Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:33

Het kan misschien dat er verschil in zit, ik had een boekje waar de prijzen in stonden.
Het zou voor mij 1400 euro kosten + het vervoer.
Ik werd teruggebeld dat ze goedkoper geworden waren, maar dat doet er nu niet toe, ik doe het de volgende keer ook weer.
Jij ook nog veel sterkte he, hoop dat het gauw weer beter met je zal gaan.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:33

Taniya schreef:
Cremeren, een paard waar je zoveel lief en leed mee heb gedeeld zou ik (en heb dat al jaren gelden eens moeten doen) laten cremeren, respectvol afscheid is het minste vind ik wat je kan doen.

Vind ik ook hoor :D en nee zij voelt er niets van , maar het is wel het minste wat ik nog voor haar zou kunnen doen.
Me dochter zegt altijd als xanta gecremerd wordt wil ik een beetje as in een kettinkje zodat ze altijd bij me is en dat gebeurd dan ook.
Een urn hier in de tuin omdat de andere kleine meid haar altijd in de tuin wil laten wonen :D vind ze makkelijk kunnen :+

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:35

Asyaa schreef:
Taniya schreef:
Cremeren, een paard waar je zoveel lief en leed mee heb gedeeld zou ik (en heb dat al jaren gelden eens moeten doen) laten cremeren, respectvol afscheid is het minste vind ik wat je kan doen.

Dat is een respectvol afscheid voor jou, en voor jou geweten :)
Het paard zal het echt een worst wezen wat er met zn lichaam gebeurt nadat hij dood is. De discussie slachten/cremeren/rendac/ect. heeft eigenlijk niks met een paard te maken, destemeer met de eigenaren.

Misschien wel en wat is daar verkeerd aan?

Je doet het voor beide, en voor je eigen gevoel om ook uit respect voor haar (ik zeg niet als je het niet doet slecht bent hoor)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:47

Mijn hart zegt cremeren.... Mijn portomonee is het daar echter niet mee eens.

Ik weet het nog niet. Ik wil die keuze nu ook nog niet maken.
Het ligt geheel aan de manier hoe alles gaat denk ik.

Bij mij staan alle mogelijkheden open. Ik zie wel als de tijd daar is wat ik wil doen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:38

ik vind het zo respectloos als mensen zeggen 'die van mij gaat mooi door de kroketten heen'!
Je hebt jaren plezier van een paard gehad en het minste wat je kunt doen is om je paard
te laten cremeren of begraven.
Als je zelf dood bent zou je het ook fijn vinden om een waardig afscheid te krijgen en ik vind dat dat met een dier ook zo hoort.
Ik heb mijn beide katten laten cremeren, puur omdat ik vond dat ik het niet kon maken
om ze bij de dierenarts achter te laten en ze te laten verwerken tot voer.
Ik heb jaren plezier en liefde van die beesten gehad en een waardig einde hoort daar echt bij!

Dus ik zou zeker kiezen voor cremeren. Hoef niet eens persee het as te hebben, dat mag uitgestooid
worden op een veld. Maar dat is het minste wat je kunt doen is mijn mening.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:45

IngridB schreef:
ik vind het zo respectloos als mensen zeggen 'die van mij gaat mooi door de kroketten heen'!
Je hebt jaren plezier van een paard gehad en het minste wat je kunt doen is om je paard
Als je zelf dood bent zou je het ook fijn vinden om een waardig afscheid te krijgen en ik vind dat dat met een dier ook zo hoort.
Ik heb mijn beide katten laten cremeren, puur omdat ik vond dat ik het niet kon maken
Ik heb jaren plezier en liefde van die beesten gehad en een waardig einde hoort daar echt bij!

Dus ik zou zeker kiezen voor cremeren. Hoef niet eens persee het as te hebben, dat mag uitgestooid

Maar Ingrid, je zegt 'het minste dat je kunt doen', maar je doet het dan wel voor jezelf toch? Ik bedoel: je paard is dood, die maakt het echt niet meer uit hoe hij of zij verwerkt wordt.

En als je iets doet voor jezelf, gaat dat dus om jóuw gevoel. Jouw persoonlijke gevoel.

Dat is toch voor iedereen anders?

Persoonlijk hou ik het geld liever om eventueel een ander paard te kopen.

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:47

Ik weet nog niet wat ik ga doen als mn paard overleden is, dat hangt er ook wel een beetje vanaf hoeveel het allemaal gaat kosten voor cremeren ophalen etc. Maar als hij door is, is hij dood, dan heeft hij een mooi leven gehad en wat er met hem gebeurt heeft hij toch niet meer door.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:49

Ik ben het eens met jou, Abeltje, dat je paard er niks meer van merkt. Maar voor mijzelf voelde het toch als een soort eerbetoon aan mijn paard en beste vriendje. Zoals ook te lezen in de reacties in dit topic verschillen de meningen hier sterk over en dat is ook logisch, iedereen kijkt er anders tegenaan. Ik had het mezelf nooit vergeven als ik mijn vriendje naar de Rendac had laten gaan, maar ik veroordeel mensen die hun paard wel laten 'vernietigen' absoluut niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:51

Laten begraven! Stiekem, dan maar :x Nee, hmm.. Als er een plaats is waar dat kan, nou dan begraaf ik hem! En ga ik als ik doodga d'r mooi
zelf naastliggen :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:57

Ik kan niks over begraven vinden in Nederland. Alleen net over de grens van Belgie maar van die site word ik ook niet echt wat wijzer...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:00

Ik vindt het idee van begraven ook vrij cru dan ligt hij daar zo onder de aarde terijwl hij weggevreten wordt door made en larven.

Nee doe mij maar cremeren ik heb het geld er meer dan voor over.
Mochten mijn poesjes overlijden laat ik die ook cremeren.
En dan komt het as in een urn op een plankje aan de muur met daarboven een foto

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:02

Ik laat mijn paard -als het zover is -gewoon cremeren. Maar dan door de Rendac. ;) Kost rond de 20 euro. Of hij nu in de ene of de andere oven ligt, maakt mij niets uit. En het paard ook niet.
Volgens mij is er helemaal geen officieel paardencrematorium of wel? Als ze een te kleine oven hebben dan hakken ze hem eerst in stukken...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:03

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:05

Inderdaad ik heb al gegoogeld. (al gaat het hopelijk nog minstens 20 jaar duren)
En die van S_L daar wil ik haar dan laten cremeren.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:06

het paard zal er inderdaad niets van merken wat er met hem of haar wordt gedaan, maar het is inderdaad MIJN gevoel dat ik het paard niet naar de slacht zou kunnen brengen of op zou kunnen laten halen.
Voor MIJN gevoel hoort een waardig afscheid bij het overlijden van je paard en dat is in MIJN ogen een crematie.
En ja, het is heel veel geld zo'n crematie, maar dat zou ik er wel voor over hebben. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik mijn paard zou laten ophalen of naar de slager zou brengen.
Maar zoals veel mensen zeggen, het paard merkt er niets meer van, maar het is puur het gevoel van mijzelf.

iedereen mag zelf weten wat hij of zij met hun paard doen en dat respecteer ik ook wel, maar ik kan niet begrijpen dat sommige mensen wel heel makkelijk hiermee omgaan. 'Ach stop m maar in de kroketten' om maar een voorbeeld te noemen. Zo gevoelloos komt dat over als je begrijpt wat ik bedoel!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:10

Westerhout is inderdaad een officieel paardencrematorium. Ik ben hier geweest toen mijn pony gecremeerd werd. Het is er prachtig, heel netjes schoon en de paarden passen in hun geheel in de oven.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:11

Ik ga deze vakantie langs bij westerhout om te kijken hoe het eruit ziet etc.
Lijkt me toch wel raar om dan daar te lopen... Maar toch wil ik het graag!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:11

Overgens vindt ik dat het veel geld is nog wel mevallen ik zou 1200 kwijt zijn ik had veel meer verwacht.
En tja je kan het ook voor een nieuw paard gebruiken maarja ik geef haar liever een waardig afscheid.
Een afscheid waar ik mee kan leven zonder schuld gevoelens dat ik haar als een stuk vuil aan de rendac heb megegeven

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:45

Moontje1991 schreef:
Overgens vindt ik dat het veel geld is nog wel mevallen ik zou 1200 kwijt zijn ik had veel meer verwacht.
En tja je kan het ook voor een nieuw paard gebruiken maarja ik geef haar liever een waardig afscheid.
Een afscheid waar ik mee kan leven zonder schuld gevoelens dat ik haar als een stuk vuil aan de rendac heb megegeven

zo denk ik er ook over ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:47

Voor mij is het afscheid het moment dat het paard het leven laat. :) Er zijn verschillende manieren om het leven van een paard te (laten) beëindigen. De situatie (paard, omgeving, mogelijkheden) bepalen mede wat waardig is.

Nadat het paard dood is, maakt het mij niet meer uit wat er met het omhulsel/kadaver gebeurt. Dat is daar niet bij hoef te zijn, is wat anders.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:03

Helaas heb ik met meerdere dingen ervaring, zo in de loop der jaren... Ben drie keer meegeweest met een paard naar de slager. We hadden een afspraak 's morgens vroeg in een schone, lege slagerij. Ik moest de trailer opendoen, mijn paard stapte van de klep, de slager duwde mij even aan de kant en voor ik het wist lag hij daar, mijn lieve paard, dood op de grond. Ik werd misselijk van schrik. Later besefte ik dat hij er echt niks van gemerkt heeft...Zo ging het ook met twee anderen. Ik[i] schrok gewoon het meest.[/i]
Onze oude ponies hebben thuis een spuitje in het land gehad. Ik was met ze bij het hek gaan staan. Nadat ze overleden waren heb ik ze afgedekt en kon Rendac ze daar achter het hek weghalen. Daar heb ik niet naar gekeken....
Eén pony was zenuwachtig met de verdoving door de dierenarts, ze wilde niet met haar hoofd omlaag. Heel erg naar....

Wij kopen paarden altijd (voor slachtprijs) terug als ze verzekerd zijn. Gevallen genoeg bekend van afgekeurde paarden die in de handel belanden of eerst een paar dagen verzameld worden alvorens ze op hun laatste reis naar de slager gaan. No way!!

Trouwens, als je erf goed bereikbaar is voor Rendac rekenen ze niks extra, ze rijden dan met hun vrachtwagen gewoon je erf op. Hoe dan ook; het blijft erg akelig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:06

IngridB schreef:

Ik vind dat dus niet. En daarbij hoeft Abel niet door de kroketten. Bitterballen mag ook.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:14

Toch heeft lieveli wel gelijk, als het paard naar de slacht gaat en het gaat voor consumptie komt het inderdaad in kroketten en dergelijke terrecht.
Hoe hard het ook klinkt, het paard is dood en voelt hier niets meer van..

Net zoals het ophalen etc.. ik denk dat het meer gevoelsmatig is voor de persoon van wie het beestje geweest is, dat je het dier een mooie dood gunt..

Persoonlijk heb ik zelf écht niet het geld om mijn paard te cremeren, en buiten dat zou ik niet weten wat ik ermee zou moeten.. Uitstrooien vind ik zonde, je paard is evengoed weg (of je nou 1000 euro geld uitgeeft aan cremeren en daarna uitstrooien of 25 aan ophalen, je paard is dan weg) of het in een urn doen en op de kast.. dan zou ik telkens naar de urn kijken en beseffen dat lynn daarin zou zitten.

Nee, ik denk dat het ophalen van rendac met nunique echt de beste keus is geweest. (alhoewel ik het niet prettig vond dat ze tussen al die vieze dode kadavers lag)

Verder vind ik de slacht helemaal NIET respectloos. Wat als jij een paard heb waarvan je weet dat het een vechter is? Dan zou ik het eerder respectloos vinden van het baasje omdat diegene het dier laat inslapen terwijl hij wil wegrennen enz.

Mocht lynn ooit naar de slacht moeten zou ik wel kiezen dat ze niet voor consumptie gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:15

Twee weken geleden heb ik helaas mijn paard in moeten laten slapen.
Ik heb hem laten cremeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:16

Je kunt er tegenwoordig bij Rendac ook voor kiezen dat je paard apart wordt opgehaald.