buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:50

Apple schreef:
Wordt zo ondertussen wel benieuwd naar de 'harige' ritten, 'harige' paarden en 'harige' bergen van Huertecilla.

Tja, ben zelf gemillimeterd.... Heb mijn koffie op, laarzen aan, dus ga de haren van Arabella afvegen en rijden. Buiten, die bergen in Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:55

Cody schreef:
Misschien dat sommige mensen dan een verkeerd beeld hebben van buitenrijden.

Zoals een van mijn (mannelijke & volwassen) stalgenoten het stelt: 'Als ik met mijn paard buiten ben, moet hij voluit kunnen gaan'. De eerste keer dat ik met hem samen naar buiten ging, schrok ik me dan ook kapot toen hij (zonder dat aan te kondigen!) de sokken erin zette. En dat ook nog eens op voor mij onbekend terrein (we stonden daar net twee weken op die stal): ik kende die bospaden nog niet, flink veel oneffenheden waardoor ik op m'n bek had kunnen gaan met paard en al. Ik heb Ret mee laten gaan, maar wel zo gecontroleerd mogelijk. Op mijn verontwaardigde reactie achteraf of hij niet even had kunnen zeggen dat-ie ging racen, kreeg ik te horen: 'Kun je hem niet houden dan?'. Zucht... Scheve mond

Dat noem ik dus geen buitenrijden, dat noem ik onverantwoord rondcrossen en geen rekening houden met je mederuiters en/of medeweggebruikers (in dit geval medebosgebruikers). Maar sommige mensen hebben helaas toch dat beeld bij buitenrijden: we zijn buiten, dus we MOETEN hard (en dat is leuk voor het paard!). Ik doe het anders: mijn paard mag best voluit maar a) wel waar het KAN en b) alleen als IK dat toesta. Maar ik begrijp uit de reacties in dit topic dat ik daar niet de enige in ben. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 12:01

Huertecilla"]
[quote="Apple schreef:
Wordt zo ondertussen wel benieuwd naar de 'harige' ritten, 'harige' paarden en 'harige' bergen van Huertecilla.

Tja, ben zelf gemillimeterd.... Heb mijn koffie op, laarzen aan, dus ga de haren van Arabella afvegen en rijden. Buiten, die bergen in Haha!
[/quote]
WRIJF HET MAAR ONDER MIJN NEUS!

Ik zit hier maar binnen achter die rotcomputer!!!!!!!! Boos!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:01

Ik rij graag buiten maar heb gewoon een paard waarbij ik altijd moet opletten. Eerder durfde ik ook niet meer dan een klein galopje, maar dat heb ik in m'n eigen tempo gewoon zo opgebouwd dat ik haar nu wel kan laten gaan, maar idd alleen waar dat kan, waar ik het ken etc. (dwz breed bospad)

Ik ben in het 'langs de weg rijden' ook wel heldhaftiger geworden, en m'n paard is gehoorzamer. Nu druk ik haar praktisch overal langs, en hoe vaker dat lukt,. hoe zekerder je wordt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:38

Huertecilla schreef:
[Dat gezeur over buitenrijden gaat dus in de grond eígenlijk om sch**terigheid; een kínderwagen om de hoek???? Misschien heeft die mevrouw toch een olifant gekocht en staat zíj wel om de hoek, want áls.... als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood!

.
[/quote]

Grote verschil is dat ik regelmatig mensen, al dan niet met kinderwagen, in het bos tegen kom maar nog nooit een olifant Knipoog .

Controle over je paard hebben is niet alleen voor jezelf. Je hebt ook een verantwoording naar je medeweggebruikers. paardrijden is ontzettend leuk en ik geniet er dagelijks van. Maar dat betekend niet dat ik dat onverantwoord en ondoordacht kan doen. Jij vindt misschien dat ik dan aan spookbeelden denk. Ik vindt dat ik realistisch ben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:39

Karin schreef:
Zoals een van mijn (mannelijke & volwassen) stalgenoten het stelt: 'Als ik met mijn paard buiten ben, moet hij voluit kunnen gaan'. De eerste keer dat ik met hem samen naar buiten ging, schrok ik me dan ook kapot toen hij (zonder dat aan te kondigen!) de sokken erin zette. Op mijn verontwaardigde reactie achteraf of hij niet even had kunnen zeggen dat-ie ging racen, kreeg ik te horen: 'Kun je hem niet houden dan?'. Zucht... Scheve mond

Dat noem ik dus geen buitenrijden, dat noem ik onverantwoord rondcrossen en geen rekening houden met je mederuiters en/of medeweggebruikers (in dit geval medebosgebruikers). Maar sommige mensen hebben helaas toch dat beeld bij buitenrijden: we zijn buiten, dus we MOETEN hard (en dat is leuk voor het paard!). Ik doe het anders: mijn paard mag best voluit maar a) wel waar het KAN en b) alleen als IK dat toesta. Maar ik begrijp uit de reacties in dit topic dat ik daar niet de enige in ben. Knipoog

Oh, dit ken ik . Zo iemand staat er ook bij ons op stal. Met leeftijd heeft dit niets te maken, mevrouw is tegen de 50 denk ik Haha!. Zij vind het leuk als haar paard erg druk doet en doet ook geen pogingen iets aan tempo controle te doen (draf gaat dus knoerthard, net als de galop). Gaat zij dus mee met ons dan zitten we binnen 1 kwartier met een heet paard, zonder ontspanning en met zn hele hals erop (en niet alleen ons paard: alle paarden die dan mee zijn). Niet mijn idee van buitenrijden .

Haar reactie is meestal: het is je eigen paard, die moet je zelf in de hand kunnen houden. Natuurlijk. Als zij echter geen enkele poging doet om haar paard in de hand te houden dan komt er nog wel iets als 'kuddegedrag' om de hoek kijken.

Ruiterettiquette is haar ook vreemd: in galop/draf over de uitwatering. Klinkt lekker door met 4 hoefijzers. En dat terwijl ik daar aan de overkant rij met een ander paard ernaast. Mijn paard maakt zich dan alleen maar groot, maar het andere paard liep te stap/galop/bokken naast me. En bedankt .

Zo eens in de 2 maanden ga ik toch met die mevrouw een rit maken. Het zijn nl wel altijd erg lollige ritten waarbij je wat andere dingen doet dan normaal Haha! (dat ik daarna weer wat moet opvoeden neem ik dan voor lief Haha!).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:00

bij ons in het dorp woont een bekende marathonrijder, die brengt zijn 4-span Gelderse knollen aan de fiets in draf naar de wei, dwars door het dorp, over de klinkers , kan je bedenken wat mijn 4 jarige doet als ie die 16 ijzers aan hoort komen denderen??????? Omdraaien en wegwezen dus Boos! Stoom uit je oren

Die kerel maar roepen dat ik ik nu al een half jaar (nou ja vanaf mei) rondhops en niets aan die knol doe, ik moest hem maar es een weekje bij hem neerzetten, dan zou hij hem wel ff mak maken

Bij mij op stal is een grote tuiger te koop (nee diet die van de rijdende rechter), een stikbrave knol, maar de huidige eigenares maakt hem zo dol met haar drukke gedoe, dat het een levensgevaarlijke combi is........als zij naar buiten gaat, wacht ik altijd een half uurtje, zodat ze een ruime voorsprong heeft......... *LOL*

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:27

Desiree schreef:
Ik ben altijd de oudste in het gezelschap en ik heb het etiket racemonster opgeplakt gekregen. dAt doet vermoeden dat ik altijd loop te racen buiten maar niets is minder waar. Maar die jongeren die met mij mee gaan durven niet zo hard en als ze dat een keer een beetje mee hebben gemaakt houden ze het voor gezien. EN nu ben en blijf ik dus een racemonster. Resultaat is dat ik voortaan liever met mannen buiten ga rijden dan met vrouwen. Dat zijn niet zo van die sch**tlijsters.

hey! ikke niet hoor Haha!
de eigenaar van mn verzorgponys (makkelijkere paarden, rijdt veel langer en is ouder als mij, 32 of zo) en die durft toch echt niet dr paarden voluit te laten gaan.
Ik heb zelfs het idee dat ze niet met mij meedurft omdat ze bang is voor starlight's snelheid. Als ik op een van haar paarden meega, gaat ze wel mee en galoperen we veel meer. ( is trouwens wel een buitenrijmens Knipoog )

Van starlight zal ik nooit meer bang zijn, en inhouden doe ik alleen als ik het echt gevaarlijk vind. Zoals bij zijpaadjes waar mensen uit kunnen komen. Verder mag ze van mij vaak zo hard als ze zelf wil, in galop of rendraf. Als ze maar niet bokt of zo Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:27

Lekker ritje gemaakt! Vier uur netto rijtijd en geen méter verhard. Sterker nog, misschien 100 meter camino, voor de rest de hoogtelijnen zo gunstig mogelijk gevolgd tot Cortijo El Gitano, het laatste huis tegen de helling van de Gibalto (de berg in ons uitzicht, zie website) op 1180 meter. De top is boven de 1600 meter, 's winters soms besneeuwd, en zóu hiervandaan te paard beklommen moeten kunnen worden.

Aan het begin van de terugweg even een bak koffie bij kenissen gedaan. Arabella kreeg heel lief een paar appels en heeft, voor de beleefdheid, haar snuit gespoeld in de aangesjouwde teil water. Ik hoefde even niets bij de koffie, want ik had onderweg al voldoende vijgen meegesnaaid.

Arabella heeft er zin in en wil liever galoperen dan draven, maar we moeten nog een heel stuk, dus we wisselen het een beetje af. Op de vlakkere velden gemaaid graan laat ik haar gaan; in uitgestrekte galop speert ze naar beneden.
Thuis is haar ademhaling na het afzadelen al weer helemaal rustig, zo snel herstelt ze. Lekker in de schaduw, onder de walnoot, spoel ik haar af met de tuinslang. Afzemen, stukje stappen en ze kan de wei in waar Capricho al reikhalzend naar haar uitkijkt. Hij weet namelijk waarschijnlijk meer dan wij.

Om zes komt de dierenarts en is met een half uur weer weg; 5 paarden geënt en ontwormt, 2 merries op dracht gecontroleerd, kassa.
Capricho wordt vader, want Arabella is drachtig! Sancha niet, die heeft gewoon een dikke p@#$. Helemaal volgens plan, dus de vaccinatie lijkt te werken; alleen de niet geënte merrie is drachtig. Hopen dat dit goed verloopt verder, want een Arabella x Capricho-veulen lijkt ons héél mooi en als het een merrie is, mag ze blijven. Dat is dan wel de laatste, want meer stallen hebben we niet en ik ga níet bijbouwen.
Zomertje is prima gezond. Niet groot vindt hij, maar in lijn met de hoogte van haar Hispano-Berber vader en moeder Luna, dus prima. Wel heel 'noble', mak. Allemaal trouwens, want ze staan elkaar in de wei om hem heen 'ik ook, ik ook' te verdringen en zijn zo in een oogwenk behandeld. Lekker setje Lachen

Vanavond naar Bar Javi, de rekening ophalen, de begroting afronden en morgen aan de gemeente presenteren.
Hoop dat de José 'panadero' en José Maria er zijn. Wellicht kan ik die porren voor de beklimming van de Gibalto. Moeten we namelijk niet té lang meer mee wachten. Zodra het goed begint te regenen wordt het te glad voor de paarden. Ga desnoods alleen, maar met een stel is slimmer. Welliswaar trager doch ook veiliger. Die laatste 400 meters hoogteverschil zijn niet makkelijk namelijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:29

*jaloers* Party!!

heb "huiswerk" gedaan: bijgezet longeren.......moet van lesgeefmens....mag nog maar 2x per week onder het zadel rijden, want Moritz is pas 4 1/2 Huilen

Ik heb foto's gemaakt, maar zet ze maar niet op Bokt, dan word ik weer plat gepb't dat mijn paard niet deugt en dat ik niet deug: bijgezet longeren *foei*........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:35

smurf schreef:
dan word ik weer plat gepb't dat mijn paard niet deugt en dat ik niet deug: bijgezet longeren *foei*........

Gewoon plaatsen en ons laten meegenieten. Ik ben nog véél ondeugdelijker: mijn buitenrijoffroadmonster is ook 4½. Let wel, heb máánden alles in stap gedaan. Weken max. een uur, dan 2 etc. sinds een paar weken ga ik ook enkele, afgewisselde, stukjes in draf en af en toe in galop ook onder wisselende omstandigheden.
Doe een 'interval'systeem. Niet alleen per rit, maar ook wat het systeem van opbouw betreft. Ze is nu zo ver dat ze na een paar dagen rustige korte ritten wel een eerste supertocht aan kan. Oh en gedurende de hele opbouw heb ik er niet aangespoord of opgejaagd.
Die Moritz van jou kan jouw gewicht écht wel dagelijks een gezapig buitenritje rondsjouwen hoor. Wisselend belasten, niet opjagen, rust(ige)momenten inlassen (waarbij je echt niet persé hoeft te stoppen voor een bak koffie) en enkele of dubbele rustdagen inpassen op wisselende dagafstanden.
Zoek eens op 'Kikuli' op het web. Die gast had de paarden van de Hittieten zó goed getraind dat ze de Egyptenaren konden verslaan door het overwicht van hun cavalerie. Zijn verbijsternd goede methode is op kleitabletten aan ons overgeleverd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:50

het interval systeem ben ik al mee begonnen, maar voor de winter op conditie rijden heeft geen zin, omdat ie een enorme wintervacht gaat krijgen en in de winter kan je dan amper rijden, omdat hij nooit meer opdroogt.....scheren en dekens vind ik geen optie voor een natuurpaard als een Noriker (behalve de Mickey Mouse deken dan Haha! Knipoog )

Ik rij sowieso iedere dag al zo'n 20 minuten zonder zadel naar de wei, de heenweg draaft ie langs de fiets en de terugweg afwisselend stap en draf met mij erop, in de polder met weinig/geen verkeer.
Als ik echt het drukke Gooise verkeer inga, leg ik er een zadel op en gaat er een pelham in. Ik ben een aantal keren (gelukkig niet in het Gooi,maar op de zandbanen in Brabant) op hol gegaan en dat is niet leuk .....

De vrije dagen tussendoor zorgen ervoor dat Moritz z'n hoofd "leeg"wordt, van de zomer heb ik iedere dag een rustig ritje gemaakt en dan werd ie steeds nerveuzer en schrikkeriger,nu met om de dag een vrije dag is ie veel rustiger in zijn hoofd, bijna een normale Noriker, die staan erom bekend dat ze koel in de kop zijn!

Opjagen doe ik sowieso niet, ik houd hem altijd zo rustig mogelijk, als er opgejaagd wordt, zijn het derden die daar lol in schijnen te hebben, dat is ook de reden dat ik heel selectief ben met wie ik buiten ga rijden........

Aansporen moet ik wel, anders ben ik 3 dagen later het viaduct nog niet over Haha! , gaat ie staan vreten in de berm.......

Ik zal eens een zoektochtje op google beginnen naar Kikuli....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:54

Wat een geweldig paard heb jij smurf, wanneer mag ik een keer kennis komen maken met dit monster onder de paarden ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:57

kom maar langs, wel ff pb-en van tevoren en je liezen oprekken, anders loop je een week met spierpijn!

Je zal nog verbaasd staan wat ie kan op dressuurgebied, als jij kan rijden.......(ik kan het niet namelijk, mijn lesgeefster wel),maar let je 2 seconden niet op, dan gebeurt er iets geks.......je ligt in de sloot of gaat ineens de andere kant op, of hij verzint iets heel nieuws.......een kleuter van 600 kilo! Haha! bijgenaamd Bad Boy Morrie OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:00

geweldig het pbtje zal eraan komen begin oktober...............

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:15

ik zal een boekingskantoor inhuren voor Moritz, kreeg net ook al een aanvraag voor de herfstvakantie....... Haha!

Hij is ook te bezichtigen op Paard&Koets 15 en 16 november (14 kan ik niet: werken Boos! ), als we hem tenminste de trailer in kunnen krijgen tegen die tijd!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:32

Gefeliciteerd met je komende gezinsuitbreiding Huertecilla! Haha!.

Klinkt helemaal geweldig daar .

Smurf: van mij mag je best foto's van longeren met bijzet plaatsen. Ik doe dat nl ook (met gogue weliswaar). Heb nu net voor mn verjaardag een pessoa gekregen Bloos.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:34

Zullen we ontopic blijven Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 00:13

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 00:37

Ik had die twee al 'gekoppeld' en daar, met het oog op dít topic vol 'bange dressuurpiloten'(niet over deze formulering vallen graag), mijn twijfel geuit over de positieve bijgdrage voor met name de páárden van horrorverhalen over buitenrijden.

Kijk, als er een hek omheen staat hou je én het verkeer buiten én de paarden binnen, hetgeen zonder meer een positieve bijdrage levert aan het gevoel van veiligheid en controle van de ruiter. Daar kan ik helemaal inkomen. Al dan niet sterke verhalen uit eerste of tigste hand in spectaculaire geuren en kleuren zullen waarschijnlijk niet hekverlagend werken tussen binnen- en buitenrijders. Zal me een worst zijn wat die ruiters betreft, maar.... die paarden blijven dan ook binnen dat hek en dát vind ik minder. Waarom heb ik hier al eerder afdoende onderbouwd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 10:57

Ach op het strand heb ik 'alleen maar' een keer mn ribben gebroken.

In de binnenbak daarentegen heb ik al een hersenschudding en een gebroken pols opgelopen. Ook ben ik beslist vaker van een paard gevallen in de bak dan buiten.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:54

Ik ben ook vaker in de bak gevallen dan buiten. Het enige verschil is dat je in de bak niet achterover de in de sloot kan flikkeren (zoals ik dus wel buiten heb gehad met paard en als... paard steigert, achterover hup de sloot in, gelukkig kwam ik er niet onder, maar wel een nat pak).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:21

sloten en ik hebben ook een abonnement op elkander, oliebol is dat man.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:04

mobick schreef:
Ik ben ook vaker in de bak gevallen dan buiten. Het enige verschil is dat je in de bak niet achterover de in de sloot kan flikkeren (zoals ik dus wel buiten heb gehad met paard en als... paard steigert, achterover hup de sloot in, gelukkig kwam ik er niet onder, maar wel een nat pak).

jaaaa !! Herkenbaar ! Ik viel alleen in een droge sloot.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:19

Citaat:
sloten en ik hebben ook een abonnement op elkander

idem......

en bij ons de de (wat ze dan zo noemen) bak, kan je ook achteruit de sloot in..... Verward

Ik heb standaard een setje droge kleren en een handdoek achterin de auto liggen }>