foto in de advertentie was prut en het paard werd ook nog eens knullig voorgesteld, toch moet je daar weleens door heen kijken toch?
Maar het blijft wel moeilijk inderdaad want een echt fijn paard wat ook nog eens gezond is is schaars. Mag dan toch best iets meer kosten vind ik.

Wat gedragen sommige verkopers zich toch vreemd trouwens..Nou ja, over kopers kun je ook een boekje opendoen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:07

Nou dat kan toch, ik wil ook het liefste een schimmel ster of meer met geweldige bewegings mechaniek, maar de kans dat ik die vind is wel heel klein. Dus een andere kleur is ook goed maar voor de rest ben ik wel kritich ja ik weet wat ik wil en waar een dier aan moet voldoen moet ik daarom langer zoeken is het zo.

Voor iedereen is het zoeken anders de 1 is te kritisch voor het bedrag wat die wil uitgeven de ander is verliefd op de eerste de beste die ze ziet.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:13

Ik denk dat je idd allereerst het DOEL wat je hebt voor ogen moet houden en dan elk paard wat je tegenkomt afwegen tegen dat doel. Vervolgens zoeken naar dieren die binnen jouw budget vallen én aan het dat doel voldoen. Als je dan niets kunt vinden zou je eens kunnen bezien of je doel realistisch is. Ik denk als je doel bv. dressuur is dat je dan toch een springgefokt paard kunt tegenkomen die wel degelijk aan je doelstelling voldoet. En dat niet alle Sandreo's/Gribaldi's bijvoorbeeld mooi zijn of traag achterbeen hebben. En is dat trage achterbeen erg als je naar je doel kijkt dan? Niet iedereen zal de top halen bijvoorbeeld.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:16

2 jaar terug wist ik, vergeleken nu ,zoveel minder over paarden en heb toen ook een paard gekocht, wel laten keuren alleen klinisch maar ik was verliefd geworden op haar koppie!
ze heeft gelukkig nooit wat gemankeerd qua kreupelheid of andere narigheid (ondanks dat ik door mijn ontwetendheid een paard bij jansen van den hout heb gekocht, lucky me) maar toen ik steeds meer ging weten en naar mń paard bleef kijken dacht ik ooehh ze is wel overbouwd, oehh lange rug vergeleken dr korte nek.. niet zo gek dat ik zoveel moeite met dr heb!
dus ga je, zeker bij een volgend paard heel kritisch kijken, hoe meer je weet hoe meer je ziet aan een paard.
en het is inderdaad zo dat slechte foto's soms niet alles zeggen, ik had slechte foto's staan op internet en kreeg maar geen reacties, toen heb ik nieuwe foto's gemaakt en werd ontzettend veel gebeld, maar het blijft nog steeds het zelfde paard dus foto's zeggen inderdaad niet alles maar je kan wel al veel zien aan exterieur wat je wel of niet aanspreekt!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:19

Als je dressuur rijdt wordt je toch echt afgerekend op een traag achterbeen. Het ligt natuurlijk ook aan de mate van traagheid. Heb er een gehad, aantal voor anderen gereden en ik wil dat nooit meer. Dan vindt ik dat je best kritisch mag zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:22

Juist de ervaring het zien en trainen van veel paarden heeft mij deze mening gegeven de sandreo's die ik heb gezien bewogen enkel in de hoogte hadden niet het achterbeen wat ik prefereer betekend zeker niet dat een ander daar niets mee kan voor mij is het niet wat ik zoek.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:27

@ Nanno: herkenbaar... :o Schrok me rot toen trainster zei dat het paard 'wat beperkt' was! En was er zo trots met mijn nieuwe aanwinst heengegaan!

Natuurlijk heb je eisen als je wat hoger in de dressuur wilt qua achterbeen. (Ik heb trouwens met zo'n tiepje nog nooit een jury opmerking daarover gehad, zien ze het uberhaupt wel in de basis, gaat niet meer om netjes op de letter je dingetje doen daar, maar das ontopic ;) ??)
Ik maak best veel mee dat kijkers eisen stellen en vervolgens zelf nou niet bepaald de sterren van de hemel rijden.. Dan denk ik: neem liever een betrouwbaar beest waar je evengoed Z mee kan worden toch? Want ze willen dan toch vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ook nog! :(

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:31

InekeN schreef:
@ Nanno: herkenbaar... :o Schrok me rot toen trainster zei dat het paard 'wat beperkt' was! En was er zo trots met mijn nieuwe aanwinst heengegaan!

Natuurlijk heb je eisen als je wat hoger in de dressuur wilt qua achterbeen. (Ik heb trouwens met zo'n tiepje nog nooit een jury opmerking daarover gehad, zien ze het uberhaupt wel in de basis, gaat niet meer om netjes op de letter je dingetje doen daar, maar das ontopic ;) ??)
Ik maak best veel mee dat kijkers eisen stellen en vervolgens zelf nou niet bepaald de sterren van de hemel rijden.. Dan denk ik: neem liever een betrouwbaar beest waar je evengoed Z mee kan worden toch? Want ze willen dan toch vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ook nog! :(

ja dat is zeker zo!!
of mensen een jong paard willen omdat ze hem dan zo lekker naar de eigen hand toe kunnen zetten(en het natuurlijk heel stoer is) maar vervolgens er niets meer mee kunnen doordat ze te weinig ervaring hebben.. zo zonde :n

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:34

In de dressuur gaat het inderdaad om de oefeningen en hoe deze worden uitgevoerd maar als je daarin een brave proef neer zet en 1 laat het dier schitteren laat prachtige verruimingen zien en het dier danst door de baan heb je al een voorsprong als je daarbij ook netjes de oefeningen rijd.
Ik zie het elke keer bij mn familie die hebben meerdere in de zelfde klasse lopen ze rijd alle proeven even netjes maar wint ze bijna allemaal met het dier dat net dat beetje meer beweegd het is dan ook een genot o dat dier door de baan te zien gaan.

Chelsea1691

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:39

@Pinda_dipje: Ja, daar heb ik ook van geleerd! Ik laat ze nu voortaan ALTIJD voorrijden.
Gelukkig is het nu goed gegaan, ondanks dat het redelijk lang duurde voordat ik weer de volledige controle had. Maar ik had ook een lelijke val kunnen maken.

Ik twijfel ook een beetje. Misschien heeft die vaker van die uitspattingen en was het meer een smoes.
Ze hadden wel veel paarden staan, dus oke. Dat je niet tijd hebt elk paard elke dag te rijden kan ik begrijpen.
Maar 4 dagen in een stal laten staan, kan het me amper voorstellen....

Maar goed. Op na de volgende 2! :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:44

Helemaal mee eens Seven. Maar dan moet je wel bereid zijn om voor zo'n fijn getalenteerd paard wat meer op tafel te leggen. En daar zit nou net de kneep, voor een dubbeltje op de eerste rang komt meer voor! Laat staan dat ze zelf ff kritisch naar eigen rijkunsten kijken.
@ Nanno; ja, drama. Laatst hier mensen met jong manege meisje kwamen om 3 jarige. "Kunnen ze fijn samen opgroeien". Toen ons dat niet zo'n strak plan leek was het argument dat zo'n jonkie nog beter te betalen was :+
Puntje bij paaltje: moesten ze eerst nog wachten tot de hond's puppies verkocht waren voor het paard betaald kon worden, zucht-zucht-zucht.

@ Wat link om een paard 4 dagen op te sluiten en dan een kijker er op te zetten! Lekker aso, had wel anders af kunnen lopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:51

dat staat als een huis, iets meer besteden voor een beter dier :j

Er zijn genoeg mensen die moeten bedelen om de laatste centjes voor een paard bij elkaar te krijgen, je ziet dat gewoon verkeerd gaan bij de eeertse da rekening zo jammer je dier is er de dupe van.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:12

ik meld me ook weer even.
Nogsteeds op zoek naar een leuk dier wat niks hoeft te kunnen hengst/ruin

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:16

Als je nog maar net het paard aan kan schaffen, hoe komt het dat met alle benodigheden + evt hoge DA kosten??
Met 50 euro pm sparen kom je er niet denk ik..
Verzekerd heb ik die vna mij niet overgens :).

Die van mij heb ik in de eerste 6-7 maand bijna even veel kosten aan gehad, als zijn aanschafprijs (en ik heb hem nu 9 maand..)
Nu moet ie wel even ophouden, mijn spaarpot wil graag weer bijvullen hahaha :D

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:16

Ik lees weer mee. Niet op zoek naar een paard, wel op zoek naar 1 of 2 leuke baasjes wegens aanfok :)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:22

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:26

kitty_gomez schreef:
even een vraagje, wat is een reeele vraagprijs? Ik ben aan het rondkijken voor een eventuele nieuwe pony, maar weet niet wat een reeel bod zou zijn. Ik heb al een bod gedaan maar dat vinden hun te laag.

- c pony 1.36
- 13 of 14 jaar
- recreatie
- merrie heeft een veulen gehad
- niet gekeurd
- niet geklasseerd
- geen papieren wel een paspoort

700/900 euro lijkt mij meer dan genoeg!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:28

Inderdaad, je eisen moeten gewoon realistisch zijn :j Ik verwacht niet om ooit op topniveau mee te draaien :+ Een paard dat dus gewoon fijn in de omgang is, leuk kan bewegen en het goed doet in de basissport en van een buitenrit op z'n tijd houdt, is dus prima. Ik wil in de toekomst wel graag eens gaan starten, maar moet gewoon in de B beginnen en zie wel waar het schip strandt :) Ik heb niet per se een bepaald niveau voor ogen, tuurlijk is het leuk als je presteert op wedstrijd als je besloten hebt te gaan starten, maar als ik in een bepaalde, relatief lage klasse zou blijven hangen, is dat wat mij betreft ook geen ramp. Je moet ook eerlijk en realtisch naar je eigen capaciteiten kunnen kijken.

Wel was het voor mij een voorwaarde dat een paard röntgenologisch helemaal goed zou zijn, zonder bemerkingen. Gezien eerdere ervaringen, wilde ik ook de bovenlijn laten keuren. Gelukkig is mijn nieuwe aanwinst glansrijk door de keuring gekomen :)

Het scheelde wel dat ik een kleiner paard ook niet uitsloot in mijn zoektocht, dan kun je toch wat makkelijker slagen met een beperkter budget. Mijn merrie is nu nog maar 1.58, maar ze heeft wel een leuk papier (Johnson x Burggraaf, volle zus van de goedgekeurde hengst Bonaparte), kan leuk bewegen, heeft een fijn karakter en is röntgenologisch helemaal goedgekeurd zonder bemerkingen (benen en bovenlijn). Ik had, in vergelijking met velen hier, niet al te veel te besteden, maar ze viel binnen budget hoor Het is dus wel een kleintje, maar dat vind ik zelf niet zo'n probleem en wellicht groeit ze nog wat, ze is immers pas drie. Ik heb wel eens gehoord dat Johnson nakomelingen laatbloeiers zijn, dus ik hoop dat ze nog enkele centimeters groeit :D Zo niet, dan niet ;)

Ook zonder een budget van 5000 Euro of hoger is er heus wel iets leuks te vinden dat bij je past, als je eisen maar enigszins realistisch zijn.

Op een paard gaan zitten zonder dat deze eerst voorgereden wordt, doe ik ook nooit meer := Dat leverde me een hersenschudding, pijnlijk rug en nek en kapotte hand op :+ Dat paard (redelijk jong dier) bleek al bijna twee weken stil te staan en het bleek tevens nogal een rilkikker te zijn, geen ideale combinatie :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:31

ik zou ook nooit op een paard gaan zitten die niet voor gereden word.
heb vroeger twee jaar op een handelsstal gereden en toen maakte het me niks uit maar nu echt niet meer!

vertrouw geen enkele verkoper op hun mooie blauwe ogen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:32

Ach, een kennis van me zocht een zwarte lusitano en kwam thuis met een witte PRE, dus qua eisen ;)
Ik heb wel regelmatig het idee dat kopers onmogelijke eisen stellen. Men lijkt het liefst een 4 jarig bomproof paard te hebben wat Z loopt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:32

kara schreef:
ik meld me ook weer even.
Nogsteeds op zoek naar een leuk dier wat niks hoeft te kunnen hengst/ruin

Is dit niet iets voor je? Rechtstreeks van fokker

Nien1984 schreef:
Ik weet nog een leuke 3 jarige Citango x Kennedy ruin http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/435676 die nu beleerd wordt. Het is een mooi donker vosje met alleen een kolletje. Chique koppie, mooie opwaardse bouw en een super draf en een prima galop. Er moeten nog hier en daar wat knopjes en trucjes op en aan, maar voor iemand die een jong beest aan durft en geen haast heeft is het een leuke uitdaging. Hij staat nog niet te koop, maar voor informatie kan ik je de gegevens van de staleigenaar geven. Pb dan maar.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:33

grauwman schreef:
Als je dressuur rijdt wordt je toch echt afgerekend op een traag achterbeen. Het ligt natuurlijk ook aan de mate van traagheid.

Dat ligt toch ook weer heel erg aan het niveau waarop je rijdt en het niveau dat je wenst te bereiken :)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:33

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:35

Voor een echt brave C pony, mits ie dus écht braaf is, zou ik tot ca 1500 gaan. Braaf is belangrijk bij die maatjes :j