Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 00:03

Amanda schreef:
Nee, ik weeg (gelukkig) geen 120 kilo. De 100 haal ik ook niet overigens.
Maar te zwaar voor mijn lengte, dat wel. En mijn overgewicht is ook nog eens gecentreerd op billen en benen. Mijn buik valt wel mee :+
Even ter verduidelijking, ik en Jim:
http://i35.tinypic.com/2rw0o6s.jpg
http://i37.tinypic.com/11metqp.jpg
http://i37.tinypic.com/29ejerm.jpg

Ik vind dat het om gewicht gaat in totaal, dus de totale belasting die een paard krijgt. Voor mij als iemand van 1 meter 80 is dat heel sneu want ik zal sneller zwaarder wegen dan iemand van 1 meter 60. Wanneer iemand van 1 meter 60 overgewicht heeft zal deze msischien rond de tachtig kilo wegen en ik waarschijnlijk zwaarder. Maar ik zorg er wel voor (ik heb ook geen ziektes waardoor ik belemmerd wordt) Dat ik niet zwaar wordt, a zelf lijkt het me niet prettig en b. voor mijn paard niet.

Afbeelding

Ik ben niet dik maar ik ben ook niet mager maar ik hoop op deze manier gewoon zo fijn mogelijk voor mijn paard te zijn. Want door mijn lengte ben ik al zwaarder dan iemand die kleiner is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:11

MarielleB schreef:
Ik vind dat het om gewicht gaat in totaal, dus de totale belasting die een paard krijgt. Voor mij als iemand van 1 meter 80 is dat heel sneu want ik zal sneller zwaarder wegen dan iemand van 1 meter 60. Wanneer iemand van 1 meter 60 overgewicht heeft zal deze msischien rond de tachtig kilo wegen en ik waarschijnlijk zwaarder. Maar ik zorg er wel voor (ik heb ook geen ziektes waardoor ik belemmerd wordt) Dat ik niet zwaar wordt, a zelf lijkt het me niet prettig en b. voor mijn paard niet.

Ik ben niet dik maar ik ben ook niet mager maar ik hoop op deze manier gewoon zo fijn mogelijk voor mijn paard te zijn. Want door mijn lengte ben ik al zwaarder dan iemand die kleiner is.

Mee eens.
Maar ik ben wel van mening dat wanneer je kan rijden (en dan bedoel ik een paard op de juiste manier trainen, ontspannen laten lopen, enz) het gewicht niet uit maakt. Mits het gewicht niet de spuigaten uitloopt.
Maar wanneer iemand niet zo goed kan rijden en het paard belemmert zal het verschil in gewicht juist wel uitmaken.
Iemand van 60 kilo is dan al niet prettig voor een paard, maar iemand van 100 kilo is dan nog veel minder prettig.

Trouwens, ook een te lang iemand kan heel erg in de weg zitten omdat het zwaartepunt veranderd. Ook al ben je een lichtgewicht.

Ik weet van mezelf dat ik niet kan afvallen. Ik wil wel graag paardrijden. Dus ik doe er alles aan om dit zo goed mogelijk te doen. Door goed les te nemen, een goed zadel aan te schaffen, mijn zadel en paard regelmatig te laten controleren.
En zodra ik merk dat mijn paard last van mij krijgt (en geloof me, ik ben echt een miep hierin) dan sta ik er ook meteen naast.

Veel mensen (zwaar of niet zwaar) vergeten dit.
En natuurlijk kunnen we niet allemaal meteen rijden. Zeker dan is het belangrijk om een paard te kiezen wat je zeker weten kan dragen.

GoGo

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:21

Mee eens..
Het ligt eraan hoe het paard gereden word!
En ik zou mijn paard altijd maakt niet uit zwaar of niet regelmatig na laten kijken door Da, of osteophaat is iets dergelijks.
Heeft een paard hier constand problemen en ben je een stevige ruiter dan moet je gaan kijken of het daardoor komt. Maar er is zo veel paardenleed en dat gaat dan echt niet over zware ruiters. Maar gewoon over mensen die slecht zijn voor hun paard.
Beter iemand die zwaar is die goed is voor zijn paard. Als iemand die slank is en ze beest in elkaar rost!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:22

Goed van je dat je hier zo bewust mee bezig bent en blijft. +:)+

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:26

Gewicht of overgewicht van de ruiter maakt veel uit.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 20-05-22 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 02:18

ik heb even het topic globaal doorgelezen.
ik vind dat een paard echt wel wat kan hebben.
zo lees ik ook hier in het topic dat een paard van 1.68 niet meer dan 70 kg mag dragen van de eigenaar dat is de keus van de eigenaar natuurlijk maar ik zelf vind het onzin.
ik ben ook zeker niet de lichtste en heb voor mijn lengte zeker wel een overgewicht.
maar ik merk aan mijn merrie van 1,68 dat die geen moeite heeft mij te dragen.
we hebben de afgelopen jaren wel flink wat problemen door een te zware bak etc. maar het komt zeker niet door mijn gewicht.
zo werd er tegen mij laatst nog gezecht voor ik fotos liet nemen van de rug dat mijn paard door mijn gewicht zeker wel artrose of kissing spines zou hebben.
nou uit de fotos bleek dat ze helemaal niets mankeerde aan haar rug en dat het er allemaal heel netjes uit zag.
mijn paard heeft plezier in zijn werk en ik vind dat zeker het belangrijkste.
en de paarden over het algemeen genomen worden steeds zwakker omdat er zo zielig mee om word gegaan in mijn ogen.
ik ben nu ook zelf een haflinger van 3,5 aan het inrijden en het is een grote ranke haflinger.
en ook aan hem merk ik dat hij geen moeite er mee heeft.
mijn motto is zolang ik het paard niet in de weg zit is het goed.
ik liep laatst op de manege en zag een lang dun meisje op een fries rijden ik zag aan de beweging van het paard dat die meid het paard gewoon in de weg zat.
dus ik heb zoiets je kan maar beter een zware goed meegaande ruiter hebben dan dat je een lange dunne sliert hebt die het paard belemmert in zijn bewegingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:47

marjoleinft: dat van ik merk dat hij er geen last van heeft, vind ik nogal een ruim begrip.
Ik denk namelijk dat als het paard je het laat merken, je al veelste laat bent.
Dáárbij is mijn eigen ervaring dat toen ik langzaam dikker werd ik ook niets aan mijn (grote) pony merkte, maar toen ik was afgevallen ik het verschil met rijden wél kon merken.
Ook is het zo dat rij-niveau ook een hoop doet. Naar mijn idee kúnnen de amateurruiters echt niet zoveel voelen.
Ik ook als amateurruiter merk steeds meer hoe belangrijk je houding en dus gewichtsverdeling is, wanneer ik een moeilijkere oefening doe en ik rij ook al jaren en heb aardig wat wedstrijdervaring ...
Een minimale verplaatsing van je gewicht kan je oefening maken of breken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:52

superwoman schreef:
Ik vind het altijd weer zo jammer dat het zo persoonlijk gemaakt moet worden.
Om een richtlijn of norm te kunnen vaststellen moet je toch vooral kijken naar wat het paard kan dragen en niet wat de (gemiddelde) mens weegt. Dan heeft namelijk imo heel dit topic geen nut.(Heeft het imo toch al niet omdat het al is onderzocht)
Waar het van af hangt is al meerdere keren in dit topic naar voren gekomen.

Vind de vergelijking met topruiters ook onzinnig eigenlijk.
Hun techniek en gevoel is zoveel beter dan de gewone ruiter... daarbij trainen zij de paarden ook zoveel beter ....
Dus al zouden sommige zwaarder zijn, dan nog zullen de paarden beter af zijn bij deze ruiters.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:11

beantsje schreef:
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

Dat zijn athletische zeer kundige ruiters. Dat is iets anders dan heel veel vetmassa.
Hier is zo vaak heel subtiel iets over gezegd, en die subtiliteit schijnt geheel en al niet te werken. Te zwaar zijn is soms ronduit naar, en de strijd met kilo's kan lang en zwaar zijn.... Maar die problemen kun je niet afwentelen op een paard, als je te zwaar bent om te rijden moet je het gewoon niet doen... punt uit.
Natuurlijk is dat jammer, maar het is 'voorbij jammer' en ronduit bedroevend dat mensen bereid zijn het paard de last van hun eetprobleem te laten dragen. Want helaas is het zo dat slechts zo'n 2% van de te dikke mensen met overgewicht kampt door oorzaken buiten 'veel eten'.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:40

Ninx schreef:
beantsje schreef:
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

Dat zijn athletische zeer kundige ruiters. Dat is iets anders dan heel veel vetmassa.
Hier is zo vaak heel subtiel iets over gezegd, en die subtiliteit schijnt geheel en al niet te werken. Te zwaar zijn is soms ronduit naar, en de strijd met kilo's kan lang en zwaar zijn.... Maar die problemen kun je niet afwentelen op een paard, als je te zwaar bent om te rijden moet je het gewoon niet doen... punt uit.
Natuurlijk is dat jammer, maar het is 'voorbij jammer' en ronduit bedroevend dat mensen bereid zijn het paard de last van hun eetprobleem te laten dragen. Want helaas is het zo dat slechts zo'n 2% van de te dikke mensen met overgewicht kampt door oorzaken buiten 'veel eten'.

And so it is. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:44

Ninx schreef:
beantsje schreef:

En zoals superwoman volgens mij al een keer aangegeven heeft, het gewicht wat onze mannelijke ruiters te veel hebben zit hem niet in vet. Gewoon in botten en spieren, dus ze kunnen dat gewicht goed coördineren en daarnaast zijn het natuurlijk heel kundige ruiters.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:52

Wat ik me trouwens af vraag.. Zou overgewicht in de benen minder erg zijn dan in je buik?
Zoals hier bij Amanda. Ik denk dat wanneer het in haar romp zou zitten het paard er meer last van zou hebben, want je benen houd je veel stiller en blijft alles gewoon op zijn plaats denk ik. Wat denken jullie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:54

Skygirl schreef:
Wat ik me trouwens af vraag.. Zou overgewicht in de benen minder erg zijn dan in je buik?
Zoals hier bij Amanda. Ik denk dat wanneer het in haar romp zou zitten het paard er meer last van zou hebben, want je benen houd je veel stiller en blijft alles gewoon op zijn plaats denk ik. Wat denken jullie?

Geen idee. Waar ik tegenaan liep was dat je heel snel op de lepel van het zadel zit waardoor de druk niet goed verdeeld wordt.
Maar ik heb nu een zadel met een hele vlakke zit en een grote inchmaat, waardoor de druk beter verdeeld wordt.
Je ziet wel vaak dat zadels echt té klein zijn. En dat is niet goed.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:59

Amanda schreef:
Skygirl schreef:

Geen idee. Waar ik tegenaan liep was dat je heel snel op de lepel van het zadel zit waardoor de druk niet goed verdeeld wordt.
Maar ik heb nu een zadel met een hele vlakke zit en een grote inchmaat, waardoor de druk beter verdeeld wordt.
Je ziet wel vaak dat zadels echt té klein zijn. En dat is niet goed.

Zo groot lijkt die inchmaat anders niet op je haflinger. Tenminste ik zie hier weleens zadels waarbij er niet echt rug meer over blijft en achter het zadel begint dan de kont. En die hebben dan (zo lijkt het) een ongeveer even lange rug als jouw hafje. Alleen als je zo weinig rug overhoudt lijkt het me ook niet echt goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:07

Ook daar is mijn zadel op gemaakt :D
De bouw van dit zadel is anders dan de gemiddelde dressuurzadels. Waardoor een grotere inchmaat wel past. Ik heb een 18 inch Euroriding gepast. Die was net te lang. Mijn zadel is 18,5 inch, maar door een andere bouw van dit zadel past het wel op zijn rug.
Ik heb me er ook lang in verdiept wat voor type zadel ik moest nemen. Deze zadels zijn speciaal voor korte en rondere paarden gemaakt. Dit zadel is ook vrij vlak en gemaakt voor comfort en lange afstands ritten. Het is eigenlijk een endurancezadel. Maar ik rijd er dressuur mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:27

Saskia505 schreef:
Blijkbaar vinden mensen het heel gewoon om met overgewicht op een paard te gaan zitten.

Overgewicht? :?

Ik vind een gewicht van 80 kg bij een man met een lengte van 1.85 m heel gezond hoor. Een BMI van 24 is dat. Maar blijkbaar wordt dat al 'overgewicht' genoemd. Je kunt ook overdrijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:58

Skygirl schreef:

Ik denk dat het niet veel uit maakt.
(Maar dat is slechts mijn gedachte!)
Door dikkere benen is de beenhouding anders wat imo in de meeste gevallen iig voor het geven van de hulpen niet positief is.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:21

Karin, ik heb het hier niet over een man van 80 kilogram op paard, maar mensen van boven de 95 kilogram op paard. Dat vind ik niet normaal hoor. Maar als jij daar mee kan leven, dan is het simpel zat: dan kan jij er mee leven. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:24

Maar praat dan niet over 'overgewicht'. Overgewicht is iets heel anders.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:36

Ninx schreef:
beantsje schreef:

ik vind dit stukje eigenlijk zeer bedroeven.
de meeste mensen die dik zijn hebben niet te krampen met een eetstoornis.
als ik naar me zelf kijk is mijn bouw er ook naar gemaakt.
en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat menig dunne vrouw meer eet dan dat ik doe.
maar het is natuurlijk wel makkelijk om te zeggen dat dikke mensen moetten stoppen met eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:23

marjoleinft schreef:
ik vind dit stukje eigenlijk zeer bedroeven.
de meeste mensen die dik zijn hebben niet te krampen met een eetstoornis.
als ik naar me zelf kijk is mijn bouw er ook naar gemaakt.
en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat menig dunne vrouw meer eet dan dat ik doe.
maar het is natuurlijk wel makkelijk om te zeggen dat dikke mensen moetten stoppen met eten.

Ik begrijp dat jij dat vind.
Maar als je goed gelezen hebt, heb ik geschreven dat slechts een heel klein percentage met overgewicht kampt door ziekten/ medicijngebruik/ etc... Ik heb zelfs iemand in mijn kennissenkring die daar last van heeft. Okay, ze eet dan ook wel meer dan ik... maar niet overmatig veel. Bij haar is het echt schildkliergerelateerd, en dat is erg naar.
Wanneer jij ook bij dat percentage hoort hoef je het toch niet bedroevend te vinden wat ik schrijf? Dan heb ik het immers niet over jou.
Ik schrijf alleen maar op wat er n.a.v. onderzoek naar voren in gekomen m.b.t. overgewicht, het grootste gedeelte van de mensen met overgewicht eet te veel t.o.v. hetgeen ze verbranden (zelfs Oprah.. iemand die zelf worstelt met haar gewicht, geeft dat ruiterlijk toe).
En zelfs dat is iets dat je mensen niet kunt aanrekenen, de maatschappij is 'dikmakend'... overal verslavend 'dikmakend' voedsel vol verborgen suikers en verzadigde vetten, je hoeft bijna nergens meer voor te fietsen of lopen... het zou te makkelijk zijn om te zware mensen weg te zetten als zijnde lui, of mentaal te zwak voedsel te kunnen weerstaan... dat vind ik niet eerlijk.
Maar je moet beginnen met de waarheid om te kunnen 'genezen' van het 'overeten'.
Een vriendin van me weegt boven de 100 kilo, zij heeft een harnas van vet om met haar problemen te dealen... voedsel als troost. Nu het goed met haar gaat en ze voluit wil leven heeft ze dat vet niet meer nodig, maar oeh... wat is het lastig om af te kicken van eten. Net zo moeilijk als drugs of alcohol... misschien zelfs moeilijker.
Dus ik onderschat het zeker niet.
Zij gaat echter niet op een paard zitten, dat vind ze niet fair.... en ik vind dat verstandig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:26

wat zal de wereld saai zijn met allemaal mensen die voldoen aan de schoonheids idealen. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:31

mirgino schreef:
wat zal de wereld saai zijn met allemaal mensen die voldoen aan de schoonheids idealen. :+

Zo is het. Daar voldoe ik ook niet aan, jij misschien ook niet... en bar weinig mensen hier. Tenzij Doutzen Kroes ook op Bokt zit ;) :D
Maar goed, tussen 'schoonheidsideaal' en een 'gezond gewicht' zit een wereld van verschil.
Niet iedereen is mooi met een maat 36, in tegendeel.
Het gaat om een gezond gewicht, vrijuit kunnen bewegen en je paard niet al te zeer belasten.
Dat is een volstrekt ander verhaal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:34

Ninx schreef:
mirgino schreef:

Zo is het. Daar voldoe ik ook niet aan, jij misschien ook niet... en bar weinig mensen hier. Tenzij Doutzen Kroes ook op Bokt zit ;) :D
Maar goed, tussen 'schoonheidsideaal' en een 'gezond gewicht' zit een wereld van verschil.
Niet iedereen is mooi met een maat 36, in tegendeel.
Het gaat om een gezond gewicht, vrijuit kunnen bewegen en je paard niet al te zeer belasten.
Dat is een volstrekt ander verhaal.

ik voldoe er zeker niet aan :n ik weeg zo`n 85 kg

mijn man vind mij heerlijk ,die houd niet van magere vrouwen die geen grammetje teveel hebben :D
en ik vind mezelf niet dik ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:37

mirgino schreef:
ik voldoe er zeker niet aan :n ik weeg zo`n 85 kg

mijn man vind mij heerlijk ,die houd niet van magere vrouwen die geen grammetje teveel hebben :D
en ik vind mezelf niet dik ;)

Nou, dat is toch super? Maar jij lijdt toch ook helemaal niet aan overgewicht? Daarbij zie ik op jouw foto's een ruiter die perfect bij haar type paard past...
Mijn vriend vind ook alles prima aan me.... da's het mooie van de liefde he?