Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:14

Je waait wel met alle winden mee, eerat een hengstveulen eventueel geschikt als dekhengst, nu een tweejarige. Koop gewoon een driejarige, zadelmakke ruin zodat je hem ook uit kunt proberen en dan loop je niet zo snel tegen teleurstellingen aan, succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:16

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:22

Joolien schreef:
Dan zou ik gewoon kiezen voor een wat oudere hengst. Kun je wat van leren, zijn ze vaak wat meer bevestigd in het karakter en kost je veel minder.

Klopt, als je een goede hengst vind rond de 4 jaar ben je zo al €20.000 kwijt (of je moet geluk hebben). Daarom wou ik ook een jongere kopen, die zijn minder duur... Het zou leuk zijn als er een ervaren lease hengst is ofzo.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:14

Of als je weet dat je stevig in je schoenen staat wel dus een jonkie...
Jij weet immers wat je wel en niet wilt tolereren...

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:24

Urielle schreef:
Precies :j Bedenk het worst case scenario en bedenk dan of je het nog steeds wil
(ik heb trouwens in 2010 een hengst laten staan nog, was redelijk goedkoop, erg mooi, vrij hoog niveau, maar hij werd alleen op stang en trens gereden en op video leek hij me behoorlijk sterk. Dan kan ik wel willen met mijn 1.65 en korte pootjes, maar als zo'n vent met lange stelten al kracht moet zetten dan veegt het dier met mij vermoedelijk de vloer aan, zeker aangezien ik nog M moest starten en alleen een trensje ter beschikking had. Was wel een gave bok, dat wel.)

Vind ik eigenlijk bull.
Je hoogte of je kracht heeft niks te maken met of jij dat paard aankan of niet. Heeft met je algehele houding te maken. Je kan 200 kg wegen en 2 meter groot zijn, als zo'n paard er ECHT met je vantussen wilt gaan of hij merkt je onzekerheid dat gaat hij met je ertussenuit. En het maakt geen *** uit of het een Hengst, Merrie of ruin is. Qua opvoeding krijgt een hengst dezelfde als een ruin of merrie, alleen moet je met een hengst iets consequenter zijn en de hormoontjes een beetje in de gaten houden. Hengsten zijn zelfs vaak wat luier dan een ruin of merrie ( natuurlijk gedrag ). Ik vind een Merrie vaak veel bitchiér dan een hengst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:38

Dan is het dus ook niet hetzelfde, als het bij de één net iets anders dan bij de ander moet.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:56

Een merrie heeft die hormoontjes ook hoor, veranderd ook qua karakter als ze hengstig zijn .
Ik zie merries waar je veel consequenter moet zijn dan menig hengst en die behoorlijk dominant zijn.
Ook ruinen die hun "hengsten maniertjes" maar niet afgeleerd krijgen en merrie's, ruinen en zelfs hengsten en mensen proberen te dekken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:01

Een merrie heeft niet dezelfde hormonen als een hengst! Oestrogeen en progesteron, zit nogal verschil in!
Vind trouwens wel, dat er hier veel mensen ervaring met hengsten hebben, terwijl je om je heen toch maar weinig hengsten ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:08

Misschien ligt dat eerder aan je eigen referentiekader dan aan anderen.
In de western is in ieder geval het eigenlijk veel gebruikelijk om je paard hengst te laten, daar is het ook niet bijzonder of ''cool'' om een hengst te hebben. Wordt ook niet zo spastisch omgegaan met die beesten, waardoor ze geen gekke streken krijgen.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:12

hollywood86 schreef:
Misschien ligt dat eerder aan je eigen referentiekader dan aan anderen.
In de western is in ieder geval het eigenlijk veel gebruikelijk om je paard hengst te laten, daar is het ook niet bijzonder of ''cool'' om een hengst te hebben. Wordt ook niet zo spastisch omgegaan met die beesten, waardoor ze geen gekke streken krijgen.

Volledig mee eens !!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:15

melaniehut schreef:
Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuw paard, ik vind hengsten zo super mooi, maar ik ben benieuwd of ik dit wel echt moet doen of niet.

Ik hoor namelijk vaak als ik zeg dat ik een hengst wil 'eerst castreren!' . Zijn hengsten echt zo anders als merrie's en ruinen?

Met mijn paard rij ik nu M1 dressuur en ga ongetrijfelt verder komen. Hij is heel braaf, maar ook heel flegmatiek!
Als ik weer een paard aanschaf wil ik graag een paard met pit! Dit was bij de aankoop van mijn huidige paard ook het plan, maar ook dit paard bleek liever lui dan moe.

Heeft iemand advies voor mij of een hengst wel geschikt is of niet? en waar ik rekening mee moeten houden.

(PS: we hebben ook een merrie op stal, kan ik eventueel problemen veroorzaken als ze (apart) in het weiland staan en als de in hetzelfde stallen complex staan?)

Als je jezelf dit afvraagt zou ik er zeker niet aan beginnen.
Als je ervaring met hengsten zou willen opdoen, zou ik je adviseren om bij een hengstenhouder te gaan meelopen en evt mee te werken als dat zou kunnen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:35

Ik vraag me af waarom dat met referentiekader te maken zou hebben. Het grootste deel van in ieder geval Nederland wordt gedomineerd door dressuur en springpaarden.
Dat zijn hoofdzakelijk ruinen en merries, dus grootste deel is geen hengst.
De afgelopen 3 concoursen waar ik aan mee deed, deden er in mijn klasse bij elkaar opgeteld 400 deelnemers mee. Daarvan was er maar 1 hengst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:36

Maar waarom zou je in vredesnaam een hengst willen als je niet van plan bent ermee te dekken?

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:41

Tendance schreef:
Een merrie heeft niet dezelfde hormonen als een hengst! Oestrogeen en progesteron, zit nogal verschil in!
Vind trouwens wel, dat er hier veel mensen ervaring met hengsten hebben, terwijl je om je heen toch maar weinig hengsten ziet!

Zie jij me zeggen dat een merrie dezelfde hormonen heeft dan een hengst?? Ik zeg dat een merrie ook last van dr hormoontjes heeft als ze hengstig zijn, zelfs als ze niet hengstig zijn. Of het nou een mens betreft, paard, hond of papegaai, als de hormonen gaan opspelen verandert het gedrag.
Ik heb zelf altijd hengsten gehad en nooit problemen ermee gehad, alhoewel mijn huidig hengstje Sueño zo nu en dan wat streekjes heeft, maar met een liefdevolle en consequente hand is dit snel onder controlle.
Ik heb nu een merrie EN een hengst, beide schatten van beesten, maar we hebben meer onze handjes vol aan die merrie dan aan de hengst.

En idd in de western worden de paarden vaak hengst gelaten, dit heeft met opvoeding te maken en HOE ga je met je paard om. Ik doe alles met een rustige hand, niets gejaagd en vóóral niet nerveus worden of schreeuwen. Tuurlijk zet ik mijn paarden ook op hun plaats als ze te ver gaan, maar ligt er ook aan op de manier hoe.
En nu zal ik wel voor gek versleten worden maar men gaat héél anders om met paarden in de westernsport ( uitzonderingen daar gelaten) dan in de spring of dressuursport. Dan zal er wel geroepen worden "dat ligt ook aan het ras (Paints en Quarters zijn cooler in het koppie) , zal een kern van waarheid in zitten maar het ligt vooral eraan hoe je met je dier omgaat.
In Spanje bv worden hengsten niet of zelden gecastreerd en met name de Andalusiërs, merrie's zijn daar "te min" om mee te rijden. En de hengsten zijn daar ook zeer meegaand en braaf. Maar ook daar word er weer anders met de paarden omgegaan.

Weense rijschool zijn alléén maar hengsten, ook prima te hanteren. Om maar enkele voorbeelden te noemen.

Maar goed , bovenstaand is mijn persoonlijke mening en mijn persoonlijke ervaringen, we zijn en denken gelukkig niet allemaal hetzelfde, zou anders erg saai worden :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:43

Interessant topic. :) Ik heb zelf een 3 (bijna 4) jarige hengst.. en het bevalt me opzich wel goed.
In stal en thuis in de bak, nooit problemen met hem tot nu toe. Hij is erg sociaal en heel lief. Laatst voor het eerst een buitenritje met hem gemaakt en toen was het wel duidelijk een mannetje. Voor groot verkeer en dergelijke doet hij niets op uit.. maar als je langs andere paarden komt... kan die opeens de piaffe! :Y)

Hij is wel wat sterk, maar wel goed te houden. Qua body is die erg mooi geworden doordat die nog hengst is. Lekkere hals zit er op, en mooi gebouwd.

Praktisch? Nee, dat denk ik niet. Wij gaan hem tzt wel castreren; ik wil er ook mee naar de les (waar paarden én pony's lopen), concour, trailer etc.. En hij is braaf.. maar ik denk niet braaf genoeg ;)
Geen onnodige risico's lopen.. en daarnaast hoeft die ook niet te dekken dus ach... een ruin is ook leuk :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:51

@ Sueno, er zal vast een kern van waarheid in je verhaal zitten.. Maar ik ben het er wel mee eens dat het ook wel een beetje per ras zeer verschilt.. zoals mijn hengst zit enorm veel bloed in... waardoor ik eerder verwacht dat hij een keer uit zn plaat schiet dan (BIJVOORBEELD) een belgisch trekpaard. Uiteraard is opvoeding belangrijk, maar er ligt ook wel een hoop aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:05

Tendance; precies, heeft dus alles met je eigen referentiekader te maken. Jij maakt weinig hengsten mee, maar dat betekent niet dat anderen ook zo weinig ervaring ermee hebben.

Paarden worden vaak onzelfverzekerd en weinig zelfvertrouwen als ruin. Hengsten hebben vaak ook net iets meer ''kracht'' (in alle opzichten). Reden genoeg om ze dus niet te ruinen als ze braaf zijn als hengst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:19

Dat stukje bedoel je met referentiekader.
Ik maak zeker juist heel veel hengsten mee, maar mijn paardenleven heeft 2 kanten. De sport/recreatiekant en de fokkerij.
In de sport/recreatiekant zie ik het nut niet van een hengst en daarom zie je ze ook bijna nooit.
In de fokkerij zie ik veel hengsten, maar dat lijkt me logisch.

Ik heb lange tijd in de handel gereden en je komt maar zeer weinig hengsten tegen.

Dat ze niet zelfverzekerd zijn, dat heb ik nog bijna nooit gezien bij ruinen.
Ik zie juist veel hengsten die continu in twijfel zijn over wat de mens nou van ze wil.

Ik vind dat er reden genoeg is om wel te ruinen. Aangezien ik jouw argument dus nog niet ben tegengekomen en ik geen ander argument zie om ze wel hengst te houden.
En braaf? Dat is ook maar een opvatting en net als kinderen kan dat zoineens veranderen.

Ik zeg ruinen! Ook om ongelukjes te voorkomen in de brede zin van het woord ongelukje.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:20

Kán mede aan het ras liggen, ken genoeg volbloed hengsten die braaf zijn.
In een PRE (Andalusiër) Portugese Lusitano en Lippizaners om maar enkele voorbeelden te noemen zit veel bloed in, zijn krachtige paarden en toch braaf en meegaand.
Quarters en paints zit veel bloed in ( met een vleug mustang, later is er de berber en arabier in gekruist)
en toch onzettend brave paarden, maar geef je deze "rassen" geen opvoeding zijn het ook etters.
En heb je wel eens een Belgisch trekpaard of een ander koudbloedig paard uit zijn plaat zien gaan? Die kennen er ook wat van hoor.
Op bokt is iemand met Arabische hengsten, en dat zijn ook vrij brave paarden uit de verhalen te lezen.
Hoeveel meer bloed kan erin zitten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:23

Inderdaad, die opvoeding is belangrijk. Maar zodra je een paard niet in je eigen stal bij je thuis hebt staan. Ben je ook verantwoordelijk voor wat je paard bij een anders paard doet.
Maar goed mijn mening is duidelijk, dus hoef hem ook niet meer te noemen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:23

Terwijl mijn 6 jarige Fjordenhengst echt een onhandelbare draak kan zijn :+....

Dus ligt ook echt aan paard zelf.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:25

Wat is voor jou de reden om je Fjord als hengst te houden?
Geen aanval hoor, maar gewoon een vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:27

En komt die twijfel niet voort, omdat veel mensen zo paniekerig/''stoer'' doen met hun hengst, dat ze daardoor zelf hun plan maar trekken? Natuurlijk moet je de baas zijn, maar dat moet bij ieder paard.

Overigens vind ik juist in de sport een hengst fijner, want je kan er vaak meer druk op zetten dan bijv een ruin die sneller onzelfverzekerd wordt.

En bijv. een paard wat zich niet kan houden (een fjord die draak is), daar zou ik zeker voorstander zijn van castratie. Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:30

[quote="hollywood86"]En komt die twijfel niet voort, omdat veel mensen zo paniekerig/''stoer'' doen met hun hengst, dat ze daardoor zelf hun plan maar trekken? Natuurlijk moet je de baas zijn, maar dat moet bij ieder paard.

Overigens vind ik juist in de sport een hengst fijner, want je kan er vaak meer druk op zetten dan bijv een ruin die sneller onzelfverzekerd wordt.

En bijv. een paard wat zich niet kan houden (een fjord die draak is), daar zou ik zeker voorstander zijn van castratie. Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.[/quote]

Beetje makkelijke conclussie.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:31

Je moet gewoon jezelf kennen, zelfkennis hebben.

Met een hengst moet je gewoon net iets consequenter omgaan dan met merries en ruinen. Net iets meer op je strepen staan. Je moet in dat opzicht de discipline opbrengen om afspraken die je met zo'n hengst maakt na te komen. Dat moet natuurlijk altijd met elk dier. Alleen als je dat niet doet dan heeft dat met een hengst gewoon meer consequenties.

Verder hoop ik dat je de hengst toch mogelijkheid kunt bieden tot weidegang. Ik vind het namelijk vreselijk als paarden niet elke dag minstens een paar uur buiten komen.

Paarden hebben verschillende karakters, en hengsten dus ook. Maar bij een jong dier weet je niet hoe een karakter zich gaat ontwikkelen. Als je dan dus een hengst wilt, en het wordt je eerste, neem dan een oudere gereden hengst waarvan bekend is dat hij een prettig karakter heeft.