Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BWPcookie

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:23

zo herkenbaar allemaal, ik lees mee....

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:25

Hier nog een, durfde vroeger alles, zelf ook een jonge fries ingereden. geen probleem. Ik neem 9 jaar geleden een leuk veulentje. denk ff hetzelfde te doen. lag er bij de eerste poging af. geen probleem zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Ben nu 38 jaar, en ben nu al zo ver dat ik er geen bal meer aan vind. elke excuus grijp ik aan om niet te hoeven rijden. idd het waait te hard, we zijn alleen in de bak, dan is hij zo schrikkerig, etc etc.

Als hij wat mankeert en de DA zegt voorlopig niet rijden....heerlijk!! beter excuus is er niet!! Geen idee of het de leeftijd is of combinatie met paard. Op mijn oude paard(is 30 geworden) was ik nooit bang (die reed ik zelfs toen hij stekeblind was, en ja ook in galop, ging perfect). en die heeft veel gekker gedaan als mijn nieuwe ooit. Alleen ziet die overal spoken en hij is ook zo snel (vader is volbloed) en daar schrik ik dan weer van. iedereen zegt dan tegen me, verkoop hem toch, maarja zolang ik er niet op hoef is vind ik hem zo leuk, zou hem niet kwijt willen, zou alleen wat meer plezier aan het rijden beleven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:27

Ik meld me ook.

Niet dat ik bang ben zoals de eerste 2 stukken uit je verhaal maar ik ben voorzichtiger geworden door niet meer op alle paarden te stappen.

Toen ik 14 was kroop ik werkelijk op alles en niets kreeg mij eraf. (behalve dan mijn eigen pony :+ )

Nu dat ik werk, samenwoon en zelf 6 paarden heb denk ik toch wel een keer na. Je zult zien als ik dan val breek ik gelijk een been ofzo haha.

Somebitch

nathalie2302 schreef:
Ben de link aan het luisteren die je geplaatst had en ik mag 'm nu al (hij behandelt hier e-mails en het gaat over alle excuses!! "my horse hates the barn!" :') :') GEWELDIG!...."ehm...this is not your horse!" :') :')

_/-\o_ _/-\o_

Ja hij legt het ook allemaal heel komisch uit! :+ Geweldige man, gaat geweldig om met zijn paarden vind ik. :j Dit is mijn voorbeeld. :)

Dakotah

Ik had ook een fjord die zeer dominant was.
Ze was "opgevoed" door kinderen van 12 (ahum) en toen ik haar kocht ontzettend drammerig aan de hand.
Dat werd de laatste paar jaar dat ik haar had alleen maar erger, omdat ik meer en meer er tegen in ging, en het gewoon niet meer pikte.
(ze sleurde me werkelijk door de palen heen als het moest, als ze de wei in ging) en hoe meer ik haar in probeerde te houden en het te corrigeren hoe feller zij er tegen in ging.
Verder nam ze als ze voelde dat ik bang was (buitenrit) de boel over en ging haar eigen gang, ook al was ze zelf behoorlijk bang.
Heb zelfs nog een 4-daagse cursus Natural Horsemanship gedaan met haar en ook daar ging ze tegen de lesgeefster in.
Deed ze iets voor pakte ze mijn fjord en kon ze haar eerst weer terecht zetten omdat ze weer niet luisterde.
Die zei ook al die is als veulen zo gewend geweest haar eigen zin te volgen (waarschijnlijk sleurde ze toen ook al de meisjes achter haar aan) dat je dat er heel moeilijk weer uit krijgt.
Na 8 jaar was ik de strijd dan ook zat, rijden deed ik al niet meer, en heb haar verkocht.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:34

ik denk dat het ook een state of mind is geworden. ik bleef afgelopen sinterklaas gekluister aan de buis zitten, want er werd gebruikt gemaakt van een nieuw paard, en ik moest dat zien, en bij elke x dat dat beest zijn oren ietwat naar achter deed, dacht ik al, ooo daar gaat tie....ik verwacht dus ook meteen het ergste...dat is iets wat in mijn hoofd omgezet zou moeten worden

Ik heb wel een gehood ban een therapie dat je een koptelefoon op krijgt met piepjes in je oor, dat je je angst een cijfer moet geven en dat het op die manier afneemt. heeft iemand hier ervaring mee?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:51

Somebitch schreef:
nathalie2302 schreef:
Ben de link aan het luisteren die je geplaatst had en ik mag 'm nu al (hij behandelt hier e-mails en het gaat over alle excuses!! "my horse hates the barn!" :') :') GEWELDIG!...."ehm...this is not your horse!" :') :')

_/-\o_ _/-\o_

Ja hij legt het ook allemaal heel komisch uit! :+ Geweldige man, gaat geweldig om met zijn paarden vind ik. :j Dit is mijn voorbeeld. :)

Nou, op zijn site heb ik voorlopig nog heel wat te lezen. Super bedankt voor de link :)
Het gekke is alleen dat de meeste dingen ook gewoon common-sense zijn he? Ik WEET bijvoorbeeld ook dat ik mijzelf in de weg zit, maar kan nergens de 'knop' vinden om dat uit te zetten.
Hoe stop je jezelf om jezelf in de weg te zitten?

Hebben jullie trouwens ook dat gevoel dat je van jezelf wel 'moet' terwijl je weet dat je niet durft. Dan gaat het fout en denk je 'zie je wel, ik wist het toch'? Dan vraag ik me af of het beter is om het gewoon niet te doen als iets me eigenlijk heel nerveus maakt, maar tegelijk moet je de cirkel ook doorbreken natuurlijk...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:55

Ik denk dat je sowieso niet al van te voren moet gaan denken, vandaag ga ik dit en dat doen.
Maar gewoon gaan rijden en op een moment dat het goed voelt het proberen.
Bijv. als je dochter aan het springen is, toch even achter haar aan over de baby-hindernis. :=
Maar pas op het laatste moment beslissen, anders sta je de de hele dag al stijf uit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:57

Nee dat heb ik niet. :n Wel gehad.
Ik probeer de dingen te zien die wel goed gingen en achteraf probeer ik ook na te denken wat er dan mis ging. Ik probeer me in het paard zelf te verplaatsen.

Voorbeeld: Mijn paard heeft pasgeleden een tijd stilgestaan ivm een blessure. Na het rijden weer een beetje opgepakt te hebben dacht ik op een zondag laat ik eens naar buiten gaan. (dat deden we toen best veel). Ik ga naar buiten, paard vrolijk want hé hij mag eindelijk weer eens op buitenrit. Ik heb een km gereden denk ik en ik ben omgedraait. :o
Hij wilde maar blijven draven en hard draven, dat is opzich niet erg maar als ik wilde stopen wilde hij dat niet hij bleef op zijn plaats draven. :j Nou sinds dat ik hem heb 2007 heeft hij dat nog NOOIT gedaan. Dus hup omgedraait en op naar stal. :)

Achteraf is het natuurlijk heel logisch dat hij dat doet, hij heeft een lange tijd boxrust gehad, ik had hem een paar keer gereden in de bak en toen naar buiten. Buitenrijden vindt hij prachtig! Het is dan ook niet gek dat hij in het begin wat drukker is als dat we bij wijze van spreken iedere dag buiten zouden rijden.

(ik wil binnenkort weer een poging doen).

Verder heb ik van een andere bokker de tip mee gekregen goed op je ademhaling te letten in een spannende situatie. ALS ik eraan denk werkt dat best goed. :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:11

Ik heb nog een lange weg te gaan...kwam deze link tegen via die site
http://www.youtube.com/user/horseawaren ... 2UlRtXdTU0

Dan denk ik bij mezelf, daar moet ik eigenlijk heen...als Cos zoveel vertrouwen in mij heeft, kan ik dat vertrouwen ook in mezelf hebben. Hand in eigen boezem is ook erkennen dat ik eigenlijk nog veel te weinig tijd geinvesteerd heb in zijn (en daardoor mijn) opleiding... :o :o

Nu ja...ik heb mijn goede voornemens voor het jaar in ieder geval al....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:18

Maar door het vaak te doen / oefenen kom je daar ook wel. :) Het is alleen niet binnen een week gebeurd. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:22

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:23

Ik denk dat dat mij gaat helpen hierin, doelen stellen die ik ook kan realiseren (en dan ook blij zijn als het lukt). Een doel is dan niet uren in m'n eentje zwerven door de bossen (en dus elke stap die ik zet gefrustreerd zijn omdat DAT nog steeds niet haalbaar is), maar Cos leren op commando zijn hoofd naar beneden te doen ;) en begrijpen waarom dat voor mijn zelfvertrouwen belangrijk is ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:25

Maar begrijp ook goed waarom jou paard dat doet! :) Hij doet dat niet voor niets, kijk bovenstaand filmpje maar eens ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

Nu ik zelf dat filmpje zit te kijken ben ik aan het twijfelen of ik naar buiten zal gaan vanmiddag ipv in de bak. :o Alleen die verdomde trekkers he..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:32

Wat het voor het paard doet, zover was ik al...het is voor mij juist belangrijk om ook te erkennen waarom het voor mij net zo goed belangrijk is :)

Cos is gelukkig helemaal niet bang voor groot verkeer (wij staan op een actieve melkveehouderij dus de pony's zijn tractor- en koeproof :D)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:34

Mooi zo. :) Maar dat wilt niet alles zeggen hoor.. Mijn paard staat ook op een boederij met tractors etc.. Maar hij is er alsnog bang van. :\ Waarschijnlijk ook omdat hij mijn angst aan voel als ik zo'n 'gevaarte' aan zie komen. :=

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:36

Dat is bij mij ook het grootste probleem. Onze dochter heeft er het volste vertrouwen in dat P.C. niet schrikt, dus ze rijdt langs vuur en een tractor moet bijna tegen die 2 aanrijden om ze aan de kant te krijgen :')
Het is dat 'angst doorgeven' aan het paard waar eigenlijk mijn grootste probleem zit, realiseer ik me nu en daarom weet ik ook dat IK het anders moet doen anders maak ik zelf van mijn goedmoedige, brave, dappere fjord een neuroot!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:44

Nou juist dat heb ik ook! :D Wij moeten zorgen dat we niet bang zijn wil ons paard 'braaf' blijven. Maargoed die oplossing heb ik nog niet gevonden. :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:46

Dat met die zweep kan ik met die van mij al! Haha ooit in een duffe bui begonnen met "longeerzweepaaien", sindsdien kan ik als een idioot staan zwaaien met dat ding, daar geeft ie geen moer om :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:51

ook echt knallen met de zweep en achter je paardje langs zonder dat hij beweegt Belsje? Knap hoor!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:52

Somebitch schreef:
Nou juist dat heb ik ook! :D Wij moeten zorgen dat we niet bang zijn wil ons paard 'braaf' blijven. Maargoed die oplossing heb ik nog niet gevonden. :+

darnit, ik dacht nu kom je ook weer met een 'link' :D :D ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:54

Was het maar zo. := :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:57

nathalie2302 schreef:
ook echt knallen met de zweep en achter je paardje langs zonder dat hij beweegt Belsje? Knap hoor!

Zolang ik er niet op zit is Tsjoep dan ook "Energie-efficient", dat beest heeft meerdere energielabels ;).

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:58

Tja mijn excuses...ik ben moeder he en tja dan wordt je voorzichtiger...ik zit vandaag niet lekker in mijn vel en dat voelt mijn paard...ik voel me te dik en te lomp ....ga zo maar door..

Nu heb ik ook een paard dat overal enge boskabouters ziet ik niet met haar de weg op durf omdat ze zich door 4 benen laat zakken als iets eng is..

Ik nu wel een super leuke bijrijdster heb die ze overigens wel 4 keer af heeft geworpen en ik er bij stond en dacht blij dat ik er niet op zit...

Ik mis het zo maar durf niet meer..denk dat ik een pony mens blijf...

Maar de begin tekst ooooow wat herkenbaar vroegâ deed ik alles ,ritten van een hele dag in volle galop door het land ,was verdienstelijk in de dressuursport en had zo'n schik....

Krijgt nu heimwee gevoel.....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:59

'energie-efficient' :') die houden we erin...geweldig :D.