jes_sira schreef:Zij zou het paard in kwestie waarschijnlijk naar de slacht gebracht hebben. Want het is niet meer bruikbaar voor alles wat zij van paarden verwacht....
Tja dat blijkt maar weer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
doebidon schreef:Miska ik vind de vergelijking wel heel erg slecht en zeker ongepast!!!!
Hij vond het ene leven meer waard dan het andere. Dat is iets wat jij juist (gelukkig) niet vind (tenminste dat zei je zelf)
Bah de rillingen gaan over m'n hele lijf!!! bleh
Miska schreef:Waarom is het ongepast?
Hitler was toch ook een mens?
Jij geeft hem de stempel fout, maar hij is net zoals jij en ik op dezelfde manier op aarde gekomen en opgegroeid tot de persoon die hij was.
Is het juist daarom niet belangrijk dat we bij de essentie beginnen en daar verandering aanbrengen?
Wellicht had Hitler Hitler niet geweest wanneer hij op een andere manier was opgevoed.
Ik geloof namelijk niet dat hij als een slecht mens geboren is, dat is ontstaan door... wat dan ook.
En dat bedoel ik ermee te zeggen.
Kijk, als we allemaal blijven rukken en plukken en niet verder kijken welke gevolgen het heeft, zal het niet veranderen.
Begin bij de sport, want waarom moet je persé jezelf laten toetsen of nog betere prestaties leveren? (ten koste van blessures en onnodige ongelukken)
Is het niet gewoon een keer goed genoeg, kunnen we tevreden zijn met minder?
Hitler probeerde ook het ultieme ras te creëren, want het was niet goed genoeg en dat is in de sport ook.
Het moet allemaal maar meer meer meer en beter beter beter en sneller sneller sneller.
En alles moet vergeleken worden met een ander. (het gras bij de buren of in de huidgige tijd de auto of het paard van de buren is groener of beter)
Het draait niet meer om levensvreugde, het gaat om geld en uiterlijk vertoon en dat is precies wat Hitler ook probeerde na te streven, PERFECTIE en die bestaat gewoonweg niet op de manier zoals wij dat nu allemaal in de sport, media of wereld doen.
Mjay schreef:maar er wordt toch naar rijstijl gekeken? zolang ik nog steeds al die wan toestanden in de inrijring van de dressuur zie.... vind ik niet dat je alleen de springsport zo mag veroordelen
SusanH schreef:Miska sorry hoor maar ik ben het echt niet met je eens. Maar goed, ik denk dat we er niet uit gaan komen. Ik vind een fikse ophouding, zo nodig, geoorloofd ja. Evenals een tik met de zweep, of een spoortje als dat hetgene is wat nodig is om het beste eruit te halen en te zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat. Maar belonen vind ik zo mogelijk nog belangrijker, het einddoel is voor mij altijd dat het paard in ontspanning en fijn aan de hulpen rond gereden kan worden. Daar is soms (lees: SOMS) wel een iets hardere inwerking van de hulpen voor nodig ongeacht op welk niveau je rijdt. Maar het einddoel is altijd ontspanning.
Navidad schreef:Ik vraag me vooral af wat mensen met zulke topic willen bereiken.. Het is tevens niet alleen in de topsport dat dit voor komt.. Ik ken genoeg, recreatie ruiters, bosruiters, en manege ruiters. Ik denk als je dit gehele probleem wil gaan aanpakken van het trekken, dan moet je bij de alle eerste rijles van de mensen beginnen.. Maar goed..
Ik waardeer het zelf heel erg als mijn paarden terug komen op mijn zit, een ophouding aanvullend met been is niet verkeerd in mijn ogen.. Ook varieert het kwa landen heel erg vind ik.. De een gaat zowiezo wat stugger om met zijn paarden dan de ander.
[edit] Heb wel op mee eens gestemd.. Want er moet meer toezicht op komen.. Alleen niet alleen bij de topsporters, maar ook op gewone regionale wedstrijden en te beginnen op de maneges. [/edit]
gummie schreef:ElineB schreef:Ik denk dat ts het gewoon totaal niet eens is met al dat geruk en die mening wil ze graag delen.niets mis mee toch?
edit; verkeerde smiley
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zo over TS heen vallen....
Miska schreef:Maar dan even een serieuze vraag voor iedereen...
Ik had het al eerder gevraagd, maar er is niet op in gegaan.
Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?
Zou je dat doen of blijf je het op dezelfde manier aanpakken?
gummie schreef:Miska schreef:Maar dan even een serieuze vraag voor iedereen...
Ik had het al eerder gevraagd, maar er is niet op in gegaan.
Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?
Zou je dat doen of blijf je het op dezelfde manier aanpakken?
Da's wel een goede vraag lijkt me, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat mensen hier "nee" op antwoorden. Als je willens en wetens kiest voor een manier die niet samengaat met paardenwelzijn, dan ben je niet lekker bezig. Maaaaaaaaaaaaar: dan moet je dus wel eerst weten wat wel en wat niet ten koste van je paard gaat, wat wel en wat niet hinderlijk voor je paard is, etc.
Andersom kunnen we ook de vraag stellen: als jij weet dat het geen verschil maakt voor je paard, dus bijvoorbeeld als datgene wat jij hier niet toegestaan vindt eigenlijk helemaal niet schadelijk is voor jouw paard, zou jij je die methode dan eigen maken? of zou dat dan alsnog tegen jouw gevoel ingaan?
papagroom schreef:Electra63 schreef:
Ik hoop toch niet, dat je echt de illusie hebt dat je een keuze hebt wat betreft het rijden op EK-niveau? Iedereen zal hier best kunnen rijden, maar niet op het niveau van de EK-ruiters en ik betwijfel zelfs of de meesten hier uberhaupt op één van de EK-paarden kan blijven zitten:D
Nog stugger....ik denk dat de meesten een dergelijk paard nog niet eens zonder brokken aan de halster mee kunnen voeren...
Miska schreef:gummie schreef:Ik weet van mezelf dat ik onder de categorie "geitenwollensok" val, en dus zal ik al gauw dingen gruwelijk om aan te zien vinden. In de omgang met paarden ben ik ook echt een watje en een topsportmentaliteit zal ik nooit krijgen. Maar ik heb ook geleerd dat paarden geen mensen zijn, dat zij anders in elkaar zitten, dat zij dingen anders waarnemen en voelen dan wij en dat we paarden geen menselijke eigenschappen moeten opleggen....
Ik zou het daarom wel interessant vinden om allerlei wetenschappelijke onderzoeken te lezen over wat zo'n rijstijl, die volgens ons niet door de beugel kan maar volgens anderen wel, nu werkelijk teweeg brengt bij het paard. Vandaar dat ik sommige reacties wel erg nuttig vind over brandnetels en distels eten, harde mond, etc...
Dat klopt, maar waarom zouden dieren geen menselijke emoties kunnen ervaren?
Misschien zijn wij wel veel dierlijker en zijn dieren veel menselijker dan wij voor ogen houden.
Het blijft altijd de kip of het ei, maar als we nu kijken naar mijn vorige vraag.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de teugeldruk etc. en een paard is gevoelig, maar wat een paard in de natuur doet heeft niet altijd met pijn te maken, maar met de voedingsstoffen die hij op dat moment nodig heeft en neemt dan het risico om geprikt oid te worden door een brandnetel of distel.
Dus het is geen juiste vergelijking in mijn ogen, want een dier handelt altijd vanuit een bepaalde overlevingsdrang en het is een vrije keuze.
Dat wij er een bit en dergelijke in knallen en zo heerlijk door de mond heen sleuren, is niet een keuze van het paard, maar van ons!
gretoes schreef:ken je het spreek van de beste stuurlui???
het is oooh zoooo makkelijk om commentaar te geven! ze rijden anders wel op top niveau....
en we zijn allemaal wel eens niet helemaal eerlijk tegen een paard, helemaal in het heetst van de strijd!
mick75 schreef:Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).
Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.
Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.
En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.
Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.
papagroom schreef:ElineB schreef:IKKE
@ papagroom
Dan kun je beamen dat het met t welzijn in de regel best welgoed zit.........het welzijn is eerder in t geding bij de niet wetende recreant die niet gestoord door enige kennis te werk gaat....
amo500 schreef:spring eerst maar eens zelf zo'n parcour en oordeel dan nog maar een keer.. maargoed, natuurlijk zijn er op dat niveau ook nog ruiters die niet echt een fantastische manier van rijden heeft, het zijn niet allemaal marco poedersuiker. Maar op dat niveau weten de ruiters echt al wel behoorlijk waar ze mee bezig zijn, en kunnen al goed rijden anders zouden ze sowieso nooit op dat niveau zijn gekomen.
Ben het met je eens dat het er soms wat ruig uitziet, maar ik vind dit topic wel een beetje overdreven als ik het mag zeggen..
edit; en sommige paarden zijn gewoon veel moeilijk, maar die ruiters zijn allang blij als ze een paard hebben die over die hoogte heen springt dus dan ziet het er maar wat minder 'mooi' uit allemaal.
JessAndHope schreef:mick75 schreef:Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).
Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.
Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.
En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.
Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.
Prima dat ze thuis wel netjes rijden, maar waarom kunnen ze dat op een wedstrijd dan niet? je mag toch van mensen die járen getrained hebben om zo hoog te komen in de sport toch wel verwachten dat ze fatsoenlijk een paard in bedwang kunnen houden?
Het hele gelul dat toppaarden dusdanig anders zijn dan gewone paarden neem ik niet aan voor waarsorry hoor jongens, maar ook dát zijn gewone paarden en dus prima benaderbaar door het 'klootjesvolk'.
Tuurlijk worden ze heet als ze mogen springen, maar dan moeten ze netjes getrained worden op een nette ophouding, want zoals ik het nu zag, kon het het paard absoluut niks schelen dat er 1tje in zn mond hing en denderde gewoon door... nou nou, dan heb je het voor elkaar hoor
Electra63 schreef:papagroom schreef:Dan kun je beamen dat het met t welzijn in de regel best welgoed zit.........het welzijn is eerder in t geding bij de niet wetende recreant die niet gestoord door enige kennis te werk gaat....
Wat versta je onder te welzijn van een paard?
TS had gisteren nog een advertentie op Bokt staan, waar zij vraagt of iemand hooi voor haar paarden over een hek wil gooien. Eén ding is zeker: de topspringpaarden hebben aan hooi geen gebrek, denk ik zo.
PS Ik heb vroeger springles van Piet Mooij gehad, telt dat mee? Of is dat te lang geleden?