Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:40

Jolliegirl schreef:
Ik snap je niet Mindim?
Wat bedoel je precies?

Wat snap je niet?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:42

Ik vind puur paardenvlees niet zo lekker en zal het dus ook niet eten, heeft verder niet met principes te maken.

Frikandellen e.d. eet ik wel gewoon en het kan me niet zo veel schelen als er paardenvlees inzit. De meeste paarden hebben een heel goed leven gehad en worden vaak niet voor niks naar de slacht gebracht. Nee hoor niks mis met een stukje paardenvlees en iedereen mag dat van mij zoveel eten als hij wil.

*edit* ik zie nu net dat er al over lamsvlees gepraat was......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:44

Mindim schreef:
Mijn reactie op de OP. Ik vind het hypocriet. Als je geen paardenvlees wilt eten, mij prima, maar het met zo'n flutreden rechtvaardigen dat je wel koeien en varkens eet, nou, daar valt mijn mond van open.

Het rechtvaardigen met die flutreden?
Ik snap de zins opbouw even niet geloof ik :+

Of bedoel je dat je het raar vind dat men geen paardenvlees eet OMDAT ze al koeien en varkens eten?

Lamsvlees is ook heerlijk.
Wij slachten wekelijks in Nijkerk 1/2 lammetjes. Deze zijn dan een paar maanden oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:55

Citaat:
Daarbij als je hoort waarom sommige paarden in het slachthuis eindigen of in welke omstandigheden ze daarvoor leven en dan uiteindelijk naar de slachter worden vervoerd dan is mijn honger onmiddelijk over.
De meeste koeien en varkens hebben een belabberder leven dan een paard, maar die mogen wel gegeten worden. Een paard niet omdat ie vroeger in de oorlog gehlolpen heeft? Hoe hypocriet kun je wezen.
...
Citaat:
Als ik zo'n antwoord geef aan de mensen die mij zeggen dat een koe en een varken op dezelfde lijn staan als een paard dan zijn ze meestal wel stil en zitten ze daar met hun mond vol tanden. Om af te sluiten voeg ik er dan meestal nog aan toe: zet jezelf is in mijn plaats, hoe zou jij je voelen moest je hond op je bord krijgen? Vooral als je weet dat je er zoveel vriendschap van kan krijgen? En dan zeggen ze niks meer en wordt er meestal haastig van onderwerp veranderd
Waarschijnlijk nog nooit met andere dieren te maken gehad, vriendschap opbouwen met een koe kan ook hoor. Voor mij staan die dieren allemaal op dezelfde lijn, varkens zorgen al eeuwen voor een goed gevulde maag en koeien ook, tevens voor fijne leren schoenen en jassen, schapen leveren wol. Schijnbaar doet dat voor TS er niet toe, ik denk dat ander vee ons uiteindelijk meer gediend heeft dan het paard.
Ik wordt altijd een beetje beroerd van zo'n instelling, ik vind dat een flutreden.

Ik eet geen kalf, speenvarken, lam, kuiken, varken. Ik eet alleen vlees welke ik biologisch kan halen hier in de buurt en anders niet.

Jolliegirl

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:58

Ik snap het! :)

Maar lam e.d kan je toch ook wel biologisch halen?
Ik weet dat de lammeren die wij slachten gewoon van 't weiland geplukt worden.
De paarden die we slachten komen van particulieren, vaak sportpaarden o.i.d
De koeien komen van de fokker, van het land. Tuurlijk zijn ze afgemest, ze krijgen veel mais e.d,maar staan gewoon in de kudde op het land.

Kan ik dat ook biologisch noemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:00

Had biologisch ook niet vooral te maken met het voer?

Onze kippeneieren zijn niet biologisch bijvoorbeeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:01

Ik weet niet precies hoe het zit.

Maar ik vind dat een dier ruimte moet hebben, goede verzorging, en fatsoenlijk te eten.
Dan wil ik het vlees eten! Graag zelfs! Mits ze fatsoenlijk geslacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:08

Jolliegirl schreef:
Ik snap het! :)

Maar lam e.d kan je toch ook wel biologisch halen?
Ik weet dat de lammeren die wij slachten gewoon van 't weiland geplukt worden.
De paarden die we slachten komen van particulieren, vaak sportpaarden o.i.d
De koeien komen van de fokker, van het land. Tuurlijk zijn ze afgemest, ze krijgen veel mais e.d,maar staan gewoon in de kudde op het land.

Kan ik dat ook biologisch noemen?

Oh, ik eet geen jong vlees, dat staat me tegen. Ik heb dat eigenlijk om die reden ook nooit gedaan. Mijn vriendin heeft een 100 schapen die elk jaar lammeren, dus ik kan er wel aan komen, maar het staat me gewoon tegen.
Ik heb niets tegen paardenvlees, ik eet het eigenlijk niet, ik zou echter niet weten waar ik dat moet halen ik weet dat de slager het hier niet heeft iig en de super ook niet.
Varkensvlees eet ik niet, omdat die dieren een pokkeleven hebben. Ik at het vroeger wel en haalde ik het bij de bio boer, maar toch vind ik ook dat eigenlijk niet groen genoeg. Ok ze staan op stro en hebben meer ruimte, maar toch in een hok, met beperkte bewegingsruimte. Alleen de fokzeugen en beer hebben de ruimte in de wei.
Rundvlees haal ik bij iemand die zijn runderen houdt in een natuurgebied. Die hebben het super, kan er ook gewoon heen en dus met eigen ogen zien hoe ze het hebben.
Wild eet ik ook graag.
Melkpodukten wil ik van boeren die hun koeien weiden en anders hoef ik het ook niet. Ik woon tussen de boeren en zie dus welke melkbedrijven bij wie de melk op komen halen. En bij de boeren met koeien op de wei, komt een ander dan bij de boer met een melkcomputer en waar de koeien gans hun leven in de loopstal staan.
Ik voer het misschien wat ver, maar ach, ik vind het prettig :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:15

Ah oke, vandaar. Dat kan.. :) Mij maakt het niet zoveel uit of het dier jong is of oud.

Paardenvlees is wel te verkrijgen op de markt in Zeist op zaterdags(weet niet waar je woont, maar mocht je interesse hebben)
Of bij de slachterij waar ik werk.

Varkens een pokkeleven, klopt. Tenzij je ze bij een particulier koopt en op eigen kosten zou laten slachten.
Maar dit kost teveel geld voor velen.

w.b melk.. tsja.. je weet nooit precies hoe en wat. Campina kan bij jouw buurman wel gras-melk ophalen, maar dit wordt misschien wel vermengt met stal-melk. Je weet nooit waar 't precies vandaan komt. :)

Ik vind niet dat je te ver gaat hoor. Integendeel, heb er wel respect voor :j :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:18

Mindim schreef:
Wild eet ik ook graag.

Weet niet waar jij je wild vandaan haalt, maar ik had laatst bij keuringsdienst van waren gezien dat menig wild uit de supermarkt absoluut geen echt wild is :n Het komt misschien van 'wilde' dieren, maar die zijn wel gefokt..

Maar verder, wel gaaf dat jij zo bewust omgaat met je eten :D zouden meer mensen moeten doen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:25

SAKKIA schreef:
Ik vind puur paardenvlees niet zo lekker en zal het dus ook niet eten, heeft verder niet met principes te maken.

Frikandellen e.d. eet ik wel gewoon en het kan me niet zo veel schelen als er paardenvlees inzit. De meeste paarden hebben een heel goed leven gehad en worden vaak niet voor niks naar de slacht gebracht. Nee hoor niks mis met een stukje paardenvlees en iedereen mag dat van mij zoveel eten als hij wil.

*edit* ik zie nu net dat er al over lamsvlees gepraat was......

De paarden die in de frikandellen zitten zijn nou net degene die vaak geen goed leven hebben gehad, dat is n.l. uit het buitenland geïmporteerd vlees.

Mindim: ik heb respect hoe je er mee omgaat, als iedereen zou zou doen zou het veel dierenleed schelen. Vind zeker niet dat je het te ver doorvoerd. Hier probeer ik ook zo veel mogelijk op diervriendelijkheid van mijn voedsel te letten.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 10-01-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:27

Hee wie heeft TS onlangs nog gezien? := Krijg haast het idee dat ze van gedachten is veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:52

Oh, wat leuk die positieve reacties, ik krijg meestal alleen kritiek :D Men vind dat ik wat door draaf, haha.

Ik woon in noord oost groningen, dus Zeist is wat ver.

Vlees uit de supermarkt haal ik eigenlijk nooit meer, dus ook geen wild. Mijn vriendin met de schapen hebben een akkerbouwbedrijf van 80 hectare en daar lopen reeen, wanneer de groep te groot wordt, dan wordt er wel eens eentje geschoten. Die gaat dan bij hen de vriezer in en dan krijg ik daar ook wat van, met haas evenzo. Everzwijnen hebben we hier niet, maar dat heb ik wel eens in een landgoedwinkel (ophet landgoed vanzelf) gehaald.

Mijn opa en oma hadden inderdaad vroeger zelf 1 a 2 slachtvarkens in de tuin, was hier heel gebruikelijk, mijn opa schoot en slachtte deze zelf. Mijn opa was wel slager en slachtte aan huis.

De melk, misschien ben ik daar idd wat naief in en geloof wat dat betreft wat te veel in de reclames. Alhoewel Campina hier bij de weideboeren komt en niet bij de robotboer.

Op de rest van mijn eten ben ik niet zo biologisch, maar ik ga wel erg voor dierenwelzijn. Eet weinig vlees, meestal om de dag en een 100 a 150 gram per keer en dat zet ik ook mijn man en kind voor. Mijn zus eet met haar gezien 2 gehaktballen per persoon, dat vind ik belachelijk of 2 karbonades en dan wel bij de c1000 want dat is goedkoop.
Eieren kun je hier vaak bij particuleren wel halen, mijn zus haar kippen lopen met zijn 40 en op 2 hectare land en bos te scharrelen, bijvoorbeeld, kun je ook je eieren kopen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:33

Biologisch? Ik weet niet wat ik er van moet geloven bij supermarkten. Wij halen ons vlees altijd bij de biologische slager. Heerlijk vlees overigens :j beter dan bij de supermarkt.

En trouwens, haas/konijn wordt toch ook gegeten? Zijn konijnen ook geen huisdieren? ;)
Of het nou een wilde of tamme is, konijn is konijn... Overigens komen de konijnen uit het bos die dus vrij rond heb geleefd. Dat is volgensmij een lekker stukje vlees!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:58

Driesprongg schreef:
@ lifaya.
oohja vind jy dat alle dieren op 1 lijn zitten,
nou dat zitten ze echt niet.
Zoude ze ooit een hond of kat slachten voor het vlees ;sen hebben de mensen vroeger ook op koeien en varkens in de oorlog gevochten.

ja hoor, in sommige landen eten ze vaak katten en honde, in enkele landen is de koe een edel dier en een varken is al klinkt het misschien onwaarschijnlijk net zo slim als een hond, je kunt ze zowat alles leren wat een hond ook kan. btw honen trokken vroeger ook karren voor onderandere melk te vervoeren ;)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 10-01-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:59

een varken schijnt slimmer te zijn dan een hond :))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:00

lifaya schreef:
een varken schijnt slimmer te zijn dan een hond :))

En het schoonste dier :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:01

ook dat :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:01

ha ja ze zijn vrij slim ja, denk wel ook dat het aan het ras ligt of ze slimmer zijn of niet, en dan ook nog eens per hond/varken :D

is het varken het echt schoonste dier? denk dat een kat toch schoner is als ze in alle vrijheid kan lopen waar ze wilt, een varken gaat toch net als een paard al snel in de modder liggen volgensmij (indien ze de kans hebben) Ach hoe dan ook, vind bijna alle dieren lief:D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:02

modder is goed voor de huid :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:02

AlexandraM schreef:
ha ja ze zijn vrij slim ja, denk wel ook dat het aan het ras ligt of ze slimmer zijn of niet, en dan ook nog eens per hond/varken :D

is het varken het echt schoonste dier? denk dat een kat toch schoner is als ze in alle vrijheid kan lopen waar ze wilt, een varken gaat toch net als een paard al snel in de modder liggen volgensmij (indien ze de kans hebben) Ach hoe dan ook, vind bijna alle dieren lief:D

Modderbad is goed voor je :)) naja, het is in ieder geval bewezen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:07

Driesprongg schreef:
Citaat:
Runderen en varkens waren oa ook het voedsel in de oorlog, zonder dit voedsel waren de mensen allang uitgeput. Daarbij word in China en Thailand enzo ook gewoon hond en kat gegeten

Ik heb het niet over China of Thailand, ma over Nederland.

Dan nog ga ik je even wat minder leuks vertellen, in de oorlogstijd werd vaker kat aan mensen verkocht/gegeven als zogenaamd konijnenvlees.. dus ja dat doen wij ook als we aant uithongeren zijn

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:08

xxMaxx schreef:
AlexandraM schreef:

Modderbad is goed voor je :)) naja, het is in ieder geval bewezen!

ha oke, zou ik zo op eerste oog niet denken maar zal wel dan :)
had t je in bp gestuurd maar dat was perongelijk ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:10

Haha ik zag t, heb nog geantwoord! Beetje offtopic haha...

@ driesprongg, mijn verzoek aan jou is om even ABN te typen...

Nja, ik zou wel paardenvlees eten (uit nederland) maar moeder denkt daar wel anders over. Heb liever dat dan pakkie vlees uit de super.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:12

Ik ben nu 8 jaar vegetarier,ik kan gewoon geen vlees eten. Het lukt me gewoon niet. Ik houd teveel van dieren om ze op te eten,het is voor mij hetzelfde als mijn eigen dieren opeten. Heb in al die jaren dat ik vegetariër ben misschien 2 keer iets van vlees gehad,heb me de hele dag schuldig gevoeld en heb er niet van kunnen slapen.. nee,voor mij geen vlees. Mijn ouders eten af en toe ook vegetarisch,en als ze wel vlees eten is dit áltijd biologisch.