Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:24

hollywood86 schreef:
Melissa schreef:
Aangifte van vernieling doen kan gewoon. Je paard is dan volgens de wet een goed en hij is beschadigt. Het is met opzet gedaan zonder toestemming van jou, dus voldoet het gewoon aan de bestanddelen van vernieling!

Wat een rot streek zeg!

Aangifte kan altijd, maar of er iets mee zal gebeuren is een tweede. Daar zal echt geen strafzaak van komen. Grote kans dat het OM (als de zaak daar al komt) overgaat tot een sepot.

Ik vind het ook hartstikke naar voor de TS en ik zou zelf ook woedend zijn, maar aangifte? Dat zal geen bevrediging zijn voor de ts, je kan beter samen tot een oplossing te proberen te komen.

Douraque; Ik denk dat er nog te twisten valt of dit onder beschadiging valt. Manen groeien vanzelf weer aan, dus er is niet echt een concrete schade te noemen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een rechter daarover denkt.

Er is hier sprake van een bekende dader en opsporingsindicatie, dus lijkt mij niet dat het dan een Sepot wordt. Daarnaast wordt de zaak eerst gedraaid bij de recherche van de politie en zal de dame in kwestie gewoon als verdachte haar verklaring af moeten komen leggen. Neem aan dat topicstarter genoeg bewijs heeft, dus zie de reden er niet van in waarom OM de zaak zou seponeren.

Goia

Re: Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:26

ben je ook bezorgd om de manen ? Dat ze superdik zouden worden bvb ?
En wat een raar mens seg :s

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:28

pleiada schreef:
purkie schreef:
nou...

ik krijg nu de bibbers van het woord 'stalgenoot' :brr:

Ik dus ook!

stal(ker)noot denk ik eerder aan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:32

hollywood86 schreef:
Douraque schreef:
Krassen is ook geen blijvende schade evenals een deuk in de auto, dit kan ook gemaakt kan worden. Ik denk dat jij dat ook wel ziet. Het maakt in de wet niet uit of het repareerbaar is, het blijft beschadiging van een goed. En ik spreek niet van mishandeling, dat is Strafrecht. Ik spreek van zaaksbeschadiging ofwel het privaatrecht

Ik strafrechtelijk, nu het geval is dat TS aangifte wilt doen.
Ik betwijfel of het beschadiging is, daar de manen kosteloos (zonder reparatie oid) gewoon weer aangroeien.

Als jij doelt op een od, dan heb je een goed punt. Ts wilt het alleen strafrechtelijk oplossen ipv privaatrechtelijk, dus dat maakt uiteindelijk weinig uit.

Is er een mogelijkheid om dit privaatrechtelijk af te handelen? Hoe werkt dat dan? Er staat niets zwart op wit, de dame van 24 heeft bekend naar de TS toe, maar houdt ze dit standpunt als ze doorheeft dat het verhaal een staartje krijgt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:33

Christiene schreef:
pleiada schreef:
Ik dus ook!

stal(ker)noot denk ik eerder aan

Ik ben er ook behoorlijk van geschrokken, ik ben ook niet de enige die op mijn stal komt, en aangezien die van mij niet bepaald eenkennig is... Brrrr, wat een nachtmerrie!

FahyaFemke

Biskwie schreef:
Ze is 24 jaar. De staleigenaar geeft aan dat hij niet verantwoordelijk is van persoonlijke acties van anderen op zijn terrein. Daarbij heeft die stalgenoot (vader betaald) 3 paarden in pension staan dus het is financieel een goede klant, die de staleigenaar niet voor het hoofd wil stooten.

Ik ben me nu heel erg aan het bedenken om het paard van pension terug naar huis te halen. Dit is het enige paard wat ik in pension had staan, ivm gebruik van de faciliteiten die ik thuis niet heb en wat wel nodig is om lekker door te trainen.

ze heeft dus 3 eigen paarden?
ik had direct geeist dat ze ook bij haar paarden, of minstens 1 paard de manen en staart net zo raar knipt als ze bij die van jou gedaan heeft.

dit soort grappen weerhoudt mij zeker om naar een pensionstal te gaan! vooral dat gepraat en meisjes/rare jongvolwassenen die dit soort grappen uit kunnen halen.

Rosan2001

Wel stom zeg! Dat je stalmaatje zomaar de manen knipt!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:35

FahyaFemke schreef:
Biskwie schreef:
Ze is 24 jaar. De staleigenaar geeft aan dat hij niet verantwoordelijk is van persoonlijke acties van anderen op zijn terrein. Daarbij heeft die stalgenoot (vader betaald) 3 paarden in pension staan dus het is financieel een goede klant, die de staleigenaar niet voor het hoofd wil stooten.

Ik ben me nu heel erg aan het bedenken om het paard van pension terug naar huis te halen. Dit is het enige paard wat ik in pension had staan, ivm gebruik van de faciliteiten die ik thuis niet heb en wat wel nodig is om lekker door te trainen.

ze heeft dus 3 eigen paarden?
ik had direct geeist dat ze ook bij haar paarden, of minstens 1 paard de manen en staart net zo raar knipt als ze bij die van jou gedaan heeft.

dit soort grappen weerhoudt mij zeker om naar een pensionstal te gaan! vooral dat gepraat en meisjes/rare jongvolwassenen die dit soort grappen uit kunnen halen.

En dan gaat zij weer naar haar paard om hem half te gaan scheren..?hier heb je dus niks aan hoe verleidelijk dat ook is..

oja dat gepraat is wel verschrikkelijk op pensionstallen.. hier ook deels. maar als het te erg word worden ze gelukkig weggestuurd..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-01-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:35

Loetie84 schreef:
Majolen schreef:
Ik heb hier hetzelfde probleem. Ik mocht aan de binnenkant van mijn stal een slotje bevestigen. (misschien een idee voor jouw?) Omdat mijn paard echt werd lastig gevallen.

O jakkie, nee!! Dan maar de manen dr af, maar geen slotje op de deur hoor...

Helaas dus echt noodzakelijk, triest genoeg bleven mensen mijn stal betreden terwijl ze er niks te zoeken hebben, ik heb er een hekel aan als mensen aan mijn bezit komen en dus ook mijn paarden.

Ik was dus pisnijdig geworden als ze aan mijn paard hadden geknipt.

Voor het paard der bestwil en mijn gemoedsrust een slotje op de stal. triest genoeg.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:37

Janine1990 schreef:
hollywood86 schreef:

Ik strafrechtelijk, nu het geval is dat TS aangifte wilt doen.
Ik betwijfel of het beschadiging is, daar de manen kosteloos (zonder reparatie oid) gewoon weer aangroeien.

Als jij doelt op een od, dan heb je een goed punt. Ts wilt het alleen strafrechtelijk oplossen ipv privaatrechtelijk, dus dat maakt uiteindelijk weinig uit.

Is er een mogelijkheid om dit privaatrechtelijk af te handelen? Hoe werkt dat dan? Er staat niets zwart op wit, de dame van 24 heeft bekend naar de TS toe, maar houdt ze dit standpunt als ze doorheeft dat het verhaal een staartje krijgt?

Privaatrechtelijk alleen indien er schade is die TS wenst te claimen, dit wordt dan een verzekeringskwestie. Ik denk niet eens dat dat haalbaar is. Strafrechtelijke zaaksbeschadiging is veelal eerder haalbaar. Ik denk dat het bij TS niet zo zeer zit in de schade, maar dat de dader de schrik van haar leven krijgt dat zij dit nooit meer zal doen

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:38

Aangifte doen! Elke melding is er 1 en wordt zo een "zaak".Stel dat er nog meer gaat gebeuren....dan heb je er spijt van dat je niet eerder naar de politie bent gegaan....

Dit is echt ernstig! Je moet er op kunnen vertrouwen dat je paard er veilig staat en dat er niet iemand iets mee kan uithalen....

Bij aangifte of melding maken van, moet deze "Kleuter van 24 jaar" toch op het politiebureau even haar kant van het verhaal vertellen....

Een slot op de stal zou ik noooooit doen....bij brand of zo iets kan niemand je paard in veiligheid brengen ;)

Sterkte!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:40

jemig een slot op je stal, kon je niet na een andere pensionstal? hoe kon je zien dat er mensen in de stal kwamen? als hij gevoerd word moet de stal toch ook open gemaakt worden bijvoobeeld?

ik ben s avond bij avondcontrole ook wel eens opstal gekomen.. toen liepen er 2 los (merrie en hengst...!?!)..

bleek een eigenaar b een vriendin mee te hebben gehad, die niet wist hoe de deuren werkten en die had inderdaad bij dat andere losopende paard gezeten(aaien)... handig een hengst en een merrie samen.. is dus een heel gedoe geweest.. gelukkig was de merrie niet hengstig en hebben ze elkaar redelijk heel gelaten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:41

Douraque schreef:
Privaatrechtelijk alleen indien er schade is die TS wenst te claimen, dit wordt dan een verzekeringskwestie. Ik denk niet eens dat dat haalbaar is. Strafrechtelijke zaaksbeschadiging is veelal eerder haalbaar. Ik denk dat het bij TS niet zo zeer zit in de schade, maar dat de dader de schrik van haar leven krijgt dat zij dit nooit meer zal doen

Bedankt voor je antwoord :) Blijf het recht toch interessant vinden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:46

Christiene schreef:
jemig een slot op je stal, kon je niet na een andere pensionstal? hoe kon je zien dat er mensen in de stal kwamen? als hij gevoerd word moet de stal toch ook open gemaakt worden bijvoobeeld?

ik ben s avond bij avondcontrole ook wel eens opstal gekomen.. toen liepen er 2 los (merrie en hengst...!?!)..

bleek een eigenaar b een vriendin mee te hebben gehad, die niet wist hoe de deuren werkten en die had inderdaad bij dat andere losopende paard gezeten(aaien)... handig een hengst en een merrie samen.. is dus een heel gedoe geweest.. gelukkig was de merrie niet hengstig en hebben ze elkaar redelijk heel gelaten

Voer kan door het voerluikje en hooi, stro en uitmesten doe ik zelf, half pension ;)
En ik merkte aan mijn paard dat er mensen inkwamen (..daar ga ik verder niet op in)

Ik ben het er mee eens dat een slot op de stal gevaarlijk kan zijn i.v.m. brand, maar ik kan er niet heel de dag bij blijven zitten om te kijken of ze mijn paard met rust laten. Binnenkort gaat ze weer mee naar huis.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:47

Janine1990 schreef:
Douraque schreef:

Bedankt voor je antwoord :) Blijf het recht toch interessant vinden.

Het is zeker interessant, maar soms is het recht ook krom helaas

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:51

Majolen schreef:
Christiene schreef:

Voer kan door het voerluikje en hooi, stro en uitmesten doe ik zelf, half pension ;)
En ik merkte aan mijn paard dat er mensen inkwamen (..daar ga ik verder niet op in)

Ik ben het er mee eens dat een slot op de stal gevaarlijk kan zijn i.v.m. brand, maar ik kan er niet heel de dag bij blijven zitten om te kijken of ze mijn paard met rust laten. Binnenkort gaat ze weer mee naar huis.

ja als je je paard kent merk je het inderdaad wel.

chagarijnig of de hoek induiken terwijl ze het nooit doen.. zegt soms ook al genoeg bij een vriendin haar paard die op een manege stond(die was er dus ook rap weer weg)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:57

hee fijn dat je hem/haar naar huis gehaald heb!. Aan gedonder heb je niks. Plus het feit dat je niet weet weet wat er met je paardje gebeurd als je er niet bent is (lijkt mij) vreselijk, helemaal nu er iets gebeurd is, zou ik me dus de meest rare ideeen in mijn hoofd halen. (rijden zonder toestemming, of opjagen in de paddock of weet ik veel)
Heb je nog fotos gemaakt? Ik ben wel benieuwd. Ook zou ik de staleigenaar zeker geen hand boven zijn hoofd houden.
Als ik mijn juwelen bij de bank in de kluis leg, verwacht ik ook dat mijn buurman/vrouw niet aan mijn kluisje kan komen en mijn eigendommen beschadigd! Dus ja aangifte en nee geen wraakakties in de trend van haar paarden knippen..verlaag je niet tot zoiets! Stalhouder is dus een watje , kijkt verder dus niet naar de paarden iets wat very helpfull kan zijn bij het indirect ruiineren van zijn stal(ik weet t heel gemeen), want je kan een auto parkeren zonder toezicht en dan alsnog de eigenaar vande garage aansprakelijk stellen, maar een paard verdient meer dan dat! Geld is en blijft geld, maar voor elke aktie en verantwoordelijkheid dien je backup te hebben.
Was het (en het kan uiteraard nooit altijd, maar proberen is een vak) besproken en in samenwerking met de eigenaar tot een bevredigender (is dat een woord) oplossing gekomen, was je niet weggegaan en had je vertrouwen gehad dat t een 1 malige zielige aktie was van een onvolwassen omhooggevallen tuttebol.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:00

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit af gaat lopen, 24 ?! Toen ik de OP las dacht ik 12 -14 hooguit 14.. m'n mond viel dan ook open bij het lezen van 24. Alsnog zou ik haar er mee confronteren, en haar in jouw positie neerzetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:02

Biskwie schreef:
Ik kan vanmiddag wel even foto´s maken.

De manen had ik op gelijke lengte en 1,5 hand breedte. De manen staan nu rechtop, zijn slechts enkele cm lang en er zijn ´happen´ uit. (wie heeft er tips om dit goed aan te laten groeien, nu vanaf blijven en later op een lengte maken, of nu op een lengte maken en daarna laten groeien.... En nog belangrijker kan ik dit nog vlechten?)

De staart had ik vrij lang (paard draagt de staart tijdens het lopen omhoog, normale lengte lijkt dan erg kort), deze is kort onder de hak afgeknipt, zeker 30 cm verlies.

Serieus... dus je hebt nu bijna een een zomerexceem uiterlijk..

ik had dan zeker aangifte gedaan..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:05

Biskwie schreef:
IKbenEllen schreef:
Als je besloten hebt aangifte te doen zou ik eerst 144 bellen, ipv een wellicht nutteloze rit naar het buro ("u moet een afspraak maken")

Ik heb al een afspraak gemaakt, maar niet met de dierenpolitie. Politie advieseerd om het onder ´vernielen van eigendom´ te doen.

ze namen het dus serieus? dat scheelt al heel veel..

(soms is het al lastig om aangifte te doen van een oplichting voor weinig geld heb ik al eens gemerkt.. heb toch doorgezet er is toen wel aangifte gedaan enheb later bericht ontvangen dat er niks mee gedaan werd(net als de andere 4 die ook aangifte deden van de zelfde zaak)

als het bij mijn werk zou gebeuren, zou de stalbaas er wel zeker wat van zeggen.. en als het echt uit de hand liep kon zij weg.. er staan ook eigen paarden van hem en zijn vriendin.. dan maar een lege box.. ondanks de slechte tijden

toen ik dit las dacht ik owh die heeft ze op handbreedte geknipt.. of idd zon penny van 10 .. maar een 24 jarige die alles scheeft knipt is gewoon gestoord iemand of crimineel.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-01-12 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:08

Als ik op een pensionstal zo ver moest gaan om een slotje op de deur te moeten maken, om zeker te weten dat anderen niet aan mijn paard zouden zitten, zou ik per direct wat anders gaan zoeken.
Ik vind dat je mag verwachten op welke stal of manege je ook staat, dat je paard daar veilig staat.
Ik zou geen oog dicht doen als ik dat vertrouwen niet zou hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:09

Biskwie schreef:

Ja zeg dat zal me wat. Voor diefstal en dat soort zaken is hij wellicht niet verandwoordelijk...

Maar wel als er een van zijn pensionklanten dit soort streken uithaald.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

Bah wat misselijk! Ik zou daar ook echt woest van worden..

Ik zou als pensionhouder toch wel vriendelijk (doch heeeel dringend) verzoeken of iedereen met zijn poten alleen aan zijn eigen paard wil zitten. Vind dit persoonlijk niet teveel gevraagd en vind dat je dat als pensionhouder toch ook kunt verzoeken.. belachelijk actie en wa triest, een 24 jarige die dit soort dingen doet. Zou vader er idd ook op aanspreken.
Hopelijk doet de politie er wat mee (al is het idd alleen al om schrikreactie te veroorzaken).

Ben benieuwd naar je foto's. Manen en staart kunnen idd best wel weer hard groeien hoor. Hopelijk zijn ze in het voorjaar/zomer weer op lengte.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:49

Jeetje, dan zul je ook schrikken. Kun je je paard echt niet meer vertrouwd achterlaten op die pensionstal.
En dat ze 24 is, niet te geloven!!

Die wraakacties waar sommigen het hier over hebben zou ik niet zo snel doen.
Die drie arme paarden van haar kunnen er ook niets aan doen dat ze van zo'n gestoorde gek als haar zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:54

Biskwie schreef:
Gisteren kwam ik vol verbazing erachter dat een gedeelte van de manen van mijn paard weggeknipt waren, evenals de staart. Ik heb geen bijrijder of andere verzorgers momenteel bij dit paard lopen en ben de enige die het paard in handen heeft.

Toen ik dit zag, heb ik hardop door de stal gevraagd wie hier meer van wist. Een van de meiden was in eerste instantie erg stil en gaf later toe dat zei geknipt had. Toen ik vroeg waarom, gaf ze aan dat het paard anders last van de manen (model sportcoupe) had. Voor mij een volkomen vage reden, maar los daarvan, wat moet ik met deze hele situatie?

Ik ben zuinig op mijn paard en nog zuiniger op zijn manen. Als daar iemand al wat mee doet, ben ik dat. En als een ander uberhaupt wat met dit paard doet, dan vraag ik diegene persoonlijk.

Ik baal van de manen, maar ik baal er nog meer van dat die stalgenoot zomaar bij mijn paard geweest is en geknipt heeft. Wat moet ik toch met deze situatie? Ik heb haar al laten weten dat ik absoluut niet blij ben met haar actie. Maar moet ik hier verder nog wat mee?

Ik zou aangifte doen! Is ze nou helemaal gek geworden ofzo???