rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:30

Heerlijk topic...
Ik heb heel wat gemist, ik ben 13...
Als ik dit zo hoor, dan zouden ze niet hebben gezeurd als een meisje van 1.45 dat 33 kilo weegt op een Shet van 1.07 aan een halstertje. Rondje stappen, zonder cap:
Afbeelding

Ik herinner me nog een verhaal van een buurvrouw...
Die ging dan met nog 2 vriendinnen een draver verzorgen van een boer. Halster, touwtje. Zelfgeknutseld zadel en daarna crossen over de dijk :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:36

Allereerst: Fien, welkom! Dit is het meest nostalgische topic op dit moment, zonder moeilijk doenerij.

Esje, ik denk dat de kinderen zeker lol hebben, alleen op een andere manier. Ik denk wel dat ht nu ook veel meer uiterlijk vertoon is. Gek eigenlijk dat de parade niet meer bestaat, die zou juist leuk zijn om te showen..... Het relaxte is er wel vanaf, vaak. Vroeger was je er de hele dag mee kwijt, en niemand die eraan dacht meteen naar huis te gaan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:43

jamiroquai schreef:
En dan die lubberende elastiek onder je kin, en het dopje dat er al afgevallen was!

JAAA
en dan de driehoekjesfrontriemen inderdaad! rood met een foute kleur geel enzo :p
wij hadden bij de ponyclub moltons onder de zadels (ook soort vilten doeken dus)

Er was 1 gelpad... oehhwww.. en 1 paard had peesbeschermers!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:47

Arabesk schreef:
Eigenlijk zouden we nu eens een foto moeten maken van onze paarden a la retro. Alleen heb ik nergens zo'n lelijke verhuisdeken :+, tegenwoordig heb je allemaal van die felle kleurtjes fleece dekentjes bij de zeeman enzo.

'Vroegah' reden we ook gewoon met een zwart hoofdstel bij een bruin zadel. :+

Jaaah!! _/-\o_

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:49

Brainless schreef:
mehorsrex schreef:
Vaak kreeg je de pony van je zusje/nichtje/buurmeisje te rijden en werd er niet proefgereden.
Pa kwam gewoon thuis met een pony en dat was het dan.

Deed mijn stiefpa ook. Drie keer zelfs :P Kom je thuis staat er ineens een pony, op de gok gekocht... Waaronder een 3 jarige luchtzuigende Welsh die ik totaal niet aankon in het begin (nu weer goedgekomen gelukkig!). :j

Volgens mij werden paarden ook nauwelijks gekeurd vroeger.

Ik ben ook sinds jaren weer in een ruitersportzaak geweest (aantal jaren niets met paarden gedaan). Ik keek mijn ogen uit..... Gekleurde bitringen??! >;) Likstenen met smaakjes? Zilverkleurige rijlaarzen?? 8)7 Een ROZE zweetdeken met kroontjes?? (die deken heb ik wel gekocht.... O:) )

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:51

Ik bedacht me vanmiddag nog dat ik niet zo van de setjes ben. Er ligt al 2 maanden een oranje dekje (3 jaar oud) onder het zadel. Had een olijfgroene rijbroek aan (€ 30,--) en een mintgroen t-shirt(5 jaar oud). Mooie combi toch?

Ik rijd ook nog met rijlaarzen zonder ritsen of veters.... wel met veel stof en zand, keer poetsen helpt denk ik. Schijnt tegenwoordig ook niet veel voor te komen.

En de grote comingout zonder cap....Ik weet het het is niet niet verantwoord. Ik zet nu sinds 7 jaar een cap op als ik naar buiten bos in, weg op ga daarvoor nooit. Dus please het is al een verbetering.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:51

blingpiggy schreef:
Ik ben ook sinds jaren weer in een ruitersportzaak geweest (aantal jaren niets met paarden gedaan). Ik keek mijn ogen uit..... Gekleurde bitringen??! >;) Likstenen met smaakjes? Zilverkleurige rijlaarzen?? 8)7 Een ROZE zweetdeken met kroontjes?? (die deken heb ik wel gekocht.... O:) )

ja echt he!
ik heb me vroeger gekgezocht naar 'kleurtjes'
Ik had uiteindelijk donkerblauwe chaps, donkerblauwe elastiekjes en idem borstels..
maar kleurrijker dan dat kreeg je het niet :(

En over verhuisdekens gesproken!
Die kregen ze bij mijn ponyclub als staldeken om! Met zelfgeknutselde sluitingen enzo!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:40

Haha leuk om te lezen, ik ben 15 dus wete niet beter dan dat er kleurtjes zijn...
Pony zite er altijd tiptop uit, setjes en zelfs dekjes, dekens en hoofdstel matchen (oranjeee)
Maar zelf heb ik alle kleuren bij elkaar aan.

Kan me haast niet voorstellen dat de dressuur ook zo gezellig was, nu is het vooral echt een competitie. Gaat het niet goed krijgt de pony de schuld en koop je toch een nieuwe? Heb zelfs iemand zijn vader plat zien rijden omdat zijn vader hem vertelde hoe hhij het beter kon doen...

Maar ik rijd nu endurance en daar gaat het er heel erg relaxt aan toe.
Je bent echt een dag weg, erheen rijden, daar rijden en iedereen is erg aardig en als je hulp ergens bij nodig hebt komen ze direct. Er heeft zelfs ooit iemand zijn busje naast onze traikler gezet omdat smurf er niet opwilde!

Oe maar die frontriemen vind ik wel erg gaaf!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:59

paarden werden niet gekeurd, geen enting, geen wormenkuur
wel de smid regelmatig

altijd op de wei,1x p/d werd er voer gebracht,en ze hadden nooit wat ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:13

kim345 schreef:
Haha leuk om te lezen, ik ben 15 dus wete niet beter dan dat er kleurtjes zijn...
Pony zite er altijd tiptop uit, setjes en zelfs dekjes, dekens en hoofdstel matchen (oranjeee)
Maar zelf heb ik alle kleuren bij elkaar aan.

Kan me haast niet voorstellen dat de dressuur ook zo gezellig was, nu is het vooral echt een competitie. Gaat het niet goed krijgt de pony de schuld en koop je toch een nieuwe? Heb zelfs iemand zijn vader plat zien rijden omdat zijn vader hem vertelde hoe hhij het beter kon doen...

Maar ik rijd nu endurance en daar gaat het er heel erg relaxt aan toe.
Je bent echt een dag weg, erheen rijden, daar rijden en iedereen is erg aardig en als je hulp ergens bij nodig hebt komen ze direct. Er heeft zelfs ooit iemand zijn busje naast onze traikler gezet omdat smurf er niet opwilde!

Oe maar die frontriemen vind ik wel erg gaaf!

Nou destijds ging je met een grote veewagen met z'n alle tegelijk naar concours, iedereen hielp elkaar en las elkaar voor.
maar er was echt wel competitie :j Je ging ook toen om te winnen.
Het was alleen wel zo dat er en en proefje gereden werd, en een parcoursje en achttal.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:25

Zorro_Bjorn schreef:
En als je niet in je rubberlaarzen kon komen, dan gingen er boterhamzakjes om je voeten (vooral als de voering kapot was). En die gingen niet om de tegenwoordig alom geliefde geruite ruitersokken, maar gewoon om je witte sportsokken. :roll:

O ja...En met de caps, als die niet helemaal pasten ging er gewoon een krant in, 'we maken 'm wel passend'. Heb nog steeds zo'n ouderwetsche cap met uitgelubberd elastiek én zo'n kinnebak die je er los op kon zetten, vond ik stoer. :')
Paardenspullen bij de V&D, daar moest ik als peuter al elke keer naar toe om spullen te kijken en stiekum op een zadel te gaan zitten (écht, ik zal een jaar of drie geweest zijn, toen al hopeloos besmet := ).

Och weet nog eens na een les dat de instructrice op verzoek van alle kwijlende ponymeisjes zo vanuit het bos (mja, was bos, pleintje, bak) de bak in galoppeerde om een énorme sprong te nemen, uiteraard caploos en waarschijnlijk zó onverantwoord, maar ach, wij manegemiepjes hadden toch niet eens de ambitie om ooit zó hoog te kunnen springen, laat staan zo spectaculair. Maar mén, wat zag dat er enorm spannend uit... :wow:

Oja, die platte zadeltjes voor de shetjes. :D En idd, je had gewoon een vzhzadel, was wel zo makkelijk, want je deed toch van alles. Dubbelgevouwen beugelriemen voor de ukkies en welke kleur het zadel en hoofdstel had maakte geen ruk uit (was wel jaloers op eigenpaardenmeisjes met die mooie gekleurde frontriempjes).

Toen ik zo'n 15 jaar terug weer in de paardenwereld terecht kwam keek ik mijn ogen al uit bij alle 'noviteiten', zoals geribte rijbroeken in allerhande kleurtjes, die akelige schuine beugelrubbertjes (kreeg ik pijn van in mijn enkels, zal wel iets chronisch verkeerd gedaan hebben), gecombineerde neusriemen en zelfs exotisch materiaal zoals een heus western zadel :') .
Kijk tegenwoordig nergens meer van op...zelfs roze trailers _O- .

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:32

Bandages met bandagelappen en touwtjes (nog geen klittenband) die je dan weer wegmoffelde. Tuig werd ingevet met oude frituurolie. Gekleurde bandages kwamen toen net op. Trui in dezelfde kleur en je voelde je super chique.

Grote rubberen beschermers bij de bitringen. Pony's met staartriemen zie ik trouwens ook niet meer. Mijn rubberen laarzen spoot ik altijd met 'stofdoekspray' als ze moesten glimmen.

mika11

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:35

Ik was op een gegeven moment M springen met een pony.
Maar reed altijd zonder peesbeschermers en zo. Dat soort spullen had ik helemaal niet :')

Altijd de dag voor de wedstrijd goed het tuig invetten.
Bij de dressuurproefjes ging de jury nog echt voelen en controleren hoe het tuig aanvoelde, en of het schoon was.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:42

Oh, dit is echt een geweldig topic!
30 jaar geleden mocht ik op les. De pony's hadden ook die verhuisdekens op. Dat was altijd zo'n gedoe om die aan 2 kanten gelijk te krijgen. Moest je voor de pony gaan staan en aan iedere kant een uiteinde vastpakken om te proberen te meten :j
Maar bij speciale gelegenheden had de manege dekjes met de naam van de manege en de pony erop.

En de frontriemen waren bij ons héél bijzonder: iedere pony had zijn naam aan een leren bandje aan de frontriem hangen. Die naam werd gemaakt van metalen lettertjes en die lettertjes kwamen uit Spanje. Mijn opa ging naar Spanje en heeft toen een heel aantal namen meegebracht.

De binnenbak was gemaakt van een oude cirkustent, dus rood-geel gestreept. Als het waaide klapperde dat en gingen de pony's ervandoor. Als het vroor kraakte dat en gingen de pony's ervandoor. Er als het gesneeuwd had dan schoof de sneeuw er woesj.. vanaf en .... juist, gingen de pony's ervandoor.

Verder voltigeren zonder zadel. Kreeg je een prima zit van.

Rijlaarzen kocht je één keer en als ze te klein waren kon je ze op de manege omruilen voor een groter paar. Er stonden altijd wel een aantal paren laarzen daar. Rijbroeken waren er alleen in beige. Als je bofte met écht leren kniestukken die na een keer wassen helemaal stijf werden :D

Alles was gewoon veel meer ontspannen in die tijd. Geen gezanik en doe maar gewoon. Evengoed kreeg je toen nog degelijk les. Niet piepen en mauwen maar rijden. Toen ging het nog om de paarden en lol in het rijden, nu lijkt het soms alleen maar te gaan over setjes, bling neusriemen en mekaar de loef afsteken op wedstrijden. Ik heb vaak idee dat we vroegah toch veel meer lol hadden.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:47

Oh, en zelf halsters vlechten van strotouwtjes. Deden jullie dat ook?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:51

:= Alsof ik in een andere tijd ben begonnen met paardrijden. Een en al afgunst en kouwe kak :+ Oké er werd niet gelet op je kleding (ik kreeg op mijn 7e een paardrijbroek en moest er tot mijn 13e mee doen, zelfde gold voor de cap *auw*) maar leuk volk was het niet :r
Ik kom de laatste jaren veel meer no-nonsense paardeneigenaren tegen, een hele verbetering met vroeger. :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:52

estja schreef:
Oh, en zelf halsters vlechten van strotouwtjes. Deden jullie dat ook?

Jaaaa, halsters én touwen, en we waren zo blij als er eens een aparte kleur touwtjes om het stro heen zaten voor de verzameling _O- Heb nu nog steeds een groen-wit zelfgevlochten halstertouw in de kast liggen, pure nostalgie :D

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:53

mltex schreef:
Van mij hoeft die poespas niet en nog erger> setjes, beest als een kerstboom door de bak.
Gebruik alleen wat nodig is.

_O- :D Dat heb ik dus ook. Paard en ruiter zijn tegenwoordig opgetuigd als Kerstbomen :))

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:55

Er blijft me maar vanalles invallen: lichtrijdend op je fiets (!) naar de manege fietsen. En je fiets dan aantikken met je zweepje en dan kwam je zweepje tussen de wielen. Dan stond je op de plaats stil _O-

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:01

Wow wat een andere tijd als nu. Ik ben zelf 15 jaar dus heb helemaal geen idée van wat er vroeger gebeurden. Toch wel grappig om nu er vanalles over te lezen. Maar over de fiets dat deedt ik ook toen ik 8 was. Mijn paardenfiets die bokte en steigerde ook nog :+

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:03

Citaat:
Er blijft me maar vanalles invallen: lichtrijdend op je fiets (!) naar de manege fietsen. En je fiets dan aantikken met je zweepje en dan kwam je zweepje tussen de wielen. Dan stond je op de plaats stil

Dat durfde ik nou net nog niet te zeggen :o . Maar 3 kwartier op het fietsje naar de manege en dan netjes die 3 kwartier onderverdelen in losstappen (euhhh fietsen), draven incl. lichtrijden op de fiets en uiteraard ook nog een flinke "galop". De laatste 2 km "stapten we altijd uit..... :z
Ben blij dat ik niet de enige was.

Nu nog een schuldbekentenis: Ik had ook een hele manege thuis op papier staan. A4 vel met daarop de stallen, in de stallen de namen van "mijn" paarden, binnenbak, buitenbak, weilanden, zadelkamer, overal werd aangedacht. Alhoewel ik me niet kan herinneren dat ik er ooit een woonhuis bij getekend heb }:0

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:06

Mijn broertje ontwierp en bouwde maneges (incl rijbak en poetsplaats :') ) voor mijn leger Barbiepaarden van de mini-Quadro :P Hij deed vervolgens het beheer en de inkoop van voorraden enzo (en sleepte de bak _O- ), ik gaf les :Y)

Geweldig toch juist, die creativiteit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:16

Met liefde de fiets op, elke seizoen en bij elk type weer. Wat had ik toen een topconditie :P

Vroeger was het lekker "wil je rijden, dan zal je ook rijden" maar tegenwoordig word ik kierewiet van alle ouders die langs de bakrand staan te gillen als een pony een scheet laat...

Ik wil net opnieuw zonder zadel gaan rijden, gewoon sjabrakje erop, dekensingel errond zodat het blijft liggen en hop, wandelingetje maken!

Waar is ook de tijd dat zadelmak maken wel even in 1 dag gebeurde: hoofdstel in, longe eraan, lekker laten rondrennen, singel errond met eventueel bijzetje, nog wat laten rennen en lekker bokken, paardje kalm? ok hop zadel erop en maar weer gaan met die banaan...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:17

hihi, dat lichtrijden op de fiets , en dan bij een stoepje in de verlichte zit omdat het een sprong was :+

Grote rode bitringen zag je toen inderdaad ook veel, en als de lage neusriem niet laag genoeg kwam gespte je hem toch als hoge? was volkomen normaal.

Rubber laarzen heb ik nog steeds. En ik heb er onlangs zelfs wedstrijd mee gereden :D Op een echt dressuurgeorienteerde stal haha!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:20

deed ik vroeger ook altijd, lichtrijden op de fiets en verlichte zit bij de drempel. en altijs hakken omlaag ! haha