Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:03

stef schreef:
oh, das nog voor mijn tijd denk ik Natasja ;)

En KWPN gefokt op gezondheid...

ucheOCDuche....

Ook dat proberen ze eruit te fokken....of het lukt,...op deze manier, is twee.
Maar er wordt een poging ondernomen. Kan je van geen enkel ander stamboek zeggen op dit moment.

VLN is ook van voor mijn tijd hoor......ik heb alleen het toen populaire modelletje met dito kleur :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:03

Nee het zijn 49 nagels die de pad bijelkaar houden, er zit een strap over de hoef die los en vast kan.
Je ziet onder de hoef een normaal ijzer, en lijkt wel dat er spijker van ijzer naar blok gaat zodat beter blijft zitten tijdens de show?
Misschien dat er hier een daar een gek is die zijn paarden erop laat staan zoals laatst met die hackneys in zuidafrika, tja kan maar dat is iig niet gebruikelijk ook niet voor voorstanders van die blokken.
Zal eens kijken of ik fatsoenlijk plaatje kan vinden waarop goed te zien is

NatasjavE

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:05

Dat die dieren op die blokken kunnen lopen....nou ja...lopen..kunnen voortbewegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:07

mltex schreef:
Nee het zijn 49 nagels die de pad bijelkaar houden, er zit een strap over de hoef die los en vast kan.
Je ziet onder de hoef een normaal ijzer, en lijkt wel dat er spijker van ijzer naar blok gaat zodat beter blijft zitten tijdens de show?
Misschien dat er hier een daar een gek is die zijn paarden erop laat staan zoals laatst met die hackneys in zuidafrika, tja kan maar dat is iig niet gebruikelijk ook niet voor voorstanders van die blokken.
Zal eens kijken of ik fatsoenlijk plaatje kan vinden waarop goed te zien is

Als die blokken eraf kunnen, waarom hálen ze ze er dan niet af? Toevallig ken ik iemand die per vliegtuig walkers vanuit de VS naar Nederland heeft begeleid. Eerste wat ze hier aangekomen deden waren die klompen eraf.

Kan me verder ook niet voorstellen dat het gezond is voor een paard om steeds de stand te veranderen. De blokken zijn scheef. Als je je paard steeds op die blokken zet en er tussendoor steeds af zou halen verander de steeds de stand van de voet en dan sloop je heel effectief de pezen.

En kan me echt, echt écht NIET voorstellen dat zo'n ding met een riempje blijft zitten. Als de scalpers je soms al om de oren vliegen en die krengen zitten echt strak vastgesnoerd hoor, neem dat maar aan... en die zitten om het been, niet eronder... zo veel gewicht en kracht houdt één enkel riempje nooit, daar hoef je geen natuurkundige voor te zijn.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:18

Denk dat veel mensen hier ook reageren met 'dierenbeul' etc vanwege dit filmpje over soring dat eerder in dit topic werd geplaatst http://www.youtube.com/watch?v=kqFeYu1CrjU (echt walgelijk, wees gewaarschuwd! Pure dierenmishandeling.) en niet alleen vanwege het fokken. Maar als je na dat filmpje een paard ziet lopen zoals op de getoonde foto (bijv de koffievos) krab je je wel twee keer achter je oren voordat je zegt dat dat er nog wel mee door kan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:21

Ik heb filmpje gevonden, het is dus in bepaalde (extreme)klasses tot bepaalde hoogtes toegestaan. ROnd 6,30 zegt ie dat ze idd onder blijven maar in gecontroleerde omgeving maw niet los in weiland of wat dan ook voor veiligheid van paard zelf (lijkt me doodeng, paard zal maar ineens flippen)
En dus idd die extreme gevallen zie je aan einde filmpjeals hij met die merrie gaat 'rijden' http://www.youtube.com/watch?v=zAk0jk3f2m0
Probeer iets informatiefs te vinden maar je krijgt net geen antwoord in die filmpjes. Echt voor en tegenstanders maar kan geen objectieve info vinden *zal zoeken*

edit: bedoel info waaruit daadwerkelijke schade/slijtage blijkt en of ze zo oud kunnen worden (deze klasse niet de gewone die geen blokken e.d hebben). Dat vraag ik me nl af. Als ze stilstaan en verder alleen deze vorm van extreme beweging krijgen letterlijk wat dan het eindresultaat is na paar jaar, 10 jaar, 20? jaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:29

mltex schreef:
edit: bedoel info waaruit daadwerkelijke schade/slijtage blijkt en of ze zo oud kunnen worden (deze klasse niet de gewone die geen blokken e.d hebben). Dat vraag ik me nl af. Als ze stilstaan en verder alleen deze vorm van extreme beweging krijgen letterlijk wat dan het eindresultaat is na paar jaar, 10 jaar, 20? jaar

En daar is dus geen informatie over? Dat zegt dan misschien ook wel wat? Zonder suggestief te willen zijn :)

Visitor: wil je mij eens uitleggen wat jou stuit aan de foto van de koffievos?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:33

Even de opmerking dat van de TWH's in Amerika maar een zeer klein deel zodanig op blokken op shows te zien is.
Hier in Europa is het gelukkig verboden en in Amerika wordt het overgrote deel van de walkers gebruikt voor trail rides (buitenrijden) en flatshod klasses bij shows: http://www.youtube.com/watch?v=ofAXUD_J ... re=related

In Saddlebreds heb ik me nog nooit verdiept, maar de bouw van het paard op de eerste pagina spreekt me echt niet aan :n

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:38

hestejente schreef:

Dat de manier waarop dat paard loopt mogelijk verkregen is door de 'technieken' (soring dus) uit het filmpje. (Ik zeg 'mogelijk', want dat weet je dus niet. Wellicht is het een heel vriendelijk getraind paard. Daar heb je gewoon geen zicht op.) Heb je het filmpje gezien? Als je dan die paarden in die gang van ze ziet bewegen krijg ik daar toch een naar gevoel bij. Plus dat die staart dus blijkbaar gebroken wordt om hem zo te laten staan. Denk dat mensen in die reageren in dit topic daarom ook een weerstand krijgen tegen dit soort foto's en bewegende beelden hiervan. Dat is tenminste bij mij dus het geval. (Verder ligt het zadel zoals gezegd denk ik niet op een zo gezonde plek maar goed dat is al gezegd. Ziet er sowieso niet zo 'happy go lucky' uit)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:41

pfff ben aan het spitten op deze site http://www.twhbea.com hier zouden veel antwoorden op moeten staan.
Tot nu toe iig dit gevonden : dat extreme is dus high-stepping performance horse.

Q: Do all TWHs Pads?

A: No, only the high-stepping performance horse wears pads and action devices. It has been estimated that about 5% of all TWHs are shown in this fashion. The majority of the breed is made up of breeding stallions and broodmares, using horses such as police horses or horses that work on ranches and pleasure type animals used for family fun.

Q: What is the optimal hoof angle for my Tennessee Walking Horse?

A: This depends on the horse's conformation, ability, gait. etc. See our suggested hoof angles for pleasure horses. Click here for shoeing chart.

http://www.twhbea.com/pdf/Shoeing%20Chart.pdf

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:43

Visitor schreef:
hestejente schreef:

Dat de manier waarop dat paard loopt mogelijk verkregen is door de 'technieken' (soring dus) uit het filmpje. (Ik zeg 'mogelijk', want dat weet je dus niet. Wellicht is het een heel vriendelijk getraind paard. Daar heb je gewoon geen zicht op.) Heb je het filmpje gezien? Als je dan die paarden in die gang van ze ziet bewegen krijg ik daar toch een naar gevoel bij. Plus dat die staart dus blijkbaar gebroken wordt om hem zo te laten staan. Denk dat mensen in die reageren in dit topic daarom ook een weerstand krijgen tegen dit soort foto's en bewegende beelden hiervan. Dat is tenminste bij mij dus het geval. (Verder ligt het zadel zoals gezegd denk ik niet op een zo gezonde plek maar goed dat is al gezegd. Ziet er sowieso niet zo 'happy go lucky' uit)

Over het zadel kun je niet zo veel zeggen behalve dat het netjes áchter de schouder ligt en dat je de achterkant niet kan zien want de jas van die meneer zit eroverheen. Filmpjes heb ik van die koffievos niet gezien. Jouw opmerking ging over de koffievos, vandaar dat ik daarop reageer. Dat het paard gesored is is niet meer dan een aanname van jouw kant. Dat van de staart ook.

Ik vind de filmpjes er ook niet prettig uitzien (behalve het filmpje van die flatshod class) maar mijn vraag aan jou ging specifiek over die ene foto omdat jij die er niet prettig uit vond zien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:45

heb echt met afschuw dit hele topic doorgelezen

man wat zijn sommige mensen erg in maar het welzijn opzij schuiven ter wille van wat het publiek wil zien. Dat filmpje op de eerste pagina van die TWH en die 2 jarigen op pagina 3: kijk hoe die achterbenen 'bewegen'. Dit zijn gewoon verminkte paarden. En praktisch alle filmpjes die je van deze paarden tegen komt zijn zo. Sommige met iets minder extreme loop dan andere, maar toch.

Ben ooit eens 1 filmpje tegen gekomen van een TWH die godzijdank niet het hele proces van soring en blokken had moeten doorlopen en die ook nooit op shows was geweest. Die mensen hadden dit dier zelf gefokt en reden het voornamelijk recreatief: dit dier liep normaal met normaal bewegende achterbenen. Ja tuurlijk lopen ze iets anders dan een gemiddeld rijpaard want tja het blijven wel gangenpaarden, maar dat paard liep met normale achterbenen met een normale rug en achterhand en het zag er zo mooi uit. DAT filmpje was pas reklame voor dit ras want vond het bijna een schitterend paard(sry ben nu eenmaal geen fan van dit soort gangenpaarden :) )
Zo jammer dat de meeste Amerikanen juist het loopje van de hier geposte filmpjes prefereren....een schitterend ras wordt naar mijn mening zo te gronde gericht met een heleboel moedwillig toegepaste martelingen tijdens die weg naar de afgrond...moedwillig ja want die trainers weten maar al te goed wat soring met die paarden doet en dat die dieren vreselijke pijn lijden (kijk maar eens een filmpje over soring en je weet genoeg: niks geen onwetendheid)

Dat over die witte tijgers wist ik nog niet: ook heel afschuwelijk...maar dat zijn alle excessen in alle takken van sport of fokkerij...of dit nu tijgers, honden, de TWH, dressuur, springen etc is

Helaas zijn wij mensen een organisme die ontzettend goed is in het bedenken van methodes om andere organismen te martelen en onderwerpen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-03-12 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:46

TWH's zijn geweldige paarden, ze zoeken alleen hun baasjes niet uit he

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:47

xxCYNNxx schreef:
Zo jammer dat de meeste Amerikanen juist het loopje van de hier geposte filmpjes prefereren....

Kijk je wel uit voor je velgen als je zó kort door de bocht gaat? ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:48

ooh, die moet ik onthouden! _O-

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:48

stef schreef:
TWH's zijn geweldige paarden, ze zoeken alleen hun baasjes niet uit he

Juistem!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

hestejente schreef:
Over het zadel kun je niet zo veel zeggen behalve dat het netjes áchter de schouder ligt en dat je de achterkant niet kan zien want de jas van die meneer zit eroverheen. Filmpjes heb ik van die koffievos niet gezien. Jouw opmerking ging over de koffievos, vandaar dat ik daarop reageer. Dat het paard gesored is is niet meer dan een aanname van jouw kant. Dat van de staart ook.

Ik vind de filmpjes er ook niet prettig uitzien (behalve het filmpje van die flatshod class) maar mijn vraag aan jou ging specifiek over die ene foto omdat jij die er niet prettig uit vond zien.

Het zijn inderdaad aannames, zoals ik al zei. Ik wilde alleen verduidelijken waarom sommigen (ik in elk geval) er een naar gevoel bij krijgen, als je net die filmpjes ziet. Je gaat je toch afvragen hoe dit beeld dan tot stand is gekomen. Zoals ik al zei, misschien wordt dit paard wel eerlijk behandeld, dat weet je gewoon niet, en in dat geval is het vervelend dat eerlijke paardemensen ook in een kwaad daglicht komen te staan, maar dat is nou eenmaal het gevoel dat ik erbij krijg. Het is misschien een verklaring waarom er zo heftig gereageerd wordt in dit topic, ook op andere fronten zoals het fokbeleid en de andere getoonde foto's. (Ik zeg dus niet dat dat goed of fout is, het is een mogelijke verklaring.)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:53

hestejente schreef:
xxCYNNxx schreef:
Zo jammer dat de meeste Amerikanen juist het loopje van de hier geposte filmpjes prefereren....

Kijk je wel uit voor je velgen als je zó kort door de bocht gaat? ;)

Is misschien inderdaad kort door de bocht maar de meeste filmpjes van de TWH zijn gewoon geupload door Amerikanen hoor...en helaas zijn veel van die filmpjes met van die extreem bewegende paarden...en als je dat publiek hoort juichen dan ja concludeer ik toch wel enigzins dat toch in ieder geval in dit showelement het publiek blijkbaar toch dat wil zien.

En bovendien zei ik niet alle Amerikanen he...gaf bovendien ook nog een vb van een filmpje ( ook van een Amerikaanse btw ) van hoe het wel kan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:53

Ik snap je punt visitor :) Door het overige beeldmateriaal ga je die koffievos bijna automatisch ook zo bekijken. Ik dacht dat ook bij jou te bespeuren. Daarom vroeg ik door over die foto: laat je niet meeslepen door plaatjes van andere paarden of door aannames :)

xxCYNNxx: dat snap ik allemaal wel maar zoals jij het schreef lijkt het net alsof de meerderheid van de Amerikanen het nare beeld nastreeft. En dat lijkt me niet helemaal kloppen. De overgrote meerderheid heeft geen flauw benul van paarden en het interesseert ze ook niks, paarden zijn geen onderdeel van hun wereld. En van de mensen die wel wat met paarden doet (rijdt, fokt, aait enzo) zal er maar een klein deel zijn dat zo met z'n paarden omgaat.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:58

@hestejente: dat ik geen info zo kan vinden ligt meer aan mijn gebrek aan Engelse vaktermen in een voor mij onbekende tak van sport.
Kan wel een email naar een fokker sturen maar dan krijg je juichverhalen, en net zo met tegenstanders.
Vandaar dat ik bedoelde objectieve info. Kan zomaar dat het er verschrikkelijk uitziet maar eigenlijk geen of net zoveel schade aanricht als een andere tak van sport. ALs ik paarden op topniveau zie springen en vooral zie landen, kan toch ook niet goed zijn en toch kunnen ze oud worden.

En persoonlijk hou ik wel van variatie in paarden, we zouden maar allemaal dressuur doen met een kwpn'er saaaaaaaaaaai. (keur nog steeds blokken enzo niet goed, blijf maar herhalen ...zucht :D )

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:00

aah maar met meeste Amerikanen bedoel ik dan de Amerikanen die in dat showwereldje zitten. Bedoelde natuurlijk niet letterlijk de meeste Amerikanen van de gehele bevolking :D

Dat zou idd heel erg kort door de bocht zijn geweest

En ja hoop dat je gelijk hebt en dat zelfs in dat showwereldje het maar een kleine groep is...waarschijnlijk wel..Helaas upload deze groep een grote hoeveelheid filmpjes die je toch echt alleen maar met afschuw kunt belijken. Of nu ja bekijken: die van die 2 jarigen heb ik na 5 sec afgezet
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-03-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:00

mltex schreef:
En persoonlijk hou ik wel van variatie in paarden, we zouden maar allemaal dressuur doen met een kwpn'er saaaaaaaaaaai. (keur nog steeds blokken enzo niet goed, blijf maar herhalen ...zucht :D )

Ja dat vind ik ook saai := En er gaat een wereld voor me open hier: zie net dat filmpje van die flatshod paarden en ik denk: hee, dat kan mijne ook! :D Nou weet ik eindelijk wat ik moet zeggen als de jury weer zegt dat hij driebeensondersteuning heeft :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:01

xxCYNNxx schreef:
Is misschien inderdaad kort door de bocht maar de meeste filmpjes van de TWH zijn gewoon geupload door Amerikanen hoor...en helaas zijn veel van die filmpjes met van die extreem bewegende paarden...en als je dat publiek hoort juichen dan ja concludeer ik toch wel enigzins dat toch in ieder geval in dit showelement het publiek blijkbaar toch dat wil zien.

En bovendien zei ik niet alle Amerikanen he...gaf bovendien ook nog een vb van een filmpje ( ook van een Amerikaanse btw ) van hoe het wel kan

das niet zo gek met een amerikaans ras ;)
Maar goed, er is een bepaald show onderdeel wat het extreme vereist. Dat trekt een bepaald slag volk aan (liefhebbers van het extreme) dus dan is het logisch dat ze gaan joelen als zoiets de ring in komt. Op een willekeurige gemengde show hoef je hier niet mee aan te komen :n.

En ach, vraag maar eens hoe Mikkee haar paarden erbij staan, die heeft ze tenslotte zelf :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:02

Overigens is amerika gewoon met heel veel dingen extreem.

Dit is ook typisch amerikaans:
Afbeelding

IK zou het beestje in laten slapen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:03

hestejente schreef:
stef schreef:
Een blok eronder is fysieke verminking IMO, even buiten het gestel om. Je nagelt tenslotte iets in de voet (en niet aan de voet zoals een beschermer oid)

Kijk nou zelf naar het paard uit de OP...Hoe wil je dat relativeren?

En hoe verhoudt zich dat volgens jou tot de dressuurruiters die nooit met hun paard over het harde gaan en er ijzers onder laten zetten omdat het paard dan meer afdruk zou hebben? 8)7

Dat is toch heel iets anders? Hieronder staat een röntgenfoto van zo'n amerikaans ijzer/schoen, gewonweg walgelijk. Nou zal je zulke dingen niet op wedstrijd tegenkomen, maar geloof mij er is geen een veulen ter wereld die van nature op deze manier loopt, als je het al lopen kunt noemen. Het gaat mij er juist om wat ze achter de schermen allaal doen om die paarden zo te laten lopen.

Er zijn twee dingen die imo niet juist zijn. De fysieke en mentale mishandeling van paarden, dat je overal ter wereld tegen komt en je hebt mensen die nog heel wat stappen verder gaan. Met mishandelen maar ook met het fokken naar een 'ideaal-beeld'.

En dan bedoel ik niet het moderniseren van een Fjord/Fries of wat dan ook, nee ik bedoel mensen die willens en wetens een soort de vernieling in helpen. . . enkel en alleen omdat wij mensen vinden (ik wilde typen denken, maar twijfel of ze dat überhaupt kunnen) dat ze niet mooi genoeg zijn?

Hier de röntgenfoto:

Afbeelding