Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:41

@ Gohya

Ja maar je kan het hem toch laten zien, en gewoon zijn mening vragen, ik neem aan dat wanneer het veulen er eenmaal is hij ook komt om te tjekken of alles goed is?

Ik zou gewoon vragen of hij er eens naar wil kijken, hou je gewoon van de domme ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:49

Deze veearts is een fijne man en doet zijn werk altijd prima,is zelfs zeer medelevend.Toen hij Isabel [ander topic] moest laten inslapen stonden de tranen in zijn ogen.Echt een veearts die kijkt naar de paarden en niet naar het geld,want die heb ik ook gehad hoor.De tijd tussen het opvoelen en dit filmpje is bijna 1 maand [4nov. is hij geweest].Ik heb nu een stal achter de hand voor fyanne.Ze zou in febr. moeten bevallen en nu zeggen ze dat febr. een hele zachte mnd gaat worden.Stel het is idd. zacht weer,kan ze dan gewoon op het land bevallen?dat ik b.v. een lading stro in een beschutte hoek neer leg?of mogen de andere 2 pony's er niet bij blijven en is het beter haar alleen op stal te zetten.Ze hangt enorm aan de ruin [de leider],ben bang dat ze heel onrustig gaat worden alleen op stal.
Ik zal zijn email adres even opzoeken en het filmpje mailen,kan hij altijd even kijken.
Uiteraard komt hij kijken als het veulen er is.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:57

Als je er voor kiest om het veulen op de wei geboren te laten worden is het toch noodzakelijk om een box klaar te hebben voor het geval het zou regenen, of wanneer er iets mis zou lopen.

Het is optioneel dat u uw merrie afzondert van andere paarden voor, tijdens en kort na de bevalling. In de kudde zondert de merrie zich ook af van andere paarden. Wanneer ze toch in de buurt van andere paarden staat kan ze hierdoor zenuwachtig worden, en niet voldoende arbeiden om het veulen ter wereld te brengen

Maar ik zou ervoor kiezen om haar op stal te laten bevallen, want zo kan jij haar in de gaten houden...
http://www.bokt.nl/wiki/Geboorte#De_pla ... _de_wei.3F

daar staat veel nuttige informatie voor je... En ik zou als ik zo jouw verhaal leest deze man behouden... ZO te horen een fijne vent. Je hoeft hem niet eens te e-mailen voor het filmpje etc... Ik zou pas hem bellen als zij kegelt om hem ook te kunnen voorbereiden....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:09

Hier een foto van haar uiers,zien er normaal uit toch?
Afbeelding

@sefanja
Bedankt voor je fijne uitleg,hier kan ik zeker wat mee.
Ik ben een leek w.b.t veulens en drachtige merrie's.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:17

Aan dat filmpje te zien is die echt wel drachtig hoor!
Dat was precies wat ik bij mijn merrie ook zag toen ze drachtig was.

Mijn merrie is nu 6 maanden drachtig, ik zal van de week even een foto proberen te maken van haar buik en uiers.

De uiers zien er idd gewoon normaal uit, maar dat komt meestal ook pas een maandje voor de bevalling

Hou dit topic even in de gaten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:37

Fijn dat je stal hebt kunnen regelen :) merrie zondert zich meestal zelf al af :j idd wat Sefanja zegt :)

Als ik het vergelijk met mijn merrie die had die enorm wiebelige buik ca half oktober tot begin nov en nu begint het weer wat rustiger te worden. Nu zie je af en toe nog wel iets, maar toch weer anders ;) en als ik sta te poetsen kijkt ze momenteel regelmatig keer lelijk om terwijl ik op dat moment niks doe, dus denk dat veulie dan ook actief is :D maar dat zie ik op dit moment dus weer minder goed :o
en zij is 14 mrt uitgeteld dus dan heb je misschien beetje richtlijn ? :)

http://www.paarden-info.be/fokken-drach ... deel-2.php

Succes ermee!

piewie

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:00

ik denk ook drachtig. Anders is het wel een heule grote worm en zou ik me ernstig zorgen gaan maken hihihi

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:04

ze heeft geen wormen :D ze is laats nog ontwormt !..

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:58

sefanja schreef:
Als je er voor kiest om het veulen op de wei geboren te laten worden is het toch noodzakelijk om een box klaar te hebben voor het geval het zou regenen, of wanneer er iets mis zou lopen.

Het is optioneel dat u uw merrie afzondert van andere paarden voor, tijdens en kort na de bevalling. In de kudde zondert de merrie zich ook af van andere paarden. Wanneer ze toch in de buurt van andere paarden staat kan ze hierdoor zenuwachtig worden, en niet voldoende arbeiden om het veulen ter wereld te brengen....

Dat je in die tijd van het jaar een warme droge plek achter de hand hebt is inderdaad belangrijk.
Of je dr wel of niet uit de kudde haalt een moeilijke overweging. Als ze zich heel goed voelt in de groep en niet ondergesneeuwd word is het misschien juist vertrouwd om het zo te laten. Mijn merrie is een paar keer gewoon in het weiland tussen de andere paarden bevallen, dat ging prima. Maar het kan niet in alle situaties.

sefanja schreef:
Maar ik zou ervoor kiezen om haar op stal te laten bevallen, want zo kan jij haar in de gaten houden...
http://www.bokt.nl/wiki/Geboorte#De_pla ... _de_wei.3F

daar staat veel nuttige informatie voor je... En ik zou als ik zo jouw verhaal leest deze man behouden... ZO te horen een fijne vent. Je hoeft hem niet eens te e-mailen voor het filmpje etc... Ik zou pas hem bellen als zij kegelt om hem ook te kunnen voorbereiden....

Pas voor bereiden als ze kegelt is een risico. Elke merrie is anders, en elke bevalling is anders (net als bij mensen) Mijn merrie heeft nog nooit gekegelt... ( en al 10 veulens gehad)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:07

Die is echt wel drachtig zo te zien op het filmpje, en anders heeft ze HELE actieve darmen :D

keat

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:29

die merrie is heel duidelijk drachtig!! en dat de uier niet dik is wil niks zeggen. bij mijn merrie was de uier zelfs vlak voor de geboorte niet heel vol. ik was zelfs bang dat ze te weinig melk had, maar het is allemaal goed gekomen. ik zou idd je merrie wel op stal zetten, en dan natuurlijk wel met andere paarden. ze zou anders alleen maar onrustig worden. in het land laten bevallen is niet verstandig. het is dan nog veel te koud en zo'n veulen loopt snel een longontsteking op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:09

Ik denk dat ik ook voor bevallen in stal zou gaan als het zo vroeg in het jaar komt. Maar dan zou ik haar wel zo nu en dan al naar die stal brengen als dat kan, zodat je weet hoe ze zich daar voelt. Merk je dat het alleen niets is, kan je zien hoe het is als je een weidemaatje meeneemt, je kan maar beter voorbereid zijn.
Ik zou daar nu in elk geval tijd in steken, daar heb je starks alleen maar profijt van.
Ik heb geen idee of je bij die stal ook mogelijkheden tot paddock/weidegang hebt, maar als dat zo is, zou ik haar al begin januari daarheen doen, een andere stal heeft ook vak andere virussen en bacteriën en dan is het goed als ze daar al aan gewend is en er niet kort voor het bevallen mee geconfronteerd wordt.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:22

Naar mijn mening is deze merrie echt wel drachtig hoor ;)
Heb het zelf allemaal meegemaakt met mijn merrie. Juni gedekt, op 18 dagen drachtig gescand en op 6 weken niet meer drachtig. Kreeg net zo'n buikje als die van jou. Iedereen verklaart je voor gek en zegt dat ze te dik is :D Begin januari toch maar door een andere dierenarts op laten voelen en ja hoor drachtig! Had het toch ook gevoeld en zien bewegen dus kon ook niet anders :D
Gewoon nog een keer laten opvoelen, desnoods door een andere vee-arts dan als je die ene niet voor z'n hoofd wil stoten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:00

Ik ga Fyanne in Januari naar het andere weiland brengen mét stal.Het is een hele ruime inloopstal,moet ik die dan afsluiten?of gewoon open laten zodat ze gewoon de wei zelf op kan naar de andere paarden?
Uiteraard komt er een dikke laag stro in die stal.Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken? wat er aanwezig moet zijn?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:24

Mijn eerste pony die ik kocht, die werd na een maand of 9 ook wat dikker, maar ik wist ook niet dat ze drachtig was, (ze was met 2 jaar gedekt )dus de DA gebeld en die zei: tja ze heeft er de buik wel na, maar hij wilde haar niet meer opvoelen omdat ik haar al 9 maanden had, en ze dus op het einde van haar dracht zou zitten.
Nou 6 weken daarna kwam er een mooi donkerbruin merrie veulen uitgevallen.
Dus ik zou ook zeggen dat ze drachtig is, ben in ieder geval heel benieuwd en ga dit topic even volgen.

Ga je nog achter info en foto's van de hengst aan, ben namelijk heel benieuwd wat die welsh cob voor iets is, heb namelijk zelf ook 6 cobs.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:30

Uiteraard ga ik achter info aan van de hengst.
Alleen is nu nog niet duidelijk wélke hengst de vader zou zijn.
De welsh hengst van ongeveer 1.30m heeft haar ook gedekt net als de Welsh Cob hengst.
Mischien zien we straks wel aan de kleur van het veulen wie de vader moet zijn?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:33

gohya schreef:
Uiteraard ga ik achter info aan van de hengst.
Alleen is nu nog niet duidelijk wélke hengst de vader zou zijn.
De welsh hengst van ongeveer 1.30m heeft haar ook gedekt net als de Welsh Cob hengst.
Mischien zien we straks wel aan de kleur van het veulen wie de vader moet zijn?

Die welsh van 1.30 was dat een NWR hengst, want dan zul je het verschil wel zien.
Een cob veulen zal veel forser zijn en meer beenbeharing krijgen als een NWR veulen

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:38

Drachtig!

Zo heb ik de merrie van vrienden die zeker NIET drachtig was ook de juiste "diagnose" kunnen geven: ik zag de buik bewegen, leg mijn hand er op en op dat moment trapt het veulen recht tegen mijn hand! Het veulen loopt nu bij ons op de wei...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:02

TeamUp schreef:
Drachtig!

Zo heb ik de merrie van vrienden die zeker NIET drachtig was ook de juiste "diagnose" kunnen geven: ik zag de buik bewegen, leg mijn hand er op en op dat moment trapt het veulen recht tegen mijn hand! Het veulen loopt nu bij ons op de wei...

Was die merrie ook opgevoeld dan door een D.A?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:33

Heb haar vanmiddag toch maar een licht gevoerde regendeken op gedaan.
Moest alweer de singel langer maken,ze groeit dus echt wel.
Deken op kan verder geen kwaad toch?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:55

OOOOOOOhhhh..ik heb geen ervaring met drachtige merries, maar ik weet 100% zeker dat mijn paarden nooit zo hebben gebuikdanst hoor!!!

Daar zit echt wel een veulentje in!!!!

Raak dr helemaal ontroerd van hihihi..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:07

gohya schreef:
Heb haar vanmiddag toch maar een licht gevoerde regendeken op gedaan.
Moest alweer de singel langer maken,ze groeit dus echt wel.
Deken op kan verder geen kwaad toch?

Als je er zeker van bent dat ze pas over 2 maanden gaat bevallen niet. Maar heeft een nauwelijks gevoerde deken zin met dit weer, zorgt dat er niet voor dat de haren plat komen te liggen waardoor ze een deel isolatie kwijt is?
Ik heb een paar jaar terug bij mijn merrie (eind maart bevallen) in januari toen het iets warmer werd eventjes de deken gewisseld van winter naar zomerdeken. Vervolgens toen het een paar dagen nog wat warmer was in februari de deken erafgehaald. Ik wilde geen risico's lopen en zo had ze steeds even een paar dagen de tijd om een flinke vacht aan te maken :)

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:11

Ik zou haar geen deken opgeven.
Stel dat ze eerder moet bevallen en je bent er niet.
Veulen vast in de deken, moet er niet aan denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 10:37

Nou ik heb gister dus pas de regendeken opgedaan omdat ze vandaag heel veel sneeuw voorspelde.
En dan die loeiharde ijskoude wind erop?ik dacht dat ik haar met een dekentje op beter kon beschermen tegen die gemene wind.Ze heeft best wel een dikke vacht,dus deken er af gooien vandaag?Nu komt er morgen weer heel veel sneeuw zeggen ze.Moeilijk hoor,met of zonder deken.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:03

Nou als die niet drachtig is dan moet er echt wat anders mis zijn..had je de dierenarts al weer laten komen en naar het filmpje laten kijken?Of opnieuw laten opvoelen? En je paardje heeft toch een lekker dik wintervachtje ik denk als je nu aan winterdekens begint dat ze daar aan gaat wennen en dat het moet blijven gebruiken. Het is nog maar net dec. dus echte winter moet ook nog komen. Ik zou het dus aflaten en zorgen voor goede beschutting