Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:08

chelle_dora schreef:
Ja maar dan moet je dat dus maar wel net hebben. En als jij in een zware training zit ga je geen uitenrit maken en ga je ook niet in een warmere binnenbak rijden.

En een knol is niet erg, maar er zullen er dan meer zijn en nogmaals, als ik op stal ben , dan wil ik bezig zijn met mijn paard en wil ik niet eerst de paarden van een ander gaan verslepen voor ik er een keer bij kan.. Dat is ook een stukje rekening houden met elkaar. Wil je je paard perse in de buitenbak neer zetten? Best, maar wees dan ook zo netjes om erbij te blijven zodat een ander niet met jouw paard hoeft te moeien.

Tis dus maar goed dat wij allebei een andere stal verkiezen, anders zou dat geheid bonje worden ;)

Ej ik heb dat probleem niet dus wat boeit mij het haha.
Ja als het niet gaat omdat sommige dan iets anders te doen hebben,
ja jammer dan, jij gaat er niet over en de baas van dat pension wel.
Dus je hebt het er maar mee te doen.
Ja inderdaad maar zoals ik al zei, ik heb gelukkig ook geen pensionstal maar een sprinstal.
Dat is een groot verschil. Hoef ook geen ruzie te maken met 10 andere ruiters, gelukkig :)

Anoniem

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:09

Heb jij goed geboerd dan, ik hoop voor jou dan ook dat jij lang van je eigen springstal mag genieten zodat jij niet ergens anders hoeft te aarden :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:13

chelle_dora schreef:
Heb jij goed geboerd dan, ik hoop voor jou dan ook dat jij lang van je eigen springstal mag genieten zodat jij niet ergens anders hoeft te aarden :)

geboerd?
Ja ik hoop het ook, en zo niet dan weet ik nog wel wat andere stallen waar ik terecht kan :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:14

ik had de kans om op een A stal te staan ,maar heb bewust gekozen voor een B stal.
mijn oaard staat in het weideseizoen 24/7 buiten in een kudde van 16 paarden ,en in de winter staat hij overdag op de weide en snachts op stal.
we hebben een buitenbak, en de stalling ligt vlak aan het bos , we hebben een spuitplaats met koud water ,een afgesloten zadelkamer en een klein provisorische kantine.
verder een geweldige pensionhouder die al heel zijn leven in de paarden zit ,en ons met raad en daad bijstaat....ik zou niet anders meer willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:15

deruijter; dat je dat dan goed voor elkaar hebt voor jezelf ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:15

Vergeleken met hier is stal B nog luxe :D Hier staan ze in een weiland met schuilstal. Geen stromend water, stroom en licht. In de zomer is het goed te doen, in de winter is het afzien. Maar mijn paardjes hebben het wel naar hun zin heb ik zo het idee dus dan ben ik ook snel blij.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:23

Anoeska schreef:
Leuk en aardig allemaal, maar wat doen jullie moraalridders dan allemaal als het in de winter weken lang vriest. Je hebt geen electriciteit, geen warm water, geen licht. Alleen een modderig / bevroren weiland. Waar ga je dan heen met je paard? Of hebben jullie geen baan waar jullie overdag moeten zijn, dat je altijd bij daglicht naar je paard kan?

Ik zou nooit kiezen voor een stalling waar m'n paard niet op het land kan, maar ik wil ook gewoon voor mezelf wat mogelijkheden. Ik heb een baan, dus ik moet op alle tijden normaal met mijn paard kunnen werken. En in de winter ga ik niet tot aan m'n knieen in de sneeuwdrek in het donker staan klooien met mijn paard.

M'n paard gaat voor, ik heb voor haar een aantal voorwaarden waar de stalling aan moet voldoen, en daarnaast wil ik zelf ook wat luxe. Dat mag, en daar betaal ik graag voor als dat nodig is. (en dat is inderdaad hard zoeken in de Randstad). Maar het lijkt hier wel of luxe een vies woord is, en mensen die zelf ook wat luxe willen geen paardenmensen zijn of zelfs geen paard zouden mogen hebben.

Ik zie niet wat er fout aan is dat er ook luxe is voor de mens, zolang het er ook maar voor het paard is. Toch juist super als je het allebei hebt? Ik geloof ook niet dat er iemand in dit topic vind dat de ruiter dan maar geen luxe mag hebben. Jouw paard komt op het land en er is luxe voor jou, ideale situatie dus :)

Maar de stal B in dit verhaal heeft wel een buitenbak, wel licht etc, dus eigenlijk gaat het eerste deel van je post niet op. Ik sta zelf op een soort van stal B, naast het bos en met een buitenbak die bijna de hele winter te rijden is. Het langste wat ik afgelopen winter niet heb gereden, is 3 dagen achter elkaar, naast mijn fulltime baan dus. Stal B hoeft dus echt niet te betekenen dat je paard dan maar de hele winter stilstaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:26

Mijn paardjes werken nu heel weinig,dus in de winter gaan ze regelmatig op hun zomerweide om de benen veilig te kunnen strekken en ik wandel met ze. Als de bak bij de buren goed is mag ik daar rijden en vroeger toen ik wel fanatiek doorreed in de winter gingen we met de trailer naar de binnenhal.

Er is overigens niets mis met luxe, al zie je best vaak op stallen dat er voor de ruiter op en top faciliteiten zijn, maar dat de paarden er amper buiten komen. Dan zou ik toch voor het paard kiezen. Maar als je beide kunt hebben is het heel mooi toch :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:47

deruijter schreef:
Op stal B is er inderdaad maar weinig variatie in het trainen. Ja dat maak ik er inderdaad van,
maar de een vind het bos en buitenbak genoeg variatie en de ander niet, daar kan ik niet over beslissen.
Nee mijn paarden staan ook niet dag en nacht in de wei te koekeloeren haha.
Een wei is een must ja, dit wilt echter niet zeggen dat mijn paarden 24/7 in de wei staan,
want dan is bij de meeste paarden van ons de conditie ook ver te zoeken :')

Er zijn zoveel andere mogelijkheden om op een andere manier te trainen ter variatie. Waar je ook nog eens de conditie mee opbouwd.
En trouwens wij hebben hier veel meer :o Bos, polder, strand, bak. De sportpaarden hier staan altijd binnen met de nacht ook met de zomer/weide seizoen.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:07

Mijn paard staat op plaats nr1 hij moet het beste hebben.. Hij moet er staan niet ik! Daar vergissen zich veel mensen in! Natuurlijk wil ik wel dat het ook n beetje mijn ding is, maar in principe denk ik eerst aan mn paardje ^^

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:34

Kiki het gaat niet om wat er bij jou aan huis ligt, maar het gaat om stal B. :P

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:36

mijn paard gelukkig ik gelukkig...
en dat gaat het beste op stal B... :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:52

deruijter schreef:

Hihihi maar jij haalt er toch ook veel meer bij dan dat bij stal A wordt aangegeven :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:55

Citaat:
Stel je hebt een eigen paard, en je hebt keuze uit 2 stallen om je paardje te stallen, welke zou je kiezen?

Stal A:

Luxe stal, paard staat in ruime box. Slecht contact met buren, 2 grote (20x60 minimaal) binnenbanen, buitenbak en springpiste. Je kan uitrijden in het bos.
Paard word gevoerd, stal kan worden gedaan. Wasplaats met warm water, solarium. Longeercirkel.
Er is alleen geen weiland, 2 paddocks waar ze max een uur per dag kunnen staan. [/quote
Zie hier. Alleen 2 binnenbakken, 1 buitenbak en 2 paddocks (waar ze max 1 uur per dag in mogen staan).
Dus ook geen luxe stapmolen etc.

Citaat:
Stal B:

Normale stal, paard kan 24/7 buiten staan of 's nachts op stal. Alleen buitenbak, geen warm water. Paard word wel gevoerd. Je kan wel in het bos rijden.
Ze staan in een groepje buiten.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:03

Ik sta op stal B!. Alles wat er opgenoemd wordt, heb ik ook. Het enige is dat we wel warm water hebben, maar de wasplaats is gewoon buiten.

Stal A zal ik nooit willen staan. Liever mijn paard blij, dan luxe voor mij. En de binnenbak mis ik alleen maar als het vriest, maar dan gaan we gewoon met de trailer naar een binnenbak toe. Die paar dagen in het jaar zijn ook wel te overbruggen :D .

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:40

kiki1976 schreef:
deruijter schreef:

Hihihi maar jij haalt er toch ook veel meer bij dan dat bij stal A wordt aangegeven :D

Nee, behalve als ik er duidelijk bij zet dat het bij ons zo het geval is.
En dit een bijzaak is.
Jij gebruikt het als argument, en dit kan natuurlijk niet.

Nadjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:04

c_alsemgeest schreef:
geen van beide?
Er zijn ook stallen die alle twee bieden... die optie mis ik :+

ik ook ! :D :D

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:49

Stal B, lekker naar buiten :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:55

Citaat:
Er zijn zoveel andere mogelijkheden om op een andere manier te trainen ter variatie. Waar je ook nog eens de conditie mee opbouwd.
En trouwens wij hebben hier veel meer :o Bos, polder, strand, bak. De sportpaarden hier staan altijd binnen met de nacht ook met de zomer/weide seizoen.

Citaat:
En dit een bijzaak is.

Zoals je leest heb ik het over wat wij om stal hebben net zoals jij het erbij haald.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:02

Ik heb een paard voor de leuk.
Beetje bos hobbelen..
Dus ik kies in dit geval zeker vóór optie B.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:14

Wordt er bij stal B wel voor je gemest?
Zo niet dan zal ie wel dichter in de buurt moeten liggen als mijn huidige stal.

wat al het andere betreft zou ik voor B kiezen. En niet perse alleen omdat het fijner is voor het paardje, maar ook omdat ik me daar waarschijnlijk prettiger zou voelen. Ik ben een echte recreatie ruiter en ik heb niks met een hele dure luxe stalling :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:17

Ik ga voor A. Alleen dat weiland vind ik wel een minpunt. Ja inderdaad ik ga ook voor luxe voor mezelf. Ik werk hard en buiten en ik wil sávonds gewoon droog rijden. Ik denk ik gelukkig paard gelukkig.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:20

Blabla1980 schreef:
Wordt er bij stal B wel voor je gemest?
Zo niet dan zal ie wel dichter in de buurt moeten liggen als mijn huidige stal.

wat al het andere betreft zou ik voor B kiezen. En niet perse alleen omdat het fijner is voor het paardje, maar ook omdat ik me daar waarschijnlijk prettiger zou voelen. Ik ben een echte recreatie ruiter en ik heb niks met een hele dure luxe stalling :)

Al bedenk ik me net dat ik wel graag een binnenbak heb :') En de meeste van de luxe dingen nu ook wel heb, maar dat dit ook een "gewone" stalling is. Maargoed er zijn hier als voorbeeld ook wel 2 uitersten genomen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:24

kiki1976 schreef:
Citaat:

Citaat:
En dit een bijzaak is.

Zoals je leest heb ik het over wat wij om stal hebben net zoals jij het erbij haald.

Haha ik zou eerst even heel goed lezen want die 1e citaat is niet van mij maar van iemand anders, dus lees eerst even goed voordat je andere beschuldigd! :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:36

haha, grappig topic geworden.

Ik denk dat we de conclusie mogen trekken dat het beter is voor het paard om op stal B te staan. Aan de hand van de onderbouwde meningen en aan de hand van het aantal stemmen op B.

De 2 keuzes zijn uiteraard 2 uitersten, maar zoals 'deruijter' hersenspinsels verzint om Stal A mooier te maken dan dat hij is, is uitermate lachwekkend.

Uiteraard zijn er er combi's van beide stallen, maar deze keuze geeft de topicstarter ons niet. Het is of stal A, of stal B, zonder uitzonderingen.

Conclusie: Stal B is het beste voor het paard.
En mijn mening daarbij is: Is mijn paard gelukkig, dan ben ik gelukkig.

Jongens toch, hoe heerlijk is het om lekker met je paard in galop op een bospad te rijden? Wind door je haar, je paard geniet met volle teugen. Ik zie heel vaak amazones die een leuke Z proef rijden, maar van een leuk bospad heeft het paard nog nooit gehoord. Zo jammer altijd. Een proefje is leuk hoor, maar zo'n lekkere buitenrit voor je paard tovert een figuurlijke glimlach op je paards gezicht. Wie wilt dit nou niet?

Jammer genoeg zijn er maar zat mensen die voor Stal A kiezen, en hun paard daar hele dagen staat weg te kwijnen. Heel zielig. Maar goed, varkens en koeien voor de slacht hebben dit ook.. Helaas gebeurt het nog regelmatig en hier kunnen wij weinig aan doen ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 10-04-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt