Kruinen en karakter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:21

ok, wachtlijst, haha

ik had yvetje aangemeld op msn zodat ik daar haar foto's kon zien

dus voor yvetje:

profiel: elandsneus:
wijst op een sterk karakter, dit soort paarden zijn vaak kuddeleider

kaken: groot:
intelligent en cooperatief

snuit: vrij vierkant:
wijst op een stabiele persoonlijkheid

mond: vrij lang:
wijst soms op zeer grote intelligentie, en een paardje dat best wel gevoelig is

lippen: platte bovenlip:
vrij onafhankelijk en vastberaden paardje,
op 1 foto steekt zn bovenlip uit dat betekend dat hij geconcentreerd is

neusgaten: groot en open:
een teken van intelligentie, een geinteresseerd, enthousiast en actief paardje

kin: duidelijk gescheiden van zn bovenlip:
zou weer aanduiden dat het een heel slim paardje is

ogen: zacht en open:
geinteresseerd

oren: goed gevromd, vrij breed:
goed gevromd is intelligent dat brede betekend dat je paard een evenwichtig karakter heeft en best wel betrouwbaar is

kruin: 1 precies in het midden:
wijst in het algemeen op een paardje met een ongecompliceerd karakter

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:41

voor liza van loon:

profiel: vrij recht profiel, meet een heel licht snoekshoofd:
het recht geeft aan dat hij vrij makkelijk leert en dat snoekshoofd betekend dat hij ook wel gevoelig is

kaken: medium/groot:
vrij intelligent en cooperatief

snuit: verfijndmaar ook een beetje vierkant:
betekend dat hij wel gevoelig is maar ook wel een stabiele persoonlijkheid heeft

mond: medium:
niets bijzonders

lippen: hartvormig:
expressief, nieuwsgierig en extravert

neusgaten: groot en puntje naar binnen gedraaid:
geinteresseerd, enthousiast en actief, de puntjes naar binnen gedraaid betekend dat hij veel nadenkt

kin: is helaas niet echt goed te zien op de foto

geinteresseerd

oren: boven en onder even ver uit elkaar:
paardje wat ook energiek en soms heftig kan zijn, dat brede maakt hem echter ook wel weer betrouwbaar, dus het houdt elkaar zeg maar wel in evenwicht

kruinen: 1, die iets meer naar rechts ligt zo te zien:
zou betekenen dat hij minder gewillig en cooperatief is dan een paard waarbij deze enkelvoudige kruin in het midden ligt of meer naar links.

enkelvoudige kruinen zeggen vaak minder over het karakter dan de wat meer gecompliceerde patronen.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:42

SuperRoos schreef:
ok, wachtlijst, haha

ik had yvetje aangemeld op msn zodat ik daar haar foto's kon zien

dus voor yvetje:

wijst op een sterk karakter, dit soort paarden zijn vaak kuddeleider

Klopt! De manege-eigenaar vond hem in het begin te dominant, daarom mocht hij eerst niet bij de andere pensionpaarden in de wei, omdat hij zelfs de grootse paarden te lijft ging, wat hij met een blessure moest bekopen. Deze zomer ging het beter en hij is idd de leider Lachen Hij beheert de waterbak en er mag pas gedronken worden als hij dat toestaat. De merrie´s zijn ook echt zijn eigendom en de ruinen kunnen beter uit de buurt blijven. Hoewel die wel leuk zijn om regelmatig mee te spelen en te stoeien Tong uitsteken

Klopt ook!

snuit: vrij vierkant:
wijst op een stabiele persoonlijkheid

Klopt ook wel. Hij is altijd heel evenwichtig met zijn karakter. Zeker in de omgang. Onder het zadel is hij nog wel eens een beetje wisselvallig, maar het lijkt me dat de meeste paarden dat hebben.

wijst soms op zeer grote intelligentie, en een paardje dat best wel gevoelig is

Klopt niet helemaal. Dat hij een grote intelligentie heeft klopt. Een staldeur openen waar hij aan vast staat is geen probleem. Ook onder het rijden is hij altijd op sneaky plannetjes aan het broeden. Hij is dan ook ongelooflijk goed in je voor de gek houden. Als je wegloopt gaat hij aan zijn naambordje knagen en als je je dan omdraait, doet hij of hij hem gewoon lief aan het likken is. De boef! Dat gevoelige valt volgens mij wel mee. Hij is niet snel ergens van slag af, een tik met de zweep doet hem ook weinig en boze stemmen zijn ook nutteloos. Als ik boos op hem ben is hij meestal wel nogal verontwaardigd, maar hij reageert er niet heel heftig op ofzo.

lippen: platte bovenlip:
vrij onafhankelijk en vastberaden paardje,
op 1 foto steekt zn bovenlip uit dat betekend dat hij geconcentreerd is.

Hij is idd heel onafhankelijk en vastberaden. Als hij ergens zijn zinnen op heeft gezet, wil hij dat ook doorzetten. Ook in de wei zoekt hij niet de anderen op. Hij staat meestal lieven alleen.

een teken van intelligentie, een geinteresseerd, enthousiast en actief paardje

Baloe is altijd geinteresseerd, enthousiast en intelligent. Maar hij is niet altijd even actief....eerder een beetje flegmatiek (behalve als we gaan springen)

kin: duidelijk gescheiden van zn bovenlip:
zou weer aanduiden dat het een heel slim paardje is

geinteresseerd

klopt. Mensen zijn daardoor ook bijna altijd verplicht om even bij zijn stal te stoppen omdat hij zo uitnodigend zijn neus door de tralies drukt

oren: goed gevromd, vrij breed:
goed gevromd is intelligent dat brede betekend dat je paard een evenwichtig karakter heeft en best wel betrouwbaar is

Klopt helemaal! Hij is idd intelligent en evenwichtig zoals al eerder vermeld en echt superbetrouwbaar! Hij draait nergens zijn hoef voor om. En als jij hem kan overtuigen dat iets engs echt niet eng is, dan neemt hij dat meestal ook klakkeloos van je aan. Hij zal het dan ook niet zomaar op een lopen zetten als hij iets eng vind ( behalve bij honden Schijnheilig ) Maar heeft eerder zoiets van: Baas is dit eng? en loopt er dan met een scheef hoofd langs. (het moet immers wel goed in de gaten worden gehouden) Een bok geven zal hou ook niet zomaar doen, of er moet een goede reden voor zijn.

kruin: 1 precies in het midden:
wijst in het algemeen op een paardje met een ongecompliceerd karakter.

klopt dus ook! Baloe is geen drammerd en vrijwel altijd de rust zelve.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:32

ook nog de shet van yvetje:

profiel: recht profiel met lichte elandsneus:
ongecompliceerd en heeft een sterk karakter

snuit: vierkant:
een stabiele persoonlijkheid

mond: medium; niets bijzonders

neusgaten: goedgevomrd, puntjes gedraaid:
intelligent en denkt veel na

kin: niet te zien met al die mooie baardharen, haha

ogen: amandelvormig:
gewillig paardje dat wel afstandelijk en introvert kan zijn totdat het je vertrouwt

oren: breed, niet echt gedefinieerd
het is een gemdiddelde leerling

kruinen: 1 in het midden;
net als bij je andere pony dus

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:45

SuperRoos schreef:
voor ireentjuh:

profiel: lichte elandsneus:
duidt op een paardje met een sterk karakter dat best weleens de groepsleider zou kunnen zijn

klopt wel, groepsleider is ze meestal niet maar ze laat zich ook absoluut niet door een ander paard wegjagen.

of ze intelligent is betwijfel ik *LOL* nee, aan de ene kant is ze eigenlijk best wel intelligent, maar op een andere manier ook weer niet (als ik een appel ophang in haar stal in een lickit-houder, dan hangt die er de volgende ochtend nog Schijnheilig )
cooperatief is ze wel.

snuit: verfijnd:
zou betekenen dat ze ook wel gevoelig is

zou ook wel eens kunnen.

niets bijzonders

nieuwschierig is ze zeker wel!

neusgaten: groot en goed gevormd:
intelligent en nieuwsgierig

kin: kort en rond:
een betrouwbaar paardje

absoluut!!! ze kan soms wat lastig zijn, maar ze is zeker betrouwbaar.

ogen: zacht en rond:
een gewillig paardje dat wel vertrouwen heeft in mensen

klopt ook.

oren: goed gevormd, vrij breed en bovenaan wijder dan onderaan:
wijst weer op een intelligent en betrouwbaar paardje,

zie hierboven Haha!

alles wijst er dus op dat je een nieuwsgierig en betrouwbaar paardje hebt, waar volgens mij ook wel wat pit in zit, omdat ze dus zo intelligent is en dan zijn ze vaak heel enthousiast,

ja dat klopt zeker, Evita is superbetrouwbaar, Sanne (dochtertje van gijsenkim) reed toen ze 4 jaar was haar los in de bak met alleen een beugelriem om de hals, en ze luisterde super. Aan de andere kant kan ze met een buitenrit ook heel erg druk zijn, maar ze blijft betrouwbaar.

leuk beestje trouwens,

dank je Haha!

over de kruinen kan ik nu dus niks zeggen, maar misschien weet je zelf wat voor en kruin ze heeft?

op haar hoofd heeft ze 1 rond kruintje, precies in het midden tussen haar ogen.. kruinen op het lichaam zijn die belangrijk? ze heeft een paar hele opvallende op haar hals.

heel erg bedankt trouwens!!

[/i]

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:00

kruinen op het lichaam zijn niet van belang op het karakter,

1 kruin precies in het midden duidt op een ongecompliceerd karakter, maar het karakter is wel meer afhankelijk van andere eigenschappen

misschien is je paarden in andere dingen intelligent, bijvoorbeeld in het leren van dingen ofzo,
of at ze dus in de gaten heeft dat ze met een kindje van 4 op haar rug heel voorzichtig moet zijn,
dat is ook een vorm van intelligentie.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 11:21

Hey roos! De beschrijving van mn shet klopt ook precies!!! (qua karakter heeft hij dan ook wat weg van baloe alleen ze hecht zich wel aan personen en baloe bijna niet)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:26

SuperRoos schreef:
voor liza van loon:

profiel: vrij recht profiel, meet een heel licht snoekshoofd:
het recht geeft aan dat hij vrij makkelijk leert en dat snoekshoofd betekend dat hij ook wel gevoelig is
hij leert inderdaad vrij snel en is ook gevoelig
kaken: medium/groot:
vrij intelligent en cooperatief
hij is intelligent, wat cooperatief is weer ik niet Verward
snuit: verfijndmaar ook een beetje vierkant:
betekend dat hij wel gevoelig is maar ook wel een stabiele persoonlijkheid heeft
klopt, hij doet nooit echt iets wat is niet verwacht
niets bijzonders

erg nieuwsgierig en hij kan zich ook goed uit drukken voor een paard. Extravert is toch levendig? Dat is hij wel.
neusgaten: groot en puntje naar binnen gedraaid:
geinteresseerd, enthousiast en actief, de puntjes naar binnen gedraaid betekend dat hij veel nadenkt
klopt helemaal Lachen
kin: is helaas niet echt goed te zien op de foto

geinteresseerd

oren: boven en onder even ver uit elkaar:
paardje wat ook energiek en soms heftig kan zijn, dat brede maakt hem echter ook wel weer betrouwbaar, dus het houdt elkaar zeg maar wel in evenwicht
klopt helemaal! Hij kan af en toe heel heftig zijn in het bos en in de winter. Maar ik vertrouw hem heel erg, ik voel me altijd veilig op hem.
kruinen: 1, die iets meer naar rechts ligt zo te zien:
zou betekenen dat hij minder gewillig en cooperatief is dan een paard waarbij deze enkelvoudige kruin in het midden ligt of meer naar links.

enkelvoudige kruinen zeggen vaak minder over het karakter dan de wat meer gecompliceerde patronen.

Klopt echt helemaal dus, echt leuk OK dan!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:44

leuk dat het zo goed klopt,
cooperatief betekend dat hij wel graag mee wilt werken,

was mij ook al opgevallen yvetje, dat ze wel een beetje op elkaar leken qua karakter, behalve dan dat onafhankelijke Lachen leuk hoor

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:47

Ow dan is hij ook cooperatief. Hij werkt niet echt tegen met dressuur ofzo. Met springen wel beetje, maar dat vind hij echt eng.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:12

Ik ben ook wel benieuwd wat Mazzels hoofd zegd over z'n karakter.....
Mocht er nog iemand zin hebben om dat te doen dan *LOL*

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:26

voor ACSM:

sterk karakter, komt vaak voor bij kuddeleiders

snuit: verfijnd en zacht:
ook wel een gevoelig paardje

intelligent en gevoelig, deze paarden worden vaak verkeerd begrepen, en als ze niet genoeg uitdagingen hebben gaan ze zich vervelen, en gaan ze dus manieren verzinnen om zichzelf te amuseren

neusgaten: groot en goedgevromd:
intelligent, geinteresseerd, enthousiast en kan ook wel actief zijn

kin: vrij vlak, is dus vaak in combinatie met de wat langere mond:
kan een teken zijn van zeer grote intelligentie, deze paarden worden vaak omschreven als 'moeilijk'

ogen: zo te zien rond en groot:
gewillig paardje dat mensen vertrouwt
tussen de ogen is het ook heel breed, dat zou weer betekenen hoe intelligent dit paardje is, maar hij kan die intelligentie wel gebruiken om zn ruiter te overtroefen

oren: breed in de basis:
een paard met een evenwichtig karakter

kruinen:
heeft hij alleen die ene midden op zn hoofd of heeft hij er verder naar boven ook nog wat zitten?

ben benieuwd of het een beetje klopt, kan ook wel zijn dat jij dus heel goed met zn intelligentie overweg kan en dus weinig problemen met hem hebt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:50

Vreselijk leuk onderwerp!!!
Kun je wat van Wonderboy maken?? Foto's staan in m'n profiel, als ze niet goed zijn moet je maar iets laten weten.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:50

Hoi,

Heel erg bedankt voor de snelle reactie, leuk om te lezen. Het klopt aardig allemaal. Mazzel is idd heel slim/intelligent, hij wil graag leren en werken voor je. Maar je moet hem in de gaten houden, want hij kan soms een loopje met je nemen. Zodra ik zijwaarts aan het oefenen ben, doet hij het de volgende keer al uit zichzelf en dat is natuurlijk niet de bedoeling... Haha!
In de wei is hij de baas, maar overal waar ik kom met hem is hij heel lief tegen andere paardjes, bijv nooit horen in z'n nek. Maar zodra hij een vriendje heeft en een ander paard komt daar te dicht bij dan wordt dat paard wel gewaarschuwd.
Ik heb hem nu een half jaar en het is echt een heel lief paard, maar heb wel het idee dat hij een beetje eenkennig is met het werk/rijden. Hij is heel erg gefocused op mij. Zodra ik een ander paard uit de wei pak, snapt hij dat niet en blijft mij volgen.
Nee, kan ik kan niet zeggen dat hij moeilijk is, ik vind het echt een toppaardje!! OK dan!
Hij heeft trouwens nog een kruin boven degene die je duidelijk ziet op de foto...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:14

2 kruinen betekent dat ze op sommige momenten wat emotioneler en sterker kunnen reageren dan gemiddeld, op die momenten kun je ze het beste een beetje met rust laten,
weet niet of dit betrekking heeft op jouw paardje omdat de rest van de kenmerken zeg maar overheersen,
en de overheersende kenmerken bepalen het karakter

wil

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:35

Hmmm , zou je de mijne ook willen doen ? Lachen

Ik heb er , kom ik nu achter Haha! , geen duidelijke foto's van ,
maar op haar voorhoofd heeft ze eigenlijk een hele rare , langgerekte kruin , lijken er wel 3 in elkaar...zou me niks verbazen als dat ZEER gecompliceerd was ofzo. Het blijft toch een apart geval , net als haar baasje Tong uitsteken

Ik zoek even de meest duidelijke foto's op Lachen .

Ze heeft verder op haar hele lijf niet of nauwelijks kruintjes.
Alleen waar haar onderkant hoofd overgaat in keel een hele grote onder neigend naar voor haar rechts , en links op haar hals net boven haar keel ook 1.

Ben benieuwd wat je daar uit op kunt maken , wel interessant

Afbeelding

Dit is nog de duidelijkste Lovers , je ziet midden op haar hoofd een vrij diep kruintje , deze loopt als een soort snee naar boven toe door , al kruinend.
Alsof er dus 3 kruintjes aan elkaar zijn vastgegroeid ofzo Haha!

Afbeelding

Hier het koppie met oortjes Lachen

Afbeelding

En denz op Rena , koppie van opzij.

Zie mijn profiel of website voor meer foto's.
Ben erg nieuwsgierig , misschien is het iets raars die rare lange kruin-verzameling ?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:03

sorry, ik heb liever dat iederen gewoon de foto's in dit topic zet, anders moet ik bij iederen het hele profiel gaan doorspitten

voor pmarena:
profiel: recht:
intelligent en kan ongecompliceerd zijn

kaken: medium:
gemiddeld talent voor leren

snuit: verfijnd:
een gevoelig paard:

niets bijzonders

lippen: niet goed te zien op de foto's

intelligent en actief paard

kin: vrij gecompliceerd:
betekend dat ze toch ook wel en gecomplicerd karakter heeft

ogen: amandelvormig:
vrij cooperatief paard, dat wel afstandelijk en introvert is tot het leert je te vertrouwen

oren: even ver uit elkaar:
dit soort paarden zijn vaak energiek en heftig

kruinen: ik kan het niet goed zien, maar je zegt dat ze drie kruinen op haar hoofd heeft, dat zou idd betekenen dat ze wat gecompliceerder is, maar daardoor niet heel erg onvoorspelbaar

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:06

voor marekke dan ook maar, toch maar even het profiel doorspitten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

weet je zelf wat voor kruinen hij heeft op zn hoofd?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:17

oeps, naam verkeerd geschreven
voor marreke:

profiel: uitstekend voorhoofd:
wijst op een wat gecompliceerder karakter dat om veel geduld en begrip vraagt

kaken: medium:
gemiddeld talent voor leren

snuit: licht afgerond:
kan wat inflexibel zijn en iets meer tijd nodig hebben om te leren

niets bijzonders

lippen: plat:
paardje dat zich niet snel bemoeit met andermans zaken

neusgaten: gemiddelde grootte:
gemiddelde intelligentie

kin: ontspanne:
zegt niet zoveel over het karakter, alleen dat hij op dat moment wel ontspannen was

ogen: klein:
beetje inflexibel, ze presteren slecht wanneer ze onder druk staan en worden dan onwillig
zo te zien heeft hij ook wat kuilen boven zn ogen:
kan wijzen op een hard leven, of een ernstige ziekte in het verleden

oren: vrij kort, maar ook bovenaan wat breder dan onderaan:
dit soort paardjes zijn vaak wat eigenzinnig, het laatste kenmerk geeft hem toch ook wel weer wat evenwichtigheid

kruinen: kan ik dus niet goed zien, het lijkt alsof hij een wat langere kruin over zn hoofd heeft lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:58

Wow SuperRoos, hardstikke goed joh.Hij heeft inderdaad één wat langere kruin midden op z'n hoofd.
Hij heeft, voorzover ik weet, het niet altijd zo prettig gehad. Waarschijnlijk geslagen, "weitje" van +/- 4 x 5 meter waar dus geen gras meer opstond zodat hij het met hooi alleen moest doen. Volgens ons in z'n eerste 4,5 jaar nooit een smid gezien en ws maar één keer een DA (koliek). Had z'n veulenhalster nog om toen wij hem kochten.
En ja, zodra ik hem flink aanpak gaat hij nog meer tegen mij in, maar als ik iets heel geduldig vraag doet hij het wel.
Wat ontzettend knap dat je dat allemaal uit die paar foto's haalt.
Je hebt ons "paardje-met-karakter" echt precies beschreven zoals hij is.
Bedankt!!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:50

De mensen die mij hebben gemaild of via pb.... jullie krijgen vandaag of morgen antwoord. Ik heb pc problemen gehad waardoor ik niet op het internet kon. Ik ga er snel mee aan de slag!!!!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:51

leuk om te horen marreke: ik wil niet veel zeggen, haha
maar die langere kruin, je wilt niet weten wat het betekend:
idd een paard dat vriendelijk is en mensen vertrouwt, dit zijn ze alleen niet als ze pijn hebben of als ze mishandeld zijn,
klopt dus precies zo te horen.

kleintje: ik had een paar pagina's geleden foto's geplaatst van dola hier van bokt, kei leuk beessie, allen ik ken haar karakter precies en mijn vraag was dus of jij haar wilde doen,
we hebben 2 hele goeie foto's van haar dus het is heel duidelijk te zien,
laat maar ff horen of je dat wil, dan zet ik de foto's hier nog een keertje neer

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:36

Is goed superRoos, heb alleen op het moment vrij weinig tijd. Als je ze naar me wil mailen heel erg graag, dan kan ik het op mijn gemak doen en verdwijnen ze niet weer een paar pagina's naar achteren.
Je kan het mailen naar eefje@het-kleintje.nl

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:22

Hier enkele van de nieuwe foto's. Het was de "kaak" en de "kin/lippen" die nog ontbraken Haha!

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:37

Hehe .... ik probeer nu al een paar keer te antwoorden maar op 1 of andere mysterieuze wijze loopt de PC telkens PRECIES vast als ik op DIT topic een antwoord geef... de zoveelste poging dus Scheve mond

SuperRoos :

Energiek , heftig , gevoelig , actief .... idd die leuke "Spicy" Rena-mix Haha!

Dat intelligent daar zijn we nog niet uit Knipoog

Op zich leert ze snel en makkelijk , mits je in alle rust met haar kunt werken. Ze snapt dondersgoed wat ik wil en doet me graag een plezier.
Als ik haar iets nieuws wil leren hoef ik het haar maar een paar keer te laten doen met een voor haar nieuw commando erbij , en binnen een paar minuutjes doet ze het dan al enkel op dat commando , gewoon omdat te horen dat ze dan braaf is , dat bevalt haar wel

Maar aan de andere kant stoot ze elke dag weer keihard 1 voetje tegen het ijzeren balkje bij haar staldeur , waarbij ze onlangs zelfs een keer bijna languit op haar snufferd viel......tsja *blonT zeker *LOL* *

Ook dat Afstandelijk en introvert klopt maar al te goed ,
maar dat komt uiteraard voor een heel groot deel ook doordat ze al aardig vaak van eigenaar gewisseld is...beestje is al een groot deel van Nederland doorgeweest heb ik begrepen. Ze schijnt zelfs uit België te komen , en vanaf haar derde tot haar 6/7e , toen ik haar kocht , was ik al de vijfde eigenaar...

Dus ze komt heel erg over alsof ze zich niet durft te binden ,
en als ik even minder intensief met haar bezig ben dan wordt ze ook weer wat afstandelijker.

Ze heeft soms echt even een liefdevol knuffeltje nodig ,
en dan zie je haar weer helemaal opleven , da's wel erg lief Lovers .

Meesatl lukt het me wel om haar zich op haar gemak te laten voelen.
Omdat ikzelf zo doodsimpel scheit aan alles heb en overal de humor wel van inzie. Is zij dus bang en onzeker dan flierefluit ik dat ZO weg , ik kachel gewoon vrolijk door en dat pakt zij prima op.

Als ik echter niet intensief genoeg met haar bezig ben een tijdje ,
doordat bvb. zij van de zomer allerlei kwaaltjes had en ik haar dus niet of nauwelijks reed , dan neemt ze weer afstand en verliest haar (zelf) vertrouwen en alles is weer eng buiten.
Dan kost het me best wel moeite om tot haar door te dringen.

Ze zet zichzelf dan al in de "instinct-angst" modus waarin weinig meer tot haar doordringt.
Ook al kom ik gewoon elke dag even aandacht aan haar besteden en staat ze hele dagen met de andere dames op de wei , dat maakt niet uit.
Het contact is dan even niet intensief genoeg om haar aandacht , vertrouwen en rust bij me te houden.
Ze heeft dan al weer afstand genomen....typisch wel.

Het vetrouwen blijft wel , alleen ze neemt dan weer afstand.
Na een knuffeltje of in een ernstiger geval , een dag of wat lekker samen werken is het weer prima gelukkig. Ze heeft gewoon constant bevestiging nodig.

Maar is al honderd keer beter dan voorheen want toen kon ik haar nog geen dag alleen lekker in de wei laten. Als ik haar niet mee naar buiten nam dan was ze de volgende dag bij elk plukje gras spontaan aan de diarree en aan de *SNUIFFF!* Tong uitsteken

Overigens , toen ik voor de eerste keer bij haar ging kijken ,
zag ik direct dat zij dus ook die erg ingevallen putten boven haar ogen had.

Ik wist eigenlijk niet beter dan dat dat altijd bij oudere paarden voorkomt....
Dus ik dacht al dat ik voor de gek gehouden werd dat ze 7 was , ze leek daardoor minstens 14 !

Maar volgens de paardentandarts een jaar later , was ze zelfs nog maar 6 geweest toen ik haar kocht Lachen .

Die kruin is trouwens wel 1 geheel hoor , het is een lange streep.
Geen individuele kruinen in te zien maar net zolang als 3 kruintjes bij elkaar ongeveer.