Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:06

nja, dan ben ik gewoon overdreven met mijn dik 3/4 keer per dag :D
ach, persoonlijk vind ik wel dat iedere dag even aandacht besteden aan je paard een must is als het aan mij zou liggen :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:09

NicoleHorses schreef:
ach, persoonlijk vind ik wel dat iedere dag even aandacht besteden aan je paard een must is als het aan mij zou liggen :j

Ik wou dat ik de tijd had om 3/4 keer per dag te gaan :D Ik ga niet iedere dag naar mijn paard, maar hij krijgt wel iedere dag zijn beweging en aandacht. Ik ga zelf 4x per week (werk 4 dagen, studeer 2 avonden en heb ook nog een huishouden..) en 2x per week heeft hij vrij en gaat hij de wei op met vriendjes. 1x per week doet mijn instructrice hem voor mij rijden. Alle dagen komt hij minimaal 2x per dag in de winter zijn box uit (vanaf april staat hij 24/7 buiten tot eind oktober), zij het om te werken of om op de wei te staan.

Ben het met Nicolehorses eens dat aandacht en beweging krijgen het belangrijkste is :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:15

Hihi, mooizo! :D
nouja natuurlijk heeft niet iedereen evenveel tijd :P
en een bijrijdster/verzorgster zou het ook prima kunnen afwisselen ! :D

persoonlijk ben ik niet zon voorstander van volpension, dan heb ik het over de jongeren onder ons die 'geen zin' hebben in stallen uitmetsen e.d. en alleen komen voor het rijden. en 9 van de 10 keer nog eens een bijrijdstertje te nemen. tja.. waarom neem je dan een paard?

Marieke_K schreef:
NicoleHorses schreef:

Ik wou dat ik de tijd had om 3/4 keer per dag te gaan :D Ik ga niet iedere dag naar mijn paard, maar hij krijgt wel iedere dag zijn beweging en aandacht. Ik ga zelf 4x per week (werk 4 dagen, studeer 2 avonden en heb ook nog een huishouden..) en 2x per week heeft hij vrij en gaat hij de wei op met vriendjes. 1x per week doet mijn instructrice hem voor mij rijden. Alle dagen komt hij minimaal 2x per dag in de winter zijn box uit (vanaf april staat hij 24/7 buiten tot eind oktober), zij het om te werken of om op de wei te staan.

Ben het met Nicolehorses eens dat aandacht en beweging krijgen het belangrijkste is :)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:35

dat ligt denk ik aan welk ras welk soort paard, actief of niet. en of je hem normaal als je wel gaat lang rijd of niet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:43

ik sta nu op een stal, waar mijn pony buitengezet wordt en binnegheaald en de stal wordt gemest. Ik kom echter elke dag zelf, minstens 1x, als het kan 2x. Ik vind het fijn om mijn eigen stal te mesten en om mijn eigen pony binnen te zetten en enog even te kijken of ze heelhuids van de wei af is gekomen. Ook een voordeel vind ik, dat als ik zelf kom, mijn pony later naar binnen kan (en dus langer buiten staat).
Ik zou nooit een dagje over kunnen slaan eigenlijk. Zelfs nu ik ziek ben, ga ik toch elke dag even kijken, snel mesten en binnenzetten, en weer naar huis

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:52

Ik ga 5 x in de week, ik sta op een pensionstalling waar hij elke dag naar buiten gaat, door de weeks een uur of 6, in het weekend een hele dag.. ook in de winer
Verder rijd ik hem 3x in de week, en de andere keren grondwerk/longeren/stapmolen.

Op de dagen dat ik niet ga komt mijn schoonzusje om hem te borstelen en knuffelen..

Ik vind het prima..

Ik vind het trouwens nog wel een verschil of een paard in een 3x3 box staat, of in een grotere.. ik heb mijn paard in een dubbele box, en nu staat hij echt heel graag op stal..

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:59

Hee!
Ik vind dat een paard elke dag aandacht moet krijgen, verder hangt het een beetje van het paard af of je echt elke dag beweging moet geven, mijn vriendin heeft een oude pony van 32, en daar hoef je natuurlijk niet elke dag beweging aan te geven. Ik ga zelf 6 x per week naar mijn pony, en mijn bijrijdster ook 1 x per week. Mijn pony staat met 2 andere in een uitloopstal, dus ze kan gelukkig de hele dag naar buiten, maar ook schuilen.
Is er geen mogelijkheid voor jou dat je paard overdag ook nog de paddock in gaat?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:31

nikky15 schreef:
dat ligt denk ik aan welk ras welk soort paard, actief of niet. en of je hem normaal als je wel gaat lang rijd of niet.

:?
dat het aan het ras zou moeten liggen vind ik onzin!
de ene rijd meer als de ander. of het nou een trekpaard is of een kwpn!

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:37

Toen mijn paard nog volpension stond, ik nog niet veel met haar deed en het druk had kwam ik soms een week niet.

Da's het voordeel van volpension, en daarom stond ze er ook.

Nu staat ze thuis en ga ik 3/4x per dag heen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:03

Moeilijke discussie dit, haha
Het lijkt mij in elk geval dat TS zich geen zorgen hoeft te maken en dat ze't prima doet. Ik zou idd wel een verzorgster zoeken.
Dat heb ik ook gedaan en dat brengt, buiten het feit dat't ook goed is voor je paard, een hoop rust met zich mee, kan ik wel zeggen :D

Het is ook idd het beste om je paard zo lang mogelijk buiten te kunnen zetten en dan ook nog met soortgenoten natuurlijk, maar soms kan't simpelweg gewoon niet!
Ten eerste is ons land te klein om dit voor ieder paard te kunnen realiseren. Als iemand wel weiland heeft voor zijn paard, wil diegene meestal niet eens met nat weer in de herfst/winter dat zijn paard(en) daarop gezet wordt, omdat de hele wei dan naar zijn grootje gaat.
Je kan je paard ook in een bak met zand zetten, maar als ze zich dan gaan vervelen (ik spreek uit ervaring ;) ), heb je toch echt kans op zandkoliek.

Dus..... of een groot aantal mensen zou dan zijn paard weg moeten doen, maar dan wel naar een ander land, want anders is het lood om oud ijzer ;)
of..... we doen wat aan de overbevolking in ons land, waardoor er meer plek gerealiseerd kan worden om onze paardjes de hele dag de ruimte te kunnen geven... ik stel voor om iets aan de overbevolking te gaan doen in elk geval }:)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:15

Tobila schreef:
Moeilijke discussie dit, haha
Het lijkt mij in elk geval dat TS zich geen zorgen hoeft te maken en dat ze't prima doet. Ik zou idd wel een verzorgster zoeken.
Dat heb ik ook gedaan en dat brengt, buiten het feit dat't ook goed is voor je paard, een hoop rust met zich mee, kan ik wel zeggen :D

Het is ook idd het beste om je paard zo lang mogelijk buiten te kunnen zetten en dan ook nog met soortgenoten natuurlijk, maar soms kan't simpelweg gewoon niet!
Ten eerste is ons land te klein om dit voor ieder paard te kunnen realiseren. Als iemand wel weiland heeft voor zijn paard, wil diegene meestal niet eens met nat weer in de herfst/winter dat zijn paard(en) daarop gezet wordt, omdat de hele wei dan naar zijn grootje gaat.
Je kan je paard ook in een bak met zand zetten, maar als ze zich dan gaan vervelen (ik spreek uit ervaring ;) ), heb je toch echt kans op zandkoliek.

Dus..... of een groot aantal mensen zou dan zijn paard weg moeten doen, maar dan wel naar een ander land, want anders is het lood om oud ijzer ;)
of..... we doen wat aan de overbevolking in ons land, waardoor er meer plek gerealiseerd kan worden om onze paardjes de hele dag de ruimte te kunnen geven... ik stel voor om iets aan de overbevolking te gaan doen in elk geval }:)

Ik stel voor dat we met Dordrecht beginnen!!!! :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:21

Inderdaad, goed idee, haha!!! Op een golfbaan kunnen trouwens ook een hoop paarden staan, hoor 8-) }>

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:36

Tobila schreef:
Inderdaad, goed idee, haha!!! Op een golfbaan kunnen trouwens ook een hoop paarden staan, hoor 8-) }>

Ja, idd ;) ...

Maar goed, wel goed nieuws dat er nu een nieuwe pensionstal bijkomt in de polder
wel jammer dat de gemeente het hele paardengebeuren in Dordrecht wil 'óphokken' in 1 gebied
Dat word nog dringen in de Elzen straks :Y) ..want alleen de beerwijck heeft al een stuk of 85 paarden

Brave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:10

Ik vind dat als je een eigen paard hebt, je er wel voor moet zorgen dat het paard elke dag even aandacht krijgt. Dus van jezelf of van iemand anders waarvan je zeker weet dat die het doet. En dat het paard dus elke dag een groot aantal uur uit zijn stal komt. Wei en een andere soort beweging of aandacht. Anders vind ik dat je net zo goed een bijrijdpaard kan zoeken of op een manege kan gaan rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:27

dat je je paard niet elke dag rijdt is niet zo'n probleem, een rustdag kan nooit kwaad. wel jammer dat hij zo weinig uren/dag buiten kan in het land of op een paddock.

Mijn paard staat ook op een pensionstalling, maar ik doe alles zelf behalve het binnen en buiten zetten op weekdagen. Maar ik ga 2x/dag langs stal. en 't is een uitzondering dat ik slechts 1 keer of niet kan gaan.
Ik ga 's morgens voor m'n werk (7.30) de stal doen hooi en krachtvoer geven en klaarzetten voor 's avonds, water op wei bijvullen en een uurtje later (8.30) wordt m'n paard buiten gezet door een vriend en 's avonds (18.00) haalt diezelfde persoon of m'n vriendin m'n paard terug binnen en ga ik na m'n werk snel nog hooi en water bijgeven of rijden (18.30 - 19.00)
Als ik door omstandigheden een keertje niet kan gaan dan ben ik niet gerust en bel ik 1 van m'n stalgenoten om te vragen of alles in orde is.

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:41

ik ga 2x per dag naar belle

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:43

Ik heb 2 paardjes, en sla ook wel es een dagje over. Maar bij ons staan ze dag en nacht op de wei, dus maakt dat niet zoveel uit.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:34

Omdat hij zo weinig in de wei staat vind ik 4 keer per week wel wat weinig.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een bijrijder of iemand die je paard uit stal haalt om hem enkel te poetsen & wandelen, (vind die van mij heerlijk) :D

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:57

ik probeer elke dag, maar door omstandigheden (en fulltime werk) kan het soms niet anders dan dat ik eens een dagje overslag. hij staat welke elke dag van 's morgens vroeg tot een uur of 6 buiten dus beweging krijgt hij wel. vind de aandacht wel erg belangrijk!

taraloveolga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:01

nou ik ga gewoon iedere dag naar mijn paard wandt het is wel belangrijk dat je paard aandacht krijgt en als jij er niet genoeg tijd voor hebt moet je een bijrijder zoeken en ik vindt het niet eerlijk voor je paard dat hij elke dag zo lang binnen moet staan dus dan is hget wel belangrijk dat er wat met hem gedaan word

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:02

Ik ga elke dag, tenzij ik een dag echt niet kan vanwege werk of ziekte, dan gaat mijn vriend voor mij...

Als ik vrij ben, of als het om een andere reden nodig is ga ik meerdere keren per dag...

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:57

xxxkatyxxx schreef:
Hee,,

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover was.
Ik heb namelijk sinds kort een eigen paard. Maar omdat ik best wel veeleisende opleiding doe, heb ik gen tijd om elke dag
naar mn paardlief te gaan...

4x per week wel minimaal.

(Hij staat op pensionstalling dus de stal word elke dag uitgemest en 3x per dag krijgt hij zijn voer.)

Alleen kwa weidegang is de pensionstalling niet zo super.
Paard gaat iedere dag zo'n 2 - 4 uur naar de wei.

Wat vinden jullie hiervan?
Ishet zielig dat hij niet iedere dag beweging krijgt?

het kan wel hoor!!! als hij elke dag maar wel beweging krijgt(zoals de wei 2 tot 4 uur is wel genoeg!)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:39

Ja, ik ga er elke dag naartoe (komt ook omdat ze thuis staan) en het is mijn grootste passie! Als ik bij hun ben voel ik me op mijn best, even niet aan school denken enz. gewoon lekker naar mijn beessies

xx

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:13

Ze staan thuis dus ik ga er sowieso 1x per dag heen om te voeren en mesten. Pap verzorgt ze 's ochtends als ik vroeg naar school moet. Zouden ze in een pensionstal staan dan denk ik dat ik nog iedere dag zou gaan, vind dat een fijn gevoel om te weten of alles goed is.

Maxime86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:21

ik ga elke dag, heel soms een dag niet. Mijn paardje staat op een manege, hij gaat overdag lekker naar buiten, zijn stal wordt gemest en hij wordt gevoerd. Prima zo!