Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:56

ben het wel met Bulck eens, vergelijk het eens met huizen...
een eengezinswoning in de hoofdstad tov dezelfde woning elders.
Als er weinig aanbod is en veel vraag...
Salinero's zijn er niet veel, en zeker denken sommigen dat ze een Salinero bezitten...
Maar zoek ze maar eens, braaf, goed bewegen, mooi etc...
daar betaal je dan voor...
als ik vergelijk met de pony's die wij gehad hebben, waren niet de goedkoopste, maar, en mn de laatste, liep wel zijn punten op het onderdeel gangen, met zelfs een 8 tot zelfs een 10.
en dan leg die cijfers eens uit richting recreatie: bomproof, schokvast, verkeersbraaf, betrouwbaar en eerlijk, ongecompliceerd en braaf, zonder gebreken.

vragen is niet altijd krijgen, en ik schreef het al eerder, als verkoper heb ik maar 1 koper nodig...
En als koper hoef ik maar 1 verkoper te vinden die een topper (veiling, sport, fok of recreatie-topper) voor slachtprijs wil verkopen, en de rest mag vragen wat hij wil :D

@Roos_s: dat valt mij ook vaak op, leuke voorkant, maar de achterkant wordt vergeten terwijl die zo belangrijk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:56

Alane schreef:
wat ik me afvraag, als ik sommige reacties lees, is het nu daadwerkelijk zo is dat er veel paarden worden aangeboden voor groot geld, of dat men zoekende is en dat de paarden die men op het oog heeft een prijskaartje hebben die hoger is dan het budget.
En dat vermogen, kunnen, beweging etc geen reden mogen of kunnen zijn voor een hoger prijskaartje.

Dat gevoel heb ik nu ook.
Kijk eens bij paarden gezocht op bokt, daar vind ik ook vrij hoge eisen maar vaak slechts een minimaal butget.
Nu de markt zo overvloedig is, geloof ik best dat er mensen zijn die hun paarden voor weinig geld willen verkopen, de stallingskosten kunnen immers ook behoorlijk oplopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:16

superwoman schreef:
Kijk eens bij paarden gezocht op bokt, daar vind ik ook vrij hoge eisen maar vaak slechts een minimaal butget.

Die advertenties herken ik ook zeker :7
Het zal een combi van beiden zijn denk ik. Er gaan nu echt leuke paarden voor een stuk minder geld van de hand als dat ze bijv 2 jaar gelden opgebracht hadden :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:55

bulck schreef:
Tja je kan er nu nog zoveel over willen zeggen, paardenverkoop is een vrije markt.
Kan je het niet betalen of wil je het niet betalen, dan moet je verder zoeken.

Maar het is net als met huizen, waarom kost een appartement in een grootstad (ik ben nu wel Belg, maar neem nu brussel en amsterdam) praktisch evenveel of meer dan vaak een riant huis in een randgemeente. UIteindelijk zijn het ook maar 4 muren, en betaal je ook de ligging en mogelijkheden en dat maakt het duur. En zo kan je dat met een paard ook zien.

En wat is het beste? Dat is een hele individuele invulling.

Ik begrijp je vergelijking, maar je moet toegeven dat zowel een huis in de Randstad als buitengemeente allebei aan onderhoud onderhevig zijn. Als je je huis niet schildert, krijg je houtrot, etc. Als je een duur paard niet lekker paard kunt laten zijn, omdat hij zoveel geld heeft gekost, loopt hij vroeg of laat een blessure of (net zo erg, zo niet erger) stalgebreken op... ;(
Maar nogmaals, dat was even off-topic! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:06

Shenavallie schreef:
bulck schreef:
Tja je kan er nu nog zoveel over willen zeggen, paardenverkoop is een vrije markt.
Kan je het niet betalen of wil je het niet betalen, dan moet je verder zoeken.

Maar het is net als met huizen, waarom kost een appartement in een grootstad (ik ben nu wel Belg, maar neem nu brussel en amsterdam) praktisch evenveel of meer dan vaak een riant huis in een randgemeente. UIteindelijk zijn het ook maar 4 muren, en betaal je ook de ligging en mogelijkheden en dat maakt het duur. En zo kan je dat met een paard ook zien.

En wat is het beste? Dat is een hele individuele invulling.

Ik begrijp je vergelijking, maar je moet toegeven dat zowel een huis in de Randstad als buitengemeente allebei aan onderhoud onderhevig zijn. Als je je huis niet schildert, krijg je houtrot, etc. Als je een duur paard niet lekker paard kunt laten zijn, omdat hij zoveel geld heeft gekost, loopt hij vroeg of laat een blessure of (net zo erg, zo niet erger) stalgebreken op... ;(
Maar nogmaals, dat was even off-topic! ;)

Onderhoud aan duur of goedkoop paard (mits gezond) zijn in principe hetzelfde dat is wel weer fijn.
(dan gewoon iets langer sparen voor je hem aanschaft)
Onderhoud aan grote villa op landgoed is stuk duurder dan flatje....

Balou_k schreef:
zie al fjorden voor 2500/3000 euro, dan was die 14 jaar, geen prestatie's, enkel onder het zadel beleerd, ruin dus geen fok etc.
dan denk ik tja.. dat word hem.. niet

Goede fjord moet je voor 2000 al zat kunnen kopen, dan zelf wel scholen.
Of het moet een werelds braaf recreatie (en sport) dier zijn, dat kan ook heel veel waard zijn! veilig plezier!
Voor de mijne ooit 3250 geboden gekregen, heb haar nog... zegt genoeg :D je gouden paard verkoop je niet!
Als je er zoveel van hebt geleerd.
(overigens dat bod niet zozeer omdat ze (overigens goed papier en merrie) fjord was, maar omdat ze kinderen van 6 \
de bak rond hobbelde en alles deed en door de stad honds braaf was en de beroerdste in de sport niet is.)

Blijft kwestie van vraag en aanbod, iemand vraagt het en je koopt het of niet....

Jizzie

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:19

Sjolvir: " Blijft kwestie van vraag en aanbod, iemand vraagt het en je koopt het of niet..."

Jup en als je maar lang genoeg wacht is er altijd wel iemand die het ervoor betaald... en dan verandert er ook niks aan...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:27

Jizzie schreef:
Sjolvir: " Blijft kwestie van vraag en aanbod, iemand vraagt het en je koopt het of niet..."

Jup en als je maar lang genoeg wacht is er altijd wel iemand die het ervoor betaald... en dan verandert er ook niks aan...

Is natuurlijk alleen mogelijk als het paard je niet in de weg staat, dat je lang wacht op een koper.
(en als je ergens in de randstad op pensioen stal staat, gaat het per maand ook erg hard)
Niet voor iedereen mogelijk om juiste koper af te wachten, soms moet iemand snel een paard kwijt.

Ach en als ik ooit (hoop het niet) nog een ander paard nodig heb kan ik altijd nog gewoon een fjord kopen.
Lol zat met zo'n paard en niet te duur :D . (was nu ook goedkoper geweest dan een Knabbi)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:48

Sjolvir schreef:
Onderhoud aan duur of goedkoop paard (mits gezond) zijn in principe hetzelfde dat is wel weer fijn.
(dan gewoon iets langer sparen voor je hem aanschaft)
Onderhoud aan grote villa op landgoed is stuk duurder dan flatje....

dat ligt eraan waar flatje gelegen is.... dan kan in sommige gevallen behoorlijk gelijk opgaan.... flatje op toplocatie versus vila in minder gewild dorpje...

@Sjolvir: de vraag doet het hem niet alleen, geen idee wat je voor die knab hebt betaald, maar ik wil hem voor geen dubbeltje hebben... en daar heb je al een groot verschil te pakken...
Als ik een knab zou koppen, dan wil ik een dalmatier...
maar een Knab valt niet binnen mijn voorstelling en wensen van een paard...
een fjord vind ik leuk, maar vind stekelharen niets, maar dat hoort wer bij een fjord en daarom wil ik er geen, en is 10 euro voor mij nog te veel...
Idem voor Fries, fries moet behang hebben, lange manen, maar wat ik wil heeft beide niet.
Dat soort paarden valt niet binnen het kader wat ik wil hebben lopen op mijn weide....

Ik heb de paarden thuis staan, dat scheelt, maar kan me voorstellen dat mensen een paard moeten verkopen, paard staat voor 200 per maand gestalt..... dan is 10 maand wel 2000 euro + risico, DA kosten, smid ontworming etc., en is soms voor zo'n verkoper de keuze snel gemaakt.
En dat kan ook zo zijn voor een (op)fokker, er staat een betere klaar... dan is het kiezen... snel verkopen voor iets minder of lang wachten voor een paar cent meer en de vaste kosten lopen door.....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:52

__Nathalie__ schreef:
kimmie88 schreef:
Ik sluit me er volledig bij aan. Er wordt echt veel te veel voor bepaalde paarden gevraagt.

Ik zou zelf (al had ik het geld) echt geen paard van 3 kopen voor 10-15.000 euro, wat zich nog helemaal niet heeft bewezen, niet eens zadel mak is bijvoorbeeld.
Allleen omdat de afstamming goed is, kost het vaak al een vermogen.
Idd wat er al eerder werd gezegt. Kijk eens op MP. Vaak is het goedkoopste paard een (oude) draver voor ruim €1000 euro.
Pfff.
Zijn er dan echt geen leuke, leuk geprijsde paarden meer?

Het is niet de afstammeling wat een vermogen waard is het is de beweging, de bouw en het vermogen wat een dier een vermogen waard maakt. Ik ken zat droom afstammelingen die lopen als een krant en die kosten echt geen vermogen :Y)

dat ben ik met je eens, maar een tijdje terug stond er in een tijdschrift (bit oid)
dat het duurste veulen ooit is verkocht voor €97.000 euro.
Dit dier heeft zich nog totaal niet bewezen... de gangen die een veulen laat zien zeggen nog niet alles over hjoe het later gaat.
dan komt op mij over dat er veel gekeken wordt naar de afstamming van de oaarden

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:44

Nou ik denk dat kenners dat er bij een veulen ook wel uit halen :) het ene veulen loopt nou eenmaal al beter als het andere. En natuurlijk heeft de afstammeling er ook wel mee te maken. Het is alles bij elkaar. Niet alleen de afstammeling denk ik.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:02

Ik denk dat er gekeken word naar het totale plaatje, je kunt echt wel de bijzondere veulens onderscheiden van de gewone veulens..
misschien fokt de moeder wel bijzonder goed en de vader misschien ook wel..

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:48

Ik denk ook dat er veel meer mensen graag een soort paard willen en daar wordt dan ook opgefokt.
En een prijs voor gevraagd

En daar mee bedoel ik het type paard dat net iets beter is dan het gemiddeld paard ook al ben je een gemiddelde ruiter.

En mij valt het op (of ik ben er meer op gaan letten) dat er steeds meer mensen grotere wedstrijd ambitie's hebben

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:58

voor een 12 jarig L paard ga ik nog geen 3500 voor neertellen *D
Als je je paard voor 10000 verkoopt moet het wel braaf zijn, M/Z lopen, en ook nog goed kunnen springen, oja, en niet ouder dan 6...
Tja, mensen vragen voortaan rare prijzen voor hun paard, bijv. 500 euro voor een 1 jarige mini shet zonder papier, ga naar de markt en je hebt ze voor 50 euro...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:24

bumper schreef:
Als je je paard voor 10000 verkoopt moet het wel braaf zijn, M/Z lopen, en ook nog goed kunnen springen, oja, en niet ouder dan 6...
Tja, mensen vragen voortaan rare prijzen voor hun paard, bijv. 500 euro voor een 1 jarige mini shet zonder papier, ga naar de markt en je hebt ze voor 50 euro...

Maar gelukkig is niet iedereen zoals jij ;)
Moet zeggen dat ik je gedachtegang over het eerste stukje nogal kort door de bocht vind. Niks moet en niet iedereen zoekt een jong paard!
Mensen die een 1 jarige shet zonder papier willen verkopen voor 500,- zullen hem wsl niet verkope, tenzij zij heel appart is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:55

bumper schreef:

Ik denk niet dat je voor 10.000 Euro een 6-jarig braaf Z-paard vindt wat ook nog kan springen hoor (tenzij hij dan al naar zijn top gereden is, en zelfs dan...). En dat vind ik ook heel terecht eigenlijk, ik kon een paar jaar geleden voor een vierjarig niet gemakkelijk L-paard al 30.000 Euro in mijn handen gedrukt krijgen :o Dus je kunt zoveel willen, maar een paard ervoor krijgen is nog iets anders.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:28

bumper schreef:

Het paard dat jij beschrijft zal idd geen 10.000,- euro kosten... waarschijnlijk veel meer ;) zeker als ie 6 is en nog meer in z'n mars heeft. Maar dat geeft niet, denk dat jij ook niet op zoek bent naar zulke paarden en die markt niet kent. Voor iedereen is er een leuk paard/pony in gelukkig veel prijsklassen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:03

ik ben vast niet de enige die met opgewekte verbazing het artikel in de ..... ik meen hoefslag ..... van deze week hebben gelezen over de veilingveulens. Als je bedenkt dat die veulens vooral door de meer professionele kopers worden gekocht, vond ik t nogal wat.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:12

bumper schreef:

Een paard die niet ouder is als 6 en Z loopt zou ik niet willen hebben, omdat ik bang zou zijn voor overtraining in de basis :o
Zoek maar eens een paard die exact aan jouwn eisen voldoet. Als je bv angstig of onzeker bent en een paard van 12 kan voor jouw een super leermeester zijn, het dier is kerngezond en oogt nog fris en fruitig is 3500 goed te doen toch?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:38

@trisca: hoezo overtrainen??? Sommigen zijn dus zo getalenteerd en zitten lichamelijk zo in elkaar dat ze er echt niet zo heel hard voor hoeven te werken om de oefeningen van het Z onder de knie te krijgen. Ik ken er wel een aantal en dat zijn dus de paarden die voor meer geld weg gaan en vaak naar het buitenland omdat men daar vindt dat de paarden uit Nederland over het algemeen fijn na te rijden zijn. Deze paarden zijn over het algemeen wel professioneel gereden en deze mensen kijken wel uit voor overtrainining...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:49

Helaas ken ik er meer die even worden klaargestoomt voor de Z om ze duur te kunnen verkopen dan paarden die het zo fluitend doen dat ze het als het ware weggeven. Denk dat die paarden waar jij het over hebt ,misschien 1% is van het aantal 5 jarige Z paarden die te koop staan. Helaas is het ook nog steeds zo dat veel professionele stallen meer denken aan hun hoofd boven water houden dan het feit dat het paard misschien iets eerder afgeschreven zou zijn. Bovendien is een paard op 5 jarige leeftijd nog niet volgroeid en hebben ze die leeftijdsgrens niet voor niks ingesteld. Het ene paard zal het makkelijker kunnen dan de ander, maar er komen toch heel wat krachten op de onvolwasse pezen, spieren en botten.

nee, laat ze maar iets rustiger aan doen. Als ze het zo makkelijk kunnen heb je het er als 6 jarige ook zo in en zien ze zonder die Z oefeningen het talent ook wel... (tenminste als het goed is wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:58

JannekeGstar schreef:
Men zegt altijd; Een paard is zo door als hoeveel een mens er voor geeft. ( ofzoiets)
Dus met andere woorden het paard kan wel heel duur zijn maar het hoeft geen topper te zijn die alles kan ;)

wat de gek ervoor geeft }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:15

nathalie25 schreef:
JannekeGstar schreef:
Men zegt altijd; Een paard is zo door als hoeveel een mens er voor geeft. ( ofzoiets)
Dus met andere woorden het paard kan wel heel duur zijn maar het hoeft geen topper te zijn die alles kan ;)

wat de gek ervoor geeft }:0

Ja oke, maar je snapt wat ik bedoel...

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:16

ben zelf ook op zoek naar een leuk paardje. kom alleen sportpaarden tegen waarvoor je ''te'' veel betaald....tegenwoordig is het zo. dat als een paard hoger dan 1.20 spring of/en een beetje netjes aan de teugel loopt meteen helemaal gewldig is >;) of hij kan niks maar de papieren zijn goed....dan betaal je ook duizenden euro's voor een papiertje :list:

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:41

en als ze hetzelfde paard aanbieden voor 2500 euro dan mankeerd er wat aan ....